ETÄISIEN PUOLISOT!!!

• Viestiketjun aloittaja Kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti
Kiinnostunut
Olisin kiinnostunut etävanhempien uusien puolisoiden mielipiteistä ja kokemuksista...Joten viittiikö kukaan kirjotella tänne??!! =)
Miltä tuntuu kun lapset tulee?Tekeekö ex kiusaa?Jaatteko miehenne kanssa kotityöt vai joudutko hoitamaan hänenkin lapset?Mites Ex-puolison vanhemmat...oletteko tekemisissä?Ahdistaako tilanne välillä?
KIITOS VASTANNEILLE!!!

exä ja nyxä
Meillä on tällä hetkellä hyvä tilanne, siis tässä viikonloppu-etäisi-perheessä.
Miehen exä ei koskaan varsinaisesti ole mitään kiusaa tehnyt, mutta kun minä tulin miehen elämään, hän hermostui (vaikka oli itse halunnut sen eron, enkä minä ollut mikään kolmas osapuoli vaan mies asui jo erillään kun tapasimme ) ja sanoi lapsille, että he eivät saa olla minun kanssani missään tekemisissä. Tilanne oli lapsille hankala.
Muutamia hankalia ajanjaksoja on eletty. Silloin kyllä miehen lasten tulo ärsytti, miehen kakarat tuntuivat ällöttäviltä ja tyhmiltä ja pelkiltä rasitteilta.. nyt onneksi on parempi tilanne, vaikka en minä vieläkään riemusta kilju kun lapset tulevat.
Elämä jaksottuu 2 viikon jaksoihin ja varsinaisesti oman perheen kanssa aikaa on vain joka toinen vkl. Se rajoittaa hieman.

Miehen lapset tuovat mukanaan äiti-kotinsa tavat, jotka ovat erilaiset kuin miellä ja näistä on käyty jkv keskusteluja ja käydään edelleen. En ole mustasukkainen miehen exälle tms !! En ole tavannut häntä ikinä, en ole varma tunnistanko jos tulee kaupassa vastaan ilman lapsia.
En koe olevani mikään äiti toisten lapsille. Olen äiti vain omilleni, mutta minun kodissani noudatetaan meidän sääntöjä ja eletään meidän tavoilla, ja minua kuuluu myös totella!

Minulla itselläni ei varsinaisesti ole enää mitään exiä elämässäni. Edell. liiton lapset ovat jo isoja ja hoitavat itse tapaamisensa ja kyläilynsä isänsä suvun suuntaan ja koska välimatka on pitkä, kyläilyt ovat harvakseltaan, kerran tai kahdesti vuodessa.

En hoida miehen lasta,yritän olla sivussa ja yritän elää niin että kasvatusvastuu olisi miehellä.Mies on kuitenkin usein liian salliva, jolloin kyllä puutun tilnteeseen.Yrittää hyvittää lapselle sen ajan kun ovat erossa ostamalla kaikkea ja yrittää joskus elää niin kun ei mitään sääntöjä tarvittaisi.
Useimmiten ärsyttää jo etukäteen kun lapsi tulee ja on melkein aina hermot kireällä,vaikka ollaan oltu yhdessä jo kolme vuotta.
Miehen ex on täysipiru ja sen ajatukset heittelehtii välillä niin että sosiaalialan ihmisenä olen joskus miettinyt onkohan sillä oikeesti mielenterveysongelmia.
Koti on kuitenkin myös minun kotini joten meillä eri säännöt kuin lapsen toisessa kodissa.Välillä toimii,useimmiten ei.
Meillä ei vielä yhteisiä lapsia.Mielenkiinnolla odotan miten sitten asiat sujuvat kun näin toivottavasti pian on.

Miestäni kuitenkin rakastan,joten en ole valmis häntä lapsen takia jättämään vaikka täällä usein sellaisia neuvoja saakin.Yritän ajatella positiivisesti niin että se on vain neljä päivää kuussa kun saa hermoilla...

Mielenkiinnolla odotan muiden kommentteja asian suhteen.

Miehelläni sattuu olemaan kaksi exää.Ekan exän kanssa yksi lapsi ja tokan exän kanssa kaksi lasta.Ekan exän kanssa olemme tosi hyvissä väleissä ja heillä on ollut kyllä erostaan asti hyvät välit mikä on ollut tietty lapsenkin kannalta hyvä asia.Tän tokan exän kanssa en ole missään tekemisissä ja parempi niin koska voisin sanoa sille muuten pari valittua sanaa.Tää toka ei koskaan hyväksynyt mieheni ekaa lasta ja hän kyllä näytti sen myös lapselle esim. pyysi lapset syömään ,mut oli laittanut vaan omille lapsilleen ym.Olenkin joskus mieheltäni kysynyt kunka se on voinnu antaa näin tapahtua onhan toi lapsestakin tuntunut varmasti tosi pahalta,mutta eipä ukkoni ole osannut vastata juuta eikä jaata...tyypillistä mieheltä!Olen vain ajatellut kun minulla on entuudestaan yksi lapsi jotta jos joku olisi käyttäytynyt lastani kohtaan yhtä ei hyväksyttävästi olis kyllä saannu meinaa pikkasen nopeet lähöt!!!Kaikki mieheni lapset ovat pääsääntöisesti yhtä aikaa meillä joka toinen viikonloppu eikä mua varsinaisesti ärsytä kun he ovat tulossa joskus vähän enemmän ja joskus vähemmän riippuu ihan omasta mielialasta ja tunnetusti meillä naisilla nämä mielialat vaihtelee useimmiten laidasta laitaan.Silloin kun lapset ovat täällä mieheni kyllä hoitaa heidät pääsääntöisesti ei ole koskaan jättänyt vastuuta minulle ja tämä käytäntö sopii minulle.Tottakai ruuan teen ja laitan kaikille ym.Meillä kun on yksi yhteinen 1/2 vuotias ja olenkin sanonut ukolleni jotta kun hänen lapsensa on meillä keskittyy silloin heihin suurimmaks osaks ja muina aikoina voi antaa huomionsa meidän yhteiselle ,koska tosi on että lapset kaipaavat isänsä seuraa yhtä lailla kun äitinsä!

