Eroon yösyötöistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iipsu

Vieras
Mulla on 10kk vanha tyttö joka heräilee 1-3krt yössä syömään jonka jälkeen jää samaan sänkyyn meidän kanssa aamuun asti. Haluisin siirtää tytön omaan huoneeseen, sillä yöheräily on alkanut haitata omia uniani, tytsy repii unissaan mua tukasta ja naamasta ja on myös onnistunut tippumaan sängystä pari kertaa yöllä vaikka nukkuukin meidän keskellä ja olen laittanut laidoille "muureja" jne. Huomaan itse nukkuvani huonommin kun vauva nukkuu vieressä.
Tyttö on alkanut myös herätä ihan pieniikiin ääniin kuten askeliin tai peiton rapinaan, esimerkiksi kun hiippaillaan illalla nukkumaan niin tämä herää. Ennen nukkui kun tukki.
Tämän takia omaan huoneeseen siirtyminen voisi olla paikallaan, mutta miten pääsee eroon yösyötöistä? Saan joinakin yönä hyssyteltyä tytön takaisin uneen sylissä mutta siinä menee kauan aikaa ja tuntuu ettei energia riitä yöllä tunnin kanniskeluun..eikä hyssyttely ole näyttänyt tuottavan edes tulosta. Olen koittanut antaa myös vettä pullosta, mutta raivostuu kun huomaa ettei saakaan maitoa ;S ottaa kyllä pullosta korvikemaitoa, mutta auttaako sen antaminen pääsemään eroon tissistä?

Apuja, vinkkejä??

ei siinä oikein auta muu, kuin olla antamatta vain sitä tissiä ja taistella muutama yö. tassuttelua vois koittaa. minä käytin semmoista tracy hoggin nostelu-unikoulua kun vauva oli 6kk ikäinen ja se toimi hyvin. siinä on tosi tarkat ohjeet, ettei tuntia tarvitse kannella putkeen. mut siinäkin voi aluksi kestää.. ei taida oikein olla oikotietä onneen... :) voimia!

Meillä aloitettiin vieroitus pikkuhiljaa 9 kk:n iässä, jolloin siirrettiin poika nukkumaan omaan sänkyyn. Aiemmin poika nukutettiin viereen meidän sänkyyn. Sovittiin miehen kanssa, että iltaimetyksen jälkeen hän hoitaa loput iltatoimet ja laittaa vauvan nukkumaan. Pari ekaa iltaan hieman protestoi itkulla, mutta tosi vähän itki, max. 20 min., eikä mitenkään hysteerisesti. Nukahti silittelyyn, emme raaskineet huudattaa, koska nukahti helpoiten noin. Otin yöllä viereen ja pari kertaa syötin, mutta sitten meilläkin alkoi vieressä nukkuminen käydä samalla tavalla levottomaksi kuin teillä. Välissä oli kuitenkin flunssaa ja korvatulehdusta, joiden takia yösyöttöjen jättäminen pois viivästyi.

11 kk:n iässä tuli sopiva hetki aloittaa yövieroitus kokonaan. Minä menin sohvalle nukkumaan (korvatulpat korvissa, etten hermostuisi vauvan itkusta) ja mies hoiti yöheräilyt. Ensimmäisenä yönä poika itki klo 00-02, ei putkeen, vaan välillä torkahteli ja heräsi taas itkemään. Mies tarjosi vettä nokkamukista, silitti ja otti syliin, jos itku yltyi kovaksi. Seuraavana yönä heräsi klo 3, itki hetken ja nukahti. Sen jälkeen on herännyt 1-2 kertaa yössä, mutta on rauhoittunut saman tien silittelyllä.

Viime yönä poika nukkui koko yön heräämättä! Muutamassa viikossa on edetty aika huimasti! Sänky on edelleen meidän vanhempien makuuhuoneessa, mutta tarkoitus on kohta siirtää se pojan omaan huoneeseen, kunhan saamme sen vain kuntoon.

Meillä siis toimi parhaiten se, että mies hoiti yöheräämiset. Vastaavasti päivisin on imetys tehostunut, poika oikein tankkaa läheisyyttä. Sylittelen muutenkin ahkerasti, jottei yöllä tarvitsisi ikävöidä äitiä.

Nukahtaako tyttö aina tissille, siis yöunille mennessään? Jos tekee näin, niin siinä se syy, miksi vaatii tissiä aina kun havahtuu unestaan, ei siis osaa nukahtaa ilman. Minä suosittelen kokeilemaan nukuttamista ilman tissiä ja sitten vaan kylmästi ei anna yöllä maitoa...ei pullosta eikä tissistä. Kyllä ne vauvatkin tottuvat ajan kanssa, huuto on tietysti ensin hirmuinen.

Meillä on reilu 10 kk ikäinen poika, joka herää vielä kerran aamusta noin kuuden aikaan syömään ja jatkaa sitten uniaan pari tuntia. En ole omaa laiskuuttani ja omanapaisuuttani viitsinyt vielä lopettaa tuota aamun syöttöä, onhan se kivempi nukkua itsekin pitempään. Yöunille käydään noin klo 20 eli kyllä mie uskon että ihan nälkäänsä heräilee kuuden aikoihin.

Aikaisemmin poika vaati maitoa useamminkin yössä, mutta sitten lopetettiin "pullolle nukuttaminen", eli poika alkoi nukahtaa omaan sänkyynsä pelkän rätin kanssa.

Tsemppiä ja jaksamista, tämäkin on vain vaihe... =)

Minä lopetin yösyötöt myös noin 10 kk iässä. Tyttö nukkui meidän sängyssä tuolloin ja nukutin hänet rinnalle. Kun hän heräsi, en antanutkaan tissiä vaan pidin vain sylissä ja hyssyttelin ja lauloin. Ensimmäinen kerta oli pahin ja pisin, mutta siitä hyssyttelyaika väheni nopeasti. Hän ei myöskään huolinut vettä. Rintaa annoin sitten aamuyöstä noin viiden aikaan.

Ennen vuoden ikää siirsin hänet nukkumaan omaan sänkyyn omaan huoneeseen. Samalla lopetin nukuttamisen rinnalle. Istuin vain sängyn vieressä ja rauhoittelin. Noin vuoden ikäisenä lopetin viimeisen yösyötönkin, kun hän ei enää siihen nukahtanut. Samoihin aikoihin lopettelin päiväimetyksenkin.

Nykyään nukutan hänet vieressä istuen. Tähän menee aikaa noin 5-30 min. Päiväunille nukahtaa nykyään itse. Yöheräilyjä on vielä silloin tällöin, mutta silloin riittää paikalle meno ja odotus, että nukahtaa uudestaan. Tosin välillä joudun ottamaan tytön vielä viereen nukkumaan, kun huomaan, että hän ei meinaa nukahtaa enää uudestaan. Niin nopeasti sitä on laiskistunut istumaan yöllä sängyn vieressä.

Nukahtaa itse yöunille omaan sänkyynsä, ei tissille.

Ehköhän tää tästä, tuntuu vaan ettei mitään edistystä tapahdu ;S ja raskasta kannella rimpuilevaa lasta ja jos laitan sängyyn niin nousee samantien ylös eikä suostu olemaan makuuasennossa, ei sitä väkisinkään voi pitää siitä.. :(

Yhteistyössä