Erotako vai ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riina

Vieras
Olemme 25v pariskunta, seurusteltu puoli vuotta. Riitoja on tullut matkan varrella aivan liikaa, noin joka toinen päivä riitelemme, ja monesti riitojen yhteydessä on ollut ero-sana esillä. Nyt olemme eroamassa, mutta mietimme, vielä että teemmekö varmasti oikean päätöksen. Rakastamme toisiamme, ja haluamme yhteisen perheen tulevaisuudessa, kunhan mieheni on ensin saanut rällästää aikansa kavereidensa kanssa (itse en ole ollenkaan menevää tyyppiä, ja tämä on todella suurin riidan aiheemme, kun haluan että mies rauhoittuisi.) Se ahdistaa minua, sillä haluaisin että mies olisi koti-ihminen. Mutta en voi kuitenkaan muuttaa miestäni, enkä itsekään ole valmis olemaan sellainen millainen en ole. Pelkään että mieheni tukahtuu kanssani, vaikka kuinka sanoo haluavansa jakaa elämänsä minun kanssani. Kun en ole hänen tyyppinen. Olemme kuitenkin niin erilaisia, että se tuntuu tuhoavan suhteemme. Rauhallisuus ja vilkkaus ei sovi yhteen, jos molemmat ovat luonteeltaan äkkipikaisia ja voimakastahtoisia. Molemmat sanovat ääneen asioita, joita myöhemmin kadutaan, ja herkkiä osapuolia olemme molemmat. Varsinkin minä otan itseeni pienetkin negatiiviset asiat. Kuinka tehdä tässä, kumpaa kuunnella enemmän, järkeä vai tunteita? Kun ne vievät eri suuntiin. Rakkaus on vahva, mutta sekään ei kestä alituista riitelyä ja sitä, kumpi on vallassa suhteessa. Pitääkö minun antaa suhteen päättyä, ja etsiä itselle sopiva mies, joka olisi kiltti ja perhetyyppinen, vai odotanko että mieheni saa rällästää ja sitten vasta rauhoittuu, jos rauhoittuu edes. ??

Kenenkään muun, kuin teidän itsenne, on paha vastaa tuohon kysymykseesi. Pitäisi ensin itse nähdä tilannett jonkin aikaa, jotta kunnolla pystyisi auttamaan jne. mutta yritetään nyt kummiskin.

Toi on tuttu tilanne. Itse olen myös tällainen erittäin rauhallinen typpi, siis rauhallinen siinä mielessä että en harrasta ollenkaan juhlimista taikka rellestämistä, olen absolutisti joten siis alkoholiakaan ei tule yhtään käytettyä missään tilanteissa.

Edellinen poikaystäväni ihmetteli tätä absolutismiani (kun seurustelun loppuvaiheessa lopetin alkoholin kokonaan). Hän alkoi mm. valittamaan kun en käy missään yms. yms. Oltiin siis todella erilaisia! Itse en oikein usko siihen, että 2 aivan erilaista ihmistä voisi alkaa seurustelemaan ja tulla onnelliseksi. Jos toinen on menevämpää ja äkkipikaisempaa tyyppiä, niin toinen voi juuri turhautua siihen, kun toinen ei haluu viettää koti-iltoja. Eli varsinaista yhteistä, ns. lemmenaikaa ei pahemmin ole, kun toiselle kaverit ja juhliminen on tärkeämpää. Eikö seurustelusuhteissa se toinen osapuoli pitäisi olla tärkein (siis ennen kuin lapsia tulee)? Joillakin tietty toimii suhe, vaikka olisivatkin kuinka erilaisia hyvänsä, mutta ehkä useimmilla taas ei, riippuu niin paljon pariskunnasta.