Meillä miehellä ja hänen exällä oli riitaisa ero ja ero ei ollut vielä selvä kun tulin kuvioon ( paperihommat kesken) joten huomasin miten riitaisa tämä ex on niin en ole ollut häne kanssaan missään tekemisissä ja silti hän puhuu pahaa selän takana vaikka ei edes tunne minua. Miehen exän isällä käyn joskus kylässä kun miehen poika haluaa mennä kun ei häntä usein näe ( miehen ex on riidoissa isänsäkin kanssa) Ihan mukava mies on ettei mulla mitään sitä vastaan ole. Mieheni poikaa hoidan koska mies tekee vuoro työtä ja on usein viikonloppuna töissä. Kiva poika on ja ihan kiva minusta on kun hän meillä käy ja pikkusisko varsinkin ikävöi veljeään.Exästä on harmia tasaisin väliajoin mutta me emme korvaa lotkauta vaan hoidamme pakolliset asiat lakimiehen kautta ja jos on ihan pakko olla tekemisissä olemme kyllä mutta muuten emme koskaan.Minusta parempi näin ettei lapsen tarvitse riitelyä kuunnella, koskaan emme pahaa puhu lapsen kuullen hänen äidistään.

pikku-miehen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2005 klo 16:56 Kiinnostunut kirjoitti:
Olisin kiinnostunut etävanhempien uusien puolisoiden mielipiteistä ja kokemuksista...Joten viittiikö kukaan kirjotella tänne??!! =)
Miltä tuntuu kun lapset tulee?Tekeekö ex kiusaa?Jaatteko miehenne kanssa kotityöt vai joudutko hoitamaan hänenkin lapset?Mites Ex-puolison vanhemmat...oletteko tekemisissä?Ahdistaako tilanne välillä?
KIITOS VASTANNEILLE!!!
mieheni lapset ovat oikein mukavia ja reippaita miehen alkuja ja aina olemme tulleet hyvin toimeen,toki on joskus ollut hetkiä kun on ahdistanut,mutta eiköhän näin ole kaikilla!!!
ex on ihan ok,tullaan toimeen vaikkei mitää ystäviä ollakkaan (eronneet olivat jo monta vuotta ennen kun minä tulin kuvioihin)
kotityöt hoidetaan tasapuolisesti,tosin joskus tuntuu että minulle kaatuu se suurin taakka...
ex:än vanhempien kanssa ei olla pahemmin tekemisissä,jutellaan kun nähdään mutta siinä kaikki...
ja kyllä tilanne joskus ahdistaa kovasti,varsinkin ennen kun asunto oli pieni ja ahdas,sekä lapset vielä ns.taisteluiässä,meinasi usein hermo mennä!!!ja totta kai kun elämä on ERITTÄIN tiukkaa rahallisesti niin joskus ajattelee että voikun lapset olisivat jo täysikäisiä niin ei tarvitsisi enää maksaa elatusta... sen takia moni oma haave on vielä toteuttamatta.... mutta aikansa kutakin,kultaisia lapsia ovat ja rakastavat pientä veljeään :heart: :hug:

Ihana tuo edellinen kirjoitus... :hug:
mahtava huomata että muillakin samanlaisia tuntemuksia,välillä hankalata ja välillä helpottaa...
Itellä lasten kanssa hyvät välit, tosin miehen ollessa paljon töissä..kaikki kotihommat jää minun niskoille!Joskus väsyneenä se ärsyttää ja lapset opetuksistani huolimatta jättää tavarat mihin sattuu...Mutta ihania ovat!
Itsekkin toivon kyllä että olisivat pian aikuisia...Elatusmaksurahoille olisi kyllä muutakin käyttöä ja muutenki ex on ollut melkoinen kieroilija ja raha on kyllä kelvannut...Lapset meillä paljon ja lasten äiti ei suostu palauttamaan näiltäkään ajoilta elatusmaksuja tai saati laittaisi lapsille käyttörahaa mukaan vaikka tosiaan ovat esim.koko kesän meillä!!Ja vaatteita ym.ostamme myös...
Mutta viattomiahan lapset ovat rahanahneeseen äitiinsä...Voimia ja haleja kaikille etäisien puolisoille!!!Monesti varmaan on saanu hammasta purra, mutta kaikenhan se kestää....Rakkaus meinaan!!

bglgol
meillä lasten äiti on tehnyt kiusaa sen minkä ehtii ja enemmänkin. Alkujaan kun ilmeistyin kuvioihin kaikki oli ihan ok - lapset tyytyväisiä kun isälläkin "joku" jne... Äidillä oli jo uusi mies ja erosta jokunen vuosi aikaa.
Sitten alkoikin kiusanteko - lasten tapaamisia muuteltiin miten sattuu. Mies on vuorotöissä, joten jotta tosiaan saisi tapaamisviikonloput ja muut ajat olla lasten kanssa, vaatii ennakkosuunnittelua. Lopputulos oli se, että minä olin usein lasten kanssa kun tulivat isää tapaamaan ja isä töissä 12 tuntia... Ei siinä mitään, lasten kanssa viihdyimme yhdessä ja harmitti vain että ei isän tapaaminen juuri toteudu. Sekään ei äidille kelvannut, vaan tuli sanomista kaikista meidän tekemisistä... Kaikki asiat kun eivät meidän perheessä menneetkään samalla muotilla kuin heillä. Kyllä oli rautalangasta vääntäminen, että meillä eletään meidän perheen elämää, ei kopiota heidän elämästään. Eikä meidän perheen aikuisillakaan juuri sitten kahdenkeskistä aikaa ollut. jos sellaiset vapaat sattuivat olemaan tiedossa, niin taatusti äiti soitti ja vaati meitä ottamaan lapset - jos isä yritti ehdottaa muuta viikonloppua niin äiti syyllisti tietenkin heti, että kun et koskaan ole lastesi kanssa. Pitkien tappeluiden jälkeen saatiin tapaamiskäytäntö sovittua tiukasti ja siitä jopa yritetään pitää kiinni.

Lasten nähden äiti esitti maailman parasta ystävää meille ja heti kun oli lasten kanssa pihasta lähdetty, alkoi puhelin pukata haukkumatekstiviestejä... Ja häntähän ei tietenkään voinut mistään syyttää eikä mitään vikaa koskaan hänessä. Pian minä tajusin, että on järkevämpää olla olematta missään tekemisissä äidin kanssa. Parempi, että isä hoitaa kaiken kommunikaation - ei kukaan pääse sanomisiani vääristelemään.

Mitenkään äiti ei myöskään isää informoinut eikä vieläkään informoi lasten koulu-, lääkäri- yms asioista, vaikka kyseessä on yhteishuoltajuus. Hän puolustelee asiaa sillä, että kun uusi mies hoitaa nämä asiat. Kuitenkin lapsilla on oma isä, joka asuu lähellä ja pystyy osallistumaan lasten elämään arkenakin jos siihen on tilaisuus - toisin sanoen jos tietää asioista. Kouluun on pitänyt jatkuvasti muistuttaa, että koulupuolen velvollisuus on tiedottaa myös isälle lasten kouluasioista.

