esikoisen kanssa kotona kotihoidontuella ja toinen mietteissä, mites tuet?

  • Viestiketjun aloittaja toinenkinko
  • Ensimmäinen viesti
toinenkinko
Sain esikoisen ollessani työtön ja sain minimipäivärahaa, nyt olen vuosikkaan kanssa kotona kotihoidon tuella. Ei ole työtä johon palata, eikä vielä haluta laittaa lasta hoitoonkaan kun ei ole ihan pakkoa vielä töitä löytää (pärjätään kivasti miehen tuloilla vaikka toinen lapsi tulisikin, ollaan onnellinen perhe, parisuhde toimii, ei lainoja, ei autoa, kaikki hyvin). Toinen meillä olisi aikeissa, jos ihanne tilanne olisi niin ikäeroa tulisi noin vuosi eli ensi kesänä olisi nyytti kotona (jos ja jos). Mietinkin että mites tämä vaikuttaa tukiin? Saan kai taas minimi äitiyspäivärahaa, mutta tuleeko esikoisesta kotihoidontuki siihen päälle vai saanko äitisypäivärahaa lainkaan? Olen aivan auvuton kela-jargonin kanssa --- osaako joku kertoa lyhyesti?
 
tyhky
jos olet jo nyt kotihoidontuella, lapsesi on ainakin noin 9kk vanha... raskaus kestää yleensä 40viikkoa, eli ette te enää vuoden ikäerolla lapsianne millään ehdi saada.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tyhky:
jos olet jo nyt kotihoidontuella, lapsesi on ainakin noin 9kk vanha... raskaus kestää yleensä 40viikkoa, eli ette te enää vuoden ikäerolla lapsianne millään ehdi saada.
hmm... Ehkä mun pitkä matematiikka pettää mut, mutta jos IHANNETAPAUKSESSa raskaudun nyt niin mun just hetki sitten vuoden täyttänyt esikoiseni ehtii seuraavan 12 kuukauden aikana saada pikkusisaruksen. Mutta hei, puhuinkin ihannetapauksesta.
 
Miten tuo on mahdollista? Oletko hakenut tukea erikseen? Sitähän nimittäin pitäisi maksaa jokaisesta alle 3v lapsesta, joka ei ole kunnallisessa tai yksityisessä maksullisessa hoidossa. Jos vaikkapa perheen vanhemmat ovat töissä ja mummi hoitaa lasta, perhe saa kotihoidontuen hoitorahan(ei hoitolisää).
 
elli
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tyhky:
jos olet jo nyt kotihoidontuella, lapsesi on ainakin noin 9kk vanha... raskaus kestää yleensä 40viikkoa, eli ette te enää vuoden ikäerolla lapsianne millään ehdi saada.
hmm... Ehkä mun pitkä matematiikka pettää mut, mutta jos IHANNETAPAUKSESSa raskaudun nyt niin mun just hetki sitten vuoden täyttänyt esikoiseni ehtii seuraavan 12 kuukauden aikana saada pikkusisaruksen. Mutta hei, puhuinkin ihannetapauksesta.
mutta silloinhan ikäero on kuitenkin melkein 2 vuotta.. noh, ei olllu nyt olennaista mutta halusin nyt kumminki polkkua viilata ;)
 
vaikka ei sillä merkitystä olekaan...
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tyhky:
jos olet jo nyt kotihoidontuella, lapsesi on ainakin noin 9kk vanha... raskaus kestää yleensä 40viikkoa, eli ette te enää vuoden ikäerolla lapsianne millään ehdi saada.
hmm... Ehkä mun pitkä matematiikka pettää mut, mutta jos IHANNETAPAUKSESSa raskaudun nyt niin mun just hetki sitten vuoden täyttänyt esikoiseni ehtii seuraavan 12 kuukauden aikana saada pikkusisaruksen. Mutta hei, puhuinkin ihannetapauksesta.
mutta ikäeroa tulee yli vuosi, amis matikkani ei petä. jos esikoinen on juuri vuoden täyttänyt,ja raskautuisit välittömästi niin ikäeroa tulisi noin 1v ja 10kk. lähempänä kahden vuoden ikäeroa kuin vuoden.
 
susu
Alkuperäinen kirjoittaja Finja:
Miten tuo on mahdollista? Oletko hakenut tukea erikseen? Sitähän nimittäin pitäisi maksaa jokaisesta alle 3v lapsesta, joka ei ole kunnallisessa tai yksityisessä maksullisessa hoidossa. Jos vaikkapa perheen vanhemmat ovat töissä ja mummi hoitaa lasta, perhe saa kotihoidontuen hoitorahan(ei hoitolisää).
Paitsi jos äiti on äitiyspäivärahalla, niin silloin sitä ei saa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vaikka ei sillä merkitystä olekaan...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tyhky:
jos olet jo nyt kotihoidontuella, lapsesi on ainakin noin 9kk vanha... raskaus kestää yleensä 40viikkoa, eli ette te enää vuoden ikäerolla lapsianne millään ehdi saada.
hmm... Ehkä mun pitkä matematiikka pettää mut, mutta jos IHANNETAPAUKSESSa raskaudun nyt niin mun just hetki sitten vuoden täyttänyt esikoiseni ehtii seuraavan 12 kuukauden aikana saada pikkusisaruksen. Mutta hei, puhuinkin ihannetapauksesta.
mutta ikäeroa tulee yli vuosi, amis matikkani ei petä. jos esikoinen on juuri vuoden täyttänyt,ja raskautuisit välittömästi niin ikäeroa tulisi noin 1v ja 10kk. lähempänä kahden vuoden ikäeroa kuin vuoden.
Joo, Anteeksi, huomasin nyt itsekin mokani. Ei auta pitkä matematiikka jos on lukihäiriö alla. No, ei pidä ottaa itseään liian vakavasti. ;)
 
Anteeksi, kun annoin ilmeisesti väärää tietoa. Esikoinen ehti täyttää 3v kuukausi ennen kuopuksen syntymää ja kotihoidontuki(olin töissä ja mummi hoiti lasta) loppui ennen äitiysrahan ensimmäistä maksupäivää. Onpa ikävä porsaanreikä noissa tukiasioissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Finja:
Miten tuo on mahdollista? Oletko hakenut tukea erikseen? Sitähän nimittäin pitäisi maksaa jokaisesta alle 3v lapsesta, joka ei ole kunnallisessa tai yksityisessä maksullisessa hoidossa. Jos vaikkapa perheen vanhemmat ovat töissä ja mummi hoitaa lasta, perhe saa kotihoidontuen hoitorahan(ei hoitolisää).
No hoitovapaalta jäänyt äippävapaalle ja ihan ovat automaattisesti lopettaneet kaikki muut maksut Kelalta.
 

Yhteistyössä