Eskarilaisten kulkeminen (matkat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2001-mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2001-mamma

Vieras
Saako/saiko teidän eskarilainen kulkea päiväkotiin itse? Entäpä sieltä hakeminen, minkä ikäinen kelpaa hakijaksi? Missä päin suomea olette ja millainen on lapsen matka?

Entäpä nuorempien kulkeminen päiväkotiin? Saako kulkea yksin vai tarvitaanko minkä ikäinen saattaja?

Meidän lasten päiväkodissa on ehdottomasti kielletty yksin kulkeminen ja hakijaksi kelpaa poikkeustapauksessa 16v, mutta pyritään siihen että aina on täysi-ikäinen hakija. Vaikutetaan Vantaalla.

Mielipiteitä asiasta, asiallisesti.

Meillä pitää allekirjoittaa lupalappu jos antaa luvan lapsen kulkea eskarista hoitopaikkaan. Minä en itse vielä halua, että poika sen matkan yksin kulkee, kun kuitenkin nyt vasta oikeestaan ekaa kertaa kunnallisessa hoidossa. Eskarista hoitaja saattelee pojan ja muut jotka samaan suuntaan menossa :)

Alkuperäinen kirjoittaja 2001-mamma:
Saako/saiko teidän eskarilainen kulkea päiväkotiin itse? Entäpä sieltä hakeminen, minkä ikäinen kelpaa hakijaksi? Missä päin suomea olette ja millainen on lapsen matka?

Entäpä nuorempien kulkeminen päiväkotiin? Saako kulkea yksin vai tarvitaanko minkä ikäinen saattaja?

Meidän lasten päiväkodissa on ehdottomasti kielletty yksin kulkeminen ja hakijaksi kelpaa poikkeustapauksessa 16v, mutta pyritään siihen että aina on täysi-ikäinen hakija. Vaikutetaan Vantaalla.

Mielipiteitä asiasta, asiallisesti.

1. eskarilainen ei saa kulkea yksin, vaan viedään sisälle ja haetaan pihalta/sisältä pois

2. sama juttu

3. saattajasta ei mainintaa, mutta pois hakijan pitää olla täysi-ikäinen

vaikutetaan tääll Turun suunnal

Päivähoidossa olevat eskarilaiset eivät saa kulkea yksin koulusta pois mutta nämä jotka käyvät vain eskarissa eivätkä siis ole hoidossa saavat kulkea yksin :D

Lupalappu tietysti pitää kirjoittaa =)

Meillä piti allekirjoittaa lappo jossa annetaan eskarilaisen kulkea matkan päivähoitopaikasta eskariin yksin.

Meiltä matkaa eskariin n.300-400m mutta itse kuljetan.Koska vilkasliikenteinen väli kyseessä ja poika ei hoksaa liikenteen vaaroja vielä.Saattajan täytyi olla täysi-ikäinen ja eskarissa täytyy etukäteen kertoa jos joku muu kuin vanhempi akee lapsen.Asumme etelä-pohjanmaalla,teuvalla.

Kun esikoinen oli eskarilainen v. -01, niin reissuvihkoon piti kirjoittaa lupa kulkea yksin. Hänen eskarimatkansa oli sen verran lyhyt ja turvallinen, että annoin pojun kulkea itsekseen. Vuonna -04 tyty oli eskarissa, ja hänen matkansa taas oli monimutkaisempi ja vaarallisempi, joten vein ja hain hänet aina. Olin silloin kotiäitinä. Nyt kuopuksen ollessa eskarissa vien hänet töihin mennessä ja haen töistä tullessa, eikä ole tarvetta edes ajatella itsekseen kulkemista.

Vain 18v saa hakea lapsen, ja Oulun suunnalla asutaan.

eli näyttää siltä, että pääsääntöisesti pitää kulkea itse. vain jos eskari ja hoitopaikka on eripaikassa niin siinä sitten kulkemista itse tapahtuu. ymmärrettävää, että keskellä päivää vanhemmat ei pääse viemään´niin sitten on järjestelyjä monenlaisia.

ystäväni päiväkodissa jopa 5 vuotiaat saa aamulla tulla yksin. siihen ei puututa, koska se on vanhempien vastuulla. minua tämä järkytti. hakijaksi kelpaa jopa 13 vuotias. ja tämä helsingissä.

Alkuperäinen kirjoittaja 2001-mamma:
eli näyttää siltä, että pääsääntöisesti pitää kulkea itse. vain jos eskari ja hoitopaikka on eripaikassa niin siinä sitten kulkemista itse tapahtuu. ymmärrettävää, että keskellä päivää vanhemmat ei pääse viemään´niin sitten on järjestelyjä monenlaisia.

ystäväni päiväkodissa jopa 5 vuotiaat saa aamulla tulla yksin. siihen ei puututa, koska se on vanhempien vastuulla. minua tämä järkytti. hakijaksi kelpaa jopa 13 vuotias. ja tämä helsingissä.

