Eskarilaisen taidoista

• Viestiketjun aloittaja Mom 1971
  • Ensimmäinen viesti
Mom 1971
Poikamme on reipas eskarilainen, joka ei kuitenkaan vielä osaa kirjaimia eikä ole niistä oikein kiinnostunutkaan. Tuntee vain muutaman kirjaimen ja myös kirjoittaminen ja kaikki kynällä tehtävät hommat kuuluvat ei-kiinnostaviin juttuihin. Olen hiukan huolissani kouluun menon suhteen. Poika on kuitenkin verbaalisesti lahjakas ja omaa mielestäni tosi hyvän muistin. Eskarista ei ole ilmaistu huolta pojan asioiden suhteen. Tekee kuulemma kaikki eskaritehtävät huolellisesti ja keskittyy niihin hyvin, vaikka on sanonut ettei tykkää niiden tekemisestä. Huolehdinko turhaan? Poikamme on syntynyt alkuvuodesta, joten täyttää jo kohta 7 vuotta. Hänellä oli pienempänä viivästynyt puheenkehitys, joka kuitenkin on nyt täysin korjaantunut. Olen jossakin vaiheessa lukenut, että viivästynyt puheenkehitys saattaa aiheuttaa luki-häiriötä ja sen vuoksi kirjainasia huolettaa.

Riippuu varmaan paljon koulun opetussuunnitelmasta, mutta meidän ekaluokkalainen joutui tukiopetukseen käytyään 2 VIIKKOA koulua, kun ei osannut vielä lukea :( Olin aivan järkyttynyt, koska olin ymmärtänyt, ettei eskarissa tarvitse vielä oppia lukemaan. Tosin puolet eskariryhmästä oppi lukemaan sen vuoden aikana. Poika oppi nyt ennen joulua sitten lukemaan ja kahdesta tukiopetustunnista viikossa hänen tarvitsee mennä enää yhdelle. Siellä harjoitetaan käden motoriikkaa, kun kirjainten tuottaminen on hidasta.. :(

Älä ole huolissasi,meillä oli tytöllä kanssa viivästynyt puheenkehitys.
Ennen kouluun menoa teimme lastenklinikalla kaksi päiväiset testit.
He sanoivat että jotain lievää kehitysviivettä ja että saamme itse päättää laitammeko kouluun vai odotammeko vuoden.
Laitoimme tytön kouluun.
Eka luokasta lähtien ei ole yhtään virhettä äidinkielen kokeissa.
Keskiarvo ollut ollut aina yli yhdeksän.
Sai viime keväänä stipendin kun siirtyi yläasteelle En olisi ikinä uskonut....

hansu-77
Meillä poika on kiinnostunut eskaritehtävistä ja tekee niitä mielellään. Tunnistaa kaikki kirjaimet, mutta joskus kirjaimia voi mennä väärinpäin. Useasti kirjaimet suurenee kirjoittaessa. Me jouduttiin jo viime keväänä neuvolapsykologille, kun silloin häntä ei kiinnostanut kynätehtävät. Sieltä saatiin lähete toimintaterapeutille ja fysioterapeutille. Nyt odotellaan tuleeko 10 käyntikerran toimintaterapiajakso. Ensi viikolla on koulukypsyystestit. Mun mielestä hän on aivan normaali 6-vuotias. Päiväkoti on kuitenkin painottanut ettei eskarissa tarvitse oppia lukemaan tai kirjoittamaan, mutta silti siellä ollaan huolissaan kun ei vielä osaa lukea. Kaiken uhalla menen ensi viikolla ilmoittamaan ekaluokalle.

Caroline
Me saimme tänään tiedon koulukypsyystestistä. Täällä meidän kunnassa se tehdään nyt ensimmäistä kertaa kaikille eskarilaisille. Poika sai testistä 55,5/74 p. Paperista oli rastitettu kohta "Suoriutui riittävän hyvin". Toinen vaihtoehto oli "Sovitaan keskusteluaika". Sitä siis ei meillä ollut rastitettu. Aion vielä tänään poikaa hakiessani kysyä, millainen poikamme saama pistemäärä on suhteessa esim. ryhmän muihin poikiin.

Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että ollaan huolissaan, jos ei eskarissa osaa vielä lukea! Meillä molemmat lapset olivat kyllä kiinnostuneita piirtämisestä ja sitä kautta kynällä tekemiset oli OK ja pienet matikan tehtävät sujuivat hyvin, mutta lukemiseen eivät osoittaneet pienintäkään kiinnostusta. Ihan samanlainen olin itse lapsena, vaikka opettaja äitini minua yrittikin opettaa lukemaan.

Jäärä
Taidat huolehtia turhaan, jos osaa kerta keskittyä noiden eskaritehtävien tekoon hyvin. Se on tässä vaiheessa tärkeintä ja jos eskarissa on kokeneet opettajat, niin he kyllä ilmoittavat, jos kouluvalmius epäilyttää.

Minulle ainakin joskus sanottiin, että lukea pitäisi osata sujuvasti kakkosluokan jouluun mennessä, joten älä ole huolissasi.

Itselläni on eskarilainen, joka on vähän siitä toisesta päästä; eli alkoi lukea viisi ja puoli vuotiaana, osaa kirjoittaa ja laskea sujuvasti nyt ja haluaa oppia englantia nyt eskarissa ollessa.

