Eroon raskauskiloista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mössö__
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mössö__

Vieras
Heippa!

Aletaanpa raskauskilojen pudottamiseen porukalla! Mulla on kuukauden ikäinen vauva ja raskauskiloja tuli 9 joista olen saanut pois 8kg. Ei siis sinällään paha tilanne mutta haluaisin saada vielä enemmän kiloja pois. Pituuteni on 160cm ja paino tällä hetkellä 59,7kg eli normaalipainon ylärajoilla keikutaan...
Tavoitteena olis saada painoni 53kiloon. Uskon että täysimetyskin osittain auttaa painon pudotuksessa mutta lisäksi täytyy kyllä kiinnittää ruokavalioon enemmän huomiota ja treenailla ahkerasti. Mulle treenaus tarkottaa vauvan kanssa kävelyä, vähän myöhemmin hölkkälenkkejä ja kotikonstein punttijumppaa. Muuhun ei ole mahdollisuuksia...

Mutta näillä puheilla, olis kiva jos saisin tsemppikavereita :)

t. mössö joka haaveilee litteästä vatsasta ;)

Hei! En varsinaisesti liity joukkoon, mutta vinkkinä että pelkällä imetykselläkin lähtee jo noin 1kg/kk. Itse olen ollut juuri samankokoinen kuin sinä ja 6kk synnytyksestä ja painoin tuon 54kg. Tsemppiä laihdutukseen!

Alkuperäinen kirjoittaja mössö__:
Heippa!

Aletaanpa raskauskilojen pudottamiseen porukalla! Mulla on kuukauden ikäinen vauva ja raskauskiloja tuli 9 joista olen saanut pois 8kg. Ei siis sinällään paha tilanne mutta haluaisin saada vielä enemmän kiloja pois. Pituuteni on 160cm ja paino tällä hetkellä 59,7kg eli normaalipainon ylärajoilla keikutaan...
Tavoitteena olis saada painoni 53kiloon. Uskon että täysimetyskin osittain auttaa painon pudotuksessa mutta lisäksi täytyy kyllä kiinnittää ruokavalioon enemmän huomiota ja treenailla ahkerasti. Mulle treenaus tarkottaa vauvan kanssa kävelyä, vähän myöhemmin hölkkälenkkejä ja kotikonstein punttijumppaa. Muuhun ei ole mahdollisuuksia...

Mutta näillä puheilla, olis kiva jos saisin tsemppikavereita :)

t. mössö joka haaveilee litteästä vatsasta ;)

Oletpa tosi ylärajoilla. painoindeksisi on 23 (normaalipaino 20-25) Voisit siis painaa 64kg, ennen kuin voit sanoa olevasi normaalipainon ylärajoilla. Haluat siis olla normaalipainon alarajoilla? Tehkää jooko sairaalloisen laihuuden ihannoijat oikein paljon lapsia, niin ei ainakaan parane tämä nykyinen normaalipainoisia aliarvioiva kauneusihanne. Kohta varmaan laitat lapsesikin dietille, mutta onhan se jo aikakin, onhan se jo sentään 1kk vanha.

just joolle: itse lienet reilusti ylipainoinen - laihoille ja itsestään huoltapitäville kateellinen...Oli vain niin katkeran sävyinen kirjoitus.

Itse olen 171cm pitkä. Paino ollut 56 ennen raskautta nyt 60. Itseäni ei kiinnosta indeksit tai luvut - ainoastaan se mitä näkyy ja tuntuu. Indeksien mukaan omat mitat varmaan ihan viivoilla, mutta kun on ollut elämänsä riuku, niin nämä ylimääräiset kilot ahdistaa. En tosin ole niitä yrittänyt laihduttaa ja tuskin yritänkään, mutta toki haaveilen että entiset vaatteet joskus menisi päälle. Että ymmärän kyllä jos mössö haluaa laihduttaa vaikka lukujen puolesta ei tarvitsisikaan. Tsemppiä ja toivotaan että saat itsesi sellaisiin mittoihin että olet itseesi terveellisesti tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niinpä:
Itse olen 171cm pitkä. Paino ollut 56 ennen raskautta nyt 60. Itseäni ei kiinnosta indeksit tai luvut - ainoastaan se mitä näkyy ja tuntuu. Indeksien mukaan omat mitat varmaan ihan viivoilla, mutta kun on ollut elämänsä riuku, niin nämä ylimääräiset kilot ahdistaa. En tosin ole niitä yrittänyt laihduttaa ja tuskin yritänkään, mutta toki haaveilen että entiset vaatteet joskus menisi päälle.
Olen samanmittainen ja painan viisi kiloa enemmän kuin Sinä. Kymmenen vuotta sitten ennen lapsia painoin saman verran kuin sinä, mutta en mahtunut niihin vaatteisiin kuin nyt. Miksikö? Siksi, että olin laiha läski, nyt olen lihaksikas ja hoikka.
Eli mitä yritän sanoa: Noilla kiloilla ei kannata alkaa "laihduttaa" lihasta pois. Syö kunnon aterioita ja harrasta kunnon keskivartalon lihasjumppaa, (astangajoogaa, Pilatesta, Callaneticsia) niin massu on kuosissa ennemmin kuin arvaatkaan.:) Itse suosin Callaa, on noista mielestäni kaikkein tehokkain.

