Eskariasiaa

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut mamma
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut mamma
Ok, eli lapseni tyttö, 5 vee, alpitti eskarin nyt syksyllä. Kysyin tädeiltä, että miten eskari mennyt, kun tyttö kovasti odottanut ja ollut innoissaan eskarista. Täti vastasi, ett muuten tosi hyvin, mut he olivat tehneet kpt-testejä ja tyttöni tarkkaavaisuus oli ollut malttmatonta/hätäistä. Ei kuuntele ohjeita ihan loppuun. Osaa, mutta loppua ei kuuntele. Eikös KPT-testit tehdä keväällä ennen eskarin loppua? Olen nyt huolissani lapsestani ja prepannut koko viikonlopun tehtäviä, joissa hän on ollut todella hyvä ja kuunnellut. Olenko taas yksi vauhko äiti, joka pelkää, että lapsi on jotenkin erilainen. Tiedän, että hän on hätähousu (äitiinsä tullut) ja vilkas, mutta tiedän myös, että hän on ihan fiksu, eikä 5-vee neuvolassa ollut mitään vaikeuskia missään tehtävissä... auttakaa huolestunutta äitiä, pliis.
 
luuvalo
Oletko tosissasi? Prepannut lastasi viikonlopun?

Kotona tehdyt tehtävät eivät kerro mitään ryhmässä tehtävistä eli koulussa täytyy keskittya vaikka olisi hälinää ympärillä.

Jos on loppuvuoden lapsi niin onhan hän altavastaajana alkuvuoden lapsiin verrattuna.
 
Antaisin tyton olla,, koulu on niin uusi asia etta kylla siihen tottumiseen ja oppimiseen 'koulun tavoille' menee enemman kuin pari viikkoa. Ja varsinkin jos on luonteeltaan hatahousu muutenkin. Ole ihan rauhassa ja totuttele kouluun, tyton kanssa,,, kylla se siita lahtee sujumaan =)
 
Meän esikoinen oli kans 5 ku aloitti eskarin, täytti jouluna 6.
Se oli kans alkuun aika hätänen eikä niin malttanu kuunnella ja keskittyä. Nyt ku alotti kakkosen, opettaja sanoi että on aivan eri tyttö ku vielä ykkösellä, silloin meni vielä muiden kanssa höpöttelyyn ja ei malttanut keskittyä aina.

En sinuna hätäilis!
 
En olisi huolissani..Lasten tarkkaavaisuus voi vaihdella eri tilanteissa...Kehitystä ehtii tapahtua varmasti ja ei kannata ainakaan huolestua.. Voithan ottaa yhteyttä tätiin ja jutella asiasta, jos se jäi vaivaamaan. Ja sittenkin se on vain hänen oma arvionsa kuitenkin. Itekin olin koulussa kyllä unelo, ja ihme kun olen selvinnyt kaikista jutuista yliopistoon jne. Usko tyttöösi ja hänellä on omat vahvuudet ja kuuntelmista ja keskittymistä voi tsempata aina jotenkin myönteisesti kannustamalla vaikka..
 
ap
On loppuvuoden lapsi, syntynyt joulukuussa, enkä siis nyt varsinaisesti ole prepannut, vaan tehnyt tehtäviä lapsen kanssa yhdessä. Mut pointti opn se, ett mun mielestä näitä kpt-testejä tehdään vasta huhti-toukokuussa,kun katsotaan kouluvalmiutta!!!! Nyt huolestuin ihan hirveesti ja mietin koko ajan , ett onko lapsi normaali??? Mukavaa lauantai-illan phdibnta, vai mitä???
 
Ei kande, ihan normaali se on jos olet jo itse huomannut etta hatahousu,,, se vie aikansa oppia koulun tavoille ja odotuksille,,, jospa ne testit tehdaan uudestaana kevaammalla ja verrataan syksyn testeihin. En tieda, en tieda edes mika kyseinen testi on,,, joka tapauksessa ei sun kande stressia tuosta tassa vaiheessa ottaa (helppo minun sanoa),,,
 
ap
Mun mielestä mun tyttö on normaali, mut kuka senkin osaa oikeesti sanoa? Mies nauraa mulle ja ei oo yhtään huolissaan, sanoo, ett hätähousu, äitiinsä tullut, ei kuuntele loppuun, kun on jo tuhat rautaa tulessa, mut pahin varmaan on se, ett oikeesti just pelkään, ett on kuin mä. vaikka itsekin lukion ja hyvän ammattitutkinnon olen käynyt. Mut lapsena olin tosi vilkas ja malttamaton. Pelkään kai, ett perinyt mun geenit.
 
luuvalo
Testejä tehdään jo nyt vertailunvuoksi.

