esikoinen päiväkodissa, vauva kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän lapsi on päiväkodissa erityisryhmässä. Kun jään äitiyslomalle, jatkaa lapsi osa-aikaisesti tarhassa kuntoutuksellisista syistä. Tiedän, että näin se on paras (psykologin ja kahden erityislastentarhanopettajan mielipide ja oma järki), mutta ahistaapa tässä se, että minua varmaan pidetään laiskana&huonona äitinä tämän takia. Todennäköisesti minua hävettää suunnattomasti hakea lasta hoidosta vauvan kanssa. Voin kuvitella, mitä minusta ajatellaan ja miten minua halveksutaan. En minä kuitenkaan voi lapseni otsaan kirjoittaa, että päiväkodissa kuntoutuksellisista syistä. Melkein tekisi mieleni ottaa lapsi pois hoidosta, vaikka tiedän, että se olisi virhe.

No et sä taatusti ole ainoa! Se nyt on niin arkipäiväistä jo, että tuskinpa asia ketään liikuttaa.

Mitä sä mietit mitä ventovieraat ajattelee kun asianomaiset tietää että lapsella on hyvä syy pysyä päivähoidossa.

monilla on ,ilman syytäkin,esikoinen hoidossa ja aivan häpeilemättä ovat vauvan kanssa rauhassa kotona.
Minkä ikäinen esikoinen on?

Kohta neljän. Sekin sitten tähän päälle hävettää, kun tuntuu, että kaikilla ns. normaaleilla ihmisillä on lapsilla vaan se pari vuotta ikäeroa. Meillä on ihan tietoisesti isompi ikäero, koska esikoinen ei ole mikään helpoin mahdollinen tapaus. Tuntuu, että sitäkin sitten ihmetellään, kun ikäeroa on "liikaa".

samaa mullakin pyörii mielessä, kun esikko (melkein 5) on tarhassa ja ite oon vauvan kanssa kotona.. meilläkin on sama syy eli asiantuntijat on sitä mieltä, että puheen kehitystä on parempi ammattilaisten kanssa tukea kunnallisessa hoidossa.. jotenka vaikka se joitain tuntuu vaivaavan kauheasti, se on parempi lapsen kannalta.. :) se vaan kun noita ongelmia ei voi päältä sanoa.. :hug:

Meillä vauva 4 kk kotona ja esikoinen 4 v. päiväkodissa eikä hävetä yhtään. En ymmärrä miksi edes pitäisi häpeillä? Ei tällainen järjestely tee minusta tai sinusta huonoa äitiä tmv. Jos kuvio toimii ja on teidän perheelle hyväksi, loistavaa! Päivät esikoisella nyt normaalia lyhyemmät ja "vapaapäiviä" hoidosta otetaan säännöllisesti tarpeen ja tilanteen mukaan. Yksi syy tähän järjestelyyn meillä on juuri aloitettu kielikylpypäiväkoti, joka verrattuna teidän erikoistarpeisiin aika kevyt peruste. Hei se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle - tässäkin asiassa! Joten ei kai tässä kannata itseään syyllistää - vanhempana syyllisen olon saa ihan riittävän monesta asiasta joka tapauksessa. Meidän tarharyhmässä ja tarhassa samaan kuvioon on päätynyt moni muukin perhe, joten et ole yksin. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";22568612]Kohta neljän. Sekin sitten tähän päälle hävettää, kun tuntuu, että kaikilla ns. normaaleilla ihmisillä on lapsilla vaan se pari vuotta ikäeroa. Meillä on ihan tietoisesti isompi ikäero, koska esikoinen ei ole mikään helpoin mahdollinen tapaus. Tuntuu, että sitäkin sitten ihmetellään, kun ikäeroa on "liikaa".[/QUOTE]

Tän on pakko olla provo.

Meillä on myös esikoinen (2v9kk) päiväkodissa 2-3pv viikossa. Ja ihan normaali, joskin vilkas lapsi.
Meillä oli tosi rankka syksy kuopuksen valvomisten takia. Olisin varmaan jo lataamossa jos emme olisi saaneet esikoiselle hoitopaikkaa.

Tän on pakko olla provo.

Ei ole, ei... vaan huonolla itsetunnolla varustetun ihmisen ajatuksia.

Kaipa minä otan liian vakavasti sen, mitä tälläkin palstalla puhutaan. Sitä ei käy kieltäminen, että usein täälläkin väännetään kättä ikäerosta (argumentteina mm. se, että jos sitä on "liikaa", ei lapsista tule ikinä läheisiä, eikä heille ole seuraa toisistaan) ja samoin siitä, saako se esikoinen olla tarhassa, kun vauva on kotona äidin kanssa.

Saan minä alemmuudentunteita rahakeskusteluistakin. Kun itsellä ei ole säästössä semmoisia summia, kuin porukalla täällä "aina" tuntuu olevan, ts. useita tonneja. Eikä ole taloa, eikä miehellä vakituista työtä ja yhteiskunnaltakin on tukea joskus saatu.