Ja onnittelut vauvasta! Vauvat ovat vain vähän aikaa pieniä :), vievät paljon aikaa ja niissä riittää käsityötä. Hyvä että pidät huolta itsestäsikin. Vaikka vauva meneekin "löysän massun" edelle tarpeineen, pari jumppahetkeä päivässä ei ole millään lailla vauvalta pois, jos isukki tai hyviä ystäviä on mukana kuvioissa auttamassa sopivana hetkenä. Päinvastoin, uutta puhtiahan se liikunta vain antaa. :) Tsemppiä ja voimia!

Ap:n otsikon tulisi olla EROON RASKAUSKILOSTA, ei -kiloista, ;). Ymmärrän pyrkimyksesi, itsekin tavoittelen mieluummin normaalipainon ala- kuin ylärajoja! Mieheni ei onneksi kuitenkaan ihannoi nykyihanteen mukaista lantiotonta, langanlaihaa ja silikonitäytteistä naisvartaloa. Lohdutan sinua että itseltäni lähti 1-2kg kuukaudessa täysimetyksen ajan. Olen alle lähtöpainon, 166cm/57kg. Haastavaa on imetyksen lopetus, kääks. Siis luopua suklaan ja jätskin mussutuksesta kun lasten silmät painuvat umpeen.

Kiitos kommenteista, tosin tuo justjoo:n kommentointi ihmetytti kyllä...:-O

Kävin juuri pitkällä kävelylenkillä ja olo on mainio. Uskon että pelkällä liikunnan alottamisella voin jo saada painoa alaspäin. Mietinkin että varmaan imetyksellä lähtee lisää ihan itsestäänkin mutta kyllä mää haluan terveen ja reippaan olon. Jaksan vauvaakin hoitaa innolla kun on energiaa. Mukavaa on ollut ainakin tähän asti. Onnen hetkiä joka päivä :)

En tosin mitään stressiä ota kiloista, terveellisillä ruokavalinnoilla ja liikuntaa säännöllisesti niin siinä se on. Joskus viis vuotta sitten painoin 52kg ja näytin melko riukulta joten mulle riittäs varmasti se 54-55kg. Mutta sitten sen näkee. Varmaanki hyvältä näyttää jos urheilen paljon kuin se että laihduttaisin nopeasti liikkumatta laisinkaan. Laihaläski olomuoto ei järin houkuttele ;)

Minä painan noin kymmenen kiloa enemmän kuin ennen raskautta ja lapsikin on jo kolme vuotias. Vaikka paino on paljon korkeampi, mahdun samoihin vaatteisiin kuin ennen. Tämä johtuu siitä että lopetin puntarilla juoksemisen ja painoon tuijottamisen. Aloitin liikunnan harrastamisen tosissaan, käyn juoksemassa, sauvakävelyllä, salilla, joogassa ja bosujumpassa. Kroppa on aika kiinteä ja lihaksikas, ei laihaläski. Kannatan kaikkien naisten pistävän puntarin roskiin ja aloittavan liikunnan ja lihaskunnon ylläpidon (kasvattamisen), laihat läskit (joita kaveripiiri pullollaan, koska ihannoidaan vaan lukuja) ovat rumia (roikkutissit, lautamainen roikkuperse jne.)

Mutta saako imetyksen aikana laihduttaa? Olen kuullut ja lukenut, että laihduttaessa rasvasoluihin varastoituneet ympäristömyrkyt lähtevät liikkeelle ja kulkeutuvat rintamaitoon. Tekis mieli laihduttaa muutama kilo, mutta tämän vuoksi en uskalla...

Alkuperäinen kirjoittaja ei mulla ainakaan...:
eipä imetys laihduttanut YHTÄÄN.

