Eroon tuttipullosta

Taas olen samoine virsineni täällä, mutta minkäs teet, kun tuttipullosta ei päästä meillä eroon ei sitten millään :ashamed:

Eli meillä nyt 1v 4kk tyttö, jota olen yrittänyt vierottaa pullosta jo muutamaankin otteeseen, mutta aina antanut juomalakon ja kiukuttelun edessä periksi. Nyt maanantaina aloitimme taas siten, että aamu- ja iltamaidon saa pullosta, mutta lounas-välipala-päivällinen mennään nokkamukilla ja jatkuvasti on ns.sporttipullossa vettä tarjolla. Ensimmäisen päivän itki ja huusi pullon perään keittiön pullokaapin edessä, toisen ja kolmannen päivän sai itku-potku-raivareita ja makasi mahallaan huutaen lattialla ja tänään sitten kuvioon tuli pelleily eli ottaa maitoa nokkiksesta suuhun ja päästää samantien rinnuksille nauraen. Aikamoinen tahtonaisen alku meillä siis :whistle:

Kertokaa nyt kokeneemmat epätoivoiselle, että mitä tässä voi tehdä?? :ashamed: Annanko raivota ja sählätä, kunnes tyttö lopulta (toivottavasti) joskus antaa periksi nokkikselle vai tulkitsenko tilanteen niin, että hän ei vain ole valmis jättämään pulloa ja annan (taas!) periksi?? Mitenkään erityisesti hän ei mielestäni ole pullossa roikkunut ts. aikanaan meni 2,5kk että suostui ylipäätään pullosta juomaan maitoa ja esim. sängyssä ei meillä koskaan juoda vaan aina syöttötuolissa.

Ja mikäs juttu se sitten on, kun sanotaan tämänikäisellä pahimman imemisvietin olevan jo takanapäin, mutta nyt pullovieroituksen aikana tyttö lutkuttaisi tuttiansa aina vaan? :eek: Koskaan ei olla muutoin sitä käytetty kuin unien yhteydessä ja nyt pitäisi päivälläkin saada imeä!

Ja niin, on kokeiltu sitten kaikki maailman nokka- ja taikamukit, sporttipullot ja pillit, tavalliset mukit ja lasit Muumikuvioilla ja ilman EIKÄ VAAN SUOSTU JUOMAAN MUUSTA KUIN PULLOSTA!!

Auttakaa naista hädässä! Toiveena olisi, että isosisko olisi vieroitettu pullosta, kun pienempi syntyy vajaan 3 viikon päästä :saint:
 
Mie en ainakaan keksi muuta vaihtoehtoa, kuin kylmän viileesti vaan olla antamatta sitä pulloa. Ei terve lapsi pääse kuivumaan vaikkei muutamaan päivään mitään joisikaan, lisäät vaikka nestettä aluksi ruokiin enemmän. Menee varmasti vaan vaikeammaksi mitä isommaksi lapsi kasvaa. Meillä jätettiin viikko sitten pullo kokonaan pois, pitkään menikin niin ettei juonut siitä kuin iltamaidon. Parina iltana kyseli pulloa, mutta nyt näyttäisi unohtaneen sen jo kokonaan. Ikää 1v8kk.
 
Mäkin jättäisin ne pullot kertalaakista pois. Ei mitään armoa että illalla ja aamulla saa pullosta ja muulloin ei. Silloinhan just raivoaa ne päivät ja mahdollisesti on juomatta iltaan koska tietää että sitten pullon taas saa.

Jätät pullon pois ja alat tarjota juomaa nokkiksesta ja/tai tavallisesta mukista hörppäämällä. Ja kuten Katja tuossa neuvoi, lisää nestettä ruokiin. Ei se lapsi parissä päivässä nestehukkaan menehdy, kyllä se sitten juo kun on oikeesti jano.

Ja pakko sanoa, että ei lapsi ole tyhmä. Hän tietää jo että olet antanut jo kahdesti periksi, miksipä et antaisi myös tällä kertaa kun tarpeeksi raivoaa? Nyt sinun pitää pysyä tiukkana ja näyttää kuka teillä määrää. Ole jämpti ja asiallinen, älä mene temppuiluun mukaan. Jos ei suostu juomaan, tarjoilu pois ja seuraavalla kerralla yritetään taas uudestaan. Hyvin se tulee menemään.

Ja tuosta imemisvietistä. En usko että kyse on enää mistään imemisen tarpeesta vaan tavasta ja siitä että tutti tuo turvaa ja lohtua. Ja se on varmaan kiva sitä lupsutella :) Meillä tyttö on nyt 1v9kk ja saa tutin vain päikkäreille ja yöunille. Nyt huomaan että ois aika jättää se kokonaan pois kun on alkanut huudella sen perään taas päivisinkin, ei suostu antamaan sitä pois ja kiukkuaa jos pitää tutit jättää sänkyyn.

