Esikoisen odottajia Jyväskylästä?

Jebbikselle tervetuloa mukaan! :) Meillä on sit aika samoihin aikoihin laskettu aika, itsellä 25.6. Ties vaikka samaan aikaan osuttais sinne uuteen sairaalaan! Miten sun odotusaika on sujunut ja tiedätkö kumpi on tulossa? Nää vakkarikysymykset :)

Juu täällä ollaan jo parempaan päin. Mahakipu on hävinnyt ja jumpassakin oon jaksanu jopa tällä viikolla käydä. Ei sitä kivun syytä saatu selville, kaikki verikokeet oli ihan normaalit eikä tulehdusarvotkaan ollu koholla. Luin jostain, että suurimmaks osaks mahakipujen syitä ei koskaan saada selville.. Ainut mikä mietityttää, on noi harjoitussupistukset, kun tuntuu että niitä alkoi nyt ton viikonlopun jälkeen tulla oikein urakalla. Välillä on vähän väliä maha kovettuneena.. Neuvolan täti sanoi, ettei ne oo haitallisia niin kauan kun ei tunnu kipua. Joten kai tää on sit ihan normaalia.. Ajattelin nyt pääsiäisenä kuitenkin lepäillä ihan kunnolla vauvan hyväksi. Onko teillä ollut harjoitussuppareita ja miten paljon??

Äitiyspakkaus tuli meille tosi nopsaan, oisko kaks viikkoa yhteensä kulunut jos sitäkään. Vajaan viikon päästä siitä ku tein hakemuksen netissä oli tullut päätös ja siitä toisen viikon päästä tuli pakkaus postiin. Toivottavasti saat Pääskyli omasi pian! Mäkin odotin sitä kuin kuuta nousevaa :)

Garnet, onnea pinnasängystä! :) Se on varmasti kivaa, kun saa vauvan huonetta laittaa kuntoon. Onko teillä siellä vielä muuta kuin pinnis? Muita kalusteita yms? Meillä ei vielä oo ees vauvalle huonetta, nyyh.. Alkuunhan se muutenkin nukkuu meidän kans samassa huoneessa mut alkaa tätä tavaraa jo olla sen verran että ois kiva se kolmaskin huone saada. Me mennään kans ens viikolla kattomaan yhtä käytettyä pinnasänkyä ja sit toiseen paikkaan hoitopöytää. Oispa ne hyviä niin ratkeis ne pulmat! Turvakaukalona meillä on vaunujen kanssa samaan settiin kuuluva Brio Go-kaukalo ja siihen telakka autoon.

Minä selvisin kans juuri tuolta pääsiäiskaupparuuhkasta. Seppälän Prisma ja kello 16.30, toooosi hyvä idea mut aikasemmin ei päässyt. Ihan hyvin kuitenkin meni, olin varautunut jopa pahempaan :D Mut nyt on jääkaappi täynnä ruokaa ja herkkuja ja voi vaan rentoutua ja mässäillä seuraavat neljä päivää, ihan parasta.

Oikein mukavaa pääsiäistä teille kaikille!
 
Nemesiss: Hehe, meillä on itseasiassa ihan sama laskettu aika 25.6. :D että hyvin voi olla, että oltaiskin samaan aikaan synnyttelemässä :D

Mulla on sujunut odotus suht kivuttomasti.. selkään on sattunut jonkin verran, mutta hieronnalla ja paratabseilla oon selvinnyt vielä.. pari päivää jouduin pitään saikkua asian vuoksi. Muuten ihan hyvä olo on ollut ja jaksoin vetään ryhmäliikuntatuntejakin tuonne 26+1 asti, mutta nyt en oo oikein jaksanutkaan sitten mennä minnekään tunnille, kun on tullut väsymys takaisin.

Poika on tulossa :)
 
Moikka!

Tervetuloa Jebbis!

Heh, olin kärsimätön, keskiviikkona tuli päätös äitiyspakkauksesta. Eilen taas tuli jo pakettikortti postiin. Harmi, etten ehtinyt vaan käydä hakemassa sitä ennen sulkemisaikaa; olis ollut kiva saada hypisteltävää nyt vapaapäiviksi. :)

Mulla on harjoitussupistuksia ollut enemmän tai vähemmän rv:lta 20 asti. Ne on kyllä aika yleisiä nykyään ja oon välillä itekin huolissani, että onkohan tää nyt ihan ok, että alkaa supistaa heti, jos yrittää kävellä johonkin. Siis pihalla. Mutta neuvolatädit ei oo tuntunu olevan niistä huolissaan, niin kaipa se on sit ok. Toisinaan ne kyllä tuntuu tosi ikäviltä, vaikkei varsinaisesti satukaan. Mutta liikkumista ne kyllä hidastaa huomattavasti. Mummot vaan ohittelee oikeelta ja vasemmalta, kun meikäläinen laahustaa. :D

Jospa ne vähän hellittäis sitten, kun tää elämänrytmi vähän hidastuu äitiysloman myötä. Nyt on vaan arkena aikamoinen stressi ja vauhti päällä, kun viimesiä viedään ennen sitä.

Nyt on muuten turvakaukalokin hommattu. Mulla ainakin stressi väheni huomattavasti, kun tuli tieto tuosta äitiyspakkauksesta ja saatiin se kaukalo. Nyt ei puutu enää mitään aivan välttämätöntä. Eli pakkauksesta saadaan ihan ensimmäiset vaatteet, saadaan autolla kotiutettua pikkuinen, pääsee pihalle vaunuilla ja sen saa myös kylvetettyä. Sänky tulee pakkauksesta tai vaunukopasta. :)

Aattelin, että sitten äitiyslomalla vois lähtee kierteleen kirppiksiä lisävatteiden toivossa. Mulla ei oo suurta hinkua kauppoihin ostamaan uutena vauvanvaatteita. Riippuu tietysti siitäkin, mitä hintaa kirppiksillä pyydetään. Mun mielestä täällä Jyväskylässä on välillä aika kovat hinnat kirppareilla.

