Espoon parhaat asuinalueet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28397398]Leppävaarassa on ihan hyviä asuinaluita esim säteri ja säterinmetsä. Luontoakin on kyllä joka suunnalla. Munkan umarannalle on ehkä just se 5km pyörällä mikä tässä oli vaatimuksena. Ja westendin uimarannalle pääsee ovelta ovelle jokerilla.

Toinen kriteerit täyttävä alue lienee tapiola.[/QUOTE]

Mun mielestä just se Etelä-Leppävaara on kamalaa seutua, koska se on niin tiukkaan rakennettu, paljon vuokra-asuntoja, ei mitään vihreitä puistoja. Tuossa Säterissäkin on oikealla puolella PK-seudun ruuhkaisin tie, 8-kaistainen kehä 1 ja etelässä taas 8-kaistainen Turun moottoritie. En voisi väittää, että kyseessä on rauhallinen, puistoinen aluinalue. Taitaa oikeasti olla aika täynnä pienhiukkasia tuo ilma tuossa Säterissä.

Kaikkea ei tosi voi saada, rauhaa ja hyviä kulkuyhteyksiä. Tosiaan ap voisi kertoa budjettia, niin osaisi suositella paremmin kaupunginosaa.

[QUOTE="Minttu";28397608]Suosittelen Hyljelahtea, vaikka ihan kaikki kriteerit ei täyty. Todella rauhallinen asuinalue; rivitaloja, omakotitaloja. Merenranta lähellä (itsellä n. 400 m) ja siinä pieni uimaranta myös. Satama lähellä ja siellä kesäisin kioski. Lähikauppaan ehkä n. 1 km. Bussipysäkki vieressä, jolla pääsee kaikille busseille vaihtaen, jotka menee Länsiväylää Helsinkiin n. 20 min. Pääsee myös sitten Tapiolan ja Espoonlahden/Soukan suuntaan ja Soukassa taitaa olla neuvola nykyään. Lähellä on useampi leikkipuisto ihan kävelyetäisyydellä. Ala-aste ihan vieressä ja yläaste ja lukio kävelymatkan päässä n. 1 km. Bussilla tai kävellen n. 0,5 h tai pyörällä n. 15 min. pääsee Isoon Omenaan, jossa sitten paljon kauppoja, yksityinen lääkäriasema, hammaslääkäri ja leffateatteri, kirjasto, ravintolat, kuntosali ym. Koulun kenttä ihan lähellä, jossa voi pelata fudista ja talvella jäädytetty, niin luistella. Matinkylään ei siis pitkä matka, jossa myös jäähalli tai sitten sinne Espoonlahteen pääsee suoraan bussilla, niin sielläkin jäähalli ja myös kuntosali, sekä myös Lippulaivan kauppakeskus, sielläkin on muuten apteekki esim. Suosittelen![/QUOTE]

Unohtui mainita ne päiväkodit. Kaitaanniityn iso päiväkoti lähellä, Iivisniemen pienempi päiväkoti myös, sekä ryhmäperhepäiväkoti, kaikkiin näihin kävelymatka n. 1km tai alle.

[QUOTE="Vesipeto Surku";28397615]Arvasin että tän tyyppinen vastaus tulee. :) Ollanpa sitä taas kärkkäitä.
Poliisin vaimona olen hyvin tietoinen rikostilastoista joten niistä ei tarvitse mua informoida. Osaan myös pitää silmäni auki kun liikun. Maahanmuuttajia lienee ympäri Suomea nykyisin enemmän tai vähemmän. Mitä sitten? Ei kai ole pakko samaan kaupungin vuokraluukkuun heidän kanssaan muuttaa?

Leppävaara on aika iso alue ja varsinkin tämä Säterin puoli missä me asutaan on mun mielestä aika rauhallista. Luontoa on ympärillä sen verran että lasten kanssa voi hyvin metsäretkiä tehdä ja vähän isompi ulkoilualue löytyy sitten tuosta radan toiselta puolelta urheilupuiston maastosta. Siellä riittää pururataa ja metsää myös.

Meren rantaan pääsee fillarilla kuten ap toivoi. Villa Elfik on myös kivan pikku fillarointilenkin päässä.

Ei tämä mikään suurkaupunki ole, ehkäpä juuri sellainen nukkumalähiö, mutta suurinpiirtein kaikki mitä ap luetteli, löytyy. :)[/QUOTE]

Anteeksi, jos sanoin liian kärkkäästi Leppävaarasta. Jokainen toki arvostaa eri asioita asuinympäristössään.

