Esikoisen odottaja panikoi eilisistä syömisistä! auttakaa ystävät rakkaat!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paniikki!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paniikki!

Vieras
Olen aivan paniikissa. Söin eilen 60-vuotispäivillä tarjolla olleita ruokia, kova vaiva oli nähty ja vaikka paljon karsin mitä en ottanut, niin silti tajusin syöneeni kiellettyjä aineita.

Pakasteherneitä oli salaatissa kypsentämättömänä, söin :(
Feta-juustoa kypsentämättömänä, söin :(
Parmesan-juusota kypsentämättömänä, söin :(
ja mikä pahinta, etelä-amerikasta (?) tuotua häränlihaa jota maistoin ja se olikin mediumia, yritin syödä reunasta kypsempää kohtaa hieman.

En ole ollut mikään hysteerikko mutta nyt on kyllä paniikki päällä. RV 27+, vaikeasti alkunsa saanut raskaus ja voi mikä hätä!! kuinka suuri riski mielestänne toksoplasmoosiin, eheciin, listeriaan on ja mitenkähän vauvani käy? :/

Ma olenn syonyt molemmat raskaudet aivan "maalaisjarjella" kaikkea niinkuin aikaisemminkin. Nuo juustot oli toennakoisesti tehty pastoroidusta maidosta eli niiden kohdalla relax taysin, ja lihaa syon edelleen medium. Ja tuommoisissa juhlissa luult ruoka on kuitenkin ammattilaisten/huolella amatoorien valmistamaa, enemman minua jannittaa syoda itse kypsennettyja kanankoipia kotona ;)

Joo, koko raskaus on nyt pilalla.

Hei oikeesti, mietipä nyt :D Mitä vikaa pakasteherneissä? Ne on vadelmat, joita suositellaan kiehautettavan ennen käyttöä. Ja huom. vain suositellaan. Juustot ok, varsinkin jos kotimaisia.

Sä OLET hysteerikko.

Olen syönyt varmaan jokaisessa raskaudessa pakasteherneitä, fetajuustoa ja parmesania. Ja viimeisimmässä myös maistelin härän medium-pihviä. Ilman että jaksoin noista mitään panikoida.

Ja varmasti jokaisessa raskaudessa olen syönyt ulkona ja kylässä ilman että olen varmistanut mistä aineista ja miten käsiteltynä ruuat on tehty.

kaikki pakastekasvikset suositellaan kuumennettavan listeria-riskin vuoksi, joka ilmeisesti on vielä pakastenherneissä aika iso??? onko muut siis syöneet pakasteherneitä kuumentamatta?
ja tuo härkä-medium epäilyttää koska ei todennäköisesti ollut suomalaista lihaa :(

toivoisin ystävällisiä kommentteja koska näin hädissäni en ole varmaan ikinä ollut :/

niiin ja söin muuten myös kuumentamattomia katkarapuja ja tajusin sen nyt. En varmasti nuku ensi yönä ://

Mitä vikaa pakasteherneissä? Ne on vadelmat, joita suositellaan kiehautettavan ennen käyttöä. Ja huom. vain suositellaan. J

"Raakana syötävät vihannekset on pestävä ja kuorittava huolellisesti. Pakastevihannekset, kertaalleen jäähdytetyt ruoat ja valmisruoat on kuumennettava ennen syömistä höyryävän kuumiksi listeriavaaran takia. Liha tulee kypsentää huolellisesti (kauttaaltaan >70 astetta) EHEC-, salmonella- ja kampylobakteerivaaran vuoksi."

[QUOTE="vieras";26743547]Joo kun olin raskaana 20v. sitten, ei näitä kieltoja oikein edes ollut. Miten luulet, että yksikään lapsi syntyi terveenä?[/QUOTE]

Syntyivätkö kaikki lapset sitten terveinä 20 vuotta sitten..?

Eikä siitä olekaan kyse, vaan keskenmeno voi tulla, jos saa bakteerin raskauden aikana, tai ainakin komplikaatioita. VOI tulla, jos siis sellainen bakteeri tulee vastaan.

kaikki pakastekasvikset suositellaan kuumennettavan listeria-riskin vuoksi, joka ilmeisesti on vielä pakastenherneissä aika iso??? onko muut siis syöneet pakasteherneitä kuumentamatta?
ja tuo härkä-medium epäilyttää koska ei todennäköisesti ollut suomalaista lihaa :(

toivoisin ystävällisiä kommentteja koska näin hädissäni en ole varmaan ikinä ollut :/

niiin ja söin muuten myös kuumentamattomia katkarapuja ja tajusin sen nyt. En varmasti nuku ensi yönä ://

No tehty mikä tehty, turha sitä nyt on panikoida, kun kuitenkin tiesit, mitä suuhusi laitoit.

Veikkaan, että selviät säikähdyksellä, eihän niitä pöpöjä nyt jokaisessa tuotteessa ole, mutta suositukset on annettava, jotta ihmiset tietävät varoa turhia riskejä.

Kyllä se siitä :)

• Tykkää
Reactions: soja
Veikkaisin ap että stressisi tekee pahempaa lapselle kuin syömäsi ruuat. Auttaisko jos soittaisit sairaalaan ja sieltä ammattilainen vakuuttaisi sinulle ettei hätää ole?