Ihanaa, kun on vielä vaikka miten monta vapaata eikä mitään ohjelmaa! Saa ihan rauhassa lepäillä ja laiskotella, jos siltä tuntuu.
Hauskaa pääsiäistä teillekin!

Pääskyli 33+0
 
Viimeksi muokattu:
Jebbis: Ostettiin Brion Primo. Saatiin huippukuntoinen käytetty ja telakan kanssa. Toimii meidän autoon siinäkin mielessä hyvin, kun ei oo takaovia, niin sen saa sit aika kätevästi telakkaan kiinni. Tykkään kyllä tuosta löydöstä, koska muuten en olis varmaan ikinä osannut päättää, minkälaisen ja mitä hintatasoa otan. :)
 
Se ois sitten pääsiäinen vietetty ja paluu arkeen. Mitenkäs teillä sujui pääsiäislomat? Itsellä oikein mukavasti, lepäilin ja herkuttelin ja kuntoilinkin vähän ja kavereita tuli nähtyä paljon. Eilen käytiin vielä miehen kanssa leffassakin pitkästä aikaa :) Nyt pitäis sit taas töissä jaksaa.. Jotenkin varsinkin tänään tuntui jo siltä, ettei enää jaksais. Nyt kun vähän pääsi jo lomailun makuun tässä neljän päivän aikana. Ei oikein meinaa olla motivaatiota enää ja ajatukset karkailee koko ajan vauvaan ja kesään. No, enää 24 työpäivää, kai sen verran aina jaksaa. Mites te muut, jotka vielä töissä ootte, paljonko on työpäiviä jäljellä ja miten jaksatte töissä?

Jebbis, jopas sattui meille sitten sama päivä :D Voipi olla että meiän poikaset siellä sairaalassa sitten vierekkäisissä sängyissä tuhisee, hihii :) Ohjaatko noita jumppia ihan työksesi vai mikä olet ammatiltasi? Itse oon kans innokas ryhmäliikuntatunneilla kävijä. Nyt oon tosin joutunu myös vähentämään käyntejä ja välttämään tiettyjä tunteja, mut kerran-pari viikossa yritän edelleen käydä ainakin nyt huhtikuun loppuun.

Pääskyli, joko sait äitiyspakkauksen? :) Mun mielestä siinä pakkauksessa on aika vähän niitä ihan pienempiä vaatteita, että niitä kantsii ehkä katella jos jotain vielä meinasit. Itse kävin alkuvuodesta kirpparikierroksella Seppälänkankaan kirppiksellä ja Kirpparilla-kirppiksellä ja ihan hyväkuntoisia ja edullisia vaatteita sillon ainakin löytyi. Pari viikkoa sitten kävin myös Vekaratorilla, mutta sieltä en sillon niinkään katellut vauvanvaatteita vaan tarvikkeita, mut eipä niitä oikein ollut. Itselleni löysin kahdet äitiyshousut, 1,50e/kpl!

"Kiva" kuulla, etten oo ainoa joka kärsii noista harjoitussuppareista. Nyt niitä ei kyllä oo tuntunu ihan niin usein kuin sillon viime viikolla. Jännä juttu kyllä, kun oon lukenu että useimmilla ne supistukset tulee liikkuessa, niin kuin sullakin Pääskyli, mutta mulla niitä taas tuntuu tulevan sillon kuin lepäilen. Varsinkin iltasin nukkumaan mennessä. Tai sit en vaan huomaa niitä liikkuessani. Kaipa sekin ihan normaalia sit on. Ens viikolla on neuvola, niin pitää siellä vielä kysyä.

Oottekos te vielä stressanneet painonnoususta? Itse en tähän mennessä oo hirveesti jaksanut sitä miettiä, mutta tän aamuinen punnitus meinas kyllä jo vähän nostaa hikeä pintaan kun uus kymmen alkaa taas pian mennä rikki.. Huhheijaa. Ruoka ja herkut kyllä maistuu ja sen myös huomaa. Pitäs varmaan alkaa vähän rajoittamaan. Oon aina ollu hyvän ruuan ystävä ja tykkään hemmotella itseäni ja läheisiäni erilaisilla leipomuksilla. Sen vastapainoks myös liikun normaalisti paljon ja paino pysyy siten kurissa. Nyt kun tulee liikuttua paljon vähemmän ja syötyä enemmän (kun tuntuu että on aina nälkä..) niin lopputuloksenhan tietää. Yritän keskittyä olennaisimpiin asioihin ja olla murehtimatta tuota painoa, mutta väkisinkin alkaa hieman ahdistamaan kun kesä tulee ja pitäs kevyempiin vaatteisiin vielä mahtua.. kääk.
 
Pääsiäinen meni täällä oikeestaa oleskelun ja ulkoilun merkeissä. La ja su ihanat kelit ja hankikanto innosti koiran kaa käppäilyyn, tulis vaan lisää aurinkoisia ja lämpösiä päiviä. Saattas olla tosin ihan fiksua pikkuhiljaa siirtää lenkkejä metästä enemmän ihmisten ilmoille, umpimetästä ei ihan hirveen helposti ja nopeesti pääse pois, jos tulee tiukka paikka.

Harjotussupistuksista kärsitään täälläkin, niitten takia jäin saikullekin. Mulla ne tulee selkeesti rasituksen takia, mm imurointi aiheuttaa supistuksia ihan varmasti. Vauhdikkaat lenkit on vaihtunu "mummo-käpöttelyyn", heti on maha pinkeenä. Nyt on sit ilmeisesti ihan "oikeitakin" supistuksia alkanu tulemaan (tai näin diagnosoin netistä lukemalla), sellasta menkkamaista juilimista, joka säteilee reisiin ja selkään. Onneks ei oo ollu, ku ihan sillon tällön ja kestäny pari minuuttia, mut pistää jonku verran jännittämään/ajattelemaan, et ei mee enää kauaa, ku meil on oikeesti vauva kotona. Torstaina ois neuvola, pitää muistaa mainita tädille noista supistuksista, ei oikei tiiä, et tarviiko niistä olla viel miten huolissaan.

