Esikoinen hoidossa, äiti kotona vauvan kanssa

meillä tyttö on tammikuuhun mennessä lähes 3 vuotias ja ehtinyt olla päiväkodissa liki vuoden.hän jatkaa päiväkodissa 2 päivää viikossa.ollaan tästä jo sovittu päiväkodin kanssa ja näin joku toinenkin lapsi saa osapäiväpaikan.

tyttäreni on hoitoon totuttuaan alkanut siellä viihtymään ja saa toisenlaista "virikettä" kun jos olisi minun ja vauvan kanssa kotona pelkästään.Kaverit ovat jo nyt tärkeitä ja samoin kaikki touhutuokiot.
5 päivää viikossa saa sitten nauttia minun ja vauvan kanssa kotona olosta.
tiedän omat voimavarani ja olen sen verran itsekäs että haluan suoda itselleni mahdollisuuden levätä 2 päivänä viikossa kun vauva nukkuu päiväunia.
 
onko se kovinkin arvokasta? meinaa kohta 4kk valvottu vauvan kanssa...käyään muskarissa ja vedetään päiväkerhoa kerran viikoon , mutta esikoinen kaipaa enemmän kavereita kun asutaan syrjässä..
 
Mä jäin äitiyslomalle maaliskuussa ja otin esikoisen pois hoidosta,nyt vauva on 4kk ja esikko 3v.4kk ja olen ollut tyytyväinen tähän ratkaisuun.Meillä kuitenkin esikko käy kaksi kertaa viikossa kerhossa,muskarissa,urheiluliikuntakoulussa ja satuhetkessä.Meille sopi tällänen ratkaisu. =)
 
mä en vielä tiedä paljon hoito maksaa mutta tällä hetkellä meillä täyspäiväinen paikka viidellä vapaapäivällä kuussa ja hinta 150 euroa.
veikkaan että tämä 2 päivää maksaa kuussa ehkä jotain 100 euroa tai vähän vähemmän.

olen ajatellut katsoa hommaa kevään ajan ja sit syksyllä olis ehkä mahis saada esikko seurakunnan kerhoon ym.
mä vaan en itse ole sitä sorttia että jaksaisin moneen paikkaan kuskata ja siksi valitsin nyt ainakin alkuun päiväkodin.
 
Huomenta,

Meillä vauvan laskettuaika on lokakuussa ja esikoinen on 3v 8kk. Olen alustavasti pitänyt esikoisella osa-aikaisen hoitopaikan päiväkodista. Meillä hoitopäiviä tulee kuukaudessa 10 ja ne ovat täysiä kahdeksan tunnin päiviä. Tämä 10 päivää hoitoa maksaa 100?/kk. Näin päätettiin siksi, koska esikoinen tykkää todella paljon olla tarhassa, siellä hän saa kaipaamaansa ohjattua toimintaa. Tykkää todella paljon askarrella, piirtää, laulaa jne. Toiseksi ajattelin tällä järjestelyllä helpottaa omaa vauva-arkea ja jaksamista.

Mutta jos koen hankalaksi esikoisen tarha-aamujen kuskaamisen hoitoon vauvan kans, niin saahan tuon paikan sanottua myöhemminkin irti. Näin meillä kokeillaan nyt aluksi. Enkä näe kyllä mitään pahaa siinä että esikoinen on hoidossa, vaikka äiti onkin vauvan kans kotona.
 
mun 2v10kk tytär ollut hoidossa 9kk, aina arkipäivisin 6-6½ tuntia. Minulla on vajaa 4kk vanha vauva myös. Raskausaikana minusta tuli yksinhuoltaja ja samoihin aikoihin jouduin vuodelepoon keskenmenoriskin takia. Tytär on tykännyt olla hoidossa, on kavereita ja saa huomiota hoitajilta. Kotona minä saan nukkua päivällä univelkoja pois, sillä vauva syö monta kertaa yössä. Vauva on myös täysimetyksellä ja syö vain sängyllä. (ei ole oppinut syömään pullosta) Joten nämä imetysajat esikoinen on aina yksin olohuoneessa tai omassa huoneessa leikkimässä tai syö yksin...jne. Joten koen paremmaksi että tytär on hoidossa. Äidin mielenterveys on myös suht. hyvä kun saa nukkua tarpeeksi.
 
