esikoisen synnytyksen kesto?

niin siis lasketaanko synnytys yleensä alkaneeksi säännöllisistä supistuksista/vedenmenosta vai salissa olemisesta? kun meille valmennuksessa sanottiin että yleensä esikoissynnytykseen kuluu noin 15h.
 
Mun esikoisen synnytys kesti 11 tuntia josta 10 minuuttia ponnistus. Keskimmäinen tulikin sitten 4 tunnissa(ponnistus 5 min.) ja kuopuksen synnytti toinen.Synnytykset koen yhtä helpoiksi vaikka ensimmäinen kestikin kauemmin. Esikoisen synnytyksessä olin 3-4 tuntia sairaalassa ja keskimmäisen kanssa 45 min.
 
[29.01.2006 klo 14:42 ansa1981 kirjoitti]
niin siis lasketaanko synnytys yleensä alkaneeksi säännöllisistä supistuksista/vedenmenosta vai salissa olemisesta?

Synnytys lasketaan alkaneex säännöllisistä supistuksista.
Itellä kesto 9 h:a. Synnärillä kerkesin olemaan 6 h:a ennenkuin vauva oli maailmas. Ponnistusvaihe kesti 20 min. Epiduraali on taivaallinen keksintö...Mulla vei kaiken kivun. Synnytin rv:llä 39+4.
 
tää vieras
Se synnytyksen keston laskeminen näyttää riippuvan vähä kätilöstäki....Periaatteessa niin että säännölliset supistukset. Mutta mulla oli säännöllisiä supistuksia heti ku lapsivesi meni (siitä siis n.24h, ni lapsi synty).. mut kätilö laitto papereihin kuitenki sen 5h 35min, minkä olin salissa. Periaattessa kyllä mulla alko sillon vasta kunnolla paikat aukeen (sain särkylääketta lihakseen ja pystyin rentoutuu supistusten välillä...).. mut supistuksissa ei paljo muutosta tapahtunu, ku vasta ihan lopussa synnytystä.
 
mulla kesti kokonaisuudessaan 36 tuntia. papereihin merkattiin kyllä 10 tuntia...? kysyinkin tätä kätilöltä ja hän sanoi, että alettiin laskemaan siitä, kun paikat rupesi aukeamaan "kunnolla", eli kun viimeiset 8 senttiä alkoi avautumaan.. kun tulin sairaalaan,melkein puolitoista vuorokautta aikaisemmin, oli supistuksia tullut jo 5 tuntia 3 min välein, eikä kuitenkaan alettu siitä laskemaan alkaneeksi..vaikka töitä saikin paiskia koko 36 tuntia!!! \|O
 

Yhteistyössä