Pääskyli, onko teillä ollu neuvolatädit miten tarkkoina sit painonnoususta? Mun tädit ei oikeestaa puuttunu siihen juurikaan, viimeks sano vaan, et painonnousu on niin yksilöllistä, ettei hirveesti tarvii stressata (siis jos ei mitää järkyttävää nousua tai laskua oo tapahtunu). Kyllähä se vähä jäynälle tuntuu ku uus kymmen menee rikki. Ei taija päästä ihan sillä kaheksan kilon lisäyksellä niin kun Super-Marjo :p (ja viellä vähemmän ne pitää olla heti samantien synnytyksen jälkee poissa!) Mäkiin oon melkonen sokerirotta, suklaata menis vaikka kuinka ja paljon eikä muutkaa herkut tee tiukkaa. Pitäny vaan yrittää vähä hillitä itteensä.
Ruuasta puheenollen, onko teille tullu mistää ruoka-aineesta närästystä? Mulla vältettävien ruokien lista vaan kasvaa, ei tarttee syödä _mitää_ rasvasta, ei paprikaa, ei tonnikalaa(!?!) yms. Sinänsä tuo rasvasen ruuan välttely ei haittaa, vois ihan hyvin jatkaa myöhemminki, mut kyllä mä niin ootan, et pääsee syömään ihan just sitä mitä haluaa.
 
Nemesiss: En ohjaa tunteja työkseni, vaan ihan sivuhommana, onneks... ois vähän työt vähissä tällä hetkellä :D

Mulle on painoa tullut jo yli 10 kiloa ja en oo itseasiassa kehdannut pariin viikkoon käydä puntarilla. Neuvolassakaan en oo päässyt käymään 7 viikkoon, kun sieltä jatkuvasti perutaan aikoja ja viimeksi sanottiin, että kun en oo vieläkään käynyt lääkärillä, niin että ei nyt ole mahdollisuuttakaan päästä... Että en tiedä, missä vaiheessa sitä sitten pääsisi... Onneksi nyt perjantaina on vihdoin ees perusneuvola (jos eivät peru sitäkin)

Täällä on kanssa kävely jo sellaista taapertamista, kun ottaa alavatsaan kävely...

Myös selkäkivut ovat viime aikoina pahentuneet ja pari yötä jo valvoin niiden vuoksi, mutta onneksi fyssarikaveri laittoi selkää eilen kuntoon (ja se oli kuulemma aika pahasti jumissa)..
 
Heip! Täälläkin yksi mamma, tosin toista jo odottelen <3. Heinäkuun 16 on La. Esikoinen täyttää nyt toukokuussa 3 vuotta. Hurjan nopeasti on aika mennyt. Itse täytän toukokuussa 25.

Toivottavasti nemesiss voit jo hyvin. Meillä Pienimies kävi virpomassa mummit ja vaarit ja lähimmät sukulaiset..Pääsiäinen on saanut ihna uuden merkityksen lapsen myötä. Tosin heräsin tän vuoden pääsiäiseen aika myöhään kaiken tämän remontti hässäkän ja muun keskellä. Niin tosiaan asutaan nyt Vaajakoskella ja ollaan muuttamassa Tikkakoskelle kesällä. Heti kun talo remppa valmistuu..

Hullulta varmaan kuulostaa, mutta valmistelen vauvan tuloa melkein samalla tavalla kuin te muutkin :D.. En saanut tai oikeastaan en kerinnyt valmistelemaan esikoiselle kotia juuri lainkaan, koska hän syntyi viikoilla 32 ja vietimme sen jälkeen pari kk sairaalassa putkeen..mutta eipä siitä nyt enempää :). Tämä raskaus tuntuu ihan yhtä jännältä ja ihanalta kuin ensimmäinenkin <3.

Ristiäisiin kerkiää hyvin valmistautumaan vauvan syntymän jälkeen <3. Jos oikein fiksu on niin leipoo pakkaseen jo jotain valmiiksi ;).. Meillä vietettiin elokuussa 2009 pojan ristiäisiä. Esitietolomakkeeseen tuleva nimi ei ole se lopullinen nimi.

Telakka turvakaukalossa helpottaa kummasti. Meillä esikoisella ei ollut ja kyllä se vöiden kiinnittely autoon välillä suututti. Nyt meillä on brion 2011 mallin kaukalo telakalla ja SUOSITTELEN MUILLEKIN :D!! Meillä esikoisella oli tummat vaunut ja ei ne sen kuumemmat olleet kuin muutkaan, varsinkin jos valkoinen sisusta. Brioissa on hyvät ilmastointiluukutkin ;). Go:ta ajattelin nyt sen keveyden takia mutta, mutta.. Me käydään sen verran ulkona lenkeillä että päädytään sellaisiin vaunuihin jossa isot renkaat (talvella ihan huiput) ja iso tavarakori...Merkistä en vielä tiedä.. En osaa päättää :D!

Mulla olis edessä kans pinniksen maalaus..Ajattelin odotella kans lämpimämpiä kelejä niin pääsis ulos maalailemaan. Pistetäänkö maalaustalkoot pystyyn :D!

Tällä hetkellä olen saikulla joten täälläkin päivät vähän pitkiä..
Oon ajatellut kans tuota kestovaippailua..Ihan uutta mulle.
Ihan jo senkin takia että se kertakäyttövaippojen määrä on ihan hirveän suuri ja roskikset täyttyy alta aikayksikön. Saas nähdä miten se lähtee pyörimään. Ootteko jo ostaneet niitä? Millaisia?
 
