\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2005 klo 17:50 Tity kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä Mamman kanssa. En ymmärrä tuota yh-äitien ajatusta että isän ja yhteiskunnan kuuluu maksaa kaikki heille koituvat kulut lapsista, mutta isän kuuluu maksaa kaikki itse, enemmänkin kun varaa olisi.
Ja tosiaankin tuo asuntoasia on juuri noin. Etsimme mieheni kanssa uutta taloa. Miehelläni kaksi lasta entisestä liitostaan jotka ovat meillä n. 40 % ajasta. Joten meidän täytyy ottaa myös heidät huomioon taloa hankkiessa, molemmat tarvitsevat oman huoneen. Ja kun me maksamme mieheni kanssa asunto kustannukset tasan puoliksi, tarkoittaa se myös sitä, että myös minä, joka en ole mitenkään velvollinen kustantamaan mitään hänen lapsilleen, maksan osani siitä että näillä lapsilla on tarpeeksi tilaa. Minulle henk.koht. riittäisi vähempikin makuuhuoneiden määrä. Joten ei lapsista tule pelkästään kuluja äidille, vaikka yh-äidit tuntuvat useimmiten niin laskevan.
Monikohan yh-äiti oikeasti ajattelee, että vain miehen tai yhteiskunnan tulisi maksaa kulut lapsista?
Yleinen mielipide tuntuu olevan, että ne elatusmaksut-minimissäänkin ovat vain törkeää riistämistä inhottavan äidin puolelta ??
Meidän uusperheessä lapset ovat puolet ajastaan molempien vanhempiensa luona joten kulut menevät puoliksi, kumpikaan ei maksa elaria kummallekaan, ei mies eikä eksänsä.
Koska lapset viettävät niin paljon aikaa myös meillä, toki se vaikuttaa huonelukuun ym, mutta mielestäni on ihan omaa tyhmyyttä maksaa sitten kaikista kuluista
puolet, itse maksan vain 1/3 asumisesta, samoin ruoasta ym. Ei tietenkään sentilleen, itsekin ostan synttärilahjat, joskus jätskin tms. pientä ym. miehen lapsille mutta silloin teen sen omasta tahdostani niinkuin kenen tahansa muunkin tuntemani ihmisen kohdalla.
Mutta tosiaan, vanhempieni erottua seurasin sivusta kuinka isä ja äiti hoitivat pikkusiskoni elatusasiat eikä voi muuta sanoa kuin että voi äiti parkaa. Siskoni oli 13 vuotias kun vanhemmat erosivat. Isä maksoi juuri ja juuri minimielatusmaksua, monesti jätti senkin maksamatta kun ei ollut rahaa(?)
Äiti asui kaksiossa jonka vuokra 2500 mk (nukkui itse olohuoneen nurkassa), isälle riitti 1500 mk yksiö. Äiti maksoi pikkusiskon KAIKEN,
harrastuksiin, bussimatkoihin. vaatteisiin, lukion kirjoihin menee yllättävän paljon rahaa. Saati sitten ruokaan.
Miettikää ihan oikeasti.
Että enpä menisi sanomaan että jos lapset ovat etävanhemman luona "täyshoidossa" yhden kuukauden vuodesta, että silloin olisi ihan perusteltua jättää elatusmaksua maksamatta. Äidillä on kuitenkin 11 kuukautta sinniteltävänä.
Että vielä elintasoa itselle??? :'(
Joku kirjoitti että sen kuukauden aikana lapset kuluttaa vettä heillä...?
Meillä ainakin vesimaksu on 8 e/hlö sen mukaan kuinka monta ihmistä on kirjoilla asunnossa.
Sitten vielä niille, jotka sanovat että onhan äidillä vaihtoehto antaa lapset isälle ja alkaa itse etävanhemmaksi?
Kuinka moni äiti ihan oikeasti tekisi niin??
Ensinnäkin jo sen takia että kyllä se äiti on kuitenkin useimmiten lapselle se turvallinen huolenpitäjä, isä on enemmän leikkikaveri (ihan ydinperheessäkin) ja siksi toisekseen, kyllä ympäröivä yhteiskunta varmasti pitää huolen siitä että tälläinen äiti leimataan huonoksi äidiksi noin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Mies tässäkin suhteessaä pääsee helpommalla. Etävanhemmaksi ryhtyessään hän parhaimmillaan saa silloinkin säälipisteet koska on vain ilkeän ja juonittelevan äidin temppujen uhri!