En kannata tuota vaihtoehtoa, että rupeisit muuttamaan miestäsi. Mun ex nimittäin muutti mua luonteeltani ja käyttäytymiseltäni todella paljon (koska oltiin NIIN erilaisia) ja jolain tapaa olen vieläkin katkera siitä hänelle vaikka erosta on jo 3 vuotta. Eli mieluummin sitten ero, kuin että alkaa muokkaamaan tämän hetkisestä kumppanista Sitä Oikeaa.

Kerroit että rakkaus teillä on vahva. Sekään ei kuitenkaan aina riitä. Mitä jos vielä yrittäisitte yhdessä, mutta sitten, jos kuukaudenkin päästä sama touhu jatkuu, niin sitten eroatte-lopullisesti. Täytyy myös tässä mahdollisessa uudelleen yrittämisessäkin muistaa se, että kannattaa olla ihan oma itsensä, eikä esittää muuta, kuin mitä on. Suhteesta ei tule mitään, jos toinen vetää omaa showta rakkaansa takia, eikä voi olla oma itsensä. Pitää osata rakastaa toista juuri sellaisena kuin se on, muuten se ei ole rakkautta jos rupaa nalkuttamaan joka tavasta ja tyylistä, mitä tooisella on.

Sitäkin on vaikea sanoa, rauhoittuuko toinen koskaan (ehkä sitten 50 vuotiaana?) vai jatkuuko iänikuinen rellestäminen vuositolkulla. Tämäkin riippuu tietty ihmisestä. Toiset saattavat rauhoittua, toisilla taas rellestys huipentuu iän myötä (entisestän).

Entäpä sitten, jos joskus saatte lapsia? Haluatko lapsillesi isää, joka huutaa sinulle harva se päivä ja huitelee pitkin maita ja matumia ja sinä olet yksin lasten kanssa kotosalla?

Ainakin pitäisi todella päättää ollaanko yhdessä vai ei! Erolla uhkailu on typerää ja lapsellista. Jos olette päättäneet jo erota mitä pitäisi tapahtua jotta asiat muuttuisi, jomman kumman pitäisi muuttua. Teidän pitäisi kyetä sopimaan asioista, tekemään kompromisseja, eikä mollata toisianne erilaisuudesta. Sitten olette olleet niin vähän aikaa yhdessä ja niin nuoriakin että on ihan hyvä katsella vielää sopivaa kumppania rauhassa. Jos suhde on ollut alun alkaen riitelyä, tuskin on helpotusta luvassa.

Tuli ja vesi eivät viihdy yhdessä. Minulla on kokemusta elämästä miehen kanssa, jolle menemiset olivat vaimoa ja perhettä tärkeämmät. Perheelle se oli tuskaa, mies nautti elämästään ja perheen statuksesta ja kaikesta siitä, että hänellä oli kaikki mukavan elämän puitteet. Eroonhan se päättyi. Tällä järjellä olisin jättänyt väliin koko miehen ja katsellut lasteni isäksi luotettavamman ihmisen.

Teillä ei ole kysymys niinkään rakkaudesta, vaan koko kehoa ja mieltä määräävästä seksuaalivietistä. Älä edes kuvittele, että pystyisit muuttamaan miestä, sitä ei voi tehdä toinen. Muutoshalukkuuden pitää tulla itsestä.

Nyt elän yhdessä miehen kanssa, jolla ovat samanlaiset perusarvot ja elämäntavat kuin itsellänikin. Elämämme on mukavaa, nautittavaa ja tasapainoista. Täyttä elämää kaikilla sektoreilla.

Ai pitäisikö jonkun sanoa että olkaa yhdessä ja sikiäkää. Teidän suhteenne ei ole terveellä pohjalla eikä alku kuulosta lupaavalta. Mitä haluat kuulla? Miksi olet epätoivoinen?

