Luehan tuo teidän keskustelu ajatuksella ja huomaat itsekin, että yrität pinnistellä koko ajan, ettet tuottaisi lapselle mielipahaa. Ihan jo lapsen takia sun on pakko muuttaa käytöstä tai hänestä tulee pikkutyranni. Hänen on paha olla, kun hänen pitää päättää asioista ja johtaa hommaa.
No niin, täällä ollaan!
Tämä vastaus oli mielestäni erityisen hyvä. Ei lapsella ole mitään kehitysviivettä, puhe on ihan normaalia (luki jo vuosi sitten kirjoja ulkoa, pitkiä lauseita), hän on vain hätäinen ja takertuvainen. Hätäisyys on mielestäni hänen synnyinlahjansa, mutta takertuvuus johtuu mielestäni nyt äidistä. Olen liian pehmeä, liian vietävissä. Minulla on nimittäin itselläni ollut tällaiset pehmeät vanhemmat ja toista nyt samaa kaavaa.
Havahduin tähän eilen kun lapsi vaati autossa koko ajan jotakin. Keskustelu meni näin:
S: "äitii, äiti, KUUNTELE äiti nyt, mikä se auto oli?"
Ä: en osaa sanoa mikähän se auto oli
S: äiti eiii, mikä se auto oli
Ä: olisiko ollut tarja-serkun auto
S: äiti mikä se auto oli
Ä: tarja-serkun auto varmaan. (alan puhua miehelle jotain kauppa-asiaa)
S: äiti ei ei puhuta, kuuntele nyt!
Ä: Sami, nyt äiti puhuu isille
S: räyh
Olenko niin pehmeä, että lapsi ei ikäänkuin uskalla vaipua omiin ajatuksiinsa ja omiin maailmoihinsa? Tuntuuko hänestä, että hän joutuu kontrolloimaan minua saadakseen minut henkisesti heräämään?
Varmaan jonkinlainen jämäköityminen on paikallaan. Äsken teinkin sitten näin:
S: (piirtämässä) äitii, äiti, missä se vihreä kynä on?
Ä: siinä pöydällä
S: missä, äiti missä se vihreä kynä on?
Ä: siinä kasassa, siinä sinun nenän edessäsi
S: äitiii... (ei löydä)
Ä: (nousee katsomaan) tässä on vaalean vihreä ja tässä on tumman vihreä (asetan ne lapsen eteen)
S: äitii, ei ne ole hyvät, minä haluan sen toisen vihreän... etsi se äiti missä se on
Ä: en etsi. ne kynät saa nyt luvan riittää
S: äitii... hmm... (jää piirtämään)
Tiesin että poika tarkoittaa ehkä yhtä vihreää tussia, mutta en vain jaksanut alkaa etsiä. Asetin siis rajat ja ajattelin, että jos poika itse etsii tussin, saa toki sitä käyttää, mutta minä en enää juokse palvelemassa. Hän oli yllättävän tyytyväinen kun lopetin palvelemisen.