Itse ainakin söin kaikkia mainitsemiasi tuotteita. Kävimme raskausaikana parikin kertaa euroopassa matkoilla, jossa söin myös lihaa mediumina. Kaikki meni hyvin.

Miten nyt noin huolimattomasti menit syömään...
kyllä mullakin olisi suoraan sanottuna paniikki tuossa tilanteessa. Ei kai muuta mahdollisuutta ole kuin odottaa ja ottaa vastaan se mitä tulossa on, jos on.

Rauhoitu. Hengitä syvään. Älä panikoi enää yhtään enempää.

Sä oot ne ruuat jo syöny, etkä asialle enää mitään voi. Tuskin noista määristä nyt mitään tulee. Tuo panikointi ja stressi on varmaan paljon pahemmaksi lapselle kuin nuo syömäsi ruuat.

Kyllä se siitä. :hug:

Ota rennosti.

Minäkin olen syönyt kaikkea, mitä ei neuvolan listan mukaan enää saisi syödä, mutta maalaisjärjellä pärjää pitkälle.

Ja hyvässä kunnossa kuitenkin molemmat ollaan :)

Ainoa asia mikä ihmetyttää on se, että et asiosta ei oteta selvää etukäteen.

Mmelkein 30 raskausvikkooa on mennyt leppoisasti ja ei ole otettu selvää ruokailusuosituksista raskaudenaikana. Sitten mennään juhllin ja jälkikäteen selvitellään syömisiä ja rajoituksia ja ollaan paniikissa.

[QUOTE="vieras";26743694]Ainoa asia mikä ihmetyttää on se, että et asiosta ei oteta selvää etukäteen.

Mmelkein 30 raskausvikkooa on mennyt leppoisasti ja ei ole otettu selvää ruokailusuosituksista raskaudenaikana. Sitten mennään juhllin ja jälkikäteen selvitellään syömisiä ja rajoituksia ja ollaan paniikissa.[/QUOTE]

Mulla on 3 raskautta mennyt leppoisasti ilman mitään "kieltolistoja" :D
3 (vieläpä helppoa) raskautta ja 3 tervettä lasta.

[QUOTE="vieras";26743700]Millä tavoin tuo kuuluisa maalaisjärki paranaa esim. toksoplasmoosin, ehecin tai listerian?[/QUOTE]

Siinäpä sulle illaksi miettimistä :) Ite ku oon ruokapuolen käynyt ammatiksi asti, niin sen verran tajuan ruuasta ja niiden vaaroista, että tiedän mitä syön, ja miten syön. Ja elän muutenkin ihan normaalisti ilman mitään hysteriaa toksosta tai muistakaan. Ihan kissan hiekkalaatikonkin puhdistan ihan itse, hyvillä mielin ;)

• Tykkää
Reactions: jaassi
No eipä sitä mihinkään soittamallakaan sen isompaa vastausta saa, kun ei nyt mitään riskilukuja kukaan osaa oikeasti heittää, että miten iso todennäköisyys noista sapuskoista on jotain saada.

Kaatunutta maitoa on aivan turha itkeä, eli kuten täällä on jotkut jo aiemminkin sanoneet, niin tehty mikä tehty ja ei sitä voi enää muuksi muuttaa. Nyt ei auta kuin odottaa mahdollisia seuraamuksia. Todennäköisintähän on, että mitään seuraamuksia tuolla ei ole. Mutta aina joukossa on niitä, joilla huono tuuri iskee, joten ei kukaan voi sinisilmin väittää, että mitään riskiä ei ole (tosin ainahan on elämässä riskejä, joka aamu sängystä nouseminen on riski, mutta niin on kyllä sinne sänkyyn jääminenkin jnejne).

Töissä on tullut vastaan tapaus, jossa ilmeisesti Lidlin jostain tuorejuustokakusta oli tullut listeriaoireita ja ainakin yksi testi jotain lukemia listerian suuntaan näytti, lopullista testitulosta en tullut sitten tietämään.

Ja jos aloittaja rehellisen vastauksen haluaa saada, niin pahimmillaanhan listeria ynnä muut voivat johtaa kohtukuolemaan. Nehän aina kohtukuolema-tilanteissa tutkitaankin. Mutta epätodennäköisinkin vaihtoehto se toki on. Jatkossa vain huolellisemmin ruokien kanssa, kuitenkin pientä maalaisjärkeä käyttäen.

Siinäpä sulle illaksi miettimistä :) Ite ku oon ruokapuolen käynyt ammatiksi asti, niin sen verran tajuan ruuasta ja niiden vaaroista, että tiedän mitä syön, ja miten syön. Ja elän muutenkin ihan normaalisti ilman mitään hysteriaa toksosta tai muistakaan. Ihan kissan hiekkalaatikonkin puhdistan ihan itse, hyvillä mielin ;)

Millä tavoin koulutuksesi liittyy eheciin, listeriaan tai toksoplasmoosiin? Olet immuuni niille?

Meidän ruokalan keittäjät ovat niin "koulutettuja" että salaatista löytyy jäisiä herneitä ja salaatista multaa.

Yhteistyössä