Lapsilla ei ikinä isälle tullessa ollut mukana mitään!! Jos tulopäivänä aurinkopaistoi tulivat lapset sandaaleissa ja ilman takkia. Suomessahan säät vaihtelevat tunnetusti laidasta laitaan ja lämpimämpi varustus olisi saattanut olla tarpeen viikon tai viikonlopunkin aikana... Toivomuksista huolimatta äiti ei mitenkään huolehtinut lasten varustuksesta. Ja kun sitä kauniisti pyydettiin saatiin vain haukut hänen äitiytensä arvostelusta. Meidänkö sinne olisi pitänyt mennä pakkaamaan lapsille reissukamat???? Meillä olleet vaatteet kuitenkin aina huolehdittiin puhtaina taikaisin ja korjattiinkin tarpeen tullen. Sitten hankittiin vaatteita meillekin - sekin vain välillä aika hoopoa, kun jotain takkia tuleekin sitten pidettyä kerran pari, ennen kun vuodenaikavaihtuu tai lapsi kasvaa.

Ja tietenkin rahasta on tapeltu... Milloin haukuttiin siitä, että ei lapsia pelkästään rahantakia tehdä???? Siis äiti haukkui meitä, kun yritimme tasata menoja silloin kun lapset olivat paljon meillä - saattoi olla aikoja kun lapset käytännössä olivat usean viikon meillä ja kävivät parina päiväna äidillä.Nyt sekin käytäntö on selkeä - isä maksaa elatusmaksua ja kesällä kun lapset kuukauden hänellä, niin ei maksa ollenkaan. (Eikä myöskään äiti tältä ajalta maksa isälle ja äiti saa lapsilisän). Tuohon tilanteeseen ei olisi päästy ilman lasten etua valvovaa lastensuojelun ihmistä - lastenvalvoja oli sitä mieltä että aina isä maksaa. Kumma juttu - laissakin sellainen pykälä, että elatusmaksua maksetaan jollei muutoin osallistu lasten elatukseen. Ja varmaan monessa perheessä kesälomien aikana on se tilanne, että maksava osapuoli huolehtii lapsista esim. yhden kuukauden.

Nykyään asiat ovat vähän tasaantuneet, tai pienestä kiusanteosta ei jaksa välittää. Yhä tapaamisa perutaan välillä, sillä syyllä että lapset eivät tahdo tulla ja jälkeen päin selviää että ei se ihan niin olekaan ollut, vaan on järjestetty jotakin ohjelmaa johon on haluttu lapset mukaan. Ja välillä soitellaan, että lapset sanoneet sitä tai tätä tai olleet jostakin meillä tapahtuneesta pahoillaan tai loukkaantuneita. Asiaa selvitellessä käykin ilmi, että lapsilla ei mitään tekemistä koko asiassa. Välillä ajattelenkin, että äiti ei taida kestää sitä, että lapsilla on meidänkin kanssa mukavaa ja ihan normaalia elämää ja että hän ei voi koko ajan hallita tilannetta ja kontrolloida lastensa ja ex-miehensä elämää.

Nyt jo lapset alkavat olla sen verran isompia, että itse pitävät huolta asioista ja sanovat selkeästi oman mielipiteensä. Niin tässä vain on kummasti menty eteenpäin, vaikka joskus meinasi usko koko touhuun loppua.

norppa74
Tuo edellisen kirjoittajan teksti voisi olla minun kynästäni!! Tunnistin joka ainoan kohdan ja olen elänyt/elän ihan samanlaisessa tilanteessa. Minullakin olisi kemmeniä esimerkkejä käsittämättömistä tilanteista ja kommenteista mieheni lapsen äidin puolelta, mutten viitsi niitä tässä listata, kun kaikki samantapaisessa tilanteessa tietänevät mitä se on.
Sitä asiaa en ole ikinä voinut ymmärtää, ettei elatusmaksun saaja (=alaikäisen lapsen vanhempi) ymmärrä sitä, ettei maksu ole tarkoitettu tämän aikuisen elättämiseen vaan LAPSEN! Meilläkin se tilanne, että tyttö meillä koko kesän, eikä äiti suostu maksuttomiin kuukausiin, vaikka hänellä ei mene senttiäkään siihen lapseen koko kesänä. Ei ole harrastumaksuja, lapsi syö meillä, kuluttaa sähköt ja vedet meillä jne. Olen pohtinut, että mihinkähän tahoon voisi olla yhteydessä jos asiaan haluaisi muutosta??

clivia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2005 klo 14:49 Mamma kirjoitti:
mahtava huomata että muillakin samanlaisia tuntemuksia,välillä hankalata ja välillä helpottaa...
Itellä lasten kanssa hyvät välit, tosin miehen ollessa paljon töissä..kaikki kotihommat jää minun niskoille!Joskus väsyneenä se ärsyttää ja lapset opetuksistani huolimatta jättää tavarat mihin sattuu...Mutta ihania ovat!
Itsekkin toivon kyllä että olisivat pian aikuisia...Elatusmaksurahoille olisi kyllä muutakin käyttöä ja muutenki ex on ollut melkoinen kieroilija ja raha on kyllä kelvannut...Lapset meillä paljon ja lasten äiti ei suostu palauttamaan näiltäkään ajoilta elatusmaksuja tai saati laittaisi lapsille käyttörahaa mukaan vaikka tosiaan ovat esim.koko kesän meillä!!Ja vaatteita ym.ostamme myös...
Mutta viattomiahan lapset ovat rahanahneeseen äitiinsä...Voimia ja haleja kaikille etäisien puolisoille!!!Monesti varmaan on saanu hammasta purra, mutta kaikenhan se kestää....Rakkaus meinaan!!
Elatusmaksut kuuluu maksaa myös sinä kuukautena kun lapset ovat isän luona lomalla.Meillä ex ei ottanut lapsia viime kesänä ollenkaan kun ei ollut rahaa ja nyt se meinasi että pitää lapsia kesällä mahdollisimman paljon ettei tarvitse elatusmaksuja maksaa koko kesänä vaan eihän se niin mene.Mä en esimerkiksi voi luopua asunnostani ja vaihtaa sitä halvempaan kesäajaksi kuten exä ilmeisesti kuvittelee.Elatusmaksut on tarkoitettu helpottamaan lapsista tulevia kustannuksia koko vuoden ajaksi ja se kattaa myös kesäajan.Mä en ymmärrä sitä että aina puhutaan rahanahneista exvaimoista.Meillä mies maksaa minimimaksut lapsista ja minusta se on ihan oikeus ja kohtuus koska hän on myös aikoinaan ollut osallisena lasten alulle laittamisessakin.Miksi miehen pitäisi päästä kaikesta vastuusta eron tullessa.Hoitovastuu on täysin minulla,vähintä mitä se voi tehdä on edes taloudellisesti maksaa ne minimielarit.Muuten ei osallistu mitenkään lasten kuluihin,esimerkkinä että kuopus unohti ottaa lippiksen mukaan kun menivät isänsä luo viimeksi.Sai sitten siellä auringonpistoksen koska exä ei voinut ostaa lippistä periaatteen vuoksi.

