Escitalopram/cipralex,onko kelään hyviä kokemuksia näistä lääkkeistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Onko auttanut masennukseen tai ahdistukseen?

Mulla kirjoitettiin escitalopramia,joka on siis cipralexin rinnakkaislääke vaikeaan masennukseen ja annos 15 mg vuorokaudessa.

Lääke kirjoitettiin mulle terveyskeskuksessa ihan pikaisesti ja olen nyt pyrkimässä psykiatrin puheille...

Löytyykö hyviä kokemuksia ko.lääkkeestä?

On, olen käyttänyt jo lähes kaksi vuotta. Otan päivittäin 10mg. Kun aloitin vaikean masennuksen aikoihin lääkkeen käytön, se oli todella pelastus. <3 Sen avulla jaksoin ajatella positiivisesti, nousta aamulla ylös ja pysyä järjissäni. Tällä hetkellä voin hyvin mutta olen oppinut myös, että masennuksen hoidossa on erittäin tärkeää liikkua ja syödä terveellisesti. Elämäntavoista kaikki lähtee - ja Cipralex antaa siihen voimavaroja että jaksat pitää huolta itsestäsi. Ehdottomasti suosittelen ko. lääkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyviä kokemuksia;29247410:
On, olen käyttänyt jo lähes kaksi vuotta. Otan päivittäin 10mg. Kun aloitin vaikean masennuksen aikoihin lääkkeen käytön, se oli todella pelastus. <3 Sen avulla jaksoin ajatella positiivisesti, nousta aamulla ylös ja pysyä järjissäni. Tällä hetkellä voin hyvin mutta olen oppinut myös, että masennuksen hoidossa on erittäin tärkeää liikkua ja syödä terveellisesti. Elämäntavoista kaikki lähtee - ja Cipralex antaa siihen voimavaroja että jaksat pitää huolta itsestäsi. Ehdottomasti suosittelen ko. lääkettä.

Hei,
Kestikö sulla jonkin aikaa ennen kun huomasit mitään vaikutusta?
Itse oon syönyt vasta tasan viikon ja ymmärsin että vie aikaa ennen kuin alkaa toimimaan?
Entä oliko sulla mitään epämääräisiä sivuoireita kun aloitit lääkkeen?

Kiitos jos jaksat vielä vastailla :)

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys vielä...;29247422:
Hei,
Kestikö sulla jonkin aikaa ennen kun huomasit mitään vaikutusta?
Itse oon syönyt vasta tasan viikon ja ymmärsin että vie aikaa ennen kuin alkaa toimimaan?
Entä oliko sulla mitään epämääräisiä sivuoireita kun aloitit lääkkeen?

Kiitos jos jaksat vielä vastailla :)

Juu se tosiaan vie muutaman viikon, ennen kuin alkaa kunnolla vaikutus näkymään. Mieheni tosin huomasi jo reilun viikon jälkeen eron voinnissa ja itse olen aika lääkeherkkä eli se alkoi tehota kyllä todella nopeasti. Sivuvaituksia ei juuri tullut paitsi vauhdikkuus! :D Keskellä yötä saatoin herätä ja oli pakko nousta ylös, kun ei vaan pystynyt olemaan paikoillaan... Hieman myös "maanisuutta" EI tietenkään sanan todellisessa merkityksessä, vaan lievänä yli-iloisuutena ja positiivisuutena. Sille naureskeltiin läheisien kanssa eikä se sillä tavalla häirinnyt elämää, kun oli vain sitä alkua. :)

Mulla on ollut monta vuotta käytössä citalopram, 20mg/vrk. On tosi hyvä lääke ollut mulle. Kesti parisen viikkoa, ennenkuin alkoi vaikuttaa ja mieliala alkoi tasaantua. Aluksi oli jotain sivuvaikutuksia, kuten suun kuivuminen ja tunteiden "lamaantuminen", mikään ei tuntunut oikein miltään. Mutta ne meni ohi muutamassa viikossa ja olotila muuttui normaaliksi. Tämä lääke oli mun pelastus!

Mieheni käytti ciptalexia vajaan vuoden ensin 10mg ja lopussa 5mg N. 4vko ennenkuin lopetti kokonaan.
Aika ikävät vieroitus oireet oli. Itse olin jo valmis luovuttamaan ja jatkamaan lääkitystä, mutta onneksi hän oli vahva ja pääsi eroon siitä.
Lääkitys teki hänestä huolettoman. Ei repiny ressiä laskuista, työ asioista ym.tärkeistä jutuista. Oli jotenkin hälläväliä asenne elämään, mikä ei oikein sovi kolmen lapsen isälle.
En suosittele.

Luonnon masennuslääke (Restilen) - https://nuvialab.com Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.

Viimeksi muokattu:
kannattaa aloittaa SSRIt ja muut masennuslääkkeet pienellä annoksella ettei tule paho aloitusoireita. Esim. jos on määrätty 1 tabletti aamuisin, niin ota puolikas tabletti 1-2 viikon ajan ja sitten ota 1 kokonainen.

kannattaa aloittaa SSRIt ja muut masennuslääkkeet pienellä annoksella ettei tule paho aloitusoireita. Esim. jos on määrätty 1 tabletti aamuisin, niin ota puolikas tabletti 1-2 viikon ajan ja sitten ota 1 kokonainen.

Ai niin... Unohdin sanoa että Escitalopram on mielestäni paras SSRI. mutta jouduin vaihtamaan sen koska se ei sopinut Peratsinin kanssa yhteen, koska siitä tuli pahoja tykytyskohtauksia ja muljahduksen tunteita rintaan.

Yhteistyössä