Voi hitsi kun tässä etsittiin odottavia. Tosin olenpa mä hiukan turhan nuorikin tuohon etsittyyn ikähaarukkaan. Oon toukokuussa 21v. täyttävä helmikuun alussa syntyneen pienen neidin äiti. Mutta no, onnea teille odotukseen :)
 
Heip!
Aloitinkin aiemmin tänne "äitejä jkl/tikkakoski" keskustelun, kun minullakin jo ennestään on lapsi..vastauksia ei vaan hirmusti ole tullut.. Nemesiss laittoi minulle ystävällisesti , että tänne "esikoisen odottajia jkl" keskusteluun mahtuisi vaikka jo ennestäänkin olen mamma. Tuntuu että kaikki etsivän esikoistaan odottavia..
Mimsy mistäpäin olet?
 
Moi!
Mun puolesta kyllä kaikki keskustelijat on tervetulleita rupattelemaan. Hauskaa kuulla virvulin kokemuksia näistä asioista, jotka meille ekakertalaisille on ihan uusia. :)

Suppareista sen verran vielä, että nyt viimeisen viikon aikana on tullut semmonen pieni lisävivahde, että tuon kaverin liikkeet on tilanahtauden takia muuttuneet enemmän semmoseksi yleiseksi punkemisvenyttelyksi, joka varsinkin kävellessä tuntuu vähän samalta kuin supistus. Oli sit hankalaa miettiä kävelylenkillä, että onko tää nyt supistus, et pitäiskö vähän höllätä vauhtia vai voiko jatkaa samaan malliin.

Yks jo vauvautunut kaveri oli lähettänyt mulle koti-dopplerin lainaan. Ollaan nyt miehen kans pariin otteeseen kuunneltu pikkuisen sykettä. Miehelle se on ehkä isompi juttu, kun se ei oo ultrien jälkeen ollut mukana neuvolassakaan. Ja on se kyllä mustakin aika kivaa. :)

Mulla on paino noussut reilusti, vaikka sitä oli jo ennestäänkin. Vaikuttaa siltä, että neuvolatädit on suhtautuneet vähän kriittisesti, mutta sen jälkeen, kun molemmista sokerirasituksista selvisin kirkkaasti puhtain paperein ja kaikki muutkin arvot on ollu hyvät (rautaa lukuunottamatta), ne ei oo mitään sanonu. Lisäksi, kun kuitenkin liikun säännöllisesti, niin perusjutut on kuitenkin kunnossa.
Mä kyllä odotan jo sitä, että sitten, kun mulla ei oo enää tätä kyytiläistä, niin voin alkaa oikeesti pitämään tiukemmin huolta omasta kropasta. Voisin olla jo huomattavasti tiukempi nytkin eritoten herkkujen suhteen, mutta kun ei huvita. ;)

Ens viikolla äitiysloma koittaa! Jospa se pesänrakennusvietti VIHDOIN tulis. Pinnasänky tulikin apen kyydillä tällä viikolla. Tosin kokoamisohjeita ei vanhaan sänkyyn ole, joten kasaamisoperaatioon pitänee varata vähän aikaa.

Kestovaippoja en oo vielä ostanut ylimääräisiä, tosin ostin jonkun semmosen TSI-pakkauksen, jossa on tarvittavat kankaat ja tarranauhat ja ompeluohjeet. Se tais olla taskuvaipan ohje. En oo kyllä vielä ommellut kasaan sitä. Sain kaverilta vinkin, että ainakin niitä imuja kannattaa ite kasailla trikoosta ja harsoista, tulee edullisemmaksi.

-Pääskyli 34+1
 
Juu tervetuloa vaan mukaan joukkoon uudet, virvuli87 ja Mimsy! :) Alunperin tosiaan ideana oli etsiä lähinnä esikoisen odottajia, jotka olisivat samassa elämäntilanteessa. Ensimmäisen lapsen syntymä on kuitenkin aina niin uusi juttu. Mutta jos vaan jaksatte meiän vasta äitiyttä aloittelevian hössötystä kuunnella niin saapi minunkin puolesta liittyä keskusteluun :) Kivaa vaan saada lisää seuraa!

virvuli87, oletteko omakotitaloa remppaamassa siellä Tikkakoskella vai miten? Me etsitään kans uutta asuntoa tällä hetkellä ja mies on yrittänyt ehdotella sinne Tikkakoskelle muuttoa.. Itse en vaan haluais ihan niin kauaks, tykkään asua kaupungissa. Mutta tarpeen tullen voinkin sit kesän jälkeen kysyä sulta kokemuksia siellä asumisesta :) En halua kuitenkaan mitään vaihtoehtoja totaalisesti sulkea poiskaan. Niin ja me ostettiin kans Brion Go:t- Voi kun pääsis jo käyttämään niitä. Piti viedä ne tilanpuutteen takia mun vanhemmille säilöön niin en pääse ees hypistelemään niitä päivittäin, hih.. Tosi aikaisin teillä kyllä syntynyt esikoinen. Toivottavasti kaikki meni kuitenkin hyvin. Kerro toki enemmän, jos vaan haluat. Niin ja oletko nyt jo "lopullisesti" saikulla äippäloman alkuun asti vai vain hetkellisesti?