bhaoyup

[/quote]
Elatusmaksut kuuluu maksaa myös sinä kuukautena kun lapset ovat isän luona lomalla.Meillä ex ei ottanut lapsia viime kesänä ollenkaan kun ei ollut rahaa ja nyt se meinasi että pitää lapsia kesällä mahdollisimman paljon ettei tarvitse elatusmaksuja maksaa koko kesänä vaan eihän se niin mene.Mä en esimerkiksi voi luopua asunnostani ja vaihtaa sitä halvempaan kesäajaksi kuten exä ilmeisesti kuvittelee.Elatusmaksut on tarkoitettu helpottamaan lapsista tulevia kustannuksia koko vuoden ajaksi ja se kattaa myös kesäajan.Mä en ymmärrä sitä että aina puhutaan rahanahneista exvaimoista.Meillä mies maksaa minimimaksut lapsista ja minusta se on ihan oikeus ja kohtuus koska hän on myös aikoinaan ollut osallisena lasten alulle laittamisessakin.Miksi miehen pitäisi päästä kaikesta vastuusta eron tullessa.Hoitovastuu on täysin minulla,vähintä mitä se voi tehdä on edes taloudellisesti maksaa ne minimielarit.Muuten ei osallistu mitenkään lasten kuluihin,esimerkkinä että kuopus unohti ottaa lippiksen mukaan kun menivät isänsä luo viimeksi.Sai sitten siellä auringonpistoksen koska exä ei voinut ostaa lippistä periaatteen vuoksi.
[/quote]

Laissa sanotaan elareista tosiaankin, että kuuluu maksaa jollei vanhempi muutoin osallistu lapsen elatukseen. Ja nimenomaan silloin jos lapsi on kesällä vaikkapa kuukauden etävanhemman luona, niin eiköhän etä sillloin aika täysin osallistu lapsen elatukseen. Minusta silloin on ihan oikeus ja kohtuus, että etävanhempi ei siltä ajalta maksa elatusmaksua, vaan tosiaan käyttää rahat lapsen menoihin lapsen ollessa hänen luonaan.

Jos lapsen hoitovastuu ottaa lähillä koville, niin ei voi mitään, eikö se ole ollut vanhempien valittavissa? (ei tietenkään aina, joskus tosiaan ona toinen vanhempi kyvytön ja haluton huolehtimaan lapsestaa. ikävää se.) Toistaiseksi kuitenkaan kumpikaan vanhemmista ei ole velvollinen maksamaan toiselle lapsen hoidosta. Huh, huh, mitä huoltajuuskiistoja syttyisikään, jos tilanne olisi se..

Mutta vaikka sopisi niin, että sinä lomakuukautena elaria ei makseta saa lähivanhempi kuitenkin lapsilisän ja tietenkään hän ei joudu maksamaan etävanhemmalle. Ei lienee kohtuuttoman iso rahan menetys yhtenä kuukautena vuodesta. Ja voisi ajatella niin että joissain tapauksissa se mahdollistaa etävanhemman ja lapsen yhteisen loman.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2005 klo 12:43 clivia kirjoitti:
\
Niin asioilla on aina kaksi puolta...mutta painotan edelleen että elatusmakut on tarkoitettu lasten menoihin ja kuluihin eikä ex:n elatukseen!!! :kieh:
Enkä todellakaan tarkoita etteikö miehen kuulu elareita maksaa...Tottakai kuuluu!!!Mutta nämä loma-ajat ym. Ärsyttää suunnattomasti!!
Meillä tosiaan lapset esim. joulun aikaan reilu 3 viikkoa,Pidennetyt hiihtolomat, pääsiäiset ym, ja kesälomat kokonaisuudessaan...Ja ex ei palauta elareita, lapsilisistä puhumattakaan...

Ja tuohon äskeisen kirjoituksen äityliä kehottaisin myös miettimään että tätäkin...Joudutaanhan mekin miettimään miten mahdumme asumaan kun lapset kuitenkin paljon luonamme!Yhteinen lapsikin jo on ja auton jouduimme myös vaihtamaan tilavampaan, jotta kaikki mahtuisimme lasten vierailuidenkin aikana ym...KÄVIKÖ MIELESSÄ MYÖS NÄMÄ MENOT ETÄVANHEMMANKIN OSALTA!!!!????
Ja vielä lisään loppuun että me todellakin ostetaan lapsille vaatteita, kännyköitä ym.tarpeellista elatusmaksujenkin lisäksi...Ja kustannamme harrastuksia, käytämme huvipuistoissa ym...
Mitäpä kommentoisit tähän lähi-vanhempana?onko meidän kohdalla oikein että äiti nostaa rahat lasten ollessa täysihoidossa meillä????

Tity
Olen täysin samaa mieltä Mamman kanssa. En ymmärrä tuota yh-äitien ajatusta että isän ja yhteiskunnan kuuluu maksaa kaikki heille koituvat kulut lapsista, mutta isän kuuluu maksaa kaikki itse, enemmänkin kun varaa olisi.

Ja tosiaankin tuo asuntoasia on juuri noin. Etsimme mieheni kanssa uutta taloa. Miehelläni kaksi lasta entisestä liitostaan jotka ovat meillä n. 40 % ajasta. Joten meidän täytyy ottaa myös heidät huomioon taloa hankkiessa, molemmat tarvitsevat oman huoneen. Ja kun me maksamme mieheni kanssa asunto kustannukset tasan puoliksi, tarkoittaa se myös sitä, että myös minä, joka en ole mitenkään velvollinen kustantamaan mitään hänen lapsilleen, maksan osani siitä että näillä lapsilla on tarpeeksi tilaa. Minulle henk.koht. riittäisi vähempikin makuuhuoneiden määrä. Joten ei lapsista tule pelkästään kuluja äidille, vaikka yh-äidit tuntuvat useimmiten niin laskevan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2005 klo 16:56 Kiinnostunut kirjoitti:
KIITOS VASTANNEILLE!!!
Ei tunnu misään kun mieheni lapset tulevat. Sillä minä olen lakannut yrittämästä enään "järjestää" niin että nämä lapset meillä viihtyisivät. Kun eivät halua niin ei sitten.

Mieheni hoitaa ruoka puolen aina niinä vkl:na kun hänen lapsensa ovat meillä. Sillä minä sain siitä terpeekseni kun mikään ei kelvannut ja mitään ei haluttu syödä.

