Espanjanvesikoirat

Olin 13-vuotias, kun edellinen koiramme, rodultaan länsiylämaanterrieri kuoli vanhuuteen. Siitä on nyt kulunut pari vuotta ja olemme päässeet tapahtuman yli, olihan koira minulle hyvin rakas, kun parivuotiaasta asti sen kanssa olin kaikkea puuhaillut, ja nyt koirakuume on palannut perheemme keskuuteen. Olemme katselleet netistä vaihtelun vuoksi muita rotuja kuin westie ja päätyneet espanjanvesikoiraan. Toinen vaihtoehto olisi norwichinterrieri. Kysyisin nyt teiltä, kumpi koirarotu sopisi paremmin perheeseemme..

Me asumme omakotitalossa, jossa on aidattu piha. Kotimme sijoitsee myös lähellä rantaa. Perheeseemme kuuluu äiti, isä ja kaksi lasta. Minä olen 15-vuotias ja eskaria käyvä pikkuveljeni 7. Koulupäiväni kestävät maksimissaan neljään, eikä minulla ole muita harrastuksia kuin ratsastus, joten lenkkeihin ja "seurusteluun" liikenisi varmasti aikaa. Itse emme ole sen paremmin espanjanvesikoiriin perehtyneet, kuin netistä löytyvän tiedon avulla, joten kaipaisin nyt espanjanvesikoirista kokemusta omaavilta ihmisiltä jonkinlaista kommenttia. Äitini on töissä aamupäiväs6tä iltapäivään, joten hädän tullen voisi hän koiran aamulla ulos viedä ja pikkuveljeni, joka menee syksyllä kouluun saisi hänkin olla osallisena ulkoiluttamiseen. Isä on töissä aamusta iltaan, joten häneltä ei ulkoiluttamiseen aikaa liikenisi, muutakuin lomilla, vapaapäivinä ja viikonloppuina.

Edellisen koiran kanssa sujui mainiosti, se oli hyvin lapsiystävällinen ja seurallinen. Lenkkeilimme sen kanssa aktiivisesti myös vähän pidemmän puoleisia lenkkejä, välillä tuli myös hölkkäiltyä ja sellaista. Emme myöskään koskaan syöttäneet häntä liikaa, vaikka joskus saikin ruskeiden nappisilmiensä ansiosta pieniä herkkupaloja. Oppi myös juoksemaan rinnalla ilman hihnaa. Hyväksyi muut kodissamme vierailevat koirat ja lenkeillä tapaamiemme koirien kanssa tuli juttuun. Lisäksi opetimme hänet istumaan, makaamaan ja antamaan tassua käskystä (mikä ei mielestäni kovin välttämätöntä ole). Koira ei myöskään järjestänyt mitään yhtäkkisiä haukkumiskohtauksia vaan vain harvoin päästi suustaan haukkuja.

Itselläni ei ole henkilökohtaista kokemus espanjan vesikoirasta, muuten kuin että parhaalla ystävälläni on sellainen.
Tätä koiraa ei ole koskaan pidetty hihnassa, kun tottelee niin hyvin (koulutus, omistaja itse kotona opetti). Lapsien kanssa tulee toimeen hyvin.
Minä ainakin tykkään kyseisestä rodusta.

Minäki oon päivän tutustunut rotuun, appiporukalle etitään sopivaa rotua ja espanjanvesikoira niillä alkoi kiinnostamaan kovasti. Naapurini on aikoinaan kouluttanut koiria ja sanoi että tämän rodun koirat ovat kaikki vihaisia, varsinkin muille koirille. Ihmettelen kovasti sillä netistä löytyneistä tiedoista saa vaikutelman että on leppoisa ja mukavia koiria.
Kertokaas muutkin jos on kokemuksia kyseisetä rodusta!

Ehdottomasti perro, siis vesikoira!

Meille oli jo semmoinen neljänneksi varattu jokunen vuosi sitten, mutta työn luonteen muututtua radikaalisti oli pakko perua...
Juuri se matala agressiotaso oli yksi niistä tärkeimmistä kriiteereistä meille, kun ennestään oli/on vaativia rotuja.

Noin yleisesti helppo ja vaatimaton rotu, todella monipuolinen harrastuskaveri ja seuralainen, turkinhoito oikea laiskiaisen unelma ;)

Tuo edellinen koiranne kyllä kuulostaa poikkeuksellisen vaatimattomalta terrieriksi, joten perro olisi senkin puoleen noista kahdesta soveliaampi.

Mutta parhaiten saat asiasta selkoa kun tutustut ihmisiin ja kasvattajiin jotka elävät arkeaan näiden koirien kanssa.
Vesikoirien oma keskustelupalsta:
http://vesikoirat.10.forumer.com/

Alkuperäinen kirjoittaja Kränä:
Minäki oon päivän tutustunut rotuun, appiporukalle etitään sopivaa rotua ja espanjanvesikoira niillä alkoi kiinnostamaan kovasti. Naapurini on aikoinaan kouluttanut koiria ja sanoi että tämän rodun koirat ovat kaikki vihaisia, varsinkin muille koirille. Ihmettelen kovasti sillä netistä löytyneistä tiedoista saa vaikutelman että on leppoisa ja mukavia koiria.
Kertokaas muutkin jos on kokemuksia kyseisetä rodusta!

-Nooh, ajat ovat muuttuneet, sanottasko näin. Rotuhan on suht. uusi rotu joten aikojen alussa oli mielestäni enemmän ongelmia tuon luonteeen kanssa, nykypäivän tilanne on parempaan suuntaan menossa. Tokikin arkoja ja varautuneita yksilöitäkin on, mutta onneksi ei niin paljoa enää. Ittellä kotona yksi kipale perroja ja en kyllä tyytyväisempi voisi olla. Ihan äärettömän avoin ja iloinen tyyppi :heart: . Ollaan myös käyty joskus noissa vesikoira tapahtumissa ja jos 25 kipaletta perroja kykenee lenkkeilemään yhdessä ilman suurempia rähinöitä niin ei asiat niiiiin huonosti voi olla, vai ;)

Kannattaa katsella ja kuullostella, kasvattajiakin löytyy moneen lähtöön/tarpeeseen, joten rohkeasti vaan yhteyttä ottamaan :)

Kiitos nipsuli! Näin minäkin ajattelin =) Ja on niin jäänyt itelle tuo rotu päähän että ihan jäin oottamaan milloin meijän koirat kupsahtaa niin saa itelle perron :LOL: No ei nyt ihan mutta melkein ;) Appi porukka on edelleen kiinnostunut rodusta mut nyt haaveilevat jonkun barber koiran perään, joita ei kuulemma paljoa maailmasta löydy :snotty:

--^--Vesiäisporukoilla on tapaamisia ympäri Suomen maata joten ei muuta kun katselemaan antia ;) .
Onkohan barbel sama kuin barbet?? Barbethan on myös vesikoira, ranskalainen semmoinen. Nyttemmin Suomessa jo taitaa olla muutama barbet kasvattaja.

Barbet barbet, tuota just tarkotin :D Ei niitä hirveesti oo mitä nyt ollaan kyselty. Ihan kivan oloinen koira, ainaki netin mukaan...
Meijän kylässä ei hirveesti oo näkyny vesikoiria, pitäs lähtee vähän isompiin kaupunkeihin kattelee näyttelyitä tms jotta niitä näkis. Kiinnostais kyllä, onneksi järki on vielä tallella ja pitänee omalla kohalla oottaa että lapet hieman kasvaa niin sitte vois harkita pentukoiraa ;)

Yhteistyössä