H
harmistus
Vieras
Eli meillä on nyt esikoisvauva ja olen 21v. Mies on pari vuotta vanhempi. Naimisissa ollaan ja omistusasunnossa asutaan, auto on, miehellä vakipaikka jne. Hyvin pärjätään ja hyvin vauvani hoidan. Luulin, että yhteiskunnalla ei ole mitään sanottavaa aiheeseen, koska olemme ns. normipari, ikää on ehkä keskimääräsitä ensisynnyttäjää vähemmän, mutta kuitenkin kaikki perusasiat ihan kunnossa. Mutta mitä vielä! Kaikilla tuntuu olevan jotakin sanottakaa aiheeseen. Miten sitä nyt noin nuorena ja nyt on sitten elämä pilalla, oliko vahinko jne. Lapsi oli toivottu ja odotettu, tekemällä tehty. Ei todellakaan mikään vahinko.
Toinen asia mikä minua harmittaa on (kai) hyvää tarkoittavat sukulaiset, jotka jatkuvasti antavat itsestäänselviä neuvoja tai kyseenalaistavat omia päätöksiäni vauvanhoidossa. Jopa riistävät itkevän vauvan sylistä, että anna mä näytän miten se rauhoitetaan. Milloin pitäisi olla enemmän päällä ja milloin pitäisi laittaa nukkumaan, imettää jne. Kyseenalaistetaan että saako tarpeeksi maitoa, pitäisi nukuttaa eri tavalla ja joka itkuun ei saisi reagoida ym. Muut sisarukset ovat saaneet lapsensa hieman vanhempina eikä heitä jatkuvasti kukaan neuvo ja vahdi, mutta meille tuntuu kaikilla olevan jotain sanottavaa, vaikka tyytyväinen ja terve vauva on kyseessä, neuvolassa kehuttu että hyvin on kasvanut ja onnellisen oloinen vauva. Tuntuu pahalta että äitiyttäni koko ajan kyseenalaistetaan. Tuntuu että ei uskalla sitten pyytää neuvoa asioihin, jotka oikeasti askarruttavat, koska heti epäillään etten osaa mitään. En halua, että kukaan epäilee, että olenko hyvä äiti vai en. Mitenhän tästä voisi rakentavasti puhua, kun tuntuu että sukulaisvierailuiden jälkeen olen aivan ylikireä ja masentunut ja tekisi vain mieli huutaa kaikille että tämä on minun vauvani ja minä osaan sen kyllä hoitaa. Eikä neuvoissa mitään pahaa ole, jos ne esitetään ystävällisesti, eikä tyyliin että älä nyt noin tee, kun kuuluu tehdä näin tmv.
Toinen asia mikä minua harmittaa on (kai) hyvää tarkoittavat sukulaiset, jotka jatkuvasti antavat itsestäänselviä neuvoja tai kyseenalaistavat omia päätöksiäni vauvanhoidossa. Jopa riistävät itkevän vauvan sylistä, että anna mä näytän miten se rauhoitetaan. Milloin pitäisi olla enemmän päällä ja milloin pitäisi laittaa nukkumaan, imettää jne. Kyseenalaistetaan että saako tarpeeksi maitoa, pitäisi nukuttaa eri tavalla ja joka itkuun ei saisi reagoida ym. Muut sisarukset ovat saaneet lapsensa hieman vanhempina eikä heitä jatkuvasti kukaan neuvo ja vahdi, mutta meille tuntuu kaikilla olevan jotain sanottavaa, vaikka tyytyväinen ja terve vauva on kyseessä, neuvolassa kehuttu että hyvin on kasvanut ja onnellisen oloinen vauva. Tuntuu pahalta että äitiyttäni koko ajan kyseenalaistetaan. Tuntuu että ei uskalla sitten pyytää neuvoa asioihin, jotka oikeasti askarruttavat, koska heti epäillään etten osaa mitään. En halua, että kukaan epäilee, että olenko hyvä äiti vai en. Mitenhän tästä voisi rakentavasti puhua, kun tuntuu että sukulaisvierailuiden jälkeen olen aivan ylikireä ja masentunut ja tekisi vain mieli huutaa kaikille että tämä on minun vauvani ja minä osaan sen kyllä hoitaa. Eikä neuvoissa mitään pahaa ole, jos ne esitetään ystävällisesti, eikä tyyliin että älä nyt noin tee, kun kuuluu tehdä näin tmv.