Esikko - talvivauvan vaatevarasto

Heippa,

tarvitsisin hieman kokemuksen syvää rinta-ääntä seuraavanlaisessa asiassa (pyydän anteeksi jos on jo tuhat ketjua samasta aiheesta, saa linkittää :) ).

Odotan talvi-vauvaa la 1.1.09 ja olen jo mennyt vauva informaatio suossa sekaisin. Voitaisiinko kerätä pieni gallup-pino mitä kaikkea (kuinka monta kpl), minkä kokoisia ja mitä vaatetta tulisi ensimmäistä talvivauvaa varten hankkia? Otan äitiyspakkauksen.
En haluaisi varastoida liikaa liian pientä enkä hankkia epäkäytännöllistä, olisi myös mukava, että ensimmäiseksi 3kk olisi riittävän kokoista vaatetta kaapeissa jos ei jaksa ostoksia tehdä heti viikon päästä. . Olisin todella kiitollinen kokeneiden äitien mielipiteistä miten te tekisitte hankinnat nyt, kun tiedätte paremmin =) .

Kiitos :flower:

Hei,

Hanki ainakin pieni toppapuku; pakkauksen on iso. Itse ostin 62cm, kun edelliset lapset ovat olleet ihan isohkoja, mutta sekin oli iso. Nyt ostaisin 56cm niin olisi juuri sopiva. Tämän 62cm ostin 13.1. syntyneelle vauvalleni (52cm). Esikoisella (31.1.) oli saatu 68cm ja se vasta valtava olikin. Joku sopiva hattu sitten myös, vaikka neulottu, jos itse neulot tai sukulainen neuloo. Pakkauksen kypärämyssy lienee iso ellei sitä ole muutettu pienemmän kokoiseksi eli sellainen tuonne alle.

Lukumäärää en osaa sanoa, miten paljon mitäkin kannattaisi ostaa. Ihan pienet bodyt on musta olleet kivoja, jos ovat olleet kietaisumallisia. Mä oon tykännyt käyttää yhdistelmää body+potkarit, en ole välittänyt lainkaan kokoasuista.

Tästä nyt ei varmaan ollut paljon apua, mutta mä panostaisin näin jälkikäteen tuohon toppapukuun.

t.Jimena kera kolmen muksun

Meilläkin kaikki talvivauvoja, kolmannen laskettu on 25.12. Meilläkin on tuo pakkauksen puku ollut vasta myöhemmin käytössä, eli pieni haalari 56-62. Villatakki ja housut ovat olleet ihan ehdottomat.Itse olen huomannut, että pieniä bodyja on hyvä olla ainakin se 5-6kpl. Ovat kylmillä ilmoilla mukavia pukea aluspaidoiksi, ja päälle gollege puku vaikka. Ja pieniä sukkahousuja ja puolipotkareita kannattaa myös hankkia muutamat ehkä 3-4 paria, olen pukenut potkuhousujenkin alle pakkasilla ihan sisälläkin jos tuntuu vilpoiselta. Ja unipukuja on hyvä varata muutamia pienempiä, mieluiten nepillisiä. Sujuu vaipanvaihto yöllä mukavammin. Ja sitten muutamia pareja paksumpia pieniä sukkia.

Sen verran lisään vielä, että meillä on talvisin kylmä asunto ja vastasyntyneillä on ollut sisällä sekä tumput (estää toki myös raapimasta kasvoja) että hattu. Ruskovillan silkkimyssystä tykkäsin kovin. Tumppuina käytin paksuja sukkia.

Meille on tulossa joulukuussa toinen, ja esikoinen on syntynyt eräänä kylmänä maaliskuun yönä. Esikoisen ollessa ihan pieni, huomasin saman kuin Jimena, eli pieni toppapuku oli kätevä. ostin H&M:ltä edullisesti sellaisen, jossa oli hihat ja jalansuut ummessa, joten erillisiä toppatöppösiä tai kintaita ei tarvittu. Alla pidin sitten useimmiten (myös pientä) fleecehaalaria, jossa myös hihat ja jalansuut ummessa. Terättömät villahaalarit ja villahousu-takki yhdistelmät jäivät tuona kevättalvena käyttämättä.

Nyt ostin uudelle tulokkaalle Eisbärchen kaukalopussin, joka on fleece-toppapussukka turvakaukaloon. Tällöin voin laittaa vauvalle vaikkapa kauppa- tai kyläreissulle vain villa tai fleeceasun, lakin, tumput ja töppöset ja vauvan kaukaloon, sekä vetää pussukan vetskarin kiinni. Tässä hyvää on se, että pitkillä matkoilla sen saa autossa auki ->ei tule kuuma ja kaupoissa sama juttu. Myös turvavyöt saa tiukemmalle ja ovat täten turvallisemmat, kun ovat pussukan sisällä.

Jos vauva puklailee paljon, on kiva, että bodeja ja potkareita on tarpeeksi, ettei tarvitse väsyneenä miettiä pyykkiä jatkuvasti, vaan voi antaa kerääntyä vähän täydemmän koneellisen. Esikoisen kanssa olin erityisen ihastunut Ruskovillan silkkimyssyyn, jota pidimme sisälläkin sen hengittävyyden takia. Sisällä vauvalla oli useimmiten body ja potkarit, jotkut sukat, villasukat tms. sekä joku fleecepeitto, jonka kietaisin hänen ympärilleen, sekä sitten tuo myssy, joka (kuulemma) jopa vaimentaa vähän ympärillä olevaa hälyä ja rauhoittaa täten vauvaa...tiedä häntä...

Noita kyläily ja söpöstelyvaatteita tuppaa saamaan lahjaksi, joten niitä en itse edes ostanut, vaan juuri niitä käytännöllisempiä, joita oli kiva käyttää kotona.

Vaikka äp:lläkin varmaan pärjää, on se kuitenkin myös mielestäni ihanaa vähän laitella muutakin vauvaa varten, ja ne voi aina myydä eteenpäin, jos jäävät käyttämättä.

Yhteistyössä