Eropohdintaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asdöflkajdöflk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asdöflkajdöflk

Vieras
Huokaus, elämä tuntuu olevan taas ihan solmussa.

Olen ollut pitkään naimisissa arabimiehen kanssa. Mielestäni meillä ei ole ollut kulttuurieroista johtuvia ongelmia - vai olenko valehdellut itselleni - mutta toki toisen ulkomaalaisuus tuo tiettyjä paineita suhteeseen.

Lapsia on kolme.

Kun meillä menee hyvin, tunnen itseni läheiseksi miehen kanssa, mutta kun sukset menevät ristiin, ne menevät totaalisen ristiin.

Milloin ne sitten ovat liikaa ristissä? Nyt tuntuu, että seesteisen jakson rikkoo milloin mikäkin riita, ja yleensä kaikki on aina minun vikaani.

Olen yrittänyt oikeasti miettiä omaa käytöstäni ja joitain vikoja itsessäni tunnistanutkin, mutta voiko kaikki oikeasti johtua minusta?

Nyt esim. mies, joka on iltatöissä, on vihainen, koska joutuu hoitamaan syyslomalla olevia lapsia. Ihan kuin minä en haluaisi, mutta olen töissä, eikä minulla ole lomaa!

Hän myös kuvittelee, että iltaisin minä vain laitan lapset nukkumaan ja istun loppuillan sohvalla, mikä ei myöskään pidä paikkaansa - illat ovat lyhyitä, se on totta, mutta minulla on paljon tekemistä - lasten harrastusmenoja, ruuanlaittoa, siivousta, pyykkäystä, toisinaan teen töitä illalla tai opintoihini liittyviä tehtäviä jne.

Sanomattakin lienee selvää, että minun työni on ihan typerä ja opinnoista ei kannata keskustella.

Eilen riita puhkesi siitä, kun valmistamani lihapaisti ei ollutkaan vielä kunnolla pehmeä. Mies suuttui, koska hänen mielestään en keskittynyt, vaan muut asiat ovat minulle tärkeämpiä. Kävin päivällä lenkillä ja hänen mielestään väsytin siellä itseni.

Hän odottaa muutenkin, että viikonloppuisin minun pitäisi olla yhtä aurinkoa aamusta iltaan, koska hänellä on ollut rankka viikko - siis tämä koskee kaikkia viikonloppuja. Ja ymmärrän sen kyllä toisaalta, mutta rankkaa on kai voinut olla muillakin?

Eilen hän myös totesi, että en saa enää osallistua poikamme harrastukseen, se on kuulemma miesten juttu. Pysy kotona ja huolehdi tytöistä - ensimmäisen kerran kuulin hänen suustaan jotain tämän suuntaista.

Olen huomannut, että usein pohdin miten paljon helpompaa olisi elää yksin lasten kanssa, mutta silti ajatus on kauhea. En halua viedä lapsilta isää, ja hyvät ajat ovat hyviä. Avioero olisi myös jotenkin iso häpeä, en tiedä miksi.

En tiedä miten pitäisi toimia. Yleensä alan puolustella itseäni, itken ja huudan, mutta taidan yrittää olla nyt vain hiljaa. Vaikka ei kai asiat puhumatta parane.

:laugh:

Suomalaiset naiset ovat maailman sinisilmäisimpiä. Eikö jumalauta sinne päähän edes pälkähdä että tällaisia ristiriitoja saattaa tulla kun lähtee suhteeseen tuollaisen kulttuurikuilun yli?

Kokeile niitä perinteisiä suomalaisnaisten keinoja saada mies kontrolliin eli nalkuttamista ja pihtaamista. Suosittelen kuitenkin ensin treenaamaan itsepuolustusta tai ainakin refleksejä.

olipa empaattisia vastauksia.

Avioliittoa on takana 15v, nyt on vain kärjistynyt tilanne. Itse en aio kääntää tätä kulttuurikysymykseksi, sillä mielestäni se ei ole sitä.

kuule te olette molemmat väsyneitä! mies todennäköisesti kokee että sinun pitää jaksaa koska hän ei jaksa! silloin kun ei itse kestä sitä ettei pysty sihen mihin pitäis tulee helposti syytettyä toista ainakin vihaisena. olen syyllistynyt samaan itsekkin,kun syyllisyys painaa liikaa on pakko saada kevennettyä sitä taakkaa muuten psyyke hajoaa.

tarvitte hoitoapua, rauhallisempaa elämää ja päätöksen pysyä yhdessä. pariterapiastakin voi olla hyötyä.

lue defensseistä.. jokaisella ihmisellä on omansa.

Kylläpä kuulostaa varsin loisteliaalta parisuhteelta.

Onko miehesi muslimi?
Ja kyllä, minäkin olen sitä mieltä, että suomalaiset naiset tuntuvat olevat yltiömäisen sinisilmäisiä. Avioliitto ja lapsia arabimiehen kanssa - mitä odotit? Rakkaus on ehkä sokea alussa, mutta järki käteen. Kulttuureissa on huomattavia eroja, ei siitä mihinkään pääse vaikka kuinka optimistisesti haluaisi ajatella.

Huoh.

Pariterapiassa käyneenä terapeuttimme puhui juuri noista ongelmista mitä meilläkin oli. Ne ovat aivan yleisiä perheessä missä on paljon lapsia ja ruuhkavuodet. Olette uupuneita ja miehellä taitaa olla sellainen olo, että hän on nyt se uupuneempi ja sinulla taas sellainen olo, että teet jo liikaa.

