Eskarin väliinjättäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän pojan kaveri ei käynyt eskaria. Ihan normaalisti käsittääkseni saanut muuten kavereita, mutta on ollut jonkun verran kiusauksen kohteena. Se ei kyllä mielestäni liity mitenkään siihen, että ei ole käynyt eskaria. On vain vähän pyylevä niin se on helppo kohde aina.

Mun neljä vanhinta ei käynyt eskaria. He kävivät kyllä seurakunnan kerhoa, josta saivat ihan yhtä hyvät eväät koulun aloitukseen kuin eskarin käyneetkin. Nuorin kävi eskarin ja ihan samoin hänellä sujui kouluun meno kuin sisaruksillakin.

Meillä lapsi oli kotihoidossa, kävi kerhoissa 4-5 v alkaen mutta ei mennyt eskariin. Meillä se oli huono ratkaisu. Ryhmätyöskentely vaati paljon harjoittelua vaikka on ihan kiltti lapsi, samoin kaveriporukka oli jo ehtinyt muotoutua eskarissa ja sinne pääsy vaatii aikaa ja pitkäjännitteisyyttä, nyt ollaan 3. lk lopulla

Mun tyttäreni ehti tässä kuluneen vuoden aikana käydä eskaria max. 10 päivää. Olen ollut itse sairaslomalla kotona, joten lapsetkin olleet siksi kotihoidossa.
Tyttö on tosi reipas, aika etevä laskemaan yms. sosiaalinenkin, niin luotin eskariopettajan sanaan siitä, että lapsi on jo koulukypsä.
Mietityttää vaan kaverit, kun ketään tuttua ei samalle luokalle ole tulossa. Eiköhän tuo nopeasti tutustu :)

Toinen poikani kavi eskaria vain 2 kuukautta. Ja sitten suoraan ekalle luokalle. Vuosien kuluessa huomasimme kylla miten se eskarin puute vaikutti hanen koulu oppimiseen, varsinkin matikassa. Han ei kertakaikkiaan vaan tajunnut numeroita ja niiden funktiota ollenkaan. Kavi tukiopetuksessa jossa kaytiin lapi ihan sita perus numeroilla leikkimista. Matikka vaikeudet jatkuivat lukion lapi.

Sosiaalisesti eskarin puuttuminen ei vaikuttanut haneen. Enka huomannut sen vaikuttaneen muihinkaan oppiaineisiin yhta vahvasti kuin juuri matikkaan. Saattaa olla etta pojalla ei alunalkaenkaan ole 'hyva matikkapaa' mutta tama teki kylla hanelle hallaa.

Onko ekaluokan opetuksesta jätetty asioita pois eskarin takia? Meinaan vaan, että 70-luvulla eskarit oli vielä aika harvinaisia ja hyvin alkoi koulu porukoilla, vaikka ei ollut käynyt eskaria tai kaikki edes päiväkodissakaan.

Se mitä eskarissa lähinnä käydään läpi, on numerot ja mitä ne tarkoittaa, kirjaimia ja ehkä sanoja. Mutta minun mielestäni se tärkein anti on kuitenkin se että ne opet siellä näkevät missä ehkä tarvitaan koulun aloituksessa apua esim. hahmotusongelmat, motorisetongelmat. Ja sitten tietenkin tärkeät ryhmätyöskentelytaidot, keskittyminen, ohjeiden kuuntelu ja noudattaminen.

Mun kuopus osasi lukea, laskea ja puhua vähän englantia viisivuotiaana, joten hän meni kouluun kuuden vanhana, eskari jäi väliin.
Ei tullut mitään ongelmaa koulussa, vaikka tyttö oli pienikokoinen.
Jos psykologi katsoo, että lapsi on koulukypsä kuusivuotiaana, niin opintielle vaan :)

Itse en käynyt eskaria. Koulu sujui ihan hyvin, tosin osasin lukea jo ennen eskari-ikää. Samalla luokalla oli muutama entuudestaan tuttu kaveri ja kyllä niitä kavereita löytyi lisääkin. Vähän ehkä olin sellainen "orpopiru," välitunneilla vaeltelin porukasta toiseen, mutten koskaan tuntenut oloani yksinäiseksi.
Omat lapset laitan eskariin, kun ovat olleet kotihoidossa koko ikänsä. Oppivat sitä ryhmässä toimimista yms. ennen kouluun menoa.

Miksi ihmeessä joku ei laittaisi lastaan eskariin!?!?!? Se on hyödyllinen koulunaloituksen kannalta ja ilmainen! :O

Meillä on se tilanne, että olen itse ollut kotona, niin on ollut myös lapsi. Lisäsyynä oli se, että lapsi aloittaa koulun ihan eri puolella kaupunkia, kuin missä olisi ollut eskarissa, niin kaveritkin olisivat vaihtuneet.

Koin jotenkin turhaksi alkaa roudaamaan lasta toiselle puolelle kaupunkia esikouluun, kun kuitenkin itse olen ollut kotona (lapset siis ovat 5v ja 6v, avopuolison lapsi on ihan kohta 3v ja kaikki kotihoidossa).

Itse uskon, että koulunaloitus sujuu ongelmitta.

Yhteistyössä