eroon vaipoista

Heippa äidit!

Meillä on 2.5 v poika, joka on tähän mennessä ollut käytännössä melkein koko ajan vaipoissa (muutamia harjoitteluja lukuunottamatta). Nyt kuitenkin kesän lähestyessä ajattelimme ottaa vaipan suoraan pois ja opetella kuivaksi. Eilen poika itsekin totesi, että: " Olen iso poika, ei halua vaippaa". Ajattelin, että nyt on varmaan sopiva aika. Vahinkoja tulee, toki, mutta lapsi ei siis itse ymmärrä ilmoittaa hädästään, joten kaikki tulee käytännössä housuun. Mulla meni hermot, vaikka vasta kolmas päivä menossa. Laitoin vaipan takaisin. Luulin, että tämän ikäinen lapsi osaisi jo itse ilmoittaa hädästä, saati pidättää sen muutaman sekunnin, että ehditään potalle.. Miten teillä onnistunut kuivaksi opettelu?

Alkuun kannattaa kysellä lapselta onko tarvetta käydä vessassa. Esimerkiksi puoli tuntia tai tunti on sopiva väli kysymiselle. Voitte myös käydä järjestelmällisesti aina unien ja ruokailujen jälkeen, niin käynteihin muodostuu rytmi. Ei lapsi voi osata ennakoida ja pidättää, jos sitä ei ole ensin harjoitellut. Sinun tulee siis auttaa lasta alkuun. Uskon, että tuloksia tulee nopesti nyt, kun lapsikin ajattelee olevansa liian iso käyttämään vaippoja. :)

Alkuperäinen kirjoittaja macy gray:
Alkuun kannattaa kysellä lapselta onko tarvetta käydä vessassa. Esimerkiksi puoli tuntia tai tunti on sopiva väli kysymiselle. Voitte myös käydä järjestelmällisesti aina unien ja ruokailujen jälkeen, niin käynteihin muodostuu rytmi. Ei lapsi voi osata ennakoida ja pidättää, jos sitä ei ole ensin harjoitellut. Sinun tulee siis auttaa lasta alkuun. Uskon, että tuloksia tulee nopesti nyt, kun lapsikin ajattelee olevansa liian iso käyttämään vaippoja. :)
Tietenkin olen kysynyt tarviiko käydä pissalla, mutta vastaus on aina ollut negatiivinen, ja sitten heti tullutkin jo housuun. Rytmi meillä on ollut aina harjoitellessa. Nyt kun laitoin vaipan takas (kymmenien vahinkojen jälkeen), niin poika ei suostukaan enää potalle. :(

Meilläkin on käytetty tuota muistuttelua eli usein kysyttiin että onko hätä tai käydäänkö pissalla kokeilemassa. Esikois poika oppi ajan kanssa parin takapakin jälkeen kuivaksi lopullisesti vähän 3-v synttäreiden jälkeen (joskus sattui yövahinko) ja tyttö oppi n.2v7kk ikäisenä. Kyllä se siitä ajan kanssa. Kesällä on hyvä harjoitella varsinkin jos on oma suojaisa piha jossa voi juoksennella ilman pöksyjä tai pikkuhousuilla kaikessa rauhassa...

Minusta kuivaksioppimista voi jossain määrin tukea ja siihen kannustaa. Varsinainen hädän tunnistaminen ja pidättäminen siihen saakka, kun vessaa keritään, tulee lapsesta itsestään, kun taito on kehittynyt. Meillä esikoisen kanssa tuettiin paljon kehitystä harjoittelemalla pottailua jo 7 kk:n iästä alkaen. Alle 2v:na kävi potalla jo oikein hyvin ja vaippa lähes kuivana pysyi. Vajaa 2½ v:na kokeiltiin ilman vaippaa. Lapsi ilmoitti hädän, mutta ei kyennyt pidättää vielä veskiin asti. Laitettiin vaippa takaisin. Ei mennyt kuin kolme kuukautta niin lapsi alkoi itse käydä vessassa ja näin vaippa jätettiin pois. Vahinkoja ei enää sen jälkeen tullut.

Yhteistyössä