Garnet kyseli närästyksestä. Itse olen onnekseni vielä säästynyt siltä (puun koputus). Ainoastaan tammikuussa kun jouduin syömään kortisonia allergiseen kohtaukseen, niin se aiheutti yhtenä päivänä närästystä. Koskaan ennen en ollut ees närästystä kokenut, mutta oletan että se oli juurikin sitä. Toivottavasti sitä ei nyt enää tuliskaan loppuraskaudessa. Kuulostaa meinaan ikävältä vaivalta.. :( Kaikkia ruokia oon muutenkin pystynyt syömään koko raskauden ajan. Rasvaista ruokaa en syö juurikaan paljoa. Kasvisruualla pääasiassa elän. Sillon kun oli se kamala mahakipu pari viikkoa sitten, olin edellisenä iltana syöny pizzaa, tuplajuustolla vielä. Ite vähän epäilen, että se raskas ruoka ois voinu aiheuttaa sen. Mutta varmaks ei voi tietää.. En tiiä uskallanko enää syödä pizzaa ennen synnytystä :D

Jebbis, mitäs sitten teet leipätyöksesi? :) Niin ja onpa outoa, että tollein perutaan koko ajan neuvola-aikoja. Kyllähän näillä viikoilla pitäs jo useammin päästä siellä käymään. Toivottavasti nyt perjantaina kuitenkin pääsit ja siellä oli kaikki hyvin :) Mulla on kans selän kanssa ollu jo vuosia ongelmia ja pelkäsin että joudun jo puolessa välissä raskautta sänkypotilaaks sen takia mut eipä ihme kyllä ole vielä niin pahasti kipuillut kuin joskus ennen raskautta. Tällä viikolla oon ollu aika jumissa ja toista jalkaakin särkenyt, mut hyvin vielä toistaseks pärjää.

Pääskyli, voi vitsi ku oon kade sulle ku pääset jo äippälomalle! :) Tahtoisin jo niin itsekin. Ei vaan meinaa enää yksinkertaisesti jaksaa tuota työtahtia mikä meillä vaaditaan. Nytkin perjantaina kun ei meinannu vielä neljältäkään päästä lähtemään kotiin, meinasin jo itkua vääntää kun oli voimat niin loppu.. Ehkä ois pienen saikun paikka täälläkin.. Katsotaan nyt miten ens viikko taas lähtee käyntiin. Meillä on muuten kans koti-doppleri, ostin sen jo alkuraskaudessa. Siitä oli kyllä iso apu sillon kun liikkeitä ei vielä tuntenut. Nykyisin tulee enää harvakseltaan käytettyä mutta hauska sillä on aina sillon tällön kuunnella. Nyt kuuluu jo niin paljon kovempina ne äänet eikä tarvii etsimällä etsiä niin kuin sillon alussa. Tällä viikolla mies kuuli jo vauvan sydämentykytykset suoraan mun mahan läpi, se oli aika kiva kans :) Onko teillä miehet kokeillu kuunnella?

Mullakin on paino noussut sen 10 kg ekasta neuvolakäynnistä, yhteensä alusta alkaen varmaan enemmänkin kun en ihan tarkkaa painoa tiennyt sillon kun raskaaksi tulin. Ylihuomenna on taas neuvola ja punnitus ja veikkaan että suuria lukemia tulee viikkonousuks :S Ei sen puoleen, on tuo mahakin nyt tuntunut kasvaneen ihan hirmuisesti viime viikkoina. Ja lisäks jalat ja kädet näyttää paksuimmilta, yyh.. Meillä ei oo neuvolatäti kommentoinut painoa juuri mitenkään. Alussa sanoi, ettei se paino voi liikaakaan nousta. Itse olen kyllä vähän eri mieltä, ei se varmaan ole enää hyvä juttu äidille eikä vauvallekaan jos aletaan lähentelemään jotain 30 kg nousua.. No, onneks siihen on vielä matkaa :D Mulla on kans vähän sellanen asenne, että tiedän, että voisin luopua noista joka päiväisistä pienistä herkuista, mutta kun en vaan halua.. Sen kerran elämässään kun ei tarvii painonnousua vahtia (tai no tarvii, mut vähän eri tavalla) niin oon antanu itelleni luvan ottaa löysemmin. Mulla normaalisti paino nousee tosi helposti ja oon viimeiset vuodet ollu enemmän tai vähemmän jonkinlaisella dieetillä. Vaikka ihan normaalipainoinen siis olenkin. Nyt onkin ollut jotenkin tosi helpottunut olo kun on saanut syödä vähän mitä sattuu. Aattelin nyt viimeisillä viikoilla kuitenkin jonkinlaista kuria pitää itelleni. Jos vaikka viikot yrittäis syödä kevyemmin ja sit viikonloppuna sais herkutellakin. Lähinnä mietin tuota tulevaa kesää, kun meillä on kaiken maailman rippijuhlia ja häitä edessä, niin ei oo kiva sit kauheena tonnikeijuna niihin lähteä..

Olin eilen päivän shoppailureissulla Helsingissä. Kävin ostamassa hieman äitiysvaatteita ja vähän vauvallekin jotain. Ja kaveria moikkaamassa samalla. Aika raskas päivä, 4 h suuntaansa bussissa istumista ja koko päivä kävelemistä. Sen takia aattelin nyt vielä lähteä, kun jaksoin. Aika tiukille kyllä nytkin jo veti ja illalla olin niin poikki että! Hyviä ostoksia kyllä löytyi, mm. ihana äitiysmekko kevääks/kesäks ja muitakin mammavaatteita. Täältä Jyväskylästä kun on turha ees haaveilla sellasia löytävänsä. Miten te muut ootte pärjänny vaatteiden kans, mahdutteko vielä omiinne vai ootteko joutunu ostamaan isompia kokoja/äitiysvaatteita? Vai oonkohan jo kysyny tätä aiemmin? :D Itse oon tähän asti käyttäny noin fifty-fifty omia vaatteita ja äitiysvaatteita mut nyt tuntuu ettei juurikaan mitkään omat vaatteet enää mahdu päälle. Legginsit-mekko/tunika-linjalla mennään aika pitkälti. Lenkkivaatteet tuottaa tällä hetkellä päänvaivaa, kun ei oo enää sellasia housuja jotka ei puristais ja painais virtsarakkoa niin että tekee mieli kääntyä saman tien takasin vessaan eikä oikein sopivaa takkiakaan, kun toppatakki alkaa olla liian paksu eikä viittis uutta isoa takkiakaan ostaa vaan hetken käyttöön. Odotan jo niin kovasti että tulis lämpimät kelit ja pääsis trikoilla ja t-paidalla kävelyille :)

