esikoinen päiväkotiin ja itse kotona vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiia"

Vieras
Mulla on kohta kaksi vuotias ja 2 kuukauden ikäiset tytöt. En millään jaksaisi tätä rumbaa kotona, en saa mitään kotitöitä tehtyä ja mua väsyttää. Lisäksi olen alkanut tuntea esikoista kohtaan ärsytystä ja suorastaan vihaa välillä. Jatkuvasti vinkuu jotain ja läpsii vauvaa. Esikoinen ei ole koskaan ollut päiväkodissa, mutta hoidossa kavereilla ja isovanhemmilla paljonkin, eli sinänsä varmaan pärjäisi ihan hyvin.

Me ei käydä puistoissa tai missään, missä olisi toisia lapsia, niin seurakin tekisi varmaan hyvää? Muita lapsia kohtaan tyttö käyttäytyy väkivaltaisesti, tönii, lyö ja repii. Siitä olen vähän huolestunut, tai lähinnä hävettää mitä muut ajattelee..

Mutta en vaan jaksa tätä, kun en saa mitään järkevää tehtyä päivisin, istutaan vaan sisällä. Haluaisin keskittyä vauvaan ja iltaisin jaksaa harrastaa itsekkin. Yöt lapset kyllä nukkuu hyvin, mutta nämä päivät on rasittavia. Odotan aina kuin kuuta nousevaa kello kolmea, kun mies tulee töistä ja saan vapaata tästä. Mitä mieltä olette, onko oikea väärä ratkaisu laittaa tuo isompi tyttö päiväkotiin?

Mä en ainakaan jaksais joka aamu lähteä rehaamaan sitä isompa lasta hoitoon ja sit mulla ois paha mieli kun se olis hoidossa, mä pääsen helpommalla kun pidän kaikki lapset kotona (tällä hetkellä siis kaksi, kolme isompaa ovat jo koululaisia). Mutta jos sulla on isompaa lasta kohtaan noin negatiivisia tunteita ja tuntuu ettet jaksa niin hoitoon vaan, sitä varten se subjektiivinen päivähoito-oikeus on olemassa.
Jaksuja!

Miksi ette käy missään? Totta kai 2vee alkaa häiriköimään jos joutuu olemaan päivät pitkät sisällä. Mutta ei siihen ole ratkaisuna päivähoito, joka soveltuu paremmin vähän vanhemmille lapsille. Mellä 2vee on juuri aloittanut päivähoidon ja tekisin mitä vain, jos saisi hänet pois hoidosta vaikka päivät ovatkin lyhyitä. Hassulta tunuu, että joku haluaisi ilman pakottavaa tarvetta laittaa niin pienen päiväkotiin, isomman lapsen kohdalla ymmärrän paremmin.

Mullal oli 5v ja vauva kotona ja kyllä me pikeminkin mentiin 5veen kuin vauvan ehdoilla. Paljon ulkoilua, liikuntaa ja kotoa pois lähtemistä.

Ymmärrän sua. Kotona voi tuntea tulevansa hulluksi, varsinkin jos yksin on lasten kanssa enimmän osan aikaa. Mites ois vaihtoehto, että isompi lapsi olisi sen osa-aikamäärän eli 8 päivänä kk enintään 5 tuntia kerrallaan eli käytännössä 2 päivänä viikossa 4-5 tuntia hoidossa? Se sois sulle hermolepoa ja ehkä 2 v:lle leikkikavereita. Esikoinen meni hoitoon 2 v ja oli siellä tyytyväisenä. Välillä oli ä-lomalla mun kaa kotona mutta halusi hoitoon, nyt on just tuon 2 päivää viikossa osapäivähoidossa. Tosin rahallisesti se alle 3 v:n hoitoonlaitto jos on ite kotona on aika monta satasta pois sun pussista verrattuna yli 3 v.. Mutta silti: oma jaksamisesi on hyvin tärkeätä, muuten ei lapsetkaan voi hyvin!

Mun ei tarvitsis viedä tyttöä päiväkotiin, vaan mies voisi viedä mennessään töihin ja hakea myös.
Mulla ei edes ole autoa käytössä, että ei sinänsä edes vaihtoehtoja tässä.

Ei käydä oikein missään, kun en viihdy muiden äitien seurassa. Ja pihalla en vaan jaksa olla, kaikki ei ole puisto ihmisiä.

