Esikoisen toinen nimi seuraavan lapsen kutsumanimeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdin huvikseni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdin huvikseni

Vieras
Mitä mieltä olette sellaisesta, että jos lapsen nimi on esim. Anna Maria (Anna kutsumanimi), ja hänen uusi siskonsa saisi kutsumanimekseen Maria? (nimet keksitty)
Onko se jotenkin pois toiselta lapselta jos hänen toinen nimi annetaan seuraavalle kutsumanimeksi?

Meidän esikoisella on ihanat nimet joista toinen kutsumanimi (ei sovi yhdistelmänimeksi). Annoimme hänelle molemmat nimet koska eihän ole varmaa, että saisimme toisen tytön jolle toisen ihanan nimen voisi kutsumanimeksi antaa. Ja ei, emme edes odota toista lasta, kunhan mietin, että jos niin joskus kävisi niin olisiko ihan typerää antaa esikoisen toinen nimi pikkusiskon kutsumanimeksi.

Asiallisia mielipiteitä, kiitos. :)

Kysykää jos ette ymmärrä mitä tarkoitan. :D

Mun mielestä ois vähän outoa. Kyllä niitä kauniita ja mieluisia nimiä löytyy varmasti tarpeeksi jokaiselle lapselle ihan omat.

Itse asiassa kauniita nimiä on hyvin rajoitetusti. Suurin osa nimistä on ihan typeriä.

Tuntuu, että toinen nimi menee hukkaan jos ei pääse "käyttöön". Toisena nimenä parempi kuin ei käytössä ollenkaan, mutta jos olisi mahdollisuus saada käyttöön niin tekis mieli ottaa.
Mutta tämä nyt on täysin hypoteettista. :D Voihan olla, että jos toinen tyttö saadaan niin olen jo keksinyt jonkun ihan muun upean nimen. :)

Kiitos vastauksista. :)

Sen verran tuntuisi oudolle että en itse niin tekisi, vaikka ulkopuoliset harvemmin varmasti edes huomaisi koko asiaa jos ja kun kokonimeä ei käytetä. Joskus käy niin että lapsi ei syystä tai toisesta pidä, voi tai halua käyttää kutsumaniemeää ja vaihtaa se toiseen toiseen nimeensä, mutta jos kyseinen nimi on jo kutsumanimenä perheessä hän tuskin niin haluaisi tai voisi tehdä.

Onko se jotenkin pois toiselta lapselta jos hänen toinen nimi annetaan seuraavalle kutsumanimeksi?

ei kai se keneltäkään ole pois (toki kuten palstallakin huomaa, voivat eri ihmiset kehittää ongelmia jostain toisen mielestä ihan ihme asiasta -> ja varmaan myös toisinpäin)

mutta jos ongelma olisi, niin eiköhän se olisi sillä 'kakkosella' joka sai sen nimen, joka ei vanhempien mielestä kuitenkaan ollut niin kiva, että olisi ekalle kelvannut muuta kuin toiseksi nimeksi?

--

mutta jos ongelma olisi, niin eiköhän se olisi sillä 'kakkosella' joka sai sen nimen, joka ei vanhempien mielestä kuitenkaan ollut niin kiva, että olisi ekalle kelvannut muuta kuin toiseksi nimeksi?

Hmm, hyvin ajateltu. Lapsi voisi kääntää sen mielessään tuollain. Itse kyllä ihan rehellisesti pidän esikoisen nimistä yhtä paljon (toinen vain tuntui "kuuluvan" hänelle kutsumanimeksi), mutta lapselle voi tosiaan tulla se kuva. Hyvä kommentti sinulta. :)

Mä olen miettinyt itsekseni, että kun tytön toinen nimi on tyyliin Anniina, niin voisko seuraavalle antaa ensimmäiseksi nimeksi Anni...? Tai Helmiina / Helmi? Janniina/Janni? No saitte idean varmaankin.
Vai onko liian mielikuvituksetonta?

[QUOTE="Minnie";24747925]Mä olen miettinyt itsekseni, että kun tytön toinen nimi on tyyliin Anniina, niin voisko seuraavalle antaa ensimmäiseksi nimeksi Anni...? Tai Helmiina / Helmi? Janniina/Janni? No saitte idean varmaankin.
Vai onko liian mielikuvituksetonta?[/QUOTE]

Tulee vaan mieleen, että tykkäätte sen tyylisestä nimestä kovasti.

Mua harmittaa ihan vähän että esikoiselle annoin toisen suosikkinimeni toiseks nimeks, koska nyt kun sain toisen tytön, tuntuis oudolta antaa se ihana nimi toisen ekaks nimeks, joten pakko keksiä muita kauniita nimiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Itseä harmittaa;24748105:
Mua harmittaa ihan vähän että esikoiselle annoin toisen suosikkinimeni toiseks nimeks, koska nyt kun sain toisen tytön, tuntuis oudolta antaa se ihana nimi toisen ekaks nimeks, joten pakko keksiä muita kauniita nimiä.

Tätä juuri tarkoitin, itseä vähän harmittaa jo etukäteen. :D Tosin kuten snaoin, niin parmepi se edes toisena nimenä kuin nimenä ollenkaan! Voihan olla ettei toista tyttöä koskaan tule ja saadaan olla tyytyväisiä, että laitettiin se sentään toiseksi nimeksi. ;)

[QUOTE="hmm";24748206]Mun toinen nimi on Maria, joka on myös siskoni (13v mua nuorempi) kutsumanimi. Nimi kulkee meillä suvussa. En ole koskaan nähnyt asiassa mitään ongelmaa.[/QUOTE]

Se on kai vähän eri asia jos on kyse suvussa kulkevasta nimestä. :)

Yhteistyössä