itse olin myös ennen nykyistä parisuhdetta "kova menijä", nyt minusta on kuoriutunut oikea kotihiiri. mieheni taas tykkää mennä kavereiden kanssa. joskus lähden mukaan, aika usein en. toisaalta viihdyn myös yksin omassa kodissamme. meillä mies saa ihan itse omantunnon tuskia jos on useita iltoja menossa ja minä kotona ja järjestää itse yhteistä aikaa ja koti-iltoja eli ottaa mut huomioon. myös itse lähden mieheni mieliksi joskus mukaan ja hän on aina tosi iloinen ku lähden. hyvin on toiminut... eli kaikki riippuu siitä mitä ihminen tekee ja ajattelee itse, ei siitä pysyykö kotona jos toinen käskee. itse olen ok tilanteen kanssa koska mieheni ottaa mut huomioon ja jää välillä ihan vapaaehtoisesti kotiin, en koskaan kiellä häntä lähtemästä minnekään. (toimii itseasiassa paremmin ku kiellot koska sitten miehen on itse pohdittava menohalujensa ja mun tärkeyttä)

Mustasukkaisuus on sairaus. Siihen pitää hankkia ammattiapua.Moni liitto on kariutunut tuohon mustasukkaisuuteen ja hyvinkin ikävällä tavalla.
Suhteen alussa on tietysti jonkinlaista mustasukkaisuutta jokaisella ja se on omistamisen halua enemmänkin.
Jos ei voi luottaa toiseen ja on mustasukkainen ilman syytä, on omassa taustassa ollut menetyksiä tai epäluottamusta suhteessa tärkeisiin ihmisiin.

Toi mustasukkaisuus on tosiaan huono juttu, varsinkin just, jos sitä kestää alkuhuuman jälkeenkin ja on vahva osa elämää.

Aikoinaan en mieltänyt (voimakasta) mustasukkaisuutta sairautena, mutta se, mitä olen kuullut, niin kyllä mieltäisin sen sairaudeksi. Mutta kuten sh kertoi, mustasukkaisuuteenkin on saatavana apua. Pieni ja terve mustasukkaisuus on hyvästä mutta jos se on vahvaa ja kenties muuttumassa jo agressiiviseksi, niin silloin ehdottomasti kannataa mennä hakemaan apua siihen.

Luottamus toiseen on kyllä suhteissa myös tärkeää, ilman luottamusta kun on vaikea elää parisuhteessa.

Riina, huomaatko, että oikeastaan vastasit itsellesi jo avauksessasi? Toteat, että olette liian erilaiset onnistuaksenne, haluat perhekeskeisen ja luotettavan miehen, kumpikaan ette pysty muuttumaan muuksi kuin mitä olette ja että yhdessäolo on vaikeaa. - Siis: miksi jatkat suhteessasi jääräpäisesti ja pyydät meiltä sellaisia vastauksia, jotka eivät olisi tosia?

Otsallaankin jo näkee, että toiveenne elämästä ovat ihan erilaiset ja kokemuksen äänellä ainakin minä voin sanoa, että ennusteenne on huono. Sinulle se olisi kohtuuttoman vaikeaa, sillä mies kyllä ottaa oman elämänsä ja nauttisi luotettavan vaimon antamista puitteista, mutta varsinaisen elämänsisältänsä hän tulee aina hakemaan muualta kuin kotoa. Usko, kun sanoan, että tiedän, mistä puhun. Sellaiseen mieheen ei vaikuta mitkään itkut, vetoamiset tai järkipuhe, vaimon elämä on surkean yksinäistä eikä lapset juuri isästään muuta tiedä, kuin että hänestä on ainaista huolta ja harmia äidille, häneen ei voi luottaa ja miehen tarpeet ovat aina perheen edellä. Kaikkein pahin yksinäisyyden muoto on yhdessä, mutta yksin.

Kehotan sinua tosissani päättämään suhteen nyt, kun kaikki on vasta alussaan. Tässä vaiheessa sydänsurut ja sen semmoiset ovat vielä pientä sen rinnalla, mitä jatkamalla tulee. Etsi kumppani, jolla on samanlaiset arvot ja mielenkiinnon aiheet kuin itselläsikin. Elämänikuiseksi toveriksi pitää katsella myös järki päässä, ei siinä pelkät hormonien määräämät huumaukset riitä.

