Esikoisen synttärilahjaan 128?

Keittiönoita
Meillä on lapset joutuneet oppimaan sen, että jos jotain kallista tarvitsee tai haluaa, niin joutuu sitten odottamaan siihen synttäriin tai jouluun. En pidä mitenkään pahana, että lapsille hankkii joskus jotain kallistakin, kunhan ei tee sitä joka päivä ja aina kun lapsi älyää sellaista kitistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä on lapset joutuneet oppimaan sen, että jos jotain kallista tarvitsee tai haluaa, niin joutuu sitten odottamaan siihen synttäriin tai jouluun. En pidä mitenkään pahana, että lapsille hankkii joskus jotain kallistakin, kunhan ei tee sitä joka päivä ja aina kun lapsi älyää sellaista kitistä.
Peesaan ja lapset oppii todella nopeasti eivätkä tyydy enää "halpoihin"

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla ei yksinkertaisesti ole varaa hankkia mitään noin kallista kenellekään vaikka synttärit onkin vain kerran vuodessa
Ei tietenkään pidä käyttää lahjoihin enempää rahaa kuin mihin on varaa. Mutta esim viime vuonna mun oli ostettava likalle yksi tietokoneohjelma, jota se tarvitsi opinnoissaan. Koska se maksoi useita satoja euroja, ostin sen hänelle synttärilahjaksi enkä vain siksi, että se piti joka tapauksessa ostaa. Junnulle taas ostin viime vuonna synttärilahjaksi 140 euron maihinnousukengät, joita se tarvitsee harrastuksessaan. Mutta nekin siis sai nimenomaan synttärilahjaksi eikä siksi, että niitä tarvitsee. Ostan yleensäkin lapsilleni lahjaksi sellaista kalliimpaa, mikä kuitenkin on jossain vaiheessa ostettava. Hyvin ovat oppineet, että en voi ostaa kaikkea heidän tarvitsemaansa aina silloin, kun tarve ilmenee vaan sitä joutuu odottamaan.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Peesaan ja lapset oppii todella nopeasti eivätkä tyydy enää "halpoihin"
Tuo on ihan totta :LOL: Likka tuskin enää edes suostuisi Paintilla mitään kuvankäsittelyjuttuja tekemään, junnulle Paint kelpaa vielä ihan hyvin. Tosin on kyllä junnukin alkanut kaivata Adoben Photoshopia ja kaiketi mun on se junnulle hankittava. Noh, jos joululahjaksi sitten.

Minusta lahjan hinnalla ei ole väliä vaan ajatus on tärkein ts. on siis mietitty lahjan sopivuutta yms. Ja kukin ostaa sen mukaan mitä on varaa. Meilläkin on ostettu joskus synttärilahjaksi reilun sadan euron lahja (esim. kännykkä) ja joskus lahja on saattanut olla parin kympin cd-levy. Vanhin tytöistä täytti tänään 11 v ja hänelle ostettiin n. 60 ? lahja B)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
mulla ei yksinkertaisesti ole varaa hankkia mitään noin kallista kenellekään vaikka synttärit onkin vain kerran vuodessa
Ei tietenkään pidä käyttää lahjoihin enempää rahaa kuin mihin on varaa. Mutta esim viime vuonna mun oli ostettava likalle yksi tietokoneohjelma, jota se tarvitsi opinnoissaan. Koska se maksoi useita satoja euroja, ostin sen hänelle synttärilahjaksi enkä vain siksi, että se piti joka tapauksessa ostaa. Junnulle taas ostin viime vuonna synttärilahjaksi 140 euron maihinnousukengät, joita se tarvitsee harrastuksessaan. Mutta nekin siis sai nimenomaan synttärilahjaksi eikä siksi, että niitä tarvitsee. Ostan yleensäkin lapsilleni lahjaksi sellaista kalliimpaa, mikä kuitenkin on jossain vaiheessa ostettava. Hyvin ovat oppineet, että en voi ostaa kaikkea heidän tarvitsemaansa aina silloin, kun tarve ilmenee vaan sitä joutuu odottamaan.

Tosi hyvä juttu. Toivottavasti toimii meilläkin sitten isompana. Nyt olisi vaan hel.vetinmoinen itku jos ostaisin jotain tarpeellista leikki-ikäisille, jotka saa lelun vaan jouluna ja synttärinä. Ja vaikka erilaista kenkää suksia luistimia ja pyöriä tarvitaan vähän väliä, silti lapsille pitää ostaa lelu synttäriksi ja jouluksi. Mutta ehkä jossain iässä sen tarpeellisen kalliin saa antaa syntymäpäivälahjaksi. Olisi kiva juttu.

Keittiönoita
Tosi hyvä juttu. Toivottavasti toimii meilläkin sitten isompana. Nyt olisi vaan hel.vetinmoinen itku jos ostaisin jotain tarpeellista leikki-ikäisille, jotka saa lelun vaan jouluna ja synttärinä. Ja vaikka erilaista kenkää suksia luistimia ja pyöriä tarvitaan vähän väliä, silti lapsille pitää ostaa lelu synttäriksi ja jouluksi. Mutta ehkä jossain iässä sen tarpeellisen kalliin saa antaa syntymäpäivälahjaksi. Olisi kiva juttu.
Mä olen ollut aina yh, joten mun muksut on tottuneet jo ekasta joulustaan lähtien siihen, että lahjaksi tulee nimenomaan sitä tarpeellista. Toki lahjojen joukossa on sitten ollut leluakin, mutta suurimmat investoinnit lahjoissa olen aina tehnyt siihen tarpeelliseen. Meille systeemi on luontunut ihan hyvin, sillä olen itse vm 1961 ja mun lapsuudessani joululahjaksi saatiin just villasukkia, luistimia, suksia, monoja jne. Toki niitä lelujakin paketista löytyi, mutta niiden hinta oli varmasti huomattavasti pienempi kuin näiden tarpeellisten lahjojen.