Mieheni x ei kiusaa kokoajn mutta yritää aina välillä jollkin ihmeen jutulla miestäni kiusata. Mutta äkkiä x saadaan hijaiseksi jos niinkseen halutaan.

Ei todellakaan olla missään tekemisissä x vanhenpien kanssa. Miksi edes pitäisi ???

Ja pakko myöntää että välillä AHDISTAA ja todella paljon. Mutta onneksi minulla on "pako paikka" minne mennä jos siltä tuntuu.........

clivia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2005 klo 16:09 Mamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2005 klo 12:43 clivia kirjoitti:
\
Niin asioilla on aina kaksi puolta...mutta painotan edelleen että elatusmakut on tarkoitettu lasten menoihin ja kuluihin eikä ex:n elatukseen!!! :kieh:
Enkä todellakaan tarkoita etteikö miehen kuulu elareita maksaa...Tottakai kuuluu!!!Mutta nämä loma-ajat ym. Ärsyttää suunnattomasti!!
Meillä tosiaan lapset esim. joulun aikaan reilu 3 viikkoa,Pidennetyt hiihtolomat, pääsiäiset ym, ja kesälomat kokonaisuudessaan...Ja ex ei palauta elareita, lapsilisistä puhumattakaan...

Ja tuohon äskeisen kirjoituksen äityliä kehottaisin myös miettimään että tätäkin...Joudutaanhan mekin miettimään miten mahdumme asumaan kun lapset kuitenkin paljon luonamme!Yhteinen lapsikin jo on ja auton jouduimme myös vaihtamaan tilavampaan, jotta kaikki mahtuisimme lasten vierailuidenkin aikana ym...KÄVIKÖ MIELESSÄ MYÖS NÄMÄ MENOT ETÄVANHEMMANKIN OSALTA!!!!????
Ja vielä lisään loppuun että me todellakin ostetaan lapsille vaatteita, kännyköitä ym.tarpeellista elatusmaksujenkin lisäksi...Ja kustannamme harrastuksia, käytämme huvipuistoissa ym...
Mitäpä kommentoisit tähän lähi-vanhempana?onko meidän kohdalla oikein että äiti nostaa rahat lasten ollessa täysihoidossa meillä????
Meillä on tilanne että mun lasten isä ei osta lapsilleen mitään ylimääräistä,siellä ei ole edes ruokaa tarpeeksi,lapset tulee nälissään kotiin.Mä saan työmarkkinatukea 500 euroa kuussa,exä saa käteensä n. 3000 euroa kuukaudessa,maksaa lapsista 500 euroa kuussa eli minimin.
Minä ostan nytkin kesäajan elareista lapsille vaatteita ja kenkiä eli ne elarit menee siltäkin ajalta lasten hyväksi vaikka ovat poissa.
Mun uusi mies on myös elatusvelvollinen joten mä tiedän myös etävanhemman tilanteen,sellaisen kun äiti ei huolehdi lapsesta ja me ostetaan vaatteet myös hänen lapselleen.Ottaahan se päähän kun miehen ex laittaa rahansa karaokebaareihin mielummin kuin lapseensa.
Mun exä ei laita lapsiinsa mitään muuta kuin elarit.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2005 klo 17:50 Tity kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä Mamman kanssa. En ymmärrä tuota yh-äitien ajatusta että isän ja yhteiskunnan kuuluu maksaa kaikki heille koituvat kulut lapsista, mutta isän kuuluu maksaa kaikki itse, enemmänkin kun varaa olisi.

Ja tosiaankin tuo asuntoasia on juuri noin. Etsimme mieheni kanssa uutta taloa. Miehelläni kaksi lasta entisestä liitostaan jotka ovat meillä n. 40 % ajasta. Joten meidän täytyy ottaa myös heidät huomioon taloa hankkiessa, molemmat tarvitsevat oman huoneen. Ja kun me maksamme mieheni kanssa asunto kustannukset tasan puoliksi, tarkoittaa se myös sitä, että myös minä, joka en ole mitenkään velvollinen kustantamaan mitään hänen lapsilleen, maksan osani siitä että näillä lapsilla on tarpeeksi tilaa. Minulle henk.koht. riittäisi vähempikin makuuhuoneiden määrä. Joten ei lapsista tule pelkästään kuluja äidille, vaikka yh-äidit tuntuvat useimmiten niin laskevan.
Monikohan yh-äiti oikeasti ajattelee, että vain miehen tai yhteiskunnan tulisi maksaa kulut lapsista?
Yleinen mielipide tuntuu olevan, että ne elatusmaksut-minimissäänkin ovat vain törkeää riistämistä inhottavan äidin puolelta ??
Meidän uusperheessä lapset ovat puolet ajastaan molempien vanhempiensa luona joten kulut menevät puoliksi, kumpikaan ei maksa elaria kummallekaan, ei mies eikä eksänsä.
Koska lapset viettävät niin paljon aikaa myös meillä, toki se vaikuttaa huonelukuun ym, mutta mielestäni on ihan omaa tyhmyyttä maksaa sitten kaikista kuluista puolet, itse maksan vain 1/3 asumisesta, samoin ruoasta ym. Ei tietenkään sentilleen, itsekin ostan synttärilahjat, joskus jätskin tms. pientä ym. miehen lapsille mutta silloin teen sen omasta tahdostani niinkuin kenen tahansa muunkin tuntemani ihmisen kohdalla.

Mutta tosiaan, vanhempieni erottua seurasin sivusta kuinka isä ja äiti hoitivat pikkusiskoni elatusasiat eikä voi muuta sanoa kuin että voi äiti parkaa. Siskoni oli 13 vuotias kun vanhemmat erosivat. Isä maksoi juuri ja juuri minimielatusmaksua, monesti jätti senkin maksamatta kun ei ollut rahaa(?)
Äiti asui kaksiossa jonka vuokra 2500 mk (nukkui itse olohuoneen nurkassa), isälle riitti 1500 mk yksiö. Äiti maksoi pikkusiskon KAIKEN,
harrastuksiin, bussimatkoihin. vaatteisiin, lukion kirjoihin menee yllättävän paljon rahaa. Saati sitten ruokaan.
Miettikää ihan oikeasti.

Että enpä menisi sanomaan että jos lapset ovat etävanhemman luona "täyshoidossa" yhden kuukauden vuodesta, että silloin olisi ihan perusteltua jättää elatusmaksua maksamatta. Äidillä on kuitenkin 11 kuukautta sinniteltävänä.
Että vielä elintasoa itselle??? :'(
Joku kirjoitti että sen kuukauden aikana lapset kuluttaa vettä heillä...?
Meillä ainakin vesimaksu on 8 e/hlö sen mukaan kuinka monta ihmistä on kirjoilla asunnossa.

