Eskarilainen on niin innostunut kirjoittamisesta että KOKO ajan kyselee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
siihen liittyvää. Välillä on ollut pakko sanoa että "kirjoita nyt kuten itsestäsi tuntuu, äiti tekee nyt muuta/rentoutuu/ei nyt jaksa". Kyselisi kaikki illat ja viikonloput tätä tyyliä:
"onks Lasse-sanassa kaks ässää"
"äitiii, äiti hei, tuleeks niitten ässien jälkeen yks ee?"
"miten marakatti kirjoitetaan?"
"höh äiti, ei tästä tuu mitään"
"äiti, kerro nyt onko maito sanassa yks vai kaks teetä?"

Ja minä vastailen:
"On kyllä kaksi ässää kulta"
"tulee kyllä"
"mietipä millä se alkaa?"
"kyllä siitä tulee rakas, tee välillä jotain muuta... ei et tahdo pitää taukoa, selvä se"
"mietihän itse... kyllä yksi tee on."

Jne. Tuntuu etten pysty keskittymään edes pienempien lasten kanssa oloon kun koko ajan pitää miettiä noita kirjaimiin liittyviä asioita. Tosi hienoa, että intoa riittää, mutta kun tyttö ei nykyään puuhaa mitään muuta, koko ajan vaan kirjoittaa ja lukee.

:D Ihana.
Meidän neli vuotias on hirveän kiinnostunut kirjaimista ja joka paikassa luettelee kirjamet, kauppojen seinistä ( esim. PRISMA, BILTEMA jne. ) Ja lehdistä, telkkarimainoksista ja sit kimpaantuu kun menee niin nopeesti ettei kerkeä luetella :D

Ei tosin vielä osaa lähellekään lukea ja kirjoittaakin niin että käskee aikuisen luetella mikä kirjain tulee seuraavaksi.

Eli tuota eskari-ikää odotellessa ;)

Täällä myös eskarilainen ja 5v on kiinnostuneita kirjottamisesta ja lukemisesta! Kokoajan saa vastailla.
Mites muilla osaavat että millä kirjaimella joku sana alkaa?? Meillä on molemmilla nyt vasta hahmottunut että esim. kissa alkaa K:lla ei I:lla(usein sanoivat jonkun sanan toisen kirjaimen) Tämä siis puheessa, sitten osaavat heti jos se KISSA on kirjotettu paperille.

Mun vajaa kolmevuotias on hulluna kirjaimiin ja numeroihin, jääkaappimagneettikirjaimet ovat ahkerassa käytössä, koko ajan hokee, kirjotetaan äiti, mitäs kirjotetaan... Osaa oman nimen jo :)

Mun likka täyttää joulukuussa 5v. ja hänkin on aika innostunut kirjoittamisesta. Hänelle riittää se että kirjoitan mallin hänen pyytämästään sanasta, likka sitten kirjoittaa sen perusteella oman. Likka osaa tehdä kirjaimia aika hyvin, mutta niitten kirjainten nimet on vähän hakusessa.

Eilen lauantai-pussissa tuli pieni karkkirasia jossa luki tekstiä. Likka sanoi että tuossa on mun nimi. Kattoin sitä rasiaa ja kyllä siinä likan nimi luki. :D

Mun mielestä kiva opettaa toiselle uusia asioita. =)

En lukenut ketjua, mutta meillä on tällä hetkellä kolme 4-vuotiasta joilla puraissut kirjoituskärpänen. Enpä olisi uskonut, mutta osaavat jo kirjoittaa sanoja ja kova halu oppia lisää on valtava. Nukkumaan mennessäkin viimeinen "juttu" mitä haluavat tehdä on miettiä miten mikäkin sana kirjoitetaan. Mitähän tekevät ekaluokalla koulussa jos kirjoittamaan oppivat jo nyt?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun vajaa kolmevuotias on hulluna kirjaimiin ja numeroihin, jääkaappimagneettikirjaimet ovat ahkerassa käytössä, koko ajan hokee, kirjotetaan äiti, mitäs kirjotetaan... Osaa oman nimen jo :)

Meillä oli juuri näin! Ja sitten oppikin kirjoittamaan ja lukemaan kun ikää oli 4v1kk, kyllä oli hermot kovilla :kieh: Mutta nyt ei voi sitten esim. palstaa luke, kun hän tulee viereen ja lukee kaiken ja nopeasti... Kyllä oli hirvee viikko kun oppi kirjoittamaan ja lukemaan |O

Yhteistyössä