Imetys laihduttaa, jos pitää ruokailuista huolen. Imetys kuluttaa sen kuuluisat 500 kaloria päivässä, joten jos et lisää tuota kalorimäärää normaalin ruokavaliosi päälle, niin laihdut väkisin. Tietysti se tarkoittaa myös että täytyy pitää huolta viikoittaisesta liikunnasta ja ravintorikkaasta ruoasta, vitamiinien saannista jne. Ravintoköyhä ruoka, vitamiinien puutos aiheuttaa väsymystä joka johtaa liikunnan vähenemiseen ja näin ollen painon nousuun ja lopulta huonoihin elintapoihin yleensä. Syökää runsaasti kasviksia, hedelmiä, marjoja, ja liikkukaa, niin ne raskauskilot lähtee ihan kevyesti.

Ja mitä pidempään imetätte, sitä tehokkaammin vauva imee maitoa ja samalla rasvaa elimistöstänne. Eli pitkä imetys laihduttaa paremmin kuin lyhyt. Tsemppiä kaikille kilojen karistamiseen ja imetykseen.

Mullakaan ei imetys laihduttanut, koska jos en syönyt tarpeeksi, maidon määrä selvästi väheni. Söin terveellistä ruokaa, mutta sitä oli ihan pakko syödä paljon, muuten vauva ei olisi saanut tarpeeksi ravintoa. Ehkä muilla sitten maitoa tulee aina enemmän, mutta tämä oli mun kokemukseni. Ei ole pelkkää laiskuutta, jos ei imetyksen aikana laihdu.

Imetyksen avulla palauduin samoihin kilomääriin kuin ennen raskautta. Muutoin en suosittele kyllä laihdutusta kellekään ennen kuin vauva on 6 kk. Ainakin itsellä meni paljon energiaa kaikkeen vauvan tuomaan ihanaan ja uuteen, välillä rankkaankin asiaan. En halunnut kuluttaa energiaa laihduttamiseen. Kyllä sitä ehtii.

ylimääräistä vielä 10kg. Raskausaikana söin ihan huoletta ja niinpä niitä kilojaki tuli ja jäi. En ole vielä ottanut stressiä, poika nyt 5kk. Itselläni oli/on sama juttu kuin jollain edellisistä eli että pitää syödä ja juoda TODELLA paljon, että maitoa tulee. Varsinkin alussa oli näin. Pikapuolin aloitan teholiikkumisen ja lihaskuntoakin harjoittamaan => tavoitteena lähinnä hyvä kunto. JOs kilot lähtee samalla niin hyvä niin.

Kaikkien kroppa ei laihdu vaikka mitä tekis vasta 1kk synnytyksen jälkeen! Minä en ole imettänyt yhtään ja synnytyksen jälkeen ylipainoa oli 15kg (varmaan vielä 1kk synnytyksestäkin)
Nyt kun vauvat ovat 11kk niin kilot on lähteneet itekseen ja olen normaalipainossa. Kroppa on kutistunut samalla (mm. vyötärö 20cm ja lantio 5cm).
Luulis jo järjenkin kertovan että jos kroppa on valmistautunut vauvaan (Lantio levinnyt, rasvavarasto kasvanut) niin ei se myös heti lähde pois.Eikös se vanha sanonta mene että 9kk menee lapsen tuloon ja toiset 9kk siitä palautumiseen....?

moi!
itse suosin vähähiilarista ruokavalioo ja kiloja lähti kuukaudessa 4! tosin tämän aloitin vasta imetyksen lopetettuani.
Todella tehokasta ja kaikki nesteet ja turvotukset hävisi olo on aivan loistava!

Eipä ihme jos ap:n kirjoitus hieman joitakin oikeasti kilojensa kanssa kamppailevaa ärsyttää ja ehkä tämäkin... Itse en olisi ap:na vielä ollenkaan huolestunut tilanteesta - ethän tiedä miten seuraavat kuukaudet vaikuttaa kroppaasi. Itse olen niitä jotka päätyi miinuksen puolelle jo 5kk synnytyksestä. Mun tapauksessa imetys ja yövalvominen on ollut sen verran laihduttavaa - eikä se ole ollut hyvä asia. Ois saanu vaikka pari kiloa jäädäkin. Katsotaan mikä tilanne kun imetyksen lopetan. Syön päivisin normaalisti, ja usein myös pullaa ja suklaata. Ehkä pitäis syödä yölläkin. Eipä ole ollu nyt tietenkään notkuvia lounasbuffeita, niiku töissä käydessä. Itse en ole jaksanut ihmeemmin kuntoilla hyötyliikunnan lisäksi - en vaan halua kuluttaa energiaa liikaa. Mutta tiedän että jotain pitäis tehdä ettei selkä ainaisesta vauvan kantamisesta ihan hajois.

