Nukahtaminen tuskaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Napero -79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Napero -79

Vieras
Ongelmana meidän 9 kk tytöllä on nukahtaminen illalla sekä yöheräily. On nukkunut levottomasti jo 3 kuukautta, ja kuukausi sitten siirrettiin nukkumaan isosiskon 4 v. kanssa samaan huoneeseen. Eipä helpottanut tilanne. Laitan tytöt nukkumaan klo 21 ja isosisko nukahtaakin hienosti omaan sänkyynsä. Esikoinen sen sijaan aloittaa hulinansa. Nousee väkisin seisomaan ja kun lähden huoneesta, alkaa hirveä huuto. Rauhoittuu kyllä silittelämällä ja tassuttelemalla, mutta heti kun lähden huoneesta, nousee tyttö seisomaan ja alkaa huuto. Olen kokeillut myös sitä, että käännän vain aina tytön selälleen ja tassuttelen, mutta tuntuu, että sekään ei lopulta rauhoita. Selkä krampissa lähden sitten jossain vaiheessa huoneesta ja palaan takaisin muutaman minuutin kuluttua rauhoittamaan tyttöä ja laittamaan tutin suuhun.

Pitäisikö vain sitkeästi kääntää aina tyttö selälleen ja olla koko ajan siinä vieressä kun nukahtaa vai poistua välillä huoneesta ja palata takaisin rauhoittelemaan? Välillä tuntuu tosiaan, että rauhoittuu ja nukahtaa, mutta kun hiivin pois, viimeistään huoneen ovella havahtuu ja rupeaa huutamaan. Joskus läsnäoloni rauhoittaa ja joskus tuntuu, että se vain piristää. Puolen tunnin- tunnin kuluttua sammahtaa omaan sänkyynsä, joskus itsekseen ja joskus minun läsnäollessani. Yöllä herää pahimmillaan puolen tunnin välein huutamaan kurkku suorana ja silloin täytyy käydä rauhoittelemassa. Ihan pikku itkun takia en mene huoneeseen, mutta AINA itku yltyy kovaksi nopeasti. Isosiskokin alkaa olla kyllästynyt tilanteeseen, kun ei saa nukuttua. Paluuta entiseen ei ole, koska nykyiseen meidän vanhempien huoneeseen ei mahdu pinnistä. Täytyykö ruveta nukkumaan lastenhuoneen lattialla patjalla vai mitä tehdä?

Siis onko lapsesi kuinka väsynyt kun laitat hänet sänkyyn? Kuinka monta tuntia edellisistä päiväunista on kulunut tuolloin? Meillä lapsi on väsynyt viiden tunnin päästä siitä kun hän on herännyt päiväunilta, joten jos yhdeksältä on tarkoitus nukuttaa, niin viimeistään neljältä lapsen täytyy olla hereillä viimeisiltä päikkäreiltä. Päikkäreiden säätäminen vois auttaa jonkin verran - mut toisaalta lapsesi on siinä iässäkin, että yöt voi olla levottomia ja nukahtaminen vaikeaa.

Päivärytmi on tällainen: herää 7.30-8, ekat päikkärit lounaan jälkeen klo 12-15 ja toiset ennen päivällistä 17-18. Varsinkin noille ekoille päikkäreille nukahtaa helposti ja nukkuu unet vaunuissa. Sisällä päikkäreistä ei varmasti tulisi mitään. Jossain vaiheessa tyttö nukkuin yhdet päiväunet klo 12-16, mutta nukahtaminen illalla oli ihan yhtä vaikeaa kuin nyt. Tuntui, että tyttö oli yliväsynyt. Aamupäivän unia ei ole ikinä harrastanut, vaan jaksaa kyllä hienosti valvoa sen 4 tuntia ennen ensimmäisiä päiväunia. Vai pitäisikö nukuttaa vaunuihin esim. klo 10 ja sitten toiset unet vaikka klo 14? Tämänhetkinen rytmi vain tuntuu sikälikin hyvältä, että parin kuukauden päästä aloittaa päivähoidon, jossa päikkärit ovat juuri lounaan jälkeen n. klo 12.

Voi olla, että teillä on ne toiset päikkärit jo liikaa. Tai ainakin ihan liian myöhään. Itse kokeilisin niitä yksiä päikkäreitä 12 eteenpäin. Jos vauva aikaisemmin oli liian yliväsynyt nukuttuaan vain yhdet päikyt, voi hän nyt olla jo kypsä siihen, että yhdet nukutaan. Meillä mentiin tuossa iässä vielä kaksilla päikkäreillä mutta viimeisimmät olivat klo16-17. Juurikaan yhtään yli klo 17 ei auttanut antaa nukkua, sillä sen huomasi heti iltaunille menossa. Meilläkin tuo yöuniaika sama kuin teillä. Ja sekin, että hän jos hän nukahtaa huonosti niille toisille unille, on minun mielestäni merkki siitä että hän ei välttämättä niitä enää tarvitse. Se meillä on aina ollut merkki siitä, että päiväunirytmin muokkaus on edessä, kun joillekin päikkäreille on ollut vaikea nukahtaa.

Nukahtaa kyllä toisille päikkäreillekin ihan hyvin, kun käy pienen vaunulenkin ensin heittämässä. Sitten nukkuisikin vaikka kuinka pitkään, herätän kyllä viimeistään klo 18. Mutta täytyy kokeilla, jos pärjäisi jo yksillä päikkäreillä tai nukkuisikin vain klo 17-17.30, jos herää aikaisin ekoilta päiväunilta. Kiitos vinkistä!

Aikaista vikoja päikkäreitä ja ole vieressä, kunnes nukahtaa. Eiköhän se auta. Ei tuon ikäisen tarvitse osata nukahtaa ilman aikuisen läsnäoloa. Läsnäolosi tuo kuitenkin turvaa. Ja sitä hän näyttää tarvitsevan, kun itkee perääsi. Ja mä nukkuisin kyllä samassa huoneessa kuin 9 kk vanha. Mutta mä tein muutenkin asiat eri tavalla. Vauva nukkui vieressäni ekat 2 vuotta ilman huutoja ja itkuja ja ylösravauksia.

Yhteistyössä