Puhun syvän kokemuksen kautta, sillä olen virheeni tehnyt ja seuraukset kärsinyt, onneksi viisastunut ja nyt onnellisessa ja tasapainoisessa suhteessa miehen kanssa, joka ajattelee elämästä samoin kuin minäkin.

Kyllä ero on teille parasta. Jos miehesi on yhtään minuntyyppinen, niin hauskanpito ja lukuisat naisystävät ovat mieleen. Ihanaa poikamiehen elämää kun viettää, niin seurustelu kiinnosta. Valitse seuraavan kerran tasoisesi nyhverö, joka kokoaa palapelejä ja siteeraa Raamattua ahkerasti.

Toisaalta voisi teidän suhteenne onnistuakin, mutta vaatii paljon myönnytyksiä molemmilta ja sitä luonteen hallintaa. Mutta mitäpä se sinua ap haittaa, jos mies juoksentelee ulkona. Voithan itsekin lähtä flikkaporukassa ulos ja hankkia paljon aikaa vieviä harrastuksia.

Parisuhde kestää paljon paremmin, jos ei koko ajan nysvätä yhdessä. Ja omasta kokemuksestani voin sanoa, että mitä suvaitsevammin noihin miehen menoihin suhtautuu, niin sitä tiiviimmin se kotona loppujen lopuksi pysyy. Onhan teille aikaa harkita...älä vielä heitä kirvestä kaivoon...vai oliko se "kivestä kaivoon" ;)

Puoli vuotta seurusteltu ja riitelette koko ajan?
Puoli vuotta on niin lyhyt aika, että teidän "kuuluisi"
leijua pilvien päällä, nähdä maailma vaaleanpunaisien
lasien läpi eikä nähdä mitään vikaa kumppanissa.

Ainoa ihminen maailmassa, jonka voit muuttaa, olet
sinä itse. Jos pystyt muuttamaan itsesi sellaiseksi, että
rällästäminen kavereiden kanssa on tärkeintä, teillä tulee
menemään hyvin.

Jos sen sijaan haluaisit tämän miehen kasvavan aikuiseksi
ja isäksi, niin onkohan se sittenkään tämä mies jonka haluat...?
MIKSI haluat juuri tämän miehen muuttaa itsellesi sopivaksi?
Olisiko niin, että Sinulle sopisi nyt alkaa perustaa perhettä ym
ja kun siinä hyvä mies jo on, niin mikä ettei?

PS. Rakkauteen ei minusta mitenkään liity vallankäyttö. Päinvastoin.
Rakkaalleen haluaa antaa kaiken maailmassa, ei ottaa häneltä pois. Myös esim. sen ilon mennä kavereiden kanssa ulos. Jos rakastat tätä miestä, suot hänelle onnea ja iloa, kuten tämä kavereiden näkeminen, etkä varsinkaan ole mustasukkainen! Valtataistelu on jotain ihan muuta kuin rakkautta.

Niin, mä ajattelen parisuhteen niin että, kaksi ihmista muodostaa suhteen, jossa molemmilla on hyvä olla. Molempien ihmisten omat tavoitteet ja halut oman elämän suhteen toteutuu ja vielä niin että että ne mätsää toisiinsa. Parisuhteessa ei pitäis toivoa, että kunpa toi toinen muuttus, tai tuntea huonoa omaatuntoa siitä jos itse muuttuu. Vaikea selittää....

Toinen asia, mikä on tärkeetä on se että teillä on tavallaan samanlaiset käsitykset siitä millainen parisuhde on. Joku tuossa aiemmin kirjoitti, että parisuhteessa, "toinen osapuoli on tärkein (ennen lapsia)". Tuohonkin on eri näkökulmia, mä en esim. ole tuota mieltä. Mun mielestä parisuhteessakin se oma onnellisuus ja tavallaan tyytyväisyys omaan elämään on tärkeintä. Ja senpä takia jos mä olen sellasen tyypin kanssa jolla on samanlainen käsitys, niin sitten me voidaan olla onnellisia yhdessä. Se ei tarkoita sitä että mä en ajattele/arvosta toista, se on vaan se miten mä näen parisuhteen.