Sitten vielä niille, jotka sanovat että onhan äidillä vaihtoehto antaa lapset isälle ja alkaa itse etävanhemmaksi?
Kuinka moni äiti ihan oikeasti tekisi niin??
Ensinnäkin jo sen takia että kyllä se äiti on kuitenkin useimmiten lapselle se turvallinen huolenpitäjä, isä on enemmän leikkikaveri (ihan ydinperheessäkin) ja siksi toisekseen, kyllä ympäröivä yhteiskunta varmasti pitää huolen siitä että tälläinen äiti leimataan huonoksi äidiksi noin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Mies tässäkin suhteessaä pääsee helpommalla. Etävanhemmaksi ryhtyessään hän parhaimmillaan saa silloinkin säälipisteet koska on vain ilkeän ja juonittelevan äidin temppujen uhri!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2005 klo 11:15 norppa74 kirjoitti:
Meilläkin se tilanne, että tyttö meillä koko kesän, eikä äiti suostu maksuttomiin kuukausiin, vaikka hänellä ei mene senttiäkään siihen lapseen koko kesänä. Ei ole harrastumaksuja, lapsi syö meillä, kuluttaa sähköt ja vedet meillä jne. Olen pohtinut, että mihinkähän tahoon voisi olla yhteydessä jos asiaan haluaisi muutosta??
Lopuksi vielä sanoisin, että enpä suosittele pohtimaan asiaa liikaa, koska kyseessä on asia joka kuuluu vain lapsen vanhemmille.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 11:47 Tantu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2005 klo 17:50 Tity kirjoitti:

Monikohan yh-äiti oikeasti ajattelee, että vain miehen tai yhteiskunnan tulisi maksaa kulut lapsista?
Yleinen mielipide tuntuu olevan, että ne elatusmaksut-minimissäänkin ovat vain törkeää riistämistä inhottavan äidin puolelta ??
Meidän uusperheessä lapset ovat puolet ajastaan molempien vanhempiensa luona joten kulut menevät puoliksi, kumpikaan ei maksa elaria kummallekaan, ei mies eikä eksänsä.
Koska lapset viettävät niin paljon aikaa myös meillä, toki se vaikuttaa huonelukuun ym, mutta mielestäni on ihan omaa tyhmyyttä maksaa sitten kaikista kuluista puolet, itse maksan vain 1/3 asumisesta, samoin ruoasta ym. Ei tietenkään sentilleen, itsekin ostan synttärilahjat, joskus jätskin tms. pientä ym. miehen lapsille mutta silloin teen sen omasta tahdostani niinkuin kenen tahansa muunkin tuntemani ihmisen kohdalla.

Mutta tosiaan, vanhempieni erottua seurasin sivusta kuinka isä ja äiti hoitivat pikkusiskoni elatusasiat eikä voi muuta sanoa kuin että voi äiti parkaa. Siskoni oli 13 vuotias kun vanhemmat erosivat. Isä maksoi juuri ja juuri minimielatusmaksua, monesti jätti senkin maksamatta kun ei ollut rahaa(?)
Äiti asui kaksiossa jonka vuokra 2500 mk (nukkui itse olohuoneen nurkassa), isälle riitti 1500 mk yksiö. Äiti maksoi pikkusiskon KAIKEN,
harrastuksiin, bussimatkoihin. vaatteisiin, lukion kirjoihin menee yllättävän paljon rahaa. Saati sitten ruokaan.
Miettikää ihan oikeasti.

Että enpä menisi sanomaan että jos lapset ovat etävanhemman luona "täyshoidossa" yhden kuukauden vuodesta, että silloin olisi ihan perusteltua jättää elatusmaksua maksamatta. Äidillä on kuitenkin 11 kuukautta sinniteltävänä.
Että vielä elintasoa itselle??? :'(
Joku kirjoitti että sen kuukauden aikana lapset kuluttaa vettä heillä...?
Meillä ainakin vesimaksu on 8 e/hlö sen mukaan kuinka monta ihmistä on kirjoilla asunnossa.