:hug:
 
Kiitokset vastauksista! :flower:

Aivan samalla tavalla olen itsekin ajatellut, koska tokihan siis _tiedän_ miten tässä pitäisi toimia, mutta kun olen niin pahuksen lepsu äiti joissakin asioissa :ashamed: Ja selvää se on, että lapsi tajuaa, että olen vietävissä kuin pässi narussa ja siksi temppuilee! En vaan voi uskoa, että hän ei anna periksi vielä viidentenäkään päivänä :(

Kyllä tämä itsellekin on kasvun paikka, jos en näin pienessä asiassa osaa olla tiukkana niin minkäslaista meillä mahtaakaan teini-iässä olla! :headwall: Ja minä kun olin aina ajatellut tulevani tiukaksi äidiksi silloin kun lapsia ei vielä ollut :LOL:
 
Meillä oli juuri tuossa iässä ja muutama kuukausi sen jälkeen "vauvataantuma" kun olisi vaan pullosta juonut maitoa eikä ollenkaan syönyt kiinteää, samoin tutti oli koko ajan mielessä. Meillä laajasti allerginen lapsi, joten tuttipullo on edelleen käytössä 1 v. 10 kk mutta rajoitetusti ja on meillä kyllä onnistunut. Tutin käyttöä alettiin rajoittaa muutama kuukausi sitten ja 2-3 viikkoa protestoi itku-potkuraivareilla jne. Tuttipulloa ja korviketta alettiin rajoittaa samoihin aikoihin, se menikin helpoimmin eli nyt saa tuttipullostaa maitoa vaan aamulla ja illalla sekä päiväunille mennessä eli lounaan jälkeen. Tuttipullosta vierotan sitten kun voidaan tuo korvike jättää pois.

Ole johdonmukainen ja sitkeä, siihen voi mennä kaksi-kolme viikkoa mutta sitten helpottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mäkin jättäisin ne pullot kertalaakista pois. Ei mitään armoa että illalla ja aamulla saa pullosta ja muulloin ei. Silloinhan just raivoaa ne päivät ja mahdollisesti on juomatta iltaan koska tietää että sitten pullon taas saa.

Jätät pullon pois ja alat tarjota juomaa nokkiksesta ja/tai tavallisesta mukista hörppäämällä. Ja kuten Katja tuossa neuvoi, lisää nestettä ruokiin. Ei se lapsi parissä päivässä nestehukkaan menehdy, kyllä se sitten juo kun on oikeesti jano.

Ja pakko sanoa, että ei lapsi ole tyhmä. Hän tietää jo että olet antanut jo kahdesti periksi, miksipä et antaisi myös tällä kertaa kun tarpeeksi raivoaa? Nyt sinun pitää pysyä tiukkana ja näyttää kuka teillä määrää. Ole jämpti ja asiallinen, älä mene temppuiluun mukaan. Jos ei suostu juomaan, tarjoilu pois ja seuraavalla kerralla yritetään taas uudestaan. Hyvin se tulee menemään.


:hug:
Näin tekisin itsekin. Voimia
=)
 
Peesaan. Eli kertalaakista vaan pois ja vaikka molemmat luputtimet. Leikkaa vaikka pullotutteihin niin iso reikä, että maito virtaa eikä tarvitse imeä. Kyllä noin iso tyttö jo hoksaa, että nyt se on rikki. Tutille voi tehdä samat temput. Mä leikkasin tyttömme tutista imuosan pois, tyttö yritti lupsuttaa sitä, mutta kun ei onnistunut se jätettiin kokonaan. Ikää oli silloin vuosi tai vähän alle.

Pysyt vaan tiukkana vaikka miten pahalta tuntuisi. Tsemppiä!
 
Kiitos kannustavista sanoista - olette ihania! :heart:

Lupaan aloittaa tiukan linjan heti maanantaina: nyt siis viikonlopun vielä kokeilen tätä aamu+iltapullo- tarjoilua, vaikka selväähän se jo on, että homma ei niin toimi.. Äsken lounaalla joi taas pikkuisen nokkiksesta, mutta se taisi johtua mamman ja papan läsnäolosta ja näyttämisentarpeesta. Mutta joi kuitenkin edes vähän!

Eihän lapsi opi, jollen minä opeta, mutta miksi se voikaan olla näin vaikeaa pysyä tiukkana :/
 
Carmen, tulethan kertomaan miten tuo tuttipullosta vierottaminen alkaa sujua???!
Täällä myös poika 1v 3kk:tta ja mikään muu ei kelpaa kuin tuttipullo... ja itse ei pullosta edes viitsitä pitää kiinni :headwall: Jossain kohti mennyt tältä äidiltä homma pahasti hakoteille joo, mutta nyt pitäis meillä kans tosissan päästä jo tuosta tuttipullosta seuraava askel eteen päin.

Toivottavasti vieroitus teillä onnistuu! =)
 

Yhteistyössä