Mä erosin pitkäaikaisesta, vuosien suhteesta viime syksynä. Olin tosi onneton jo koko kesän, mietin paljon, ja en vain tuntenut oloani onnelliseksi. Toisaalta ex:n suunnlta tuli ehkä pientä kritiikkiä sen suhteen että olen urakeskeinen tms. aina hakemassa jotain uutta, jne. Mä vaan tajusin, että en voi olla onnellinen suhteessa, jossa saan huonon omantunnon siitä, jos haluan jotain , jota poikaystävä ei välttämättä allekirjoita/ tai ei kannusta mua siinä. Musta siis tuntui, että mun pitäs tyytyä johonkin, enkä sais tavoitella suoraan sitä kaikkea mitä elämässä haluan. Lisäksi yks tärkeä pointti oli just toi käsitys parisuhteesta. Ex:n mukaan se toinen osapuoli on parisuhteessa aina tärkeämpi kuin itse, mun mielestä taas itse on aina tärkeämpi.... Kun mä & ex tajuttiin toi ajattelu ero, niin koko juttu oli aika selkee.... MIten me voidaan olla suhteessa, jos näkemykset on noin erilinjoilla. Lisäksi mä vaan tajusin, että jos ois kosittu, niin mä en ois suorilta voinu sanoo kyllä.... Ajattelinpa sitten vaan, että miten sekään ikinä tulee siitä muuttumaan....

Emmä usko, että kukaan voi suoraan sulle antaa vastausta mitä sun pitää tehdä. Mä vaan toivoisit, että sä ajattelet asiaa myös siltä kantilta, mitä sinä itse elämässä haluat, eikä niinkään niin että jos mä nyt tyydyn siihen että kundi rellestää, niin ehkä se siitä rauhottuu. Ei sun tarvi sellasta jaksaa, jos sä et halua jaksaa. Kyllä sen kundinkin pitää osata tajuta tehdä myönnytyksiä, jos se niin haluaa tehdä siis sisimäässään, ilman painostusta. Ja mitä tulee sitoutumiskammo- trendiin, niin mun mielestä niin kauan kuin on kammo, EI ole sitoutunut oikeeseen ihmiseen. Ja sit kun se oikee tulee kohdalle, niin ei tarvi edes miettii, onko valmis "sitoutumaan", se vaan tulee luonnostaan, sisäisenä haluna, sen kummemmin analysoimatta.

Mun mielestä parisuhteessa just se vapaa tahto on tärkeetä, että just ei tarvi pyytää toista ajattelemaan miltä susta tuntuu, vaan se toinen ottaa sun ajatukset huomioon ihan siitä vaan. Ja haluaa ottaa sun ajatukset huomioon. Just mitään painostusta yms. ei mun mielestä hyvässä suhteessa ole, eikä sitä että toivoo sen toisen muuttuvan. Emmäkään toivonut ex:n muuttuvan enkä ois halunnutkaan, se on ihan mahtava ihminen sellassenaan. Todettiin vaan, että kuitenkin elämän katsannat on ehkä erilaiset, ja tavallaan että ei ehkä kuitenkaan pitkässä juoksussa välttämättä oltas täysin onnellisia elämässä....

Tällänen jaarittelu..... :-)

Minusta riitatilanne on analysoitavissa. Itse vedän rajan siihen, mikä loukkaa minua. Siis asioista voidaan "riidellä" ja aina ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta jos sinua tietoisesti loukataan ja varsinkin, jos sitä tehdään toistuvasti, niin kannattaa miettiä jatkoa. Minusta baariin lähteminen on tietoista loukkausta, mutta jokainen vetää rajansa itse.
Pikkumainen suuttuminen jostakin arvostuskysymyksestä on peiliinkatsomisen paikka.

