Eroon vaipoista??

Mulla on 2 v ja 8 kk ikäinen poika, joka on edelleen vaipoissa. Ilmoittaa kyllä iloisesti kun kakka tulee ja juokseen omaan "kakkanurkkaan", mut ei suostu potalle. Tänään kun vaihdoin (yök!) kakkavaippaa kysyin et koskas kakkaat pottaan? Poika vastas taas et tiistaina, mut sitä tiistaita ei siis vielä oo tullu.
Pottailua ja pienentäjällä istumista on harjoteltu tarrojen voimalla, mut "saalista" ei oo saatu. Tänään puhuin taas kerran, et sit kun on kesä ja lämmin niin saat olla ulkonakin ilman vaippaa ... Tuloksena oli et ensin tuli pikkusiskon kanssa riitaa lelusta ja sit poika juoksi omaan huoneeseen itku kurkussa. Luulen et nää liitty siihen vaippakeskusteluun.

Miten mun pitäis toimia? Odotanko et laps haluu ite potalle vai miten?

Kiitos vinkeistä :flower:
 
ennen kouluikää
Kertokaa mullekin! Täällä taistellaan 2½-vuotiaan kanssa. Yhtenä päivänä hinkuaa itse aamulla alushousut jalkaansa ja muistaa jopa hetkittäin kiiruhtaa omatoimisesti potalle. Toisena päivänä kulkisi vaikka koko päivän likaisissa vaipoissa, kun potalle ei voi mennä, vaippaa ei saa vaihtaa ja peppua ei saa pestä. Jemmaa jopa kakkaa vaipassaan ja väittää, että haju ei tule hänen pöksyistään. Palkintotarrat toimivat aikansa, mutta nyt potalle ei taida saada kuin kirveellä ja sitä en aio kokeilla. Pitää vissiin ootella vielä?
 
Nakkasin omalta pojaltani vaipan kertalaakista pois kesällä kun hän oli 2,5v. Tätä ennen koitettiin pottaharjoittelua vaihtelevalla menestyksellä. Viikon ajan päästeli housuihin eli pyykkiä tuli, mutta sen jälkeen ei vahinkojakaan liioin sattunut. Tyttö on nyt 2v ja kun ilmat lämpeää, otan vaipan pois. Meillä myös taistelua ettei menisi potalla ainakaan pyydettäessä. Uskon että hänkin potalla alkaa käymään kun vaihtoehtona märät housut.
Vaipan laitan automatkoille, en muuten. Varavaatteita vaan täytyy kantaa mukanaan.
 
Mä kans haluun vinkkejä!
Meillä 2v9kk päiväkuiva muuten, mutta kakkaa ei suostu pottaan eikä pyttyyn tekemään. Nyt menee jo vessaan kakalle, kun on vaippa. On koitettu kakkahädän tullen pottaa ja pyttyä, mutta ei anna tulla.
Olishan se kiva, kun ei tarttis vaippaa kakan varalta enää kuskata mukana.
 
Sinttien äiti
Minä otin pojalta laakista vaipan pois hänen ollessaan 2v2kk ikäinen. Kakat kyllä tulivat kohtuu usein housuun tämänkin jälkeen, mutta sitä ennen hän ei niitä tehnyt minnekään muualle kuin vaippaan. Tuossa 2.5 v tienoilla loppui kakkojen tuleminen housuun täysin ja potalla käyntikin alkoi luonnistua oma-aloitteisesti ilman jatkuvia vahinkoja.
 
Tyttäreni on khta 3v. ja edelleen vaipoissa, osaa joskus lirutella ja parit kakatkin on tullu pottaan mut on taipumusta pantata kakkaa jos ei vaippaa ole..... se on huonompi homma kun maha menee ihan kovalle en sit tiedä et mitä tekis...
 