Itse saan marraskuussa toisen lapsen ja esikoinen nyt 4v. Tarhassa on ollut 2,3v lähtien ja jatkaa äitiyslomastani huolimatta 10pv/kk. Ihan senkin puoleen, että meidän esikoinen on aina ollut arka muita ihmisiä kohtaan, mutta nyt tarhassa viihtyy hyvin ja on kavereita sieltä saanut, joten myös tarhatätit olivat sitä mieltä että esikoisemme olisi ihan hyvä jatkaa tarhassa niin saa välillä leikkiä tuttujen kavereiden kanssa ja saa sitä kautta sitä sosiaalista puolta harjoitettua.

[QUOTE="tiia";24688890]

Ei käydä oikein missään, kun en viihdy muiden äitien seurassa. Ja pihalla en vaan jaksa olla, kaikki ei ole puisto ihmisiä.[/QUOTE]

Mä NIIN ymmärrän sua. Olen koittanut löytää joitain äitikavereita, mutta kun ei oo mun kauraa niin ei.

[QUOTE="tiia";24688890]Mun ei tarvitsis viedä tyttöä päiväkotiin, vaan mies voisi viedä mennessään töihin ja hakea myös.

Ei käydä oikein missään, kun en viihdy muiden äitien seurassa. Ja pihalla en vaan jaksa olla, kaikki ei ole puisto ihmisiä.[/QUOTE]

tee siellä ulkona jotakin muuta kun mene puistoon. jonnekin missä ei paljon muita äitejä käy. metsään vaikka? tai mihin vaan. ei ole lasten vika ettet sä ole puistoihminen. vai oletko sä sohvaihminen?

kannattiko niitä lapsia tehdä enempää ainakaan kun se yksi jos et halua käydä niiden kanssa ulkona?

Miksi kaksi lasta pienellä ikäerolla :/ Esikoinen tarttisi juuri nyt kaikkein eniten vanhemman huomiota ja aikaa kun pieni sisarus on vasta syntynyt. Vuoden päästä olisi paemmat valmiudet olla lapsiryhmässä ja laoitta avoi vaikka kerhoista jos siellä sellaisia on. Eihän sun tartte äitejä nähdä vaan yksinkertaisesti lähteä mihin haluat mennä ja missä viihdytte.

Normaalissa päiväkodissa on 12 alle 3-vuotiasta ja kolme aikuista, jotka eivät kaikki ole koko aikaa paikalla. Esim. omassa ryhmässämme tällä hetkellä 5-6 lasta per aikuinen kun joku on sairaana. Siitä hämärästi saa käsitystä, miten paljon enemmän pystyt antamaan kotona aikaa ja virikkeitä suhteessa päiväkotiin.

Mä NIIN ymmärrän sua. Olen koittanut löytää joitain äitikavereita, mutta kun ei oo mun kauraa niin ei.

Täällä kans yks. En oo moneen vuoteen jaksanut mennä minnekään äitikerhoihin kaakattamaan ja hakemaan lapsille tauteja. Ja hiekkalaatikon reunalla istuminen on ehkä tylsintä ever.
Onneks täällä on puistotätitoimintaa niin ei tarvii itse puistoilla vaan voi jättää lapset sinne.

Ehkäpä jos kokeilisit ensin laittaa teille päivärytmin, joka sisältäis myös ulkoilua ja yhteistä tekemistä, ei tuntuis päivät yhdeltä mössöltä. 2kk ikäinen nukkuu vielä aika paljon, silloin voisit esikoisen KANSSA tehdä kotitöitä ja lepäillä - yleensä 2-vuotiaskin nukkuu päiväunet, laita vauva samaan aikaan unille, saat levähdettyä.

En laittais esikoista hoitoon, ellei TODELLA ole jotain ongelmia kotona.

Ja me ollaan käyty metsässä kävelemässä, etsimässä marjoja, sieniä, paistamassa makkaraa ja muuten vain katselemassa maailmaa. En minäkään aina jaksa puistoissa käydä - tosin käyn siellä joskus, sillä lapsen kanssa se on hauskaa (olen kai niin lapsellinen että keinun ja lasken mäkeä itsekin ;) ).

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
mä en myöskään tykkää istua missään puistossa- mut me käydään päivittäin metsäretkellä ja pihan leikkipuistossa, vaikken siellä viihdykkään. Kun vauva syntyy keväällä, esikoinen jää myös kotiin ja todennäköisesti pari kertaa viikossa käy läheisessä puistossa, jossa on tollasta puistotoimintaa(jonne lapsen voi jättää puistotätien valvontaan).

