Esikoista odottava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos niille jotka jaksavat vastaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos niille jotka jaksavat vastaa

Vieras

Olisin halunnut kysyä että milloinko synnytysvalmennus yleensä alkaa? vai oliko se nykyään perhevalmennus...?
En ole saanut neuvolasta mitään tietoa asiaan.. ja puoliväli lähenee..

Sitten myös mietityttää että onko mahdollista päästä tutustumaan synnytysosatoon ja saliin.. entä saako sen vasta sitten tietää voiko puoliso yöpyä sairaalassa myös kun menee synnyttämään.. minulla on sairaala pelko tai tunnen oloni turvattomaksi sairaalassa maaliskuisen keskenmenon jälkeisen koplikaation takia.. minua kohdeltiin todella huonosti..
Miehen vierellä olo helpottaisi tilannetta paljon!

Mun synnytyssairaala oli Tays ja siellä oli joskus viikkojen 35 tienoilla synnytysvalmennus. Perhehuoneesta tiesi vasta synnytettyään, koska etukäteen ei voi tietää kuinka niitä on vapaana.
Perhevalmennus oli erikseen neuvolan yhteydessä, en muista missä vaiheessa raskautta.

ööö siitä nyt on jo aikaa, mut varmaan viikol 30+ oli eka kerta sit parin viikon päästä toinen ja kolmas kerta olis ollu sairaalaan tutustuminen mut sinne ei keritty, olin jo synnyttämässä.

Riippuu ihan sairaalasta,.. Ennevanhaan kun esim TAYSissa vielä valmenusta järjestettiin, niin se oli vasta rv 35 maissa. Mut nykyään siel ei ole enää olenkaan, jten sairaalaankaan ei pääse tutustumaan muuten kuin netin kautta.NEuvolassa oli jonkinsortin perhevalmennusta kans, mut nekin ajoittuu ihan loppuraskauteen TAYSissa ei myöskään ole perhehuoneita, joten mies ei voi olla yötä. Kysy vaan rohjeesti neuvolassa. Sairaalan nettisivuilta vois kans löytyä tietoa.

Kannattaa neuvolasta kysyä tuota perhevalmennuksen ajankohtaa. Ne vaihtelevat kunnittain ja jopa neuvoloittainkin joskus. Mutta usein varmaan menee lähemmäs rv 30 tienoota... Synnytyssairaalaan ja -saliin ja osastoon on varmasti mahdollista päästä tutustumaan. Useimmat sairaalat järjestävät kierroksia viikottain, joihin ilmoittaudutaan lähempänä laskettua aikaa. Valitettavasti usein on niin, että vasta synnytyksen jälkeen tietää, mahtuuko puoliso mukaan lapsivuodeosastolle. Tilanteet muuttuvat niin nopeasti siellä sairaalassa. Mutta kannattaa pyytää kirjaamaan toiveeksi perhehuoneen ja sanoa siitä vielä heti synnyttämään mennessä. Jos koet pelkääväsi sairaalaa niin juttele siitäkin ihmeessä neuvolassa. Synnytyssairaalassa on varmasti ihminen, joka osaa perinpohjaisemmin jutella pelkoasioista ja pääset vähän kevyemmin mielin synnyttämään. Tsemppiä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Mun synnytyssairaala oli Tays ja siellä oli joskus viikkojen 35 tienoilla synnytysvalmennus. Perhehuoneesta tiesi vasta synnytettyään, koska etukäteen ei voi tietää kuinka niitä on vapaana.
Perhevalmennus oli erikseen neuvolan yhteydessä, en muista missä vaiheessa raskautta.

No nää tiedot on vanhentuneita, TAYSissa ei ole enää synnytysvalmennusta EIKÄ perhehuoneita. :(

No, mulla ei ainakaan ollut mitään synnyttys- tai perhevalmennusta, mutta riippuu paikkakunnasta. Eiköhän se terkkari kerro kuitenkin siellä neuvolassa ja voit sitä sitten kysyäkin. Minä sain käydä tutustumassa synnytysosastolla, mutta tämäkin kai paikkakuntakohtainen. Kysy terkkarilta, ei sulla mitään hoppua vielä ole.

Siitä sairaalapelosta kannattaa myös jutella terkkarin kanssa, että josko asialle voisi tehdä jotain. Muuten perhehuoneisiin ei voi varata aikoja, eli on tuurista kiinni pääseekö vai ei.

Yhteistyössä