1. onko totta ettei koulun yhteydessä olevassa eskarissa sairastella niin paljoa kuin päiväkodin yhteydessä olevassa?
- En osaa sanoa kun ei ole vertailukohtaa. Oma lapsi päiväkodin eskarissa ja nyt syksyn aikana ollut kerran pienessä flunssassa. Täitä on ollut päiväkodissa, ei ole tarttunut meihin. En tiedä miten muut sairastelee, mutta luulen ettei noilla kahdella ole paljoakaan eroa.
2. onko teidän lapsen eskarissa talvisinkin jotain metsäretkipäiviä, jolloin mukana omat eväät ja pissatukset metsään...tai muuta mielestäsi "pöljää"..
- On metsäretkipäiviä, mutta ainakaan kotoa ei ole eväitä pyydetty mukaan. Päiväkodilta ovat siis saaneet ne. Pissatuksista en tiedä, mutta jos itse retkeilen metsässä lapsen kanssa jolle tulee hätä, niin ei tuossa paljon vaihtoehtoja ole

Luulen kyllä, että ennen lähtöä jokainen lähetetään vessaan, eri asia on kuinka moni siellä sitten oikeasti pissaa.
Meillä lapselle on siunaantunut aivan loistava kunnallinen eskari, juurikin sen takia että käyvät noilla metsä- ym. retkillä ja touhuavat muutenkin kaikenlaista. Noi on lapsille upeita elämyksiä, ainakin meidän tyttö on ihan täpinöissään. Jos kuulen, että ovat pissattaneet lapsen metsään talvella, niin minulle asia on ok. Lapsi ehkä oppii ainakin käymään vessassa ennen lähtöä ja toisekseen, mun mielestä se on osa luonnossa liikkumista ja ihan hyvä kokemus lapselle, ei siinä varmasti ehdi paleltumia saamaan.
En voi yleistää, mutta jos lapsi on käynyt vessassa ennen lähtöä, niin luulis eskarilaisen siinä lyhyen (1-2 tuntia) retken aikana pystyvän olemaan pissaamatta, eivät kuitenkaan juo kuin sen lasin, ehkä kaksi jotain mehua?? En tosiaan halua yleistää, rakot on erilaisia, mutta kokemusta on vain omasta lapsesta ja näin siksi luulisin