Taalla Hollannissa kummastellaan jos esikoinen ei jatka paivahoidossa, siis lahes kaikki lapset jatkavat paivahoitoa uuden vauvan synnyttya. En itsekaan nae siina mitaan kummallista, varsinkin jos lapsi viihtyy hoidossa.

No meillä ei ole esikoisella ikinä ollut oikein mitään rytmiä, en vaan koe tarpeelliseksi. Tuntuu, että se rajoittaa vaan enemmänkin. Välillä nukutaan päikkärit, välillä ei. Nukkumaan menty siinä klo 20 - 23.30.

[QUOTE="tiia";24688890]Mun ei tarvitsis viedä tyttöä päiväkotiin, vaan mies voisi viedä mennessään töihin ja hakea myös.

olisi ehkä ollut viisainta jättää se toinen lapsi tekemättä. Kun voimasi ei riitä edes yhden hoitamiseen. Pyydä itsellesi perhetyöntekijä sossusta ohjaamaan elämän hallinnassa.

Kyllä minusta tuo päiväkoti voisi olla teille ihan hyvä juttu, eihän sen tarvitse siellä kahdeksaa tuntia olla, vaan osapäivähoitokin auttaisi varmaan teitä paljon? Samalla tyttö oppii ryhmässä toimintaa, muiden huomioon ottamista sekä saa ulkoilua, sitä kun ihan oikeasti tuon ikäiset tarvitsee..

No HALOO! Et jaksa ulkoilla? etkä saa tehtyä mitään? MIKSI? Tottakai 2v vinkuu jos ei ole tekemistä ja äiti vain hoitaa vauvaa..tuon ikäinen kaipaa ulos kaivamaan hiekkaa ja kiikkumaan!!ei aina voi ajatella mikä itseä kiinnostaa,joskus on ajateltava myös sitä lasta! :D Ennemmin istun puistossa toisten äitien kanssa kun mähötän sisällä yksin lasten kanssa,jotka vain vinkuu ja vikisee! harvemmin siellä vain ketään sattuu yhtäaikaa olemaan. :(
Se on itsestä kiinni,mitä saa tehtyä päivän aikana ja mitä ei.

2kk ikäinen nukkuu paljon (ellei ole koliikki vauva) ja 2v voi silloin antaa aikaa,ja jos 2v nukkuu päiväunet niin silloin on aikaa tehtyä vaikka mitä. Ota lapsi mukaan päivän touhuihin ja tee selkeä päivärytmi missä järjestyksessä teet kaikki kotihommat,tai missä välissä. Toki laiskotuspäivänä tuntuu ettei jaksas tehdä mitään ja kämppä on sekaisin,mutta mitä se haittaa? Ehtiihän niitä hommia tehdä sittenkin kun ukko tulee kotia. Tee ruoka edellisenä päivänä valmiiksi,niin ei tarvi kuin lämmittää..on yks asia pois huolesta :)

En kuitenkaan laittaisi päiväkotiin tuossa tapauksessa isompaa!

Suosittelisin, että otat yhteyttä perheneuvolaan. Kerro noista ärsytyksen ja vihan tunteista, joita tunnet esikoista kohtaan. Samoin ottaisin puheeksi tuon esikoisen rytmittömyyden. Toivon että saatte sieltä apua. Kahden lapsen äitinä oleminen vaatii harjoitusta, mutta ei se ratkaise asiaa että laitat pienen eikoisesi päiväkotiin ja keskityt vaan vauvaan.

Ei ole yhtaan paha pyytaa apua. Tietysti Suomessa on vahan eri tilanne kun valtio tukee niin paljon paivahoitoa, joten veronmaksajathan tuon maksavat. Mutta muuten en ymmarra suomalaista mielipidetta etta yksin on parjattava vaikka apua olisi tarjolla. Ei varmasti esikoinen karsi siita etta on esim. Osa-aikaisesti paivakodissa, vaan nauttii kaveriseurasta.

Meillä on esikoinen tarhassa. Kuntoutussuunnitelman mukaan. En edes harkinnut, että hän jättäisi siellä käymisen, sillä vaikka minulle itselleni tämä on tylsää (vauvastahan ei paljon seuraa ole), niin lapsen parhaan mukaan mennään. Lapsi on erityisryhmässä, joka usein usein vielä jaetaan pienryhmiin päivän toiminnoissa.

Yhteistyössä