Huomenna tulee täyteen 30 raskausviikkoa. Tuntuu ihan ihmeelliseltä! Ja alkaa iskemään tajuntaan että se vauva tulee ihan pian.. Nyt on kyllä pakko alkaa tekemään valmisteluja jo pian. Jospa ens viikonloppuna vaikka yrittäis raivata kaapista tilaa vauvan vaatteille, se vois olla eka etappi :)

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
 
Nemesiss: teen konttoritöitä, joten selkäkivut vaan pahentuu töissä istuessa tietokoneen ääressä.

Pääsin perjantaina neuvolaan ja painoa oli tullut 12,1 kiloa, eli paljon! :O Noooh, ilmeisesti ei ollut ihan niin paha juttu, kun maha oli kuitenkin keskikäyrän alapuolella. Terkkari tosin huomasi, että mun maha kovettui ja kysyi, että tapahtuuko tällaista useinkin, mihin totesin, että silloin tällöin... viikonloppuna tosin huomasin yhtenä yönä jopa kaksi kertaa herääväni tähän ja samalla vatsaa kiristi... Pitää kysyä keskiviikkona asiasta, kun mulle järjestettiin jonkun toisen alueen lääkäri..
 
Kyllähän tänne mukaan mahdu myös "konkarit" :) Ei ainakaan minua haittaa yhtään.

Ootteko te virvuli87 ja Mimsy synnyttäneet lapsenne täällä jyväkylässä? Jos olette, niin millainen meno siellä sairaalassa oikein oli, oliko kätilöt/hoitajat mukavia, saiko tarpeeksi apua yms. ?

Joko Pääskyli saitte pinnasängyn kasaan? Ja hyvää äitiysloman alkua :) Sulla ei ookkaa enää pitkä aika H-hetkeen.

Kannattahan se Nemisiss käydä hakemassa saikkua, jos tuntuu ettei jaksa, töitä kun kerkee tehä myöhemminki. Turhaan sitä itteensä uuvuttaa liikaa tässä vaiheessa. Millos sulla alkaa äippäloma?
Varmasti sillä pizzalla on ollu osasyy niihi vatsakipuihin, onha se melkosen raskasta ruokaa. Ja sulla ei ilmeisesti oo enää sen jälkee ollu mitää samanlaisia kipuja?

Onko sulla Jebbis selkä ollu yhtää parempi? Hyvä, että järjästy nyt ajat neuvolaan ja lääkäriin.

Noista vaatteista, ite oon käyttäny aika paljon omia vaikka muutamia mammavermeitä on kaapissa. Onneks kaupoista löytyy nyt kivan väljiä paitoja ihan normipuolelta, ni on sit niille käyttöö vauvan synnyttyä. Housut meinaa vaan olla ongelma, kotona nyt pystyy menee ihan collareissa, mut ihmisten ilmoille lähtiessä on ihan jees olla välillä edustavampi. Parit H&M:n pellavaiset mammahousut löytyy kyllä, mut on viellä vähän turhan kylmä keli niille. Onneks on viel omat farkut menny jalkaa, saa nähä miten kauan sitä riemua kestää. Tulis vaan äkkiä kesä ja lämmintä ni ois pukeutuminen vähän helpompaa!

Mitenkä teidän sukulaiset on muuten ottanut vauvauutiset vastaan? Mun vanhemmat on ihan innoissaan ekasta lapsenlapsesta, mutta yllättävän rauhallisesti ovat kuitenki ottanu. Tosin omille vanhemille uskalstaa huomauttaa nopeemmin, jos alkavat höyrytä liikoja. Mutta isännän vanhemmat, voi jessus! Tiedän, että he tarkottaa pelkästään hyvää ja haluavat vaan auttaa, mutta välillä meinaa ruveta kiristämään hermoja, kun en sais ite ees kenkiä laittaa jalkaani. Hirveesti passaisivat ja kävisivät kaupassa ja ottasivat koiran heille hoitoon ja kaikkee, mutta niin kauan ku ei oo mikää petipotilas, ni sitä parjää vähä vähemmällä höösäämisellä. Apentekele meinas jo lähtee "ettimään" meille reittiä sairaalaan, pakko oli jo vähä jarrutella intoo, jos nyt kuitenki koitettas isännän kanssa ihan ite selvitä. Kivahan se on, et hyö on innoissaan ja haluaa olla mukana auttamassa, mutta liika on liikaa!
 
Garnet: Eilen huomasin heti työpäivän aikana, että alkoi jo selkä huomautella itsestään ja yöllä heräilinkin viiltäviin selkäkipuihin.. Yritän tämän päivän kestää ja kysäistä huomisessa neuvolalääkärikäynnillä, että kannattaako vain jo luovuttaa, kun työvuoroja olisi enää hurjat 6...
 
Nemesiss: Juu rempataan 60-luvun omakotitaloa. Sellainen yhdessä tasossa oleva ja isolla pihalla. Eihän sieltä aja autolla kuin max 20min kaupungille. Bussitkin kulkee hyvin. Tikkakoski on mullekin aika outo paikkana, mies on toisin Puuppolasta kotoisin joten hänelle paikka on tuttu. Kysy vaan :D..Enköhän sit jo osaa oman mielipiteeni kertoa :D.
Ihan hyvä pitää mieli avoimena kun kotia etsii. Meilläkin jännästi alue vaan kasvoi kun taloa etsittiin :D. Olikos se niin että etsitte rivaria? Kuulin että Tikkakoskella on paljon mamma juttuja..En sitten tiedä onko vain puheita, mutta odotan innolla.