Jokaisen oma asiahan se on miten asian ratkaisee.
Meillä esikoinen (oli silloin 3v) jäi pois hoidosta kun kakkonen syntyi. Hän kulki sitten kahdesti viikossa kerhossa, joka kesti 2 1/2t kerrallaan. Ihan hyvin meillä arki sujui vaikka vauva olikin raskas hoidettava eli valvotti ja itkeskeli kaiket yöt, sekä sairasteli paljon. Kavereita kuitenkin kävi kylässä lastensa kanssa ja me vuoroin heillä, joten esikoinen sai seuraa ja puuhaa mielestäni ihan tarpeeksi. Nyt meille on sitten syntymässä helmikuussa kolmonen ja olen alkanut kovasti miettiä pitäisikö esikoiselle yrittää saada osa-aikainen hoitopaikka. (Varsinkin jos tuleva perheenjäsen on yhtä itkuinen ja valvottava tapaus kuin kaksi ensimmäistä.) Tästä syksystä alkaen esikoinen on kulkenut neljä kertaa viikossa kerhossa, joka kestää vain 2t kerrallaan. Jo nyt alkaa tuo jatkuva edestakaisin kuljettaminen tuntua raskaalta, joten tuskin onnistuu kun on kolmaskin lapsi vielä lisänä. Kotona ei tuon vajaan parin tunnin aikana ehdi tehdä mitään. Kakkonen on nyt siis 1,5v ja esikoinen on 4,5v, kovasti sosiaalinen ja energinen poika, joka tykkää kovasti kulkea näissä kerhoissa. Käyn kyllä kauheaa taistelua itseni kanssa, koska jostain syystä itse koen syyllisyyttä siitä että lapseni olisi hoidossa ja minä kotona. Mutta pakko kai sitä omaa jaksamistakin on ajatella...
 
Meillä typy 2v8kk ja on täydellä päiväkotipaikalla. Täällä ei ole päivisin kerhotoimintaa muskareista puhumattakaan. Naapureissa ei samanikäistä leikkiseuraa. Tyttö saa jäädä minun ja 4kk veljensä kanssa kotiin silloin kun haluaa...pidetään useinkin vapaata päivähoidosta. Nauttii toisten lasten seurasta ja on noin viisi tuntia päivässä leikkimässä ja touhuamassa muiden kanssa. Tietty rahallisesti kallista...300 e/kk, mutta meille tämä ratkaisu on ollut hyvä. Minä saan enmmän omaa aikaa ja keskittyä vauvan tarpeisiin...tyttö saa kaipaamaansa seuraa ja virikkeitä. :wave:
 
kuukauden päästä 5 vuotta täyttävä tyttö päiväkodissa kolmena päivänä viikossa 4 tuntia kerralla, kesällä oli 10 viikkoa kotona ja melkoista vinkumista oli loppuloma. Ollut hoidossa 2-vuotiaasta asti ja ensi syksynä olis edessä eskari. Ei haluttu ottaa vuodeksi pois ja 5 vuotias selkeästi tarvitsee ikäistään leikkiseuraa. Tässä talossa sitä ei pahemmin ole. Jos ei olisi ollu hoidossa vielä ollenkaan, silloin en varmaan olisi hoitopaikkaa hänelle hakenutkaan. Olisi varmaan jostain kerhopaikka etsitty. Pikkusiskosta ei pahemmin vielä leikkiseuraksi ole. :wave:
Meillä tarhassa puolipäiväryhmä joka tarkoitettu just lapsille joilla äiti kotona pienemmän kanssa.
 
Meille tulee keväällä vauva ja esikoinen on sillon melkein kuusivuotias.

Kesä vietetään toki yhdessä kotona, mutta syksyllä poika menee eskariin ja jää tarhaan vielä eskarin jälkeen pariksi tunniksi, jotta saa myös ulkoilla/leikkiä kavereiden kanssa.

Eskarihan on ilmainen ja kokonaishoitoaika on 5-7h/päivässä, joten tuleekohan hintaa n. 100 euroa kuukaudessa.
 
Meillä tyttö oli 2v 2 kk pojan syntyessä. Hoidossa oli koko aikaisesti kunnes poika oli 5 kk.
Olisi voinut ottaa hoidosta vähän aikaisemmin pois, koska poika on ollut niin helppo vauva. Minusta oli hyvä, että sai elää vauvan rytmillä ensimmäiset kuukaudet ja tyttö sai leikkiä ym. hoidossa arkipäivät.
 
