[QUOTE="valo";24689330]aika monet vanhemmat luulevat että näissä asioissa on kysymys heistä itsestään. Siis tyyliin "mä en ole puistoihminen", "mä en ole mammakahvilaihminen", jne. Kun oikeasti nämä asiat tulisi miettiä sen kokonaisuuden kannalta, eli "mitä mun lapseni tarvitsee?", "mitä me voisimme tehdä päivän aikana,että sekä lapsi että minä olemme riittävän tyytyväisiä".
[/QUOTE]
Samaa mieltä, tässä nykyvanhemmuuden ydinongelma kiteytettynä. Kun lapset syntyvät, on vaan pakko miettiä, mitä me teemme että elämä maistuu. Kun lapset kasvavat, on taas enemmän aikaa miettiä, mitä minä haluaisin tehdä. Samassa suossa rämpii moni muukin, harva kai meistä on 'puistoihminen' tai ylipäänsä mikään äiti-ihminen syntyjään.
Nyt kun omat kotiäitiajat ovat loppumassa, voi tyytyväisenä huokaista, että hyvin selvittiin eikä muumioiduttu sohvaan kiinni. Kotivuosista voi saada paljon irti kun vaan alkaa tekemään niistä mieleisiä.
Miksi tyytymätön ihminen ei tee elämästään sellaista, että on tyytyväinen? En ikinä lähtisi mammakahvilaan minäkään, mutta kotioven takana on muutakin maailmaa, onhan siellä ollut ennen lapsiakin vai mitä? Lasten kanssa on käyty retkillä, metsässä, katsomassa eläimiä, luistelemassa, pyöräilemässä, museoissa, shoppailemassa, kyläilemässä, konserteissa, tapahtumissa jne.
Jos lapsella ei ole päivärytmiä, tulee hänellä olemaan suuria vaikeuksia päivähoidossakin, jossa kaikki pelaa orjallisen rytmin varassa. Tosin epäilen tätä provoksi, mutta mainittakoon kuitenkin kun moni oikeasti tuntee kuten ap.