Yllättävän äkkiä se aika menee ja pääset uusilla vaunuilla menemään ;)..
Odotan innolla tuota vaunujen ja vauvan vaatteiden hypistelyä (vaatteita oon kyllä jo ostanut ja osaa tulee esikoiselta ja niitä oonkin jo vähän hypistellytkin :D).

Garnet014, Nemesiss:
Juu, pikkumiehellä oli vähän liian kiire maailmaan. 26.5.2009 Menin neuvolaan ja siellä verenpaineet oli aika hurjissa lukemissa ja virtsassa valkuaista..Olo oli kuitenkin mitä mainion ja olinkin shoppailemaan lähdössä. Neukkutäti tuumas että "Ehei mamma hyvä, äippäpolille ja suoraan".. Sinne sitten päädyin ja siitä synnärille.
No itselläni ei kauheasti ole kokemusta isoista huoneista ja useammasta huonekaverista..Kerkesin siitä nauttimaan muutaman tunnin kun sain jo oman huoneen..Sitten minua vietiinkin saliin ja huoneeseen, saliin ja huoneeseen.. sitä rataa mentiin launataihin asti..Ihanaa hoitohenkilökuntaa minulla ainakin oli <3.
Lauantaina 30.5.2009 olo oli oikein hyvä ja lääkärillekin tuumasin, että enkö pääsis kotiin valmistelemaan vauvan tuloa, mutta eipä päästänyt..ONNEKSI EI! Illalla alkoi kovat kivut ja vähän ennen puoltayötä syntyikin meidän rakas ihmeemme <3. Meillä oli todella raju alku.. Mutta tässä sitä mennään, eteenpäin :). Itselläni ei ole mitään tietoa synnytyksestä :"(.. Joten aivan uutta se on minullekin, jos ja toivottavasti tälläkertaa pääsisimme heinäkuulle <3. Esikoisen syntymästä sain tiedon 1.6.2009 maanantaina ja tiistaina sain nähdä hänet ekaa kertaa..Oli aika outo, mutta ihana tunne <3. 2kg pieni ihme<3.. Voisittekohan sitten kertoa minulle miten teidän synnytykset meni?
Ilman ihanaa ja osaavaa henkilökuntaa meidän olisi käynyt todella huonosti kummankin :(. Minulla oli raskausmyrkytys, jossa ei ollut normaaleja piirteitä ja samanlaisia tapauksia tapahtuu suomessa 2 vuodessa.
Joten TOIVON TODELLA ettette tämän takia rupea pelkäämään <3!! Nyt olen hyvin luottavainen kun sinne uudestaan menen :). Toivottavasti tekin <3!
Levätkää, kuunnelkaa kehoanne ja tehkää ihania asioita! Eikä stressata kannata, tiedän kokemuksesta että vauvalle saa ihanan ja hyvän kodin ilman valmistelujakin. Itse vain nyt haluan tällä kertaa niin tehdä, kuitenkin ilman stressiä :). Talorempastakaan en jaksa ottaa paineita, valmistuu kun valmistuu (toivot. kuitenkin pian ;) )..Ainakin meillä on koti johon jotenkuten tällähetkellä nelistäänkin sit mahdutaan :).
Niin ja jos nyt ihmettelette miten olen näin postiivinen synnytystä kohtaan, niin kyllä minua jännittää ja hieman hirvittääkin, mutta sairaalasta saan paljon apua siihen ettei pelota. Hyvin sain keskusteluapua pojan syntymän jälkeen ja saan nytkin.


Ajattelin jo nyt seuraavan gravida käynnin jälkeen pakkailla varulta laukkua.. Itsellä on parempi olo kun olen valmistautunut henkisesti siihen, että tämä masuasukki voikin syntyä touko-heinäkuu akselilla..Onneksi näyttäisi kuitenkin siltä että päästään yli toukokuun <3!

Saikulla mennään loppuun asti, varulta.
Täällä alkoi tänään rv 27 ja vauva potkii kovasti. Öisinkin tahtoo valvottaa.
Tähän mennessä 4kg on tullut lisää painoa (siis minulle ). Verenpaineet normaalit (primaspan lääkityskin loppui), sokerit ja hb erinomaiset :). kk oli sf mitta kasvanut 5 cm :O!?! Hurjaa :D!

Garnet014 Sinä itse tiedät parhaiten millainen höösäys on hyväksi, joten sanot vaan sukulaisille että meillä mennään näin ja toivot heidän ymmärtävän. Itse rapsaan gravida käynnit vaan heille. Omat vanhemmat onneksi auttavat meidän esikoisen kanssa ilman, että hirveästi tarvitsee pyydellä. Miehen vanhemmat taas hösöttävät vaan sen perässä että saadaanko koti valmiiksi vai ei..huoh..

Jebbis Onko sulla tukivyö käytössä?

Pääskyli Oi ihanaa mammalomaa <3! Aa, hyvä tietää niistä imuista..En ois itse hoksannukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Helou taas!

Tänään ensimmäinen virallinen äippälomapäivä. Oon käyttänyt sen pääasiallisesti löhöilyyn, kun oon ollu täs pari päivää sairaan väsynyt, mutta on vaan vielä pitänyt hoitaa työasioita.
Sain kuitenkin aikaiseksi kirjoittaa valituksen vanhempainpäivärahapäätöksestä. Seuraa tilitys: Tosi ärsyttävää, ettei enää saa automaattisesti valita, mistä tuloista se raha lasketaan, vaan pitää olla 20%:n nousu edellisvuoden tuloihin nähden. Mulla oli selkee nousu, mutta matkakulut laskettu aika roimasti yläkanttiin, joten ne vähentää sitä arvioitua vuosituloa. Jäi sen takia sit uupumaan noin 200€ siitä 20%:n noususta, jotta laskettais viimeisten tulojen mukaan. Laskin kuitenkin, että erotus noiden tulojen välillä on päivärahassa noin 18€/päivä, joten tuntuu vaan vähän tahalliselta saivartelulta toi päätös. Saa nähdä, miten valituksen käy...