Anteeksi vaan, mutta en ymmärrä sellaista ratkaisua, että äiti/isä on kotona ja lapset hoidossa. Erityistilanteet kuten äidin tai lapsen sairaus ovat asia erikseen. Olen menossa hoitovapaan jälkeen töihin ja joudun viemään lapseni yksityiseen päiväkotiin, koska kunnalla ei ole tarjota hoitopaikkaa kahdelle lapselle. En pysty kuljettamaan lapsia eri paikkoihin aamulla, varsinkaan kun kunnan hoitopaikat olisivat tosi kaukana kotoa ja luultavasti kaukana toisistaankin. Emme asu isossa kaupungissa, missä julkinen liikenne toimii. Omalla autolla pitäisi viedä monta kymmentä kilometriä ja sitä autoa ei aina ole käytettävissä. Joten yksityinen jäi vaihtoehdoksi ja se maksaa enemmän. Enkä voi olla miettimättä, että paljonko kunnallisissa hoitopaikoissa on näitä virikkeitä tarvitsevia lapsia, joiden vanhemmat on kotona. Meillä on tarve hoidolle, koska töihin ei voi lapsia ottaa mukaan, mutta hoitopaikkoja ei ole. Minusta se on ihan hullu tilanne... :/

 
Itsellä reilu 2-vuotias esikoinen on hoidossa max 8 pv kuussa, vauva noin kuukauden ikäinen. Meillä näin siksi, että yritän kursia opintojani kasaan tässä samalla, ja vauvan nukkuessa ja esikoisen ollessa hoidossa saan päivisinkin aika paljon aikaiseksi. (Nyt ollaan kaikki kotona ja lapset päikkäreillä :) )

Koska esikko tykkää olla päiväkodissa, ajattelin, että voisi jatkaa keväälläkin, vaikka opintojen puolesta ei tarvitsisi. Nyt olen kuitenkin tullut toisiin ajatuksiin. Jotenkin ei tunnu hyvältä viedä poikaa hoitoon, jos tämä voisi olla kotonakin. (Taloudellisestikaan ei kovin kannattavaa, sillä vanhempainvapaan aikanakin saisin esikosta saman verran kelan hoitolisää, jos olisi kotona, kun nyt maksan hoidosta.) Hyvinhän tuo kotonakin viihtyy. Ulkoilu sujuu ihan hyvin vauvan ollessa vaunuissa, ja seurakunnan avoimeen kerhoon olen ajatellut esikkoa viedä myös. Eli otan esikoisen varmaankin pois hoidosta vielä tämän vuoden puolella :)

Kotiin olen ajatellut jäädä siihen asti, että vauva noin 1,5-2-vuotias, vaikka alun perin olin aikeissa etsiä töitä jo vajaan vuoden päästä ihan taloudellisesta pakosta. Olen laskeskellut, että kun otan esikon pois hoidosta ja tietysti elän säästeliäästi, voin olla molempien lasten kanssa kotona pidempään, ja sitä pidän tärkeänä.
 
Kakkonen on nyt 9 kk ja esikoinen 3v5kk ja on päiväkodissa 2 päivää viikossa 8-16 eli normaalin hoitopäivän. Mä en olisi selvinnyt arjesta 2 lapsen kanssa 7 päivää viikossa: olen yh sekä yrittäjä eli miestä ei apuna ole ja yritys syö osan ajastani.
 
"Anteeksi vaan, mutta en ymmärrä sellaista ratkaisua, että äiti/isä on kotona ja lapset hoidossa. Erityistilanteet kuten äidin tai lapsen sairaus ovat asia erikseen. Olen menossa hoitovapaan jälkeen töihin ja joudun viemään lapseni yksityiseen päiväkotiin, koska kunnalla ei ole tarjota hoitopaikkaa kahdelle lapselle. En pysty kuljettamaan lapsia eri paikkoihin aamulla, varsinkaan kun kunnan hoitopaikat olisivat tosi kaukana kotoa ja luultavasti kaukana toisistaankin. Emme asu isossa kaupungissa, missä julkinen liikenne toimii. Omalla autolla pitäisi viedä monta kymmentä kilometriä ja sitä autoa ei aina ole käytettävissä. Joten yksityinen jäi vaihtoehdoksi ja se maksaa enemmän. Enkä voi olla miettimättä, että paljonko kunnallisissa hoitopaikoissa on näitä virikkeitä tarvitsevia lapsia, joiden vanhemmat on kotona. Meillä on tarve hoidolle, koska töihin ei voi lapsia ottaa mukaan, mutta hoitopaikkoja ei ole. Minusta se on ihan hullu tilanne...
Meillä on sama tilanne. Lähipäiväkoti ja perhepäivähoitajat ovat täynnä, isona syynä "virikelapset". Me, joiden on pakko viedä lapsemme hoitoon, ajamme siis kymmeniä kilsoja päivittäin viedäksemme lapset sinne hoitopaikkaan, mihin kunnalla oli osoittaa vapaat paikat - ja lapset ovat tietenkin sen ajamisen ajan lisäaikaa hoidossa muutenkin pitkän 9 h päälle...! Meillä ei edes yksityistä päiväkotia ole lähellä.
 
