Eroon tuttipullosta

Hei

Minulla on vähän päälle 2 vuotias poika, jolla on nyt kaiken lisäksi tullut jo ihana uhma ikä. Eilen päätin, että tänään pullot lähtee. Ollaan peräti oltu hereillä puolisen tuntia ja kamala tappelu jo sen pullon perään. Ei suostu edes syömään, kun ei saa pulloa.
Meillä on muutenkin mennyt pullopainotteisesti tässä pidemmän aikaan, mutta nyt alkoi riittää. Poika ei sustu tosiaan syömään, kuin muutaman lusikallisen ruokaa ja huutaa jo pulloa ( tätä siis tapahtui jo aikaisemmin, ei suostu syömään, sen takia pullo pidempään)

Onko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä, että millä saisi pojan nopeammin unohtamaan pullon? Vastaavia kokemuksia?

Kauankohan siihen menee, että poika alkaa syömään paremmin?
 
En kauheasti osaa auttaa mut auttaisiko jos poika saisi itse valita kaupasta uuden nokkamukin/mukin pullon tilalle ja lusikan,haarukan tai vaikka lautasen?Meillä neiti sai itse valita pullon tilalle eikä mikään muu muki kelvannut pariin viikkoon...ja pullo jäi ilman sen suurempi huutoja...
 
Meillä 1,6 kk neiti luopui tuttipullosta helpolla, kun ensin vaihdettiin Aventin pulloihin sopiva kova nokka. Siitä sitten siirryttiin hiljalleen mukiin, jota oli etukäteen markkinoitu isojen juttuna. Lisäksi sai vielä prinsessa aiheisen sporttikorkillisen juomapullon vahvistamaan omaa uskoa et on nyt tosi iso... Nyt tuttipullot ja tutit kuuluvat siis vain vauvoille neidin mielestä.
 
Nokkamukin avulla meilläkin onnistui, meillä käytössä Aventin pehmeänokkaiset. Yölläkin onnistuu juominen hyvin, kun niissä on venttiili eli sänky ei kastu.

Meillä oli tuttipullo käytössä kaksivuotiaana enää unimaidon kanssa ja satunnaisilla yösyötöillä. Niistä päästiin eroon parissa illassa, kun tiukasti sanoin, että maitoa ei enää tule, vettä saat nokkamukista. Nykyään juo itse yöllä mukista vettä, jos tulee jano.
 
Ei poika oikein suostu juomaan pillimehuja. Menee leikkimisen puolelle se homma. Meillä tollainen tupperwaren nokka muki, joka ei vuoda, jos sitä päätä ei purista. Siitä kyllä tykkää juoda. Nyt on mennyt toinen päivää päin pyllyä pullon ottamisen jälkeen. tosin oman mokan tein ja nyt saan siitä veilä kärsiä lisää... Täytyy kehitellä taas jotain muuta kivaa... Kaupasta saa valita omat aamu jailtapalat, kun ei oikein ole puuron ystävä. Seuraavalle tulevalle lapselle en kyllä pulloa niin hanakasti anna.
 
Minusta tuttipullo on oiva keksintö. Ihan vain kommentoin viimeistä viestiä, että seuraavalle lapselle ei anneta sitä...Minulla kaksi lasta, molemmilla ollut tuttipullo ja tutit. Pieleen mennään vaan siinä, ettei niitä oteta vuoden kieppeillä pois. Isommilla tulee muutakin mukana niihin sitten kuin pelkkä imutteluntarve. Vaikeaa se on ja mahdottomalta tuntuu, mutta juuri otin kertalaakista omalta 10kk tutit ja tuttipullot. Ja on ollut ihan nalkissa niihin. Mutta tosi helpolla näin pieniltä saa.Onko teillä unilelu? Olen molemmille lapsille unilelun tyrkyttänyt ihan tarkoituksella pureskeltavaksi. siitä saa hyvän siirtymäobjektinkin jatkossa. Unilelua suosittelen ratkaisuksi ja äidille pitkää pinnaa. Älä anna pulloa takaisin!
 
Meillä siirryttiin pullosta NUBY merkkiseen nokkamukiin jossa silikoninen nokka eikä nestettä tule kuin imemällä. Näitä saman tyyppisiä on varmasti muitakin merkkejä, mutta kokeile! Hirmu monet vierastaa nokkamukin kovaa nokkaa, näin myös meillä toinen lapsi. Pilli muki on myös hyvä vaihtoehto, samoin ihan tavallinen muki josta hörppyyttää...
Meillä esikoinen joi pullosta 1.5 vuotiaaksi asti, tosin ainoastaan vaan ilta maidot, nokkamuki kelpasi jo vuoden tienoilla.
Kakkonen nyt kohta 1v eikä juo ilta maitoa lainkaan, syö puuron illalla ja juo nokkamukista vettä. Päiväunille ainoastaan vielä pullon kanssa, mutta sekin jäänee pian pois....
Tosi paljon jaksamista, ei kannata enää antaa jos yhden kerran olet pullon pois ottanut, tuon ikäinen lapsi ymmärtää jo että jos kiukkuan niin äiti kyllä sen antaa. Päättäväisyys vaan ja pinna venymään. Kyllä se vielä siitä unohtuu... :hug:
 
Pakko kommentoida noita NUBY-nokkamukeja... Meillä oli semmoinen käytössä pojalla ennen vuoden ikää ja se silikoninen nokkaosa ei kestäny hampaita yhtään. Ei menny ku pari viikkoa, kun poika oli pureskellu siitä nokasta palan pois - onneksi huomasin ajoissa ja sain kaivettua sen silikonipalan suusta pois ennen kuin poika ehti nielaista tai vetää sitä henkeen. :|

Tuttipullovieroitukseen on paha sanoa mitään, kun poitsu ei ole oikeastaan juuri tuttipulloa käyttänyt. Meillä siirryttiin suoraan nokkamukiin puolivuotiaana ja imetys lopetettiin joskus 14kk iässä lapsen omasta aloitteesta.
 

Yhteistyössä