Vaatteista sen verran, että oon ostellut innokkaasti pitkiä trikootoppeja normipaitojen alle, jotta saa mahan piiloon. Kävin myös ostamassa parit trikookankaat, joista sitten tein hyvin simppelit hameet. Lähinnä vaan ompelin sivusaumat sen verran tiukat, että pysyy päällä ja vähän huolittelin helmaa. Tarkoitus oli saada tarpeeksi pitkä hame, että se yltää mahan yli rinnan alle. Normitrikoohameissa on se ongelma, että jos vetää mahan yli, helma on liian lyhyt, mutta mullakin painaa kuminauha ikävästi tuolla mahan alla. En siis näihin omiin tekeleisiin laittanut ollenkaan vyötärökuminauhaa. Eipähän puristakaan sitten. :)
Housuja oon ostanut parit isot, ei siis mammaversioita. Aattelin, että ei sitä varmaan viikossa palaudu entisiin mittoihin, ni onpahan jotain, mitä käyttää sit synnytyksen jälkeenkin.

Tosi kiva kuulla virvuli87 sun synnytystarina, vaikka se aika hurja onkin! Kaikenlaista voi sattua, mutta sehän pätee synnytyksen lisäksi muussakin elämässä. Pitää yrittää vaan pitää pää kylmänä. (Helpommin sanottu kuin tehty?)

Jees, mä varmaan pyörin täällä nyt jatkuvasti, kun mulla on ylimääräistä aikaa.
Huomenna neuvola. Ei mitään hajua, mitä ois luvassa tällä kertaa. Ainakin taitaa olla taas vaihteeksi oma neuvolatäti.
Jebbiksellä tais olla aika hankalaa toi neuvolatouhu. Onko teillä muilla ollut aina oma neuvolatäti ja muutenkin sujunut hyvin raskauden seuranta? Mä oon tähän mennessä tavannut viis eri neuvolatätiä ja yhden neuvolalääkärin.

-Pääskyli
 
Pääskyli: Juu, mulla ei ollut yhdessä välissä yli seitsemään viikkoon yhtään neuvola/lääkärikäyntiä...

Kävin tänään nyt sitten lääkärillä ja sain selkävaivoihin sairaslomaa.. Toisaalta kiva, mutta toisaalta tuntuu, että ois luovuttanut kesken kaiken.. Muutenkin tuntui lääkäri vähän erikoiselta, kun ei kirjoittanut mitään neuvolakorttiin siitä tutkimuksesta, eikä mulle tutkittu mitään vauvan asentoa ja musta tuntuu, että se on poikittain (kun taas monella muulla heinäkuun masuilla on tarkastettu sekin). Ja sitten vain totesin mun melkein vähän väliä kärsityistä harkkasupistuksista, ettei niitä tarvii yhtään pelätä.. Nooh, kyllähän ne vähän vaivaa edelleen mieltä, kun kiristää välillä aika tiukastikin mahaa..

Jebbis (30+2)
 
Hyvä, että sait sairaslomaa Jebbis!

Mä ymmärrrän kyllä sen fiiliksen, että pitäis jaksaa töissä loppuun asti. Itselläkin oli välillä jo semmonen väsymys päällä toisinaan ja muutama huonokin päivä harkkasupparien suhteen, että ihan selkeesti vaikutti töiden tekemiseen. Tavallaan mietin siinä itsekin, että onko tää nyt turhaa rimpuilua, että yrittää ihan viimeseen asti olla töissä. Toisaalta taas ihan viimeisinä päivinä oli kyllä jo semmonen olo, että tulispa ees flunssa, ni sais saikkua. :)

Mua kans huolestutti ne harjoitussupistukset yhdessä vaiheessa, kun tuntuivat tosi ikäviltä, vaikkei varsinaisesti sattuneetkaan. Mutta kun kaikki terkkarit oli sitä mieltä, ettei haittaa ja lääkäri totesi tutkimuksessa, et paikat on kiinni, niin päätin luottaa vaan niiden ammattitaitoon ja kokemukseen. Supistukset on vähän helpottaneet nyt viimesen parin-kolmen viikon aikana. Mulla myös epäilivät, että voin sekoittaa myös siihen, et alavatsan lihakset menee jumiin, kun istun pidemmän aikaa (esim. autossa). Eli siitä kun lähtee liikkeelle, niin tuntuu siltä, kuin olis iso kivi lyöty tuonne kohdun alaosaan eikä kroppaa voi suoristaa kunnolla.

Tuosta vauvan asennosta sen verran, että on se minustakin vähän erikoista, ettei se lääkäri sitä tutkinut. Olishan se ollut sun kannalta tosi kiva tietää. Mutta toisaalta uskon, että tässä vaiheessa, jos se vauva viihtyy kauemmin samassa asennossa, niin sä tiedät oikeestaan ite sen parhaiten, miten päin se on.
Ja mullakin tää kaveri on ollut melkein poikittain 28. viikolta asti, mut aina on merkattu RT. Nyt mä oon vähän huolissani siitä, että ei kai se nyt meinaa enää heittää puolivolttia, kun on tuntunut mylläävän muutaman päivän aika kovasti. Kohtahan se ei enää mahdu kääntymään takas, jos meinaa perätilaan pyörähtää. (Kaikesta sitä jaksaa huolehtia...)

Mitenkäs päin teillä muilla myllätään? Ootteko ehtineet tutkia?

Hauskaa päivää!

-Pääskyli (34+6)
 

Yhteistyössä