Sitten vielä niille, jotka sanovat että onhan äidillä vaihtoehto antaa lapset isälle ja alkaa itse etävanhemmaksi?
Kuinka moni äiti ihan oikeasti tekisi niin??
Ensinnäkin jo sen takia että kyllä se äiti on kuitenkin useimmiten lapselle se turvallinen huolenpitäjä, isä on enemmän leikkikaveri (ihan ydinperheessäkin) ja siksi toisekseen, kyllä ympäröivä yhteiskunta varmasti pitää huolen siitä että tälläinen äiti leimataan huonoksi äidiksi noin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Mies tässäkin suhteessaä pääsee helpommalla. Etävanhemmaksi ryhtyessään hän parhaimmillaan saa silloinkin säälipisteet koska on vain ilkeän ja juonittelevan äidin temppujen uhri!
Niin meillä tosin lapset on meillä ENEMMÄN kuin sen yhden kuukauden silloin tällöin ja OSALLISTUTAAN muihinkin kuluihin...Mutta hyvä että asia herättää keskustelua!!!
Jotenkin vaan huvittavaa että joillakin yh-äideillä on oikein sydämen asia haukkua lyttyyn miehen oikeuksia puolustavat nyxät!!! :LOL:
Ja kyllähän raha-asiat ym. piru vie heillekkin kuuluu jos samassa taloudessa eletään..
Hyvä jos Tantulla on onnistunut tuollainen jaottelu raha-asioissa teidän perheessä, meillä se ei kyllä onnistu, joten minä siis elätän ja maksan myös miehen aiempia lapsia...
Ja meillä mieheni olisi aikoinaan ottanut erossa lapset itselleen mutta hankalien työaikojen takia ei voinut..Ja lisään tähän vielä että lapset olisivatkin mieluummin meillä kuin äidillään!!!!.Ei kaikki etä-isät ole vastuutaan pakoilevia ja äitipuolet kiusankappaleita!!!
Mielestäni laissa on suuria puutteita koskien miehen oikeuksia..Lain mukaan miehellä ei ole oikeastaan muuta kuin maksajan rooli!!!olenkin keskustellut mieheni kanssa ja todennut että jos eroamme joskus niin pistämme asioita sovussa paperille ja sovimme että esimerkiksi pitempien lomien ajalta ei tarvitse maksaa elareita...Riippumatta siitä kumpi olisi etä tai lähi...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 14:03 Mamma kirjoitti:
Jotenkin vaan huvittavaa että joillakin yh-äideillä on oikein sydämen asia haukkua lyttyyn miehen oikeuksia puolustavat nyxät!!! :LOL:
Ja kyllähän raha-asiat ym. piru vie heillekkin kuuluu jos samassa taloudessa eletään..
Hyvä jos Tantulla on onnistunut tuollainen jaottelu raha-asioissa teidän perheessä, meillä se ei kyllä onnistu, joten minä siis elätän ja maksan myös miehen aiempia lapsia...
Ja meillä mieheni olisi aikoinaan ottanut erossa lapset itselleen mutta hankalien työaikojen takia ei voinut..Ja lisään tähän vielä että lapset olisivatkin mieluummin meillä kuin äidillään!!!!.Ei kaikki etä-isät ole vastuutaan pakoilevia ja äitipuolet kiusankappaleita!!!
Mielestäni laissa on suuria puutteita koskien miehen oikeuksia..Lain mukaan miehellä ei ole oikeastaan muuta kuin maksajan rooli!!!olenkin keskustellut mieheni kanssa ja todennut että jos eroamme joskus niin pistämme asioita sovussa paperille ja sovimme että esimerkiksi pitempien lomien ajalta ei tarvitse maksaa elareita...Riippumatta siitä kumpi olisi etä tai lähi...
Mun mielestä nuo lasten vanhempien asiat ei kuulu kenellekään muulle kuin lasten vanhemmille, ilman minkäänlaista haukkumista.
Hmm. Mekin eletään samassa taloudessa, vaan eipä meillä yhteiset rahat juuri siksi ole koska menot on niin erilaiset. Juupa juu, kysymys on sopimisesta.
Teillä ei onnistu sopiminen oikeudenmukaisesti tälläisistä asiosta nyt yhteisessä taloudessa mutta sitten kuitenkin onnistuisi, jos eroaisitte, vai?! Näin olin tekstistäsi käsittävinäni.
Mistäs olet ihan varma kumman luona lapset mieluummin ovat, oletko varma etteivät sano molemmilla vanhemmillaan olevansa tämän luona ihan vaan miellyttääkseen? On nimittäin ihan tosielämässä esiintulleita juttuja sellaisetkin.
Ja entäpä nuo miehen oikeudet laissa? Kerrotko mihin perustat väittämäsi Suomen lain kohdissa joissa sanotaan että miehellä on vain maksajan rooli?? Olisi tosi mielenkiintoista tietää.
Totta on, että tuomarit varmasti helpommin määräävät lapset asumaan äidin luona, mutta ei aina. Jos oikeuteen asti on mentävä ts. jos ei päästä sopimukseen, silloin niistä päätöksistä on muutenkaan turha enää mukista. Mutta niinpä niin, ne asiat on sovittavissa. Että jos ei miellytä niin lastenvalvojan luokse vaan sopimaan.
Mutta edelleen, se mies on saanut aikaseksi ne lapset sen exän kanssa, eiköhän ne varmasti saa ne sopimukset huollostakin ihan keskenään aikaiseksi, ilman että siihen mitään äiti/isäpuolia tarvitaan "ajamaan oikeuksia". Muista, että miehen totuus on vasta puolet totuudesta. Juu ei ole kaikki äitipuolet kiusankappaleita, olenhan itsekin sellainen.

anne-68
Voi voi,tantu,tässä pikkuhiljaa nähdään mitä seuraa kun kykenee ajattelemaan vähän kauemmas kuin oma nokka näyttää,huomaatkos?Pärisijät saapuvat ilkamoimaan,suoltaen juuri tollaista käsittämätöntä:"me ainakin sovittiin et sit kun erotaan niin sovitaan asioista blaa blaa.."Kas kun se on VIELÄ kunnossa olevassa suhteessa vähän vaikea käsittää et kun ero tulee,siinä ei yleensä enää ollakaan niin "sopimushaluisia",istutaan ja jutellaan rauhassa...Joopajoo!On niin käsittämättömän paljon naisia jotka eivät oikeasti tajua asioiden objektiivisesta tarkkailusta yhtään mitään. Juuri ne naiset ovat ensimmäisenä hyökkäämässä arvostelemaan jos jollakulla tämä kyky onkin.Kyl olen tullut siihen tulokseen et tyhjät tynnyrit todella kolisee eniten,samaten kuin joukossa tyhmyys tiivistyy.Se on tällä palstalla useaan kertaan tullut todettua.täällä näille kun mielipiteitään jakaa,on sama kuin antaisi helmiä sioille.Ei kannata vaivautua sunkaan.Ja tiedätkös mikä on yleensä aina takuu siitä että tynnyri on asialla?HYMIÖT TIETENKIN!Niiden ylenpalttinen käyttö ilmeisesti korvaa tuhat sanaa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 18:36 Tantu kirjoitti:
\
Mun mielestä nuo lasten vanhempien asiat ei kuulu kenellekään muulle kuin lasten vanhemmille, ilman minkäänlaista haukkumista.
Hmm. Mekin eletään samassa taloudessa, vaan eipä meillä yhteiset rahat juuri siksi ole koska menot on niin erilaiset. Juupa juu, kysymys on sopimisesta.
Teillä ei onnistu sopiminen oikeudenmukaisesti tälläisistä asiosta nyt yhteisessä taloudessa mutta sitten kuitenkin onnistuisi, jos eroaisitte, vai?! Näin olin tekstistäsi käsittävinäni.
Mistäs olet ihan varma kumman luona lapset mieluummin ovat, oletko varma etteivät sano molemmilla vanhemmillaan olevansa tämän luona ihan vaan miellyttääkseen? On nimittäin ihan tosielämässä esiintulleita juttuja sellaisetkin.
Ja entäpä nuo miehen oikeudet laissa? Kerrotko mihin perustat väittämäsi Suomen lain kohdissa joissa sanotaan että miehellä on vain maksajan rooli?? Olisi tosi mielenkiintoista tietää.
Totta on, että tuomarit varmasti helpommin määräävät lapset asumaan äidin luona, mutta ei aina. Jos oikeuteen asti on mentävä ts. jos ei päästä sopimukseen, silloin niistä päätöksistä on muutenkaan turha enää mukista. Mutta niinpä niin, ne asiat on sovittavissa. Että jos ei miellytä niin lastenvalvojan luokse vaan sopimaan.
Mutta edelleen, se mies on saanut aikaseksi ne lapset sen exän kanssa, eiköhän ne varmasti saa ne sopimukset huollostakin ihan keskenään aikaiseksi, ilman että siihen mitään äiti/isäpuolia tarvitaan "ajamaan oikeuksia". Muista, että miehen totuus on vasta puolet totuudesta. Juu ei ole kaikki äitipuolet kiusankappaleita, olenhan itsekin sellainen.
Olipas hyökkäävä tuo tekstisi sinulle täysin tuntematonta ihmistä kohtaan...
Minä halusin kertoa täällä vain meidän perheen näkökulman, joka muuten on miehelläni ja minulla täsmälleen samanlainen!!!Olisi kiva huomata mitä sinä Tantu ja Anne-68 kommentoisitte jos kertojana olisikin ollut mieheni enkä minä...Naisilla kun on se kumma kyky olla toiselle susi!!!
No ehkä meidän tapauksessa on sattunut keskivertoa hankalampi ex kyseeseen kun ei miehelläni ja ex:llä kommunikointi pelaa...mieheni kyllä yrittänyt on!!!
Ja turhauttavaa tästä tosiaan tekeekin se että olen yrittänyt saada heitä riidoistansa huolimatta sopimaan ja puhumaan asioista mutta eivät siihen kykene...Olen itse ns. sivullinen, mutta minkäs teet kun eivät osaa näköjään sopia...Mielestäni aikuisten ihmisten tulisi pystyä olemaan väleissä edes pakollisten kuvioiden verran!!!Miksi ex ei niin tee niin siihen en vastausta tiedä...
Ja lastenvalvojista ym...Mieheni on jo niin väsynyt tähän helevetinmoiseen sirkukseen ettei halua lapsia enää sotkea oikeustoimiin...Minä myös!!!Joskus lapsien kannalta on paras mielestämme antaa periksi kun järjestää kauheita taisteluita oikeudessa ym.hämmentävissä tilanteissa!!!
Mutta minä lopetan nyt tähän!!!!Jatkakaa tätä perinjuurin turhauttavaa taistoanne täällä ihan rauhassa...Rauhaisaa kesän alkua teillekin toisinajattelijat!!!Ilman hymiöitä nyt kun niistäkin saa nykyään negatiivista palautetta....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2005 klo 21:33 Mamma kirjoitti:
Olipas hyökkäävä tuo tekstisi sinulle täysin tuntematonta ihmistä kohtaan...