Meillä on vauva 5kk ja tyttö pian 4v jäi kotiin heti kun minulla alkoi äitiysloma. Itse olen lastentarhanopettaja ja kuulostaisi hassulta jos veisin tytön päiväkotiin. Minä ajattelen päiväkotia hoitopaikkana, eikä lapseni hoitopaikkaa luonnollisestikaan tarvitse, kun minä olen kotona.

Tyttö käy 2 kertaa viikossa seurakunnan kerhossa ja kerran viikossa satujumpassa. Lisäksi päivittäin leikkii ikäistensä kanssa. Kertaakaan ei ole kaivannut päiväkotiin!
 
Kunnalisten päivähoitopaikkojen kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Syynä huonolle paikkatilanteelle ei ole nk. "virikelapset", vaan paikkoja kertakaikkisesti on aivan liian vähän. Tuntematta perheitä, on paha ulkopuolisen arvioida mikä on "virike" paikka ja mikä ei. Meillä on täällä tuleva "virike"paikkalainen. Kuitenkaan omalla asuinalueellamme ei ole tarjota yhtään mitään toimintaa omalla äidinkielellämme: ei kerhoja, ei avointa päiväkotia, ei leikkipuistotoimintaa, ei muskaria. Jotta (vanhempi) lapseni saa toimia ja leikkiä omalla äidinkielellään, aion pitää hänen tarhapaikkansa kun parin kuukauden kuluttua jään äitiyslomalle. Päiväkoti on puolipäiväinen, eli vaikk aon tarhassa aamupäivät, ehtii kyllä olla kotona minun ja vauvan (+ muun perheen) kanssa. Toisaalta aamupäivisin voi tarjota vauvalle täyden huomioini, mikä ei uhmäikäisen kanssa tule onnistumaan.
Missään vaiheessa en aio tuntea syyllisyyttä tästä :)
 
Meille on tammikuussa tulossa toinen, esikoinen on silloin 3,5 v. Jään töistä pois joulukuussa ja esikoinen jatkaa päiväkodissa synnytykseen asti. Meillä on siis vuorohoito ja hoitopäiviä harvakseltaan jo muutenkin. Hoitosopimus puretaan kun olen päässyt sairaalasta. Sitten tyttö jää kotiin mun kanssa. Meillä on jo haettu ja saatu paikka srk:n kerhoon, joka on kahdesti viikossa aina 3 tuntia kerrallaan. Sitten on vielä perhekerhoa yms. joihin mennään sitten porukalla jos jaksetaan. Meillä esikoinen on aika vilkas tapaus ja kaipaa selvästi muiden ikäistensä seuraa. Päiväkodissa on mennyt hienosti, joten uskon, että kerhossa jatkuu sama meno. Mä en jaksa joka päivälle jotain kerhoa tms. ohjelmaa, täytyyhän lapsen opetella vaan olemaan itsekseen, vaikka kuinka on vilkas. Ei äidin tarvitse olla mikään ohjelmatoimisto, joka on aina toiminnassa.
 
Tyttiliini
Meille on tulossa helmikuussa toinen lapsi. Esikoinen on nyt 2v 5kk ja ollut päiväkodissa puolisen vuotta. Poika viihtyy siellä älyttömän hyvin, on viihtynyt alusta asti. Mutta tietysti lapset ovat keskenään erilaisia, toiset kaipaavat enemmän seuraa ja niitä kuuluisia virikkeitä kuin toiset. Ja tosiaan perheiden tilanteetkin ovat erilaisia.

Olen ajatellut, että poika jatkaisi päivähoitoa osapäiväisenä sitten, kun vauva on syntynyt. Saa nyt nähdä. Tämä raskaus on ollut hankala ja keskenmenoriski on koko ajan läsnä, joten en ole hirveästi vielä uskaltanutkaan tehdä tarkkoja suunnitelmia.