Meillä poika joka on nyt 3vuotta oppi päiväkuivaks varmaan puoli vuotta sitten mutta kakat tuli aina housuun. vaikka just oltais istuttu pöntöllä (potalla ei ole ikinä suostunu istumaan). Ja vaikka olisin kysyny että onko kakkahätä johon poika vastas että "ei" ja sit juoksi omaan huoneeseen ja väänsi kakat sekunnissa housuun..Ja sit se tuli sanomaan että "kakka tuli housuun". No siinä pestiin sit kakkakalsareita harva se päivä ja äiskältä palo käämit harva se päivä(vaikkei tietenkään olis saanu)..Niin että poikakin jo oppi sanomaan että "tuhat kertaa on sanottu tosta kakkamisesta" kun oltiin pesemässä pyllyä ku oli taas tullu housuun..
Mutta nyt on varmaan jo reilu kuukausi tullu kakka pönttöön, yleensä heti aamulla ja illalla puuron jälkeen. Mä olen antanu sit aina kakkaamisen jälkeen jonku palkinnon, yleensä jotain hyvää..(Soo soo) Mä luulen että kyse on vaan siitä että on tarpeeks kypsä oppimaan jonku asian ja sitä ei voi millään ite jouduttaa. Ja olin ihan varma ettei se poika IKINÄ opi kakkaamaan muuhun ku housuunsa niin kyllähän tuo oppi! Eli kärsivällisyyttä vaan kaikille, tiedän että ottaa aivoon kun on joka päivä kakat lapsella housussa mutta kyllä ne kaikki joskus oppii!!
Yövaippa meillä on viel käytössä joka joskus kuiva mut yleensä märkä. =) =)
 
Meillä poika joka on nyt 3vuotta oppi päiväkuivaks varmaan puoli vuotta sitten mutta kakat tuli aina housuun. vaikka just oltais istuttu pöntöllä (potalla ei ole ikinä suostunu istumaan). Ja vaikka olisin kysyny että onko kakkahätä johon poika vastas että "ei" ja sit juoksi omaan huoneeseen ja väänsi kakat sekunnissa housuun..Ja sit se tuli sanomaan että "kakka tuli housuun". No siinä pestiin sit kakkakalsareita harva se päivä ja äiskältä palo käämit harva se päivä(vaikkei tietenkään olis saanu)..Niin että poikakin jo oppi sanomaan että "tuhat kertaa on sanottu tosta kakkamisesta" kun oltiin pesemässä pyllyä ku oli taas tullu housuun..
Mutta nyt on varmaan jo reilu kuukausi tullu kakka pönttöön, yleensä heti aamulla ja illalla puuron jälkeen. Mä olen antanu sit aina kakkaamisen jälkeen jonku palkinnon, yleensä jotain hyvää..(Soo soo) Mä luulen että kyse on vaan siitä että on tarpeeks kypsä oppimaan jonku asian ja sitä ei voi millään ite jouduttaa. Ja olin ihan varma ettei se poika IKINÄ opi kakkaamaan muuhun ku housuunsa niin kyllähän tuo oppi! Eli kärsivällisyyttä vaan kaikille, tiedän että ottaa aivoon kun on joka päivä kakat lapsella housussa mutta kyllä ne kaikki joskus oppii!!
Yövaippa meillä on viel käytössä joka joskus kuiva mut yleensä märkä. =) =)
 
vaipat pois
Meillä ne vaipat oli ainakin esteenä kuivaksi opettelulle. Niin kauan kuin pidin lapsella yövaippaa, pissat tulivat vaippaan. Mutta heti kun otin vaipan pois yöksi niin lapsipa pysyikin kuivana. En tiedä miten muilla toimii, mutta meillä tämä toimi hienosti ja 2v2kk lapsi oli täysin vaipaton.
 
Meillä kans
Sama homma olis edessä, pissat tekee vielä vaippaan, mutta kakat onneksi ilmoittaa ja tekee mielellään pottaan tai pytylle pienentäjän kanssa. Oppi tuohon perhepvhoitajan luona, mutta nyt on otettava kylmästi vaan vaipat pois, kun täyttää kohta 3 vuotta tytteli.. Voi kauheeta, montakohan päivää tekee housuun pissat..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:59 Vilma-Onni kirjoitti:
Mä kans haluun vinkkejä!
Meillä 2v9kk päiväkuiva muuten, mutta kakkaa ei suostu pottaan eikä pyttyyn tekemään. Nyt menee jo vessaan kakalle, kun on vaippa. On koitettu kakkahädän tullen pottaa ja pyttyä, mutta ei anna tulla.
Olishan se kiva, kun ei tarttis vaippaa kakan varalta enää kuskata mukana.
Meillä poika 5v kärsii vielläkin ummetuksesta ja pelkää kakalle menoa panttaa viimeiseen asti, kun yritin n. 2 vuotiaana painostaa potalle kun näki ihan selvästi että nyt on hätä.Ei suostu myöskään menemääm kakalle vieraassa paikassa.Joten älä ota mitään paineita kyllä lapset oppivat kun ovat siihen henkiseti valmiita.Tytön kanssa sai oppia ihan omaa tahtiin ja hienosti on neiti 3v täysin kuiva.<br><br>
 
