Eskarilainen ja päivähoidossa oleva. Kysymyksiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höhhis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höhhis

Vieras
Meillä alkaa esikoisella eskari ensi syksynä. Se on päiväkodin yhteydessä.

Nuorempi sisarus jatkaa päiväkodissa. Meillä lapset ovat hoidossa 15 päivää kuussa ja näin haluamme jatkaakin.

Oletteko vieneet vastaavassa tilanteessa eskarilaisen eskariin myös niinä päivinä, kun päiväkotilainen ei ole hoidossa? Vai voiko eskarilainenkin pitää "vapaapäiviä"?

Eikös eskari lopu puolitapäivin. Onko siis mahdollista hakea eskarilainen pois jo silloin niinä päivinä, kun pikkusisaruskaan ei hoidossa ole?

Miten nää menee?

Jos eskarissa on jotain erityistä vapaa päivänä, niin voisin vielä eskari-ajaksi (9-13).
Ja eskarilainen voi ja saa pitää eskaria, eskari ei ole pakollista, eikä koulumaista. Eli voit hyvällä omalla tunnolla pitää eskarilaista kotona.

[QUOTE="mmm";25393711]Jos eskarissa on jotain erityistä vapaa päivänä, niin voisin vielä eskari-ajaksi (9-13).
Ja eskarilainen voi ja saa pitää vapaata, eskari ei ole pakollista, eikä koulumaista. Eli voit hyvällä omalla tunnolla pitää eskarilaista kotona.[/QUOTE]

kirjoitusvirheitä näköjään :D

[QUOTE="vieras";25393731]mutta jos sieltä on poissa ilman syytä/jatkuvasti tietyn määrään katsotaaan ettei ole käynyt eskaria vaan ollut hoidossa. Ja siitä seuraa hoitomaksu.[/QUOTE]

Empä ole ikinä kuullutkaan tämmöisestä. Hassua.
Mutta jos lapsella on 15pv/kk sopimus, niin kyllä se silloin minusta on hyvä syy olla vapaa päivillä..

Meillä eskarilainen on vain ns opetusajan(meillä 8.30-12.30) päivittäin,joskus pidetään pe vapaata kun on lelu-ja leikkipvä eikä siis tehdä tehtäviä tms.Olen vienyt niinäkin päivinä kun pikkusisarus ei mene hoitoon.Lapsi viihtyy eskarissa,on kavereita ja kivaa tekemistä ja mielestäni se on hyvää harjoitusta syksyn koulunaloitusta ajatellen.

[QUOTE="vieras";25393731]mutta jos sieltä on poissa ilman syytä/jatkuvasti tietyn määrään katsotaaan ettei ole käynyt eskaria vaan ollut hoidossa. Ja siitä seuraa hoitomaksu.[/QUOTE]

Eskarin laajuus on tietty tuntimäärä lukuvuodessa. Ja jos lapsi on säännönmukaisesti poissa eskarista (esim. paikalla vain joka toinen viikko jne), hän ei ole eskarissa vaan päivähoidossa. Tätä meille painotettiin aika paljon syksyn vanhempainillassa. Vapaapäivät silloin tällöin tai lomamatka ei heilauta suuntaan eikä toiseen, mutta jos se siis on säännöllistä tai lähes säännöllistä, niin sitten eskari ei ole enää ilmainen. Mä veisin eskarilaisen joka tapauksessa eskariin, vaikkei päiväkotilainen hoitoon menisikään.

Meidän eskariope ainakin toivoi että lapset olisivat säännöllisesti läsnä ainakin tuon "opetusajan" päivittäin.Eskarissa opetellaan kuitenkin monia koulunaloittamista helpottavia ja tukevia taitoja.Toki siis pois voi ja saakin olla mutta pääsääntöisesti näin.

Empä ole ikinä kuullutkaan tämmöisestä. Hassua.
Mutta jos lapsella on 15pv/kk sopimus, niin kyllä se silloin minusta on hyvä syy olla vapaa päivillä..

Eskariaika ja päivähoitoaika on ihan eri asia. Jos on hoidossa 15 päivää/kk, niin maksetaan sen mukaan. Eskari on ilmainen eikä siinä ole mitään päivärajoituksia/kk. Ja kun ajattelee, että eskari on yhtä kuin esikoulu, niin kyllä siinä nimenomaan haetaan sitä koulumaisuutta jo jonkin verran. Ethän sä ekaluokkalaistakaan kotiin jätä, jos toisella lapsella on vapaapäivä hoidosta?