"Lähellä lasten siisti leikkipuisto (alle kilometrin säteellä)
Ei lähellä räkälöitä, vastaanottokeskuksia ym. "

Mua itseäni hieman pelottaa nuo Leppävaaran lastenpuistot, koska niissä monesti hengailee laitajengi ja sieltä löytyy neuloja. Tuossa Leppävaarassahan lähellähän neulanvaihtopiste. Leppävaarassa löytyy kans aika paljon niitä räkälöitä. Ja lisäksi siellä on aika paljon kaupungin vuokra-asuntoja ja eräässäkin talossa asuu tosi paljon ns. yhteiskunnan ongelmatapauksia siinä Ruusutorpan kohdilla.

Kirjoitit, et osaat pitää silmäsi auki. Mäkin tosi osaan, mutta en halua elää sellaisessa paikassa, jossa niin pitää tehdä.

Täysin järjetön tuo joidenkin pelko että jotain kaupunginosaa pitää vältellä koska siellä asuu "mamuja". Onko menty jo niin pitkälle että pelkkä ulkomaalaisuus on niin negatiivinen asia että sitä vihataan, henkilökohtaisista ominaisuuksistahan ei kukaan ole puhunut mitään. Kokemuksesta tiedän että myös monien kehumassa Westendissä asuu useita ulkomaalaisia eli siis "mamuja".

Anteeksi, jos sanoin liian kärkkäästi Leppävaarasta. Jokainen toki arvostaa eri asioita asuinympäristössään.

Mua itseäni hieman pelottaa nuo Leppävaaran lastenpuistot, koska niissä monesti hengailee laitajengi ja sieltä löytyy neuloja. Tuossa Leppävaarassahan lähellähän neulanvaihtopiste. Leppävaarassa löytyy kans aika paljon niitä räkälöitä. Ja lisäksi siellä on aika paljon kaupungin vuokra-asuntoja ja eräässäkin talossa asuu tosi paljon ns. yhteiskunnan ongelmatapauksia siinä Ruusutorpan kohdilla.

Kirjoitit, et osaat pitää silmäsi auki. Mäkin tosi osaan, mutta en halua elää sellaisessa paikassa, jossa niin pitää tehdä.

Puhutaankohan me samasta Leppävaarasta ollenkaan..? Seitsemän vuotta oon täällä asunut joista kuuden aikana olen pyörinyt varmaankin kaikki lasten leikkipuistot läpi useampaan kertaan. Yhdestäkään en ole milloinkaan mitään neuloja bongaillut, tasan yhdessä puistossa on niitä räkäpäisiä maahanmuuttajapenskoja riekkumassa. Sen sijaan useamman vuoden kun asuin Jedassa niin sieltä bongailin useampiakin neuloja ihan keskeltä kävelytietä..

Anyway.

Se on tosiaan mitä arvostaa ja mitä tahtoo. Mä taas en tällä hetkellä vaihtaisi asuinpaikkaani mihinkään. Oikein tyytyväinen olen ja muillekin lämpimästi suosittelen. :)

Oletko ihan oikeasti joskus löytänyt leikkipuistosta neuloja vai onko tuo vain huhupuhetta? Mä olen paljon käynyt Leppävaaran puistoissa enkä koskaan ole sieltä neuloja löytänyt. Joistakin metsiköistä kyllä mutta ei ne neulat nyt kuitenkaan sillä tavalla edes ole mikään turvallisuusuhka, turhaa hysterisointia taas. Ja mitä se neulanvaihtopiste vaikuttaa, sinnehän just palautetaan ne käytetyt...

Täysin järjetön tuo joidenkin pelko että jotain kaupunginosaa pitää vältellä koska siellä asuu "mamuja". Onko menty jo niin pitkälle että pelkkä ulkomaalaisuus on niin negatiivinen asia että sitä vihataan, henkilökohtaisista ominaisuuksistahan ei kukaan ole puhunut mitään. Kokemuksesta tiedän että myös monien kehumassa Westendissä asuu useita ulkomaalaisia eli siis "mamuja".

En mä mamuja pelkää, oma mieskin on mamu. Työssäkäyvissä mamuissa ei ole mitään vikaa, mutta siinä vaiheessa, kun lähes jokainen vastaantulija on ulkomaalainen, se laskee mielestäni alueen imagoa, asuinviihtyvyyttä ja asuinalueen arvoa (asunnon jälleenmyyntiarvoa).

Kysyt siis, onko pelkkä ulkomaalaisuus niin negatiivinen asia. On se ikävä kyllä, eikä se ole mun mielipide. Otetaan vaikka esimerkiksi Espoon Suvela: se on yksi Espoon suurimmista ulkomaalaiskeskittymistä. Alueella on tosi huono imago ja siellä asuntojen hinnat ovat laskeneet. Siellä sijaitseva koulu meinattiin LAKKAUTTAA viime vuonna, koska kukaan alueen suomenkielisistä ei enää halunnut laittaa lapsiaan sinne kouluun. Koulussa oli pahimmillaan > 90% ulkomaalaisia (enimmäkseen pakolaisia).