Ehkä tarvisitte kaksikenkeisen loman tai jotakin mikä vähän herättäisi taas sitä romantiikkaa ja lämpöä?
Suosittelem myös lämpimästi kirjaa
http://cdon.fi/kirjat/junkkari,_kaija_maria/l%C3%A4sn%C3%A4_ja_l%C3%A4hell%C3%A4-9189638
Bänä tyypit ovat jopa konsultoineet pariterapeuttiani. Tämän kirjan avulla molemmat ymmärrettiin paljon ja pyydeltiin vuorotellen toisiltamme anteeksi.

Ja tiedoksi minulla on suomalainen mies. Tuonkaltaiset ongelmat eivät taida olla mitenkään kultuurisidonnaisia vaan liittyvät uupumukseen ja vaikeisiin aikoihin parisuhteessa.

Voimia teille! Meillä menee jo paljon paremmin :=

[QUOTE="Vieras";29122548]Kylläpä kuulostaa varsin loisteliaalta parisuhteelta.

Onko miehesi muslimi?
Ja kyllä, minäkin olen sitä mieltä, että suomalaiset naiset tuntuvat olevat yltiömäisen sinisilmäisiä. Avioliitto ja lapsia arabimiehen kanssa - mitä odotit? Rakkaus on ehkä sokea alussa, mutta järki käteen. Kulttuureissa on huomattavia eroja, ei siitä mihinkään pääse vaikka kuinka optimistisesti haluaisi ajatella.[/QUOTE]

Oikeesti ime tolppaa.
Minulla on yksi muslimiperhe ystävinä ja en ole sen ihanempaa ja huomaavaisempaa perhettä tavannut. Ja mies on ihana! Kovin hiljainen ja hymyilee aina ja auttaa meillä remonttijutuissa. Upea puoliso ja isä. Herranjestas sentään. Miten ihmiset sekoittavat muslimit äärimuslimeihin? Ihan kuin jokainen kristitty olisi ristiretkeilijä.

Sekopäitä mahtuu ihan joka kulttuuriin.
Jos ihminen tahtoo pois omasta maastaan niin todennäköisesti siellä on jotakin mistä tämä ei pidä. Suosittelen tutustumaan eri kultuurien historiaan ja arkipäivän kulttuurriin. On paljon muutakin, kuin se mitä meille uutisoidaan. Molemminpuolin.

Mä lyön vetoa, että jos ap ei olisi maininnut miehen alkuperää täällä pyydettäisiin ymmärtämään myös väsynyttä miestä ja hakemaan toisilleen enemmän aikaa ja apua. Nyt kaikki johtuu siitä, että hän on muslimi :D

Kaksplus! Takuuvarmaa viihdettä!

Mä lyön vetoa, että jos ap ei olisi maininnut miehen alkuperää täällä pyydettäisiin ymmärtämään myös väsynyttä miestä ja hakemaan toisilleen enemmän aikaa ja apua. Nyt kaikki johtuu siitä, että hän on muslimi :D

Kaksplus! Takuuvarmaa viihdettä!

Ap ei vastannut onko mies muslimi, kysyin sitä siksi, koska tuli mieleen tuosta tekstistä, miehen asenteesta. Lähipiirissäni on muslimeja (juuri samalla asetelmalla, nainen suomalainen, mies muslimi) ja ihan heräsi vain kysymys, se on kans kumma juttu että aina kun ottaa kantaa kulttuurieroihin, niin alkaa tämä 'olet rasisti' -tyylinen vittuilu. Minulla on/on ollut lähipiirissäni myös muita eri kulttuurista lähtöisin olevia pariskuntia.

Onhan se nyt fakta, että jos otat puolisoksesi eri kulttuurissa eläneen, muslimin, mustalaisen, aasialaisen tai vaikkapa suomalaisen, niin kyllähän se kulttuuri jälkensä jättää vahvasti, JOKAISEEN ja JOKAISESSA kulttuurissa eläneeseen.
Niin myös muslimimaasta kotoisin olevaan, ihan yhtälailla kuin vaikkapa suomalaiseen valkoiseen naiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja asdöflkajdöflk;29119166:
Nyt esim. mies, joka on iltatöissä, on vihainen, koska joutuu hoitamaan syyslomalla olevia lapsia. Ihan kuin minä en haluaisi, mutta olen töissä, eikä minulla ole lomaa!

Hän myös kuvittelee, että iltaisin minä vain laitan lapset nukkumaan ja istun loppuillan sohvalla

Sanomattakin lienee selvää, että minun työni on ihan typerä ja opinnoista ei kannata keskustella.

Eilen riita puhkesi siitä, kun valmistamani lihapaisti ei ollutkaan vielä kunnolla pehmeä. Mies suuttui, koska hänen mielestään en keskittynyt, vaan muut asiat ovat minulle tärkeämpiä. Kävin päivällä lenkillä ja hänen mielestään väsytin siellä itseni.

Hän odottaa muutenkin, että viikonloppuisin minun pitäisi olla yhtä aurinkoa aamusta iltaan, koska hänellä on ollut rankka viikko - siis tämä koskee kaikkia viikonloppuja.

Eilen hän myös totesi, että en saa enää osallistua poikamme harrastukseen, se on kuulemma miesten juttu. Pysy kotona ja huolehdi tytöistä - ensimmäisen kerran kuulin hänen suustaan jotain tämän suuntaista.

Ja kyllä em. lauseet mielestäni kuvastavat oikein hyvin muslimikulttuurin asennetta.
Voisin kuvitella em. lauseet jokaisen tuntemani muslimimiehen suuhun.

Ja ei, en ole rasisti vaan realistisesti tiedostan eri kulttuurien eroavaisuudet.

Yhteistyössä