MInäkin olen ollut yhdessä (seurustelua 4 v) puoli vuotta, mutta ei yhtäkään riitaa. No, aivan pieniä törmäyksiä, kun olemme sovittaneet yhteen kaksi aivan eri asioista pitävää.

Mieltymykseni ovat liikunnassa, tuntureissa ja metsästyksessä, kun taas kauniimman osapuolen kapakoissa tms. korkkaripaikoissa.
Toinen nauttii hiljaisuudesta ja toinen seurasta, mutta olemme kuitenkin sovittaneet menemiset niin, että en lähde viikkojen taipaleille kännykän kuulumattomiin, ekä hän juokse kapakoissa yksinään.

On tullut terassit, hotelliviikonloput, ravintolaillalliset, taidenäyttelyt, elokuvat yms. On myöskin sieni- ja ruskaretket, puhumattakaan tavallisesta mökkeilystä. Ompa esiin kaivettu laskettelukin, joka oli jo jäänyt vuosien taa. Siis, on löytynyt yhteistä tekemistä vaikka kuinka paljon. Olispa vain enemmän vapaata.

Ei kaikki ihmiset ole samanlaisia, eikä toisen luonnetta voi muuttaa, mutta itse voi muuttua.

Tähän kyllä tarvitaan se puoli vuosisataa, että ne särmät vähän hioutuvat, kuten Jasmine tuolla alussa mainitsi. Sinullahan on aikaa ja voimia odotella sitä oikeaa elämää. Älä tyydy kuitenkaan pelkkään odotteluun ;)

Minulla on nyt vapaata aikaa ruhtinaallisesti.

Luin eilen Apu-lehdestä Laura Voutilaisen polvivammasta. Hän sanoi olevansa touhottaja ja laskettelu saa tulevaisuudessa jäädä.

En nimäkään enää kaipaa rinteisiin. Sukset ja monot jäivät avioerossa mökille ja siellä saavat pysyä. Laskettelen vain netin palstoilla höpsöjä juttuja.

Viestistäsi ei selviä sukupuolesi. Olet luultavasti mies harrastuksista päätellen. Voihan se olla toisinkinpäin. Tunnen paljon naisia, jotka viihtyvät luonnossa jopa työnsä puolesta. "Niin niitä honkia humisee tuolla Suomen taivaan alla...."

Onpa tosiaan hyvä, että olen sinkku. En kaipaa terasseille, hotelliviikonlopuille, ravintolailllallisille, taidenäyttelyihin, elokuviin mökkeilystä puhumattakaan. Sieniä ja marjoja saa toreilta ja kaupoista.

Ikääntyneenä Ellinä olen täysin urbaanisoitunut. Elämäntyylini on toihin, toiseen työhön ja kotiin. Kesäaikaan vain harvemmin toiseen työhön.
Millä välillä minä ehtisin viihdyttämään seurustelukumppania. Ei ole aikaa eikä kumppaniakaan. Onhan tämä netti. Tämä ajaa saman asian.

Olin ja tulen olemaan kuin ap. Olen kotihiiri ja absolutisti. Puritaani.
Palapelejä en kasaa, mutta Raamattu on minulle tärkeä. Vertaan usein vanhaa ja uutta painosta keskenään.

Olkaa nuoret naiset tarkkoina valitessanne puolisoa ja isää lapsille.
Uutta isää ei voi lapselle hommata vaikka joku Elli niin tässä viestiketjussa kertoi tehneensä.

Meidän lapsilla on aina ollut ja tulee olemaan maailman paras isi.
Hän oli aikoinaan kiltti kuin Herran enkeli. Sitten kaljanjuonti vei menessään ja mukaan astoi uudet naiset.

Suosittelen lukemaan IL:n Sofian palstaa. Siellä ammattiterapeutti antaa hyviä neuvoja. Sama nainen esiintyi kerran telkkarissa ja antoi itsestään hyvän käsityksen.

