Erotatko oikean vasemmasta aina?

nolo
Hei mulla on ihan sama "ongelma" kun ap:lla. Ihanaa etten ole yksin, mun mies aina nauraa mulle kun oon tämmönen. Erotan kyllä vasemman ja oikean, jos saan hetken miettiä, mutta jos vastaus pitää tulla heti, on vaikeaa. Autokoulussa tämä oli noloa, tosin vain kerran käännyin väärään suuntaan. Mutta onpa jotenkin huojentavaa kuulla etten ole ainoa jolla hankaluuksia tämän asian suhteen.
 
Vieras
En erota. Autokoulussa hoin itselle "opettaja oikealla" :) Tiedän olen oikeakätinen, joten kun minun täytyy kertoa suunta "haamukirjoitan" ja kerron suunnan ja mulla ei tosiaankaan ole lukihäiriötä, muita häiriöitä voi tosin olla ;)
 
hiphip
En olekaan siis ainoa jolle tämä on ongelma! Hävettää kun joku sanoo esim: "ota se siitä vasemman puoleisesta kaapista" ja epäröin hetken, yleensä päätyen oikeanpuoleiselle kaapille. Mulla tämä on ollu aina samanlaista siitä asti kun pienenä leikkikoulussa opin että vasen käsi on se jossa on kello..ei auta tuo muistisääntökään kun pitää oikeasti toimia. Tai ainakin joudun katsomaan sitä kellokättä ennen kuin tajuan konkreettiset suunnat.
Osaiskohan joku viisas kertoa mihin ajattelun tai aivojen osioihin tämmöinen ajattelun vaikeus liittyy...olen pohtinut voisko olla jotain tekemistä yleisesti suuntavaiston ja avaruudellisen hahmottamisen kanssa, mulla sekin nimittäin heikko. Olen myös todella visuaalinen ihminen eli hahmotan ja opin asioita näköaistiin perustuen ja siksi ehkä pelkät sanat vasen/oikea ei tarkota mulle mitään(?)
Noh, jokatapauksessa...kummallista on, muuten kuitenkin aika fiksu tyyppi.
 
pusikosta
Ei ole tällaista ongelmaa minulla ollut koskaan, erotan kyllä helposti miettimättä yhtään.
Kaverini (nainen) on kyllä joskus kääntynyt väärään suuntaan, mutta ei aina.

Itse olen naisihminen myös, enkä kyllä mikään hyvä peruuttamaan, taskuparkkeeraamaan, se on myönnettävä. :eek:
Hyvä että tuli tämäkin asia tiedoksi palstan kautta. Että osaa ajatella jollain olevan vaikeuksia näissä oikein tosissaan.
 
lkhj
Muistelen lukeneeni, että oikean ja vasemman hahmottamisvaikeudet voivat liittyä tasapainohäiriöihin ja välikorvaan. Asentoterapialla jotkut lääkärit hoitaa asiaa, jotain hiukkasia siellä välikorvassa leijaa, jotka sitten asettuvat paikalleen, kun oikein käännellään. Hoitomuotoa varmaan pidetään edelleen huuhaana, mutta olen kuullut, että moni on siitä hyötynyt. Tasapainohäiriöihin voi liittyä myös esim. matkapahoinvointi tai huvipuiston vatkaimissa tuleva pahoinvointi.

Oikea ja vasen hämmentää itseänikin, tietoisella harjoittelulla sitä saa pidettyä jossain kuosissa, mutta koko ajan pitää olla skarppina. Yleinen vaiva, ilmeisesti naisilla yleisempi kuin miehillä (mutu-tuntuman tulos).
 
lkhj
Autolla ajamiseen asialla ei ole muuten mitään vaikutusta, paitsi jos kyydissä olija neuvoo tietä käyttämällä oikeaa ja vasenta. Kyllähän sitä kätellessä tietää, kumpaa kättä tarjotaan, samalla tavalla jää muistiin väistämissäännöt. Peruuttaessa tai parkkeerattaessa on ihan sama, kumpi puoli on oikea niin kauan kuin auto menee oikeaan paikkaan, eikö? Ei minulla esim. taskuparkkeerauksen kanssa ole ollut koskaan mitään vaikeuksia.
 

Yhteistyössä