Maahanmuuttajien koulu kuohuttaa | yle.fi

Mä en todellakaan inhoa ulkomaalaisia (koska munkin mies on ulkomaalainen), mutta en halua asua alueella, jossa on paljon mamuja.

Jos olisi rahaa, muuttaisin heti Lintuvaaraan tai Laajalahteen omakotiltaoon, kummassakaan ei tosin palvelut ole ihan niin lähellä kuin ap toivoi. Tosiasiahan on, että parhailla Espoon asuinalueilla ei ap:n toiveet täyty, todellakaan. Parhailla alueilla on rauhallista, ei paljon palveluita.

Olen asunut Leppävaarassa seitsemän vuotta, ja rauhallista on ollut, vaikka yöaikaankin liikun. Pohjois-Leppävaarassa mukavaa on urheilupuisto ja siitä alkavat pururadat yms metsät. Miinusta gallerian tienoilla heiluvista spurguista.

Täällä eteläpuolella on ihanaa, kun merenranta (ja uimaranta) on kivenheiton päässä. Juuri tulin Elfvikin luontopolulta, viime viikonloppuna ulkoiltiin Munkassa ja nautittiin kaffeista Gallen-Kallelassa. Talin ulkoilumaastoihin pääsee myös kätevästi, matkaa sinne vievälle polulle on noin 50 metriä kotiovelta. :) Talvisin siellä voi hiihtää, kesäsin vaikka pelata frisbee-golfia.

[QUOTE="Viiru";28397967]Matinkylä ns uusi puoli.[/QUOTE]

Matinkylässä asuvana voin vahvistaa, että kaikki ap:n toivomukset täyttyvät Matinkylän uudella puolella. Jos sensijaan ap olisi toivonut pientaloasumista, niin se ei onnistuisi. Matinkylän uuden puolen ainoa "miinuspuoli" on tiheä ja korkea kerrostalorakentaminen.

Jos olisi rahaa, muuttaisin heti Lintuvaaraan tai Laajalahteen omakotiltaoon, kummassakaan ei tosin palvelut ole ihan niin lähellä kuin ap toivoi. Tosiasiahan on, että parhailla Espoon asuinalueilla ei ap:n toiveet täyty, todellakaan. Parhailla alueilla on rauhallista, ei paljon palveluita.

.

Lintuvaarassa täyttyvät kyllä jopa ap:n vaatimukset, kun julkinen liikenne toimii ja ruokakauppaan on kävelymatka (meillä on uusi loistava Alepa, jota tuntuvat käyttävän kaikki alueen asukkaat). selloon on meiltä 2 km eli kävelymatka, jos sen haluaa kävellä, ja sieltä löytyy kaikki tarvittava. Koulut ja päiväkodit ovat loistavia.

Ap tosiaan ei yksilöinyt, haluaako pientaloon vai kerrostaloon. Tosin itse miellän että ne paremmat alueet ovat automaattisesti pientaloalueita Espoossa.

Perkkaa. Täällä on kaikki palvelut lähellä(sello), oma pieni lähikauppa, todella hyvät liikenneyhteydet ym. Vaikka asutus pääasiassa kerrostaloja, niin mielestäni alue on rauhallinen. Täällä eivät leppävaaran pohjoispuolen spurgut näy. Mamuja toki on, mutta ei heistä ole meille ollut mitään häiriötä. Toki kaupungin vuokra-asunnoissa häiriöitä voi enemmän olla, mutta ei esim. saton tms taloissa juurikaan.
Leikkipuisto on mahtava, siellä järjestetään mm. musiikkituokio kerran vkossa ym. En keksi perkkaasta mitään huonoa sanottavaa, toki asuisin mielelläni rivitalossa kerrostalon sijaan mutta täällä niitä ei juurikaan ole.

Jatkan vielä: joku tuossa mainitsi että sello on päivisin täynnä mamuja. Tämä ei kyllä pidä paikkaansa mitenkään. Lähinnä sellon päivisin valloittavat lähialueiden kotiäidit lapsineen.

Mikä noista kriteereistä muka rajaa pois pohjois-Tapiolan? Täällä on 15min bussilla Kamppiin, leikkipuisto/asukaspuisto 50m päässä, kaupat ja kaikki. Merikin tuossa alle 500m.

Henk.koht. en pitäisi bussiyhteyttä Kampin terminaaliin muutaman kerran tunnissa "hyvänä liikenneyhteytenä", en todellakaan... Sen perusteella, mitä itse olen Tapiolassa käynyt (olin siellä duunissa 9 kk ja kuljin fillarilla/bussilla), sekä Pohjois-Tapiola että varsinainen Tapiola on todella nukkavieruja ja kulahtaneita paikkoja.