Hän on jo useassa vastauksessa pitänyt yksin jäämistä hyvänä vaihtoehtona.

Muistaakseni tuo terapeutti on jo toisessa avioliitossa. Minä sen sellaiseen ryhtyisi. On niin vietävän mukava olla tyhjän panttina. Joutavana ihmisenä.
Korvana täällä Elleissä. Tukea ja saada itsekin hyvän mielen jutuista.

Olen kirjoitellut netissä vuosikausia. Hyvää tämä on minulle tehnyt.
Jos olisin lähtenyt tunturiin rymyämään Karhun kierrokselle tai parkettien partaveitsien taivutettavaksi, ei nuoruudessani oikutellut polvi olisi siitä tykännyt.

Lukekaapa rakkaat Ellit uusimman Apu-lehden juttu Pietarin katulapsista.
Noin kovaa elämää ei onneksi eletä Helsingin kaduilla. Jos eletään, niin minä nostan mahdottoman kalabaliikin. Tulen omalla nimellä julkisuuteen ja sanon suorat sanat päättäjille.

Kotiolot pitää olla lapsilla mukavat. Jos isä ja äiti jatkuvasti nahistelevat, vetävät päihteitä ja ovat väkivaltaisia, lapsi lähtee asumaan kadulle.
Kotona on niin paha olla.

Mitäköhän minä taas ajan takaa räpätykselläni. Niin, että kotona pitää olla hyvä ja kodikas tunnelma. Siellä on hyvä olla ja hengittää. Saa tulla ja mennä. Kukaan ei kyttää eikä vahtaa. Netissäkin saa roikkua ja kertoa asiat niin kuin ne ovat.

Olen ehkä Suomen suorapuheisin nainen. Olen joutunut vastuuseen kirjoituksistani. Ehkä joudun vastakin. Mutta tykkään taistella oikeudessa.
Ihan maalaisjärjelläkin pärjää. Mutta jos ei pärjää, niin juristeja löytyy omasta takaa.

Jos tulee kallis oikeusprosessi, niin pitää taas tienata enemmän rahaa.
Jos en jaksa, niin kaipa sitten kirjoitan kirjan kuumille kiville. Niin Tuula Sariolakin teki eikä nostanut evääkään. Kyllä haamut kirjoittavat, jos minun tyyli ei pure. Menee aikaa korkeintaa neljä päivää. Ihan yhtä kauan kuin Hiljaiset sillat kirjan kyhäämiseen.

Tee niin kuin minä tein. Annoin miehen mennä niin paljon kuin halusi vuosikaudet. Jotenkin hän kyllästyi siihen menemiseen ja on nyt oikein kotihiiri. Saa edelleen mennä jos haluaa, mutta kun ei halua. En ole koskaan kieltänyt mieheltäni mitään, vaikka en ole pitänyt kaikesta mitä on tehnyt? paljon pettämistä ollut. Minulle tuli sellainen kyllästyminen kaikkeen ja otin itseäni niskasta kiinni, ja kokeilin minäkin kaikenlaista? Yhdessäoloa on kestänyt yli 25 vuotta. Tässä vain on se huono puoli, ettei mies pidä menemisestäni ja on tavattoman mustasukkainen. Eikä varmaan kovin kivalta kuulosta tällainen menettelykään, mutta viis siitä..

minä olin avioliitossa, jossa ei riidelty, mutta se oli katastrofi ja päättyi katastrofiin, vasta näin jälkeenpäin ajatellen. Väitän, että riidattomuus merkitsee toisen alistumista. On aivan mahdotonta, että kahdella itsenäisellä ihmisellä on aivan identtiset ajatukset.

Myös riidattomuus tekee liitosta värittömän eli tylsän. Hallittu riiteleminen ja sopimisen hyvä mieli antaa vaihtelua.

