Esikoisesi syntymä? Mikä raskausviikko jne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensiodottaja rv40
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensiodottaja rv40

Vieras
Ensiodottaja raskausviikolla 40 tahtoisi kuulla muiden kokemuksia esikoisvauvan syntymästä. Millä raskausviikolla hän syntyi, ja miten synnytys käynnistyi? Jos sulla meni esim. lapsivedet kotona, niin enteilikö synnytyksen alkaminen jotenkin jo sitä ennen? Vai tuliko ekat kivuliaat supparit/vesien meno aivan yllätyksenä? Missä olit, jos yksin kotona niin soititko puolison heti töistä pois vai keskitkö supistelut itseksesi? Kauanko synnytys kaikkiaan kesti?

Kaikkia mieleen tulevia vinkkejäkin saa antaa, miten valmistautua, miten kestää kipua jne..

Meidän esikoinen syntyi rv 40+2. Lapsivedet meni yllättäen illalla 40+1 saunan jälkeen. Mitään supisteluja ei ollut ollut sitä ennen (siis koko raskauden aikana, en tiennyt miltä supistus edes tuntuu, tosin välillä "kiristeli" mahaa, mutta mitään vähänkään kivuliasta ei ollut). Vettä vaan lorahti ihan yhtäkkiä, ja siitä kiiruhdin suihkussa olevalle miehelle kertomaan että "nyt tuli vettä!". Ekat supparit tunsin seuraavana yönä sairaalassa. Mies oli kotona yön. Aamulla klo 9 laitettiin oksitosiinitippa tehostamaan supistuksia. Halusin epiduraalin aika pian sen jälkeen. Vauva syntyi puoli kuudelta illalla. Mulle tuli synnytyksessä kohtutulehdus, joten synnytys oli vähän erilainen - kuumetta lähes 40 astetta ja vauva jouduttiin ottamaan ulos imukupilla kun oli lopulta vähän kiire tulehdusvaaran takia... Synnytys kesti siis vesien menosta vauvan syntymään 22 tuntia. Pieni piikkikammo mulle jäi, kun oksitosiinitipan lisäksi mulle laitettiin antibioottia tipalla, ja suonia ei meinattu löytää millään. Ja epiduraalista tuli kauhea päänsärky, jota paikattiin veripaikalla (joka laitetaan siis selkärankaan samaan paikkaan kuin epiduraalipiikki), siihenkin tarvittiin verta ja taas etsittiin suonia... Kotona mun käsivarret ja ranteet oli sen näköiset kuin olisin joku narkkari. ;)

Tsemppiä kovasti sinulle synnytykseen!! En osaa sanoa miten voisit valmistautua... Ehkä ihan vaan rentoutumalla. Eikä synnytystä mun mielestä edes kannata etukäteen miettiä ja suunnitella, kun sitä ei koskaan tiedä miten kaikki menee. En siis sano tätä pelotellakseni, vaan siksi, että tosiaan kaikki synnytykset on erilaisia. :) Mä en kestänyt kipua sitten kovinkaan hyvin, koska halusin sen epiduraalin nopeasti kun supistukset yltyivät... Epiduraali vei kaikki kivut pitkäksi aikaa, sain jopa torkuttua välillä. Mahtava keksintö siis! Ainoastaan toi kamala päänsärky oli ikävä juttu, sitä kesti 4 päivää kunnes veripaikka auttoi.

Heippa,

Tyttäreni syntyi viikoilla 39+2. Syynytys käynnistyi voimakkailla supistuksilla ja limatulpan menolla.
Mies kiirehti vielä töihin laittamaan hommat kuntoon ja minä koitin kärvistellä kotona.
Supistukset alkoivat aamuyöllä 4 aikaan ja puoli kymmenen aikaan aamulla isäni vei minut sairaalaan, jonne mies sitten melekin heti tulikin..

Tyttö syntyi illalla 18.40 ja kaikki meni hyvin. Sain epiduraalin ja se helpotti minua suuresti. Tikit vaikeuttivat istumista, mutta mitäpä se hnaittaa kun maailmaan on syntynyt ihme ;)

Onnea matkaan!

Fiona

Yhteistyössä