Asiassa on niin monta puolta. Toisaalta haluaisin pitää molemmat lapset kotona erityisesti sen takia, ettei esikoinen kokisi, että jää jotenkin syrjään. Toisaalta taas voi olla niinkin päin, että esikoinen nimenomaan jää syrjään, jos kaikki oma aika menee vauvan hoitamiseen. Jaksaisiko sitä sitten esikoisenkin kanssa paremmin olla iloinen ja mukava äiti, jos voisi vauvan nukkuessa vähän itsekin torkahtaa? En tiedä, ehkä.

Ja no, tietysti tässä on se rahakysymyskin. Tulot tietysti laskevat, kun jään äitiyslomalle. Ihmettelin muuten, kun joku tuolla edellä sanoi, että päivähoito maksaa 300 euroa kuussa. Meillä se on 200 ja siis kokopäivähoito ja korkein maksuluokka. Mutta ehkä kyseessä oli yksityinen päivähoito? Vai vaihtelevatko hinnat kunnittain?

Se näissä keskusteluissa väsyttää, jos joku katsoo asiakseen arvostella toisten ratkaisua. Eiköhän se ole sataan miljoonaan kertaan vatkattu juttu, että tästä asiasta ei yksimielisyyttä Suomen äitien välille ikinä synny :LOL:
 
Meillä jatkuu hoito samaan tahtiin kuin tähän asti eli 12 pv kuukaudessa ja se maksaa 120e. Toinen tulossa, mutta en pois aio tyttöä hoidosta laittaa, siellä on ne parhaat leikkikaveritkin (tyttö nyt 3,5-v) ja hyvät hoitotädit virikkeineen! ;)
 
meillä lapset 3,5 ja 5 ja kolmas tulossa. esikoinen menee eskariin vauvan tultua ja keskimmäinen on vauvan tultua 4 ja pidän hänet kokonaan kotona. Meilläkin lapset viihtyy hyvin tarhassa(mikä on hyvä koska kun käyn töissä niin niiden on pakko olla siellä), mutta viihtyvät myös kotona. en ymmärrä millä perusteella alle 4 vuotiaiden pitäisi olla tarhassa jos jompikumpi vanhemmista on kotona, ellei vanhempi ole todellakin sairas tai vauva erityistä hoitoa vaativa. mutta jokainen tyylillään. tuntuu vaan, että pian meillä ei ole subjektiivista päivähoito-oikeutta, koska siellä on viihdykelapsia niin paljon.jos useampi pitäisi lapset kotona vauva aikana niin myös puistoissa ja kerhoissa alkaisi olla enemmän "vanhempia" leikki-ikäisiä, sillä tottahan sekin on että puistoissa on melkein pelkkiä taaperoita.
 
kun jäin äitiyslomalle, niin olin sitä mieltä, että poika jäisi päiväkotiin osapäiväiseksi. Minulla oli tunne, että lapsi tarvitsisi sitä. Tämä ei kuitenkaan käynyt ja poika jäi kotiin. Poika kävi kotiin jäätyään puheterapeutilla (päiväkodin hoitajien suosituksesta) ja puheterapian, psykologin ja toimintaterapian jälkeen poika on nyt menossa päiväkotiin takaisin. Ja ihan siis noiden asiantuntijoiden suosituksesta. Nurinkurista..
 
Meillä esikoisen oli tarkoitus jäädä pois päiväkodista kun jään äitiyslomalle. Jäin kuitenkin jo kuukautta aikaisemmin sairaslomalle, poika kävi hoidossa kaksi viikkoa siitä ajasta ja sitten jäi kotiin kanssani. Oli todella typerän oloista, että lapsi lähti aamulla hoitoon ja jäin itse kotiin. Itku tuli kun ei enää hoitoon päässytkään mutta on nyt tykännyt olla vauvan kanssa kotona. Poika on nyt 2v3kk ja vauva 1kk, välillä on tosi hankalaa ja raskasta mutta en silti raaskisi laittaa toista hoitoon. Poika odottaa jo innolla, että pääsee ensi syksynä päiväkotiin. Meillä oli lisäksi vuorohoitopaikka ja jos olisimme halunneet pitää pojan hoidossa olisi pitänyt vaihtaa toiseen päiväkotiin, minusta sekään ei ollut hyvä idea.
 
Meillä on myös vuorohoito ja vaihtoehto olis ollut toiseen päiväkotiin hakeminen. Se ei tuntunut hyvältä/oikealta, muutenkin tulee esikoiselle isoja muutoksia, kun uusi vauva tulee. Tuttuun päiväkotiin tyttö pääsee kuitenkin sitten joskus kun eskari alkaa, jos meillä vanhemmilla on edelleen molemmilla vuorotyö.
 

Yhteistyössä