Juu, varmaan Tapiola ja Pohjois-Tapiola on olleet ihan hienoja mestoja joskus 30 vuotta sitten, mutta tämän päivän standardeja ne eivät täytä millään tasolla.

Henk.koht. en pitäisi bussiyhteyttä Kampin terminaaliin muutaman kerran tunnissa "hyvänä liikenneyhteytenä", en todellakaan... Sen perusteella, mitä itse olen Tapiolassa käynyt (olin siellä duunissa 9 kk ja kuljin fillarilla/bussilla), sekä Pohjois-Tapiola että varsinainen Tapiola on todella nukkavieruja ja kulahtaneita paikkoja.

Juu, varmaan Tapiola ja Pohjois-Tapiola on olleet ihan hienoja mestoja joskus 30 vuotta sitten, mutta tämän päivän standardeja ne eivät täytä millään tasolla.

Itse muutin Helsingin keskustasta Pohjois-Tapiolaan, enkä ole päivääkään katunut. Varsinkin lapsiperheenä täällä on tosi hyvä asua ja kaikki riittävän lähellä. Suurin osa taloista on vanhoja, mutta niissä alkaa myös esim. putkiremontit olla tehtyinä. paljon on remonttien seurauksena vanhoja asukkaita muuttanut pois ja lapsiperheitä tullut tilalle. En tunne ketään, joka täältä pois haluaisi.

Mun mielestä just se Etelä-Leppävaara on kamalaa seutua, koska se on niin tiukkaan rakennettu, paljon vuokra-asuntoja, ei mitään vihreitä puistoja. Tuossa Säterissäkin on oikealla puolella PK-seudun ruuhkaisin tie, 8-kaistainen kehä 1 ja etelässä taas 8-kaistainen Turun moottoritie. En voisi väittää, että kyseessä on rauhallinen, puistoinen aluinalue. Taitaa oikeasti olla aika täynnä pienhiukkasia tuo ilma tuossa Säterissä.

Vähän vaikuttaa siltä, että et ole pahemmin aikaasi Leppävaarassa viettänyt, kunhan heittelet hatusta ennakkoluuloja ja katselet Google Mapsia...

Totta, Lepuski ja etenkin Etelä-Leppävaara sijoittuu kahden suurehkon liikenneväylän "kainaloon", mutta vähemmän täällä liikenteen melua on kuin vaikkapa Helsingin kantakaupungissa. Etelä-Leppävaarassa on kiinnitetty jo rakennusvaiheessa erityistä huomiota siihen, että samoihin kortteleihin sijoitetaan tarkoituksella monentyyppisiä asuntoja: kaupungin ja "yleishyödyllisten" toimijoiden (Sato, VVO) vuokra-asuntoja, asumisoikeusasuntoja ja kovan rahan omistusasuntoja. Meidän lähikortteleissa on asumisoikeusasuntoja, kaupungin, seurakunnan, Saton ja VVO:n vuokra-asuntoja sekä runsain määrin omistusasuntoja. Etelä-Leppävaarassa on myös muutamia omakotitaloja, jotka nekin on tarkoituksella jätetty keventämään muuten kerrostalo- ja rivitalovoittoista rakennuskantaa. Eikä niissä taloissa taatusti asu mitään rupusakkia, sen näkee jo päältä.

Rakennettujen puistojen (mm. Albergan kartanon ympäristö) lisäksi täällä on ihan oikeita metsätilkkuja, siis aitoa luontoa, missä lapset voivat retkeillä ja leikkiä. Villa Elfvikin luontotalo lintutorneineen ja pitkospuineen on juuri sopivan kävely- tai pyöräilymatkan päässä, ja vähänkin vanhemmat lapset jaksavat helposti pyöräillä vaikka Munkkiniemen uimarannalle.

Kuten jo joku aiempi kirjottaja mainitsikin, Laurinlahti on mukava merellinen alue Espoossa. Bussilla pääsee Kamppiin reilussa 20 minuutissa, Lippulaiva, puistoja ja neuvola on kävelyetäisyydellä. Omenaankaan ei mene kauaa bussilla. Itse olen asunut myöskin lähes koko ikäni Helsingin keskustassa, mutta tykkään Laurinlahdesta yhtä paljon.

Kovat on kriteerit aloittajalla,mutta mielestäni ehdottomasti Sepänkylä.
Lähipalvelut Kauniaisissa + junalla pääsee Selloon n.10min ja Helsinkiin n.20min.
Toiseen suuntaan kun lähtee niin löytyy Entresse,Ikea.
Lisäksi Nihtisillan abcn viereen ollaan rakentamassa uutta kauppakeskusta.
Ja muutoinkin hyvät yhteydet bussi,juna ja omalla autolla motarit ym.lähellä.