[QUOTE="vieras";22568612]Kohta neljän. Sekin sitten tähän päälle hävettää, kun tuntuu, että kaikilla ns. normaaleilla ihmisillä on lapsilla vaan se pari vuotta ikäeroa. Meillä on ihan tietoisesti isompi ikäero, koska esikoinen ei ole mikään helpoin mahdollinen tapaus. Tuntuu, että sitäkin sitten ihmetellään, kun ikäeroa on "liikaa".[/QUOTE]

No,4v on jo sen ikäinen et yleensä kaipaakin jo kaveriseuraa yms. toimintaa ja teillä on tuo muukin syy olla päikyssä,niin eihän tuossa mitään.

Yritä alkaa tietoisesti miettiä vähemmän mitä muut ajattelee,tuolla keinollahan saat olosi taatusti kurjaksi kaikista ratkaisuistasi! Mitä ihmeen väliä on mitä muut ajattelee teidän lasten ikäerosta,joka sitäpaitsi vaikuttaa aika tavalliselta. Ja kun esikoisellesi kerran on hyväksi olla hoidossa,ole tyytyväinen että hällä hoitopaikka on,se ei muille kuulu sen enempää. Sitäpaitsi ei ihmiset normielämässä jaksa ehkä ihan niin pajoa pohtia ,miettiä ja arvostella muita kun täällä palstalla...

Jos nyt saisin vauvan, veisin silti lastani päivähoitoon, sillä se pitää siitä. Tuntuis kurjalta kiskasta se leikkikaverieden keskeltä takasin himaan, kun se on just vasta ehtinyt kyllästyä olemaan mun kanssa kaksistaan päivät pitkät.

[QUOTE="vieras";22568705]Ei ole, ei... vaan huonolla itsetunnolla varustetun ihmisen ajatuksia.

Kaipa minä otan liian vakavasti sen, mitä tälläkin palstalla puhutaan. Sitä ei käy kieltäminen, että usein täälläkin väännetään kättä ikäerosta (argumentteina mm. se, että jos sitä on "liikaa", ei lapsista tule ikinä läheisiä, eikä heille ole seuraa toisistaan) ja samoin siitä, saako se esikoinen olla tarhassa, kun vauva on kotona äidin kanssa.

Saan minä alemmuudentunteita rahakeskusteluistakin. Kun itsellä ei ole säästössä semmoisia summia, kuin porukalla täällä "aina" tuntuu olevan, ts. useita tonneja. Eikä ole taloa, eikä miehellä vakituista työtä ja yhteiskunnaltakin on tukea joskus saatu.[/QUOTE]

Sitten kannattaa hankkia vähän sitä itsetuntoa. :D

Jos nyt vähän mietit niin teet niin tai näin niin aina täältä löytyy ihmisiä kenen mielestä teet väärinpäin. Vaikka seisoisit päälläsi 24/7 et ikinä pysty miellyttämään kaikkia, siksi parasta että mietit ne valintasi ihan vain omalta kohdaltasi, et sen perusteella mitä kuvittelet muiden niistä ratkaisuistasi ajattelevan.

Pikkuvinkkinä vielä että täällähän kaikki mielipiteet korostuvat varmaan potenssiin 100. Ei tosielämässä varmasti kukaan jaksa olla niin kiinnostunut toisten elämästä minkä kuvan täällä saa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mää";22568928]Meillä on vajaa 5v esikoinen hoidossa ja minä olen vauvan 5kk kanssa kotona. :)[/QUOTE]

Onko yhtä pitkiä päiviä kuin työssä käyvien lapset ja viisi päivää viikossa? Tuo on mielestäni ratkaisevaa.

Mä ajattelin myös pitää esikoisen päiväkodissa vaikka itse olen kotona vauvan kanssa. Itseasiassa asiasta aiemmin tänään täällä palstalla kyselinkin. Aloin vaan pohtimaan, että hoitovapaalle kyllä jään mutta silloin saan vain kelan rahan. Kaupunki ei maksa kuntalisää ellei kaikkia perheen lapsia hoideta kotona...

Get a life.

Elämäni on ollut joskus vuosia päiväkodissa, joten minulla on aika painavat syyt laittaa ihmiset ajattelemaan. Ehkä en ilmaissut ajatustani oikein kun sinä sait syyn provosoitua.

Lapset tarvitsevat vielä 4 -vuotiaanakin enemmän omia vanhempiaan, kuin ylisuurta kaveriporukkaa tai päiväkodin tätejä. Lapset ovat toisilleen susia ja päiväkodin täditkin vain ihmisiä jotka väsyvät siinä kuin lasten vanhemmatkin. Siinä pari tosiasiaa, jotka on hyvä tietää. Päiväkodeissa virtaa hiki ja kyyneleet, niin siellä pärjätään, mutta ei se mikään elinehto lapselle ole.

Yhteistyössä