Meillä tyttö 2v4kk, ja pikkuhiljaa ollaan alettu harjoitteleen kotona oloa ilman vaippaa. Toiset päivät pysyy ihan kuivana, toisina päivinä pyykkiä tulee. Kakkaaminen on myös meillä ongelma. Nyt on suostunut muutamat kakat tehdä pottaan, mutta yleensä panttaa sen aikaa, että äiti suostuu vaipan laittamaan. Tytöllä myös taipumusta ummelle/kovalle vatsalle, joten en viitsi kovin kauaa kiusata.

Ulkona ja vieraisilla vaippaa pidetään. Jos vaippa on ei tyttö sano jos pissattaa, mutta ilman vaippaa sanoo kyllä, tosin välillä liian myöhään. Kesällä olis tarkotus ottaa vaippa kokonaan pois. Välillä hermot menee, mut eiköhän se kuulu asiaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:59 Vilma-Onni kirjoitti:
Mä kans haluun vinkkejä!
Meillä 2v9kk päiväkuiva muuten, mutta kakkaa ei suostu pottaan eikä pyttyyn tekemään. Nyt menee jo vessaan kakalle, kun on vaippa. On koitettu kakkahädän tullen pottaa ja pyttyä, mutta ei anna tulla.
Olishan se kiva, kun ei tarttis vaippaa kakan varalta enää kuskata mukana.
Meillä 3v2kk poika ja kakkaa vaippaan. Pyytää vaippaa kun on hätä, muuten on päiväkuiva. Kerran tuli kakat pönttöön, liekö vahinko pissan yhteydessä vai miks, mut olin sanonut jo aikasemmin, että kun kakkaat pönttöön/potalle niin lähetään ostamaan auto tms.lelu. No sit mentiin ostamaan. Yritin sitten uudelleen houkutella potalle niin sanoi, että sit mennään ostamaan auto. Enää tarjous ei ole voimassa ;)
 
Kiitos vastauksista! Nyt oon antanu pojan kakata ihan rauhassa vaippaan. Eilen taas ilmoitti että tulee kakka ja lähti juoksemaan kakkanurkkaan, mut palaskin vähän epäuskoisen näkösenä takasin =). Odotti varmaan ehdotusta pöntölle menosta, mut sitä ei tullu ja poika kakkas ilosesti vaippaan (YÖK!). Käytiin eilen pikkusiskon neuvolassa ja mainitsin että ollaan harkittu vaipatonta kesää. Täti tuumas vaan et ei oo kiirettä, varsinkaan pojalla. Mä kyllä odotin jotain kannustavaa ...
Meillä vaan ei pääse syksyllä kerhoon jos on vaipoissa :/ . Mut katotaan jos aika tekis tehtävänsä kesän aikana.
 
Meillä tyttö ( 3 vuotta) kärsi pitkään pottakammosta, koska hänellä on ollut ummetusta. Tytöllä oli pari kertaa vaippa kuiva aamulla ja päivällä. Huomasin, että tyttö osaa pidättää. Otin vaipan kokonaan pois. Tyttö pissasi kaksi kertaa housuun, jonka jälkeen hän meni itse potalle. Samalla jäi myös yövaippa pois. Tyttö ei halunnut vaippaa ja on ollut nyt myös yökuiva. Hän sanoi, että vaipat viedään vauvoille =) Lasta ei kannata pakottaa potalle jos hän ei ole valmis. Varmin tapa on ottaa vaippa pois ja antaa pissan tulla housuun. Kuullostaa tylyltä, mutta nykyajan vaipat imee niin hyvin pissan ja tuntuvat kuivalta. Kesäkin tulee pian ja silloin vaipan pois jättäminen on helpompaa kun voi pissata puskaan =)
 

Yhteistyössä