Vai niin. Mikähän osa tekstistäni oli mielestäsi niin hyökkäävää, että se pitää oikein mainita? Sekö, että en ole kanssasi samaa mieltä,vai pelkästään se, että et pysty vastaamaan ainoaankaan kysymykseeni?
Siinä olet oikeassa, että en tunne sinua, ainoastaan mielipiteesi, joihin nämä palstat käsittääkseni hyvin pitkälti perustuu.
Enpä kuitenkaan aio pyytää ainoatakaan osaa omasta mielipiteestäni anteeksi, varsinkaan ihmiseltä, jonka teksteistä paistaa ylenkatse ja toisen ihmisen ts. miehesi exän äitiyden kyseenalaistaminen.

Minä halusin kertoa täällä vain meidän perheen näkökulman, joka muuten on miehelläni ja minulla täsmälleen samanlainen!!!Olisi kiva huomata mitä sinä Tantu ja Anne-68 kommentoisitte jos kertojana olisikin ollut mieheni enkä minä...Naisilla kun on se kumma kyky olla toiselle susi!!!

Niinpä niin, enhän voi kenestäkään tietää täällä onko nimimerkin takana mies vai nainen joten enpä viitsi sen enempää kommentoida.
Täällä eri nimimerkeillä hoetaan tätä nainen on naiselle susi-slogania, senkin voi kääntää myös itseäsi vastaan, lue pari riviä ylöspäin ja omat tekstisi, mm. rahanahneesta exästä, miehen paremmuudesta lähivanhemmaksi jne. jne.

No ehkä meidän tapauksessa on sattunut keskivertoa hankalampi ex kyseeseen kun ei miehelläni ja ex:llä kommunikointi pelaa...mieheni kyllä yrittänyt on!!!
Ja turhauttavaa tästä tosiaan tekeekin se että olen yrittänyt saada heitä riidoistansa huolimatta sopimaan ja puhumaan asioista mutta eivät siihen kykene...Olen itse ns. sivullinen, mutta minkäs teet kun eivät osaa näköjään sopia...Mielestäni aikuisten ihmisten tulisi pystyä olemaan väleissä edes pakollisten kuvioiden verran!!!Miksi ex ei niin tee niin siihen en vastausta tiedä...

Ajatuksesi on hyvä, kerrassaan itsestäänselvyys MUTTA niinkuin sanottu, se ei välttämättä olekaan niin helppoa siinä erotilanteessa, tai välttämättä vuosiin eron jälkeenkään varsinkin kun kysymyksessä on omat lapset. Edelleenkään et tiedä kuin miehesi näkökulman.
Jos arvostelee kokonaisuutta sivullisena, on otettava kaikki osapuolet huomioon.

Ja lastenvalvojista ym...Mieheni on jo niin väsynyt tähän helevetinmoiseen sirkukseen ettei halua lapsia enää sotkea oikeustoimiin...Minä myös!!!Joskus lapsien kannalta on paras mielestämme antaa periksi kun järjestää kauheita taisteluita oikeudessa ym.hämmentävissä tilanteissa!!!

Tiedätkö sinä näistä asioista oikeastaan yhtään mitään?
Ensinnäkin, lastenvalvojan luona asioista pyritään pääsemään yhteisymmärrykseen, lapset eivät ole siellä edes mukana!
Siellä sovituista ja allekirjoitetuista asioista pidetään kiinni.
Jos siellä ei päästä yhteisymmärrykseen, asia voi mennä jommankumman osapuolen toimesta oikeuteen. Joka tapauksessa: ammatti-ihmiset ovat ne, jotka varmastikin tälläisissä tilanteissa osaavat katsoa asioita objektiivisesti ja sieltä -lasten parhaaksi-näkökulmasta, eivät exän nyxät eikä ketkään muutkaan.

Ja tähän vielä vertaus siitä lasten parhaasta kun heiltä kysytään. Eli lapselta kun kysyy haluatko karkkia aina ruoaksi? Tottakai. Eli koska lapsi itse siis tietää mikä on hänelle parhaaksi, hänelle ostettakoon karkkia aina ruoaksi...?!

Mutta minä lopetan nyt tähän!!!!Jatkakaa tätä perinjuurin turhauttavaa taistoanne täällä ihan rauhassa...Rauhaisaa kesän alkua teillekin toisinajattelijat!!!

Ok, vaikka vastahan tässä alkuun päästiin..mutta paras varmaan joo lopettaa jos ei osaa perustella mielipiteitään.
Enpä tähän viitsi toivotella mitään.

Toisinajattelija...?

\
olenkin keskustellut mieheni kanssa ja todennut että jos eroamme joskus niin pistämme asioita sovussa paperille ja sovimme että esimerkiksi pitempien lomien ajalta ei tarvitse maksaa elareita...Riippumatta siitä kumpi olisi etä tai lähi...
Joo...näinhän se just menee...on se hyvä kun ootte suunnitelleet valmiiksi. Kaikki voiskin yksissä tuumin päättää että eron tullessa näin tehdään... :LOL:

Yhteistyössä