Eikö sanottu testien menneen TOSI HYVIN, on vain hätäinen eikä aina jaksa kuunnella. Lapsesi on vielä pieni anna hänen kasvaa rauhassa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja luuvalo:
Testejä tehdään jo nyt vertailunvuoksi.

Eikö sanottu testien menneen TOSI HYVIN, on vain hätäinen eikä aina jaksa kuunnella. Lapsesi on vielä pieni anna hänen kasvaa rauhassa.

kiitos, mut minä ewn tiedä mistä ammennan nämä valtavat paineet lapselleni. Jos ei heti osaa/tai ymmärrä jotain, stressaan ja panikoin, ett hän ei ole normaali... Johtuu varmaan siitä, ett työskentelen itse samalla alalla.
 
odyssey
Kyllä meilläkin tehdään kpt-testit ja muut myös jo näin syksyllä.Siinä samalla saadan tietoa lasten taidoista ja esim hahmottamisesta.Jos esim hahmottamisessa jotain häikkää niin asialle ehditään tekemään jotain ennen kouluun menoa ja tukea eskarivuoden aikana lasta.Jos lapsesi on vain hätäinen,älä ole huolissasi,kyllä se keskittyminen siitä kasvaa vuoden mittaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja odyssey:
Kyllä meilläkin tehdään kpt-testit ja muut myös jo näin syksyllä.Siinä samalla saadan tietoa lasten taidoista ja esim hahmottamisesta.Jos esim hahmottamisessa jotain häikkää niin asialle ehditään tekemään jotain ennen kouluun menoa ja tukea eskarivuoden aikana lasta.Jos lapsesi on vain hätäinen,älä ole huolissasi,kyllä se keskittyminen siitä kasvaa vuoden mittaan.[/quote

Kiitos! Kai tuo hätähousu selviää. Itse vaan huolesuttaa just tuo, ett ei malta kuunnella, vaikka taitoa on. Se on levoton sielu, oikeesti! :) Minä vaan itse koen kauheata pelkoa siitä, ehkä turhaa, ehkä ei. mut kun oma rakas lapsi on niin innoissaan koko eskaritouhuista ja odottanut niitä koko kesän. Onhan tässä koko syksy ja talvi aikaa vielä, onnkeis, kiitos
 
odyssey
Ymmärrän huolen kyllä:Omakin poika aloitti juuri eskarin ja tulee mietittiyä hänen pärjäämistään siellä.Koitan kuitenkin kotona olla kasaamatta paineita hänelle.Tosin aina silloin tällöin tulee vaivihkaa "testattua" häntä hänen huomaamattaan erilaisissa puuhissa.Itse,kun työskentelen eskariryhmässä ;)
Annetaan lastemme nauttia viimeisestä päiväkotivuodesta :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja odyssey:
Ymmärrän huolen kyllä:Omakin poika aloitti juuri eskarin ja tulee mietittiyä hänen pärjäämistään siellä.Koitan kuitenkin kotona olla kasaamatta paineita hänelle.Tosin aina silloin tällöin tulee vaivihkaa "testattua" häntä hänen huomaamattaan erilaisissa puuhissa.Itse,kun työskentelen eskariryhmässä ;)
Annetaan lastemme nauttia viimeisestä päiväkotivuodesta :)

kiitti, en minäkään paineita kasaa, ainakaan tietoisesti, mutta olen huomannut, että itse otan valtavan raskaasti jokaikisen asian joka ei heti suju. esim. pyörällä ajamaan oppiminen ilman apupyöriä. Neiti oppi kahdessa päivässä, mut mun hermot oli riekaleina, kun ei hetioppinut.. Eli tässä tullaan varmaan kysymykseen, että minä stressaan ja luon ne paineet eli olen huono äiti. hävettää. mutta kiitos kannustavista vastauksista! Haluan vain, että lapseni pärjäisi elämässä ja saisi niitä onnistumisen kokemuksia.
 
huh
sä kyllä tuolla menolla siirrät ihan valtavat suorituspaineet lapsiparalle ja noiden sun odotusten täyttämisestä se vasta ongelma sille tuleekin ajan mittaan. Opettele ottamaan rennommin ja luottamaan itseesi ja lapseesi.
 

Yhteistyössä