Olipa vastauksia! :)
Suurin riidan aiheemme siis on se, että minä en ole menotyyppiä, ja mies on. Kaikki kesän tapahtumat pitäisi koluta läpi, ja mieluiten kaljatuoppi kädessä ja kaverit mukana, ja minä myös. Mutta jos minä en lähde, hän lähtee joka tapauksessa, varsinkin nyt kun on ollut riitoja ja erottu meinattu monesti. Välittämättä siitä, vaikka minä loukkaannun. Mutta minulle se perheen perustaminen on ykkösjuttu. Ja sitä ennen, tykkään olla ihan vaan kotona, tai urheilla yhdessä, harrastaa kaikenlaista. Pelkään kotibileitä, koska pelkään sosiaalisia tilanteita, en ole niin puhelias "porukkatyyppi". Mieheni kanssa taas kyllä pälpätän vaikka mitä. Mieheni on paras ystäväni, ja mieheni sanoo samaa minusta, vaikka se on vaikea uskoa kun haluaa olla menossa koko ajan. Minulla ei ole kavereita juurikaan, mutta en ole koskaan oikein kaivannutkaan suurta kaveriporukkaa ympärilleni. Olen aina ollut perhe- ja sukukeskeinen ihminen. Mutta en silti usko, että olisin millään lailla katkera miehelleni, kun hänellä on kavereita ja minulla ei. Hän on sanonutkin, että hänestä tuntuu että olisi vankilassa, kun ei saa olla kavereiden kanssa. Minun mielestä kavereita kuuluu kyllä olla; mutta eikö niiden kanssa voi tehdä muutakin järkevämpää kuin ryypätä!? Esim urheilla ja käydä kaffilla. Näin naisena ajattelisin, mutta kaipa miehet näkee ajanvieton kavereiden kanssa erilailla. Onko miehille ryyppääminen tapa nollata aivot, jos on ollut suhteessa riitoja?

Ja mitä sitten tulee pettämiseen.. Mieheni on vilkuillut ryyppäämisen ohella muita naisia, ja olen todella suuttunut tästä. Itse en voisi katsella muita, kun ei ensinnäkään kiinnosta yhtään, kun olen suhteessa, ja toiseksi se on väärin. Kuinka voi jatkossa luottaa tämän jälkeen siihen, että olen ainoa kaunis nainen, vaikka toinen kuinka vakuuttaa? Olisikin helppo unohtaa.

En kuitenkaan kaikesta tapahtuneesta huolimatta voisi elää ilman miestäni. Onko se sitten riippuvaisuutta, tiedä sitä. Mies on parhaimmillaan aivan ihana, hellä ja välittäväinen minua kohtaan. Mutta kun riitoja tulee, hän on kuin eri ihminen. Hän kyllä haluaa perheen, mutta vasta kun on rahatilanne kunnossa. Ja ennen kaikkea suhde.

Ja vielä, että voiko se pitää paikkansa, että vastakohdat täydentävät toisiaan? Hiljaisesta tulee vähitellen ulospäinsuuntautuneempi ja iloisempi, ja menevä mies rauhoittuu.

Nuori mies on kiinni kavereissaan, ja siihen on hänellä syynsä. kavereille ei mennä selittämään, että "ruvetaanko sekoilun sijaan urheilemaan, koska muija käski tehdä niin". Oletko edes yrittänyt samaistua miehesi ajatusmaailmaan? Sinuna en ap, aliarvioisi miehesi tarpeita. Millä tavalla olet parempi kuin miehesi, kahveinesi ja urheiluinesi ja sukuinesi?
Kyllä maailma on kuule täynnä sellaisia ison perheen unelmavävyjä, jotka urheilevat niin että hammaskuoret lepattaa. Hae sellainen itsellesi, äläkä yritä muuttaa täysin päinvastaista ihmistä omaan muottiisi. Tulee vielä molemmille vain paha mieli, kun aina olet väärässä paikassa väärään aikaan, ja väärällä tavalla.