Pakko kuitenkin sanoa, että koska lapseni ovat jo 20 ja 15 v, niin heidän lapsuudessaan (=lamavuosina) ei tällainen kalliiden lelujen hankkiminen ollut yhtä yleistä kuin nykyisin. Ovat siis sitä sukupolvea, jotka ovat joutuneet tyytymään varsin vähään. Nykyisin on varmaan lasten kanssa hankalampaa, jos kaverit saa kaikkea kivaa ja kallista ja itse ei saakaan. Ei ole helppoa olla lapsi tänään.

mä taas mietin sitä et jos nuorena opettaa sen et synttäreinä saa jotain kallista niin niiden lahjojen hinnat pukkaa kasvamaan joka vuosi mitä vanhemmaksi tulee.. Pian on pleikkari 3:sta, monta peliä, kannettavaa tietokonetta ym...

oon nimittäin oman pikkeveljeni kohdalla tämä huomannu.. on saanu synttäreinä aika kalliita omia haluamiaan lahjoja.. Viime vuonna halus 400e ilmakivääriä... (no sai sen ku alko harrastamaan ampumista) mut enivei..

sit jos ei saakkaa nii auta armias...

Ei se hinta ole pääasia vaan se, mitä lapselle hankkii. Joskus täytyy hankkia myös sitä tarpeellista eikä niin halpaakaan. Ja synttäritkin on vaan kerran vuodessa, joten ei se yksi kerta "maata merelle vie". Itsekin hankin just esikoiselleni 129 ?:n lahjan, jota oli mankunut jo vuoden verran. Pyysi sitä jo edellisenä synttärinä lahjaksi. Tosin siihen lahjaan sain rahaa kyllä muiltakin sukulaisilta, itse en olisi pystynyt sitä lahjaa kustantamaan. Meillä ei ainakaan ole vaaraa, että lapsi totutettaisiin liian hyvälle, siitä pitävät mun päivärahani kyllä huolen...! :whistle: ;)

Meidän pikku-ukon joululahja maksoi toissa jouluna 500 euroa.Ja on kyllä tyytynyt paljon halvempiin sen jälkeen.
Ja esikon viime kesän rippilahja maksoi 2100 euroa.Tosin oli itsekkin säästännyt siihen jonkun verran.
Ja pojat tietävät ettei meillä joka vuosi kallilla lahjoilla juhlilta.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
mä taas mietin sitä et jos nuorena opettaa sen et synttäreinä saa jotain kallista niin niiden lahjojen hinnat pukkaa kasvamaan joka vuosi mitä vanhemmaksi tulee.. Pian on pleikkari 3:sta, monta peliä, kannettavaa tietokonetta ym...

oon nimittäin oman pikkeveljeni kohdalla tämä huomannu.. on saanu synttäreinä aika kalliita omia haluamiaan lahjoja.. Viime vuonna halus 400e ilmakivääriä... (no sai sen ku alko harrastamaan ampumista) mut enivei..

Ei se nyt ihan noinkaan mee. Meidän lapset ovat saaneet hinnaltaan hyvinkin vaihtelevia lahjoja. Ikinä ei oo tullu narinaa asiasta. Aina ovat kuitenkin saaneet haluamansa, koska toiveet ovat olleet kohtuullisia ja ne on pystytty toteuttamaan.

Itse en ole lapsena saanut juurikaaan muuta kuin AINA tarpeellista lahjaksi ja siitä jäi kyllä lapsena paha maku :( Omilleni en halua sellaisia muistoja kun ei kerran ole pakko.

Asia erikseen jos ei taloudellisesti pysty toteuttamaan lapsen toivetta. Enkä nyt puhu muusta kuin synttärilahjasta. Ei meilläkään lapset saa jatkuvasti kalliita juttuja eikä edes niitä halvempiakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja intiaanikesä:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

Ei se nyt ihan noinkaan mee. Meidän lapset ovat saaneet hinnaltaan hyvinkin vaihtelevia lahjoja. Ikinä ei oo tullu narinaa asiasta. Aina ovat kuitenkin saaneet haluamansa, koska toiveet ovat olleet kohtuullisia ja ne on pystytty toteuttamaan.

Itse en ole lapsena saanut juurikaaan muuta kuin AINA tarpeellista lahjaksi ja siitä jäi kyllä lapsena paha maku :( Omilleni en halua sellaisia muistoja kun ei kerran ole pakko.

Asia erikseen jos ei taloudellisesti pysty toteuttamaan lapsen toivetta. Enkä nyt puhu muusta kuin synttärilahjasta. Ei meilläkään lapset saa jatkuvasti kalliita juttuja eikä edes niitä halvempiakaan.
No ei tietenkään kaikki olekkaan samanlaisia.. Lähinnä viittasin et noin saattaa käydä.. Esim. mun kummipoika 9v on kans aika saanu sen mitä on toivonu kun ne hinnat niis on ollu aina kohtuullisia, eli ei se järjestänsä noin mene..

No mun veli nyt on muutenki pilalle lellitty...

Yhteistyössä