Meille sanottiin päikäristä (esikoinen oli siellä viime vuonna eskarissa) että lapsi voi tulla yksin, koska se on vanhempien vastuulla, muta pois eivät laske ilman sovittua hakijaa.

Eikös se ole niin että jos vanhemmat ( tai joku muu hoitaja) eivät pysty päivän aikana hakemaan lasta eskarista (siis ovat töissä) on heidän pidettävä lapsi sitten päivähoidossa loppupäivän ajan?

Meillä ei saa kulkea yksin (paitsi, jos matka turvallinen = ei yhtään tienylitystä/tienvieressä kulkemista matkalla) ja hakijan pitää olla vähintään 16v. Vielä kolme vuotta sitten sai tokaluokkalainen isosisko hakea pikkusiskonsa ja sai kulkea yksinkin luvan kanssa.

Ja tämä Pirkanmaalla. Koululla pidettävästä eskarista täälläkin saa yksin kulkea kotiin.

Meidän eskarissa ei nyt oikein saa selvää, että miten se menee. Kun eskari alkoi, annettiin täytettäväks paperi, jossa luki yhdessä kohtaa Saako lapsi kulkea yksin eskariin ja reitti. Minä tietenkin laitoin, että ei, vaikka on tosi lyhyt matka. Vanhempaiillassa sitten sekoitettiin päät. Sanottiin yhdessä välissä, että he eivät päästä lasta yksin lähtemään, koska se lapsi on silloin matkallakin heidän vastuulla ja kukaan ei ole kumminkaan katsomassa. Mutta aamulla kun lapsi lähtee kotoa niin on vanhempien vastuulla eli saa kävellä jos haluaa. :whistle: Ja sitten taas välissä juteltiin niin kuin olisi ihan luonnollista ja normaalia että 5-6 vuotiaat saa kulkea yksin kouluun. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Kristiina:
Meidän eskarissa ei nyt oikein saa selvää, että miten se menee. Kun eskari alkoi, annettiin täytettäväks paperi, jossa luki yhdessä kohtaa Saako lapsi kulkea yksin eskariin ja reitti. Minä tietenkin laitoin, että ei, vaikka on tosi lyhyt matka. Vanhempaiillassa sitten sekoitettiin päät. Sanottiin yhdessä välissä, että he eivät päästä lasta yksin lähtemään, koska se lapsi on silloin matkallakin heidän vastuulla ja kukaan ei ole kumminkaan katsomassa. Mutta aamulla kun lapsi lähtee kotoa niin on vanhempien vastuulla eli saa kävellä jos haluaa. :whistle: Ja sitten taas välissä juteltiin niin kuin olisi ihan luonnollista ja normaalia että 5-6 vuotiaat saa kulkea yksin kouluun. :headwall:

tämä taitaa olla tilanne valitettavan monessa päiväkodissa. työntekijätkään eivät tiedä mitä tehdä. selkeitä ohjeita ei ole ja vastuukysymys on aina olemassa, vaikka asiaa pyöriteltäisiin miten. mitkään paperit siitä, että lapsella on lupa kulkea yksin ei poista työntekijän vastuuta, jos jotain sattuu. samoin jos lapsi on luovutettu alle 18 vuotiaalle. tämä on iso turvallisuusriski, johon jostain syystä ei ole kunnolla tartuttu. ei vaikka surullisia uutisia päivähoidon tiimoilta on saatu lukea. tämä asia ei vielä luojan kiitos ole onnettomuutta tuottanut. vaaratilanteita lienee ollut paljon. tuntien millainen lapsi on liikenteessä 5-6 vuotiaana.

Tässä kunnassa esikoululainen saa kulkea yksin matkat, jos hän on vain esikoulussa, koska hän kuuluu silloin koulun piiriin. Jos lapsi jatkaa esikoulun jälkeen hoidossa, hän ei saa kulkea yksin, silloin hän on päiväkodin vastuulla.

Lasta ei myöskään saa hakea alle 16-vuotias.

Me asutaan myös Vantaalla.

Kaikki päiväkotilaiset pitää viedä ja hakea. Saattajan ikärajasta ei koskaan ole ollut puhetta.

Meillä matka on max. 50 m ja pääsääntöisesti eskari menee yksin omaan ryhmäänsä. Tosin mä vien nuoremman viereiseen ryhmään ja menen sitten eskarilaisen ryhmän kautta ennen kun jatkan töihin.

Ei saa kulkea yksin, saattajan ikärajaa en muista, mitä oli papereissa, mitkä allekirjoitettiin - ei ollut olleellista meidän tapauksessa. Turussa asustellaan ja matkaa eskaripäiväkotiin on 500m.

en kyllä ymmärrä miksi kuusvuotiaale pitäis antaa sellainen vastuu kannettavaksi. kai sitä sen verta voi olla lapselle aikaa aamusta, että vie hänet eskariin, hoitoon??

lapset on niin vähän aikaa pieniä!!!