Eskarin laajuus on tietty tuntimäärä lukuvuodessa. Ja jos lapsi on säännönmukaisesti poissa eskarista (esim. paikalla vain joka toinen viikko jne), hän ei ole eskarissa vaan päivähoidossa. Tätä meille painotettiin aika paljon syksyn vanhempainillassa. Vapaapäivät silloin tällöin tai lomamatka ei heilauta suuntaan eikä toiseen, mutta jos se siis on säännöllistä tai lähes säännöllistä, niin sitten eskari ei ole enää ilmainen. Mä veisin eskarilaisen joka tapauksessa eskariin, vaikkei päiväkotilainen hoitoon menisikään.

Erikoinen tulkinta! Esiopetus on ilmaista, mutta myös vapaaehtoista. Vapaapäiviä tulisi saada pitää myös esiopetuksessa, myös säännöllisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja päikyn täti;25393791:
Erikoinen tulkinta! Esiopetus on ilmaista, mutta myös vapaaehtoista. Vapaapäiviä tulisi saada pitää myös esiopetuksessa, myös säännöllisesti.

Se on vapaaehtoista, mutta jos siihen on lapsensa ilmoittanut, niin siellä pitää myös käydä. Ja jos käy epäsäännöllisesti, niin ainakin Turun kaupunki katsoo, ettei lapsi ole eskarissa vaan hoidossa. Ja hoidosta maksetaan.

Veisin lapsen esiopetukseen paikalle ainakin neljänä päivänä viikossa. Silloin pääsee mukaan toimintaan sopivasti. Esiopettajan kanssa voi jutella lapsen tarpeesta: jos ope katsoo, että olisi hyvä olla mukana mahdollisimman paljon, niin veisin pääsääntöisesti joka päivä; jos lapsella on taidot hallussa ja kaverisuhteet onnistuu, niin voisin pitää vapaapäivän säännöllisesti kerran viikossa.

meidän pojan eskari päiväkodin yhteydessä ja kyllä siellä ihan sanottiin/suositeltiin, että olisi vähän poissaoloja ( minä kotona kahden pienemmän kanssa ) eli eivät kyllä kauheasti tykkää loma-aikojen ulkopuolella lomailusta tai vapaapäivistä

Itse olen varmaan vähän outo mutta itse pidin itsestään selvyytenä että eskarissa ollaan kuin koulussa eli ns turhaan ei olla poissa. Sairastumiset ja lyhyet muutaman päivän poissaolot esim loman yhteydessä ovat ok mutta että sen takia jäädään pois että "lapsi ei jaksa" tai haluaa pitää "vapaapäivän" niin niitä en ymmärrä. Eli ap:n tapauksessa veisin lapsen eskariin vaikka toinen ei päiväkodissa olisikaan kun eiväthän nuo eskarilaisen päivät ole kuin neljä tuntia.

Kyllä minäkin tekisin niin, että pidemmät päivät silloin 15 päivänä viikossa ja muina päivinä pelkän eskariajan (joka esim meillä on 9-13)
Toki jotakin satunnaisia vapaapäiviä voisi pitää, mutta pääsääntöisesti antaisin eskarissa opetella jo sitä koulumaista jokapäivästä menemistä jne

mua on aina kummastuttanut kun esim. srk:n kerhoon äidit tuovat usein lapsiaan vain jos sattuvat jaksamaan tai heräämään aikaisin...
minä olen aina halunnut lapsille säännöllisyyden ja kun heidät olen esim. srk:n kerhoon ilmoittanut, olemme siellä myös käyneet ja heränneet vartavasten aamuisin, että ehdimme kerhoon.
samaten on näitä äitejä jotka tuo eskariin, jos se heille sopii...jos eskariin ilmottaudutaan, minusta on ihan suotavaa siellä myös sitten säännöllisesti käydä...eihän se ole henkilökunnallekaan kivaa kun ei tiedä kuka tulee tänään ja kuka ei...
tietysti jos alusta alkaen sopii,että tuo vaikka vaan ma,ti ja ke ja pitää to ja pe pois...mutta silloin lapselta jää tietysti tehtäviä ja muita juttuja tekemättä.mun mielestä se on myös lapsille tasapuolista, että saa osallistua sitten koko eskaritoimintaan,jos osallistuu yhtään.

Eskari ei ole pakollinen. Eskaripäivän pituus on 4 h, joka maksutonta. Eskarilainen voi hyvinkin olla hoidossa sen 15 päivää kuukaudessa ja käydä muutoin vain eskarissa mutta voi olla myös olla vapaalla. Eskarissa käydään kuitenkin läpi esim. kirjaimia ja monesti ainakin meidän eskarissa on kuukauden kestävä teema tammikuussa esim. avaruus, joten näistä sitten tietysti jää paitsi.

Yhteistyössä