Mitään ei ole opetettu, koska käsittääkseni olisi parempi, että pystyisi opiskelemaan ryhmän mukana, koska erityisopetukseen koululla ei varoja.

kolmen äipsy
Älä suotta huolehdi, ei eskarissa vielä tarvitse oppia edes kaikkia kirjaimia tuntemaan. Vastahan sitä opetellaann ryhmässä olemista ja tekemistä, paikallaan olemista, kynän sekä saksien käyttöä, tehtävien tekemistä yms.
Meillä keskimmäinen, poika täytti tällä viikolla 10v., on kolmannella, lukee pääasiassa akuankkoja eikä kynähommat vois vähempää kiinnostaa :snotty: Ja tiedätkö, lyijykynästäkin saa uskomattoman monia eri sävyjä, kun ei viitsi väritystehtävissä vaihtaa kynää... eräs taito sekin ;) Syksyllä alkaneen englannin opiskelu on kuin tervanjuontia, kun pitäisi lukemalla ja pänttäämällä opetella sanoja ja kieltä :/
Kuopuspoika kovin odottelee jo eskariin pääsyä syksyllä. Mutta hän onkin aivan eri maata kuin velipoika: tykkää piirtää ja hallitsee kynänkäytön erinomaisesti, mielellään askartelee, laulaa, kuuntelee musiikkia, höpöttelee ja laulelee leikkiessään koko ajan, on kiinnostunut kirjaimista ja numeroista ja sujuvasti mallista "kirjoittelee".
Eräs opettaja sanoi kerran, että voi olla jopa parempi, ettei osaa lukea kouluu mentäessä: kirjoituksen oppimisen kannalta on parempi opetella tavaamisen kautta lukemaan kuin oppia itsekseen "suoraan" lukemaan, koska silloin on helpompi hahmottaa sanojen muodostuminen kirjoittamista ajatellen.
Iloista eskarikevättä teille ja nauttikaa eskarin huolettomuudesta =)

piha
Mutta hei kouluhan on se paikka missä lapset pitäisi opettaa lukemaan laskemaan ja kirjoitamaan, niin ainakin olen luullut. Eskarissa opetellaan sosiaaliset taidot ja ryhmässä olemisen taidot että siellä koulussa sitten osaavat olla. Eikä lapsi ole yhtään sen huonompi jollei osaa näitä em. taitoja kouluun mennessään, siellä on opettajan tehtävä opettaa lapselle nuo taidot jollei vielä osaa, mutta tuntuu nuo nykyajan lapset olevan melkolailla viisaita kun kaikki ekaluokan taidot on jo opittuna kun sinne menevät, mitä sinne sitten turhaan menevätkään jos jo ovat niin taitavia eikun suoraan vaan ylemmälle luokalle, häritsevät vaan luokalla niitä jotka eivät vielä koulussa opetettavia taitoja osaa :( Ja kannatan ehdottomasti eskarivuoden käymistä siellä oppii tärkeitä taitoja =)

en usko että on aihetta huoleen. meillä 8v poika jolla lievä dysfaisia. lukemaan ja kirjoittamaan opettelu on työlästä ja voi olla että hän tuplaa sen vuoksi toisen luokan. Muuten sujuu hyvin. Kynäkäyttö on aina ollut hyvää ja matikka luistaa.
tyttär täyttää 7v tiistaina ja on eskarilainen, hän osaa jo lukea ja laskea, muutenkin hyvin osaavainen joka asiassa. Lapset ovat erilaisia, jokainen kypsyy omalla tahdillaan.

Kyllä se eskariss on ihan ammattitaitoisia arvioimaan lapsen koulukypsyyttä. Oletko puhellut huolistasi siellä? Eppuja on monen tasoisia toiset lukee kohtalaisesti koulun alkaessa ja toiset eivät osaa yhtään. Lasten kehitys kulkee omaa rataansa vaikka toki ikä antaa viitetä siitämitä missäkin iässä on mahdollsita oppia. Älä ole huolissasi. Toinen lapseni tyttö osasi lukea kohtalaisesti sekä kirjoittaa jonkin verran epun alakaessa ja pojallani ei ko. taitoja ollut. Eskarissa suoritettiin arvioinnit vaikka poika syntynyt 6.11 (siis aloitti koullun 6v) eskarissa sanoivat olevan koulukypsä, kun siitä kyselin iänkin vuoksi. Nyt hän on jo kuudesluokkalainen ja ihan hyvin oppi lukemaan sekä muutkin taidot aikanaan =)

voi olla jopa parempi, ettei osaa lukea kouluu mentäessä: kirjoituksen oppimisen kannalta on parempi opetella tavaamisen kautta lukemaan kuin oppia itsekseen "suoraan" lukemaan, koska silloin on helpompi hahmottaa sanojen muodostuminen kirjoittamista ajatellen.

Nykyään ei kyllä tavuttamalla enää opetella lukemaan, vaan eräänlaisella kirjainten liuuttamisella. Vanhempainillassa meille sanottiinkin, ettei saa kotona opettaa vanhalla tekniikalla lukemaan, kun lapsi menee muuten sekaisin. =)

Yhteistyössä