Eli siis meitä on monenlaisia. Yleensä ne joilla on taipumusta lihota muutenkin lihoaa myös raskaana ollessa, ja ne jotka ei lihoa millään, saa kroppansa takaisin alta aika yksikön.

Oon käsittänyt ettei imetyksen aikana sais vielä aloittaa rankkaa laihduttamista.

Mulla nuorempi lapsi on nyt 1 kk ja muutama kilo enemmän painoa on kuin ennen raskauksia. Mahassa vielä vähän ekstraa vaikka jollekin se varmaan kelpais. Enemmän minulla nyt lihaksia on kuin ennen raskauksia, koska olen jaksanut harrastaa kotijumppaa. Monissa liikuntalehdissä on tosi hyviä ohjeita, kannattaa leikellä talteen ja kokeilla mikä tuntuu itselle mukavalta (tai sitten riittävän epämukavalta!;b).

Ei aina tarvitse kuntosaleja tai hienoja muotilajeja kiinteytyäkseen ja kohottaakseen kuntoa, kotijumpalla ja vaunulenkeillä saa myös aikaan jonkinasteisia ihmeitä. Tuo oli hyvä neuvo, että puntari heittää pois. Itse käyn vaa'alla silloin tällöin neuvolassa, kotona sitä kampetta ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Laihduttaa se:
Imetys laihduttaa, jos syö muuten normaalisti. Sehän polttaa energiaa = energian vaje.

Joo, mutta kun maito ei riitä jos ei syö melkein koko kulutuksen verran. Mun pitää olla koko ajan syömässä ja juomassa, että maito riittää. Kokeiltu on vähempää syömistä huonoin tuloksin. En tosin lihokaan eli yli äyräiden en syö mutta sen verta on lapattava naamariin ruokaa kuin mitä on imetyksen aiheuttama kalorivaje, että vauvalle riittää maito. Tulos: +-0.

Mulla alkoi kilot karista vasta kun täysimetystä oli kestänyt 2-3 kk. Siitä eteenpäin laihduin samaa tahtia kuin vauva lihoi (eli kilon kuukaudessa). Tosin kiloja ei koko raskaudessa tullut kuin 12, joista 3/4 jäi laitokselle.

Alkuperäinen kirjoittaja joo mutta:
Imetys laihduttaa, jos syö muuten normaalisti. Sehän polttaa energiaa = energian vaje.

Joo, mutta kun maito ei riitä jos ei syö melkein koko kulutuksen verran. Mun pitää olla koko ajan syömässä ja juomassa, että maito riittää. Kokeiltu on vähempää syömistä huonoin tuloksin. En tosin lihokaan eli yli äyräiden en syö mutta sen verta on lapattava naamariin ruokaa kuin mitä on imetyksen aiheuttama kalorivaje, että vauvalle riittää maito. Tulos: +-0.

No jos tarpeeksi syömälä ja imettämällä kulutus on tasapainossa, niin viimeistään vaunulenkit saavat kulutuksen miinuksen puolelle. Ei niin paljon vaan voi syödä (jos siis syö kutakuinkin normimäärän ja ennen kaikkea terveellisesti), ettei imetys ja päivittäiset parin tunnin lenkit laihduttaisi!

Minun maitomääräni kaipaa varsinkin paljon vettä ja monipuolista ruokaa, mutta ei _määrällisesti_ paljon sitäkään.

En voi tajuta, miten joku väittää lapsen tuoneen kiloja! Eihän imetys niitä vie, jos syö kahdne edestä.

Alkuperäinen kirjoittaja joo mutta:

No jos tarpeeksi syömälä ja imettämällä kulutus on tasapainossa, niin viimeistään vaunulenkit saavat kulutuksen miinuksen puolelle. Ei niin paljon vaan voi syödä (jos siis syö kutakuinkin normimäärän ja ennen kaikkea terveellisesti), ettei imetys ja päivittäiset parin tunnin lenkit laihduttaisi!

Minun maitomääräni kaipaa varsinkin paljon vettä ja monipuolista ruokaa, mutta ei _määrällisesti_ paljon sitäkään.

En voi tajuta, miten joku väittää lapsen tuoneen kiloja! Eihän imetys niitä vie, jos syö kahdne edestä.

No mutta kun ei vie kiloja niin ei vie. Väität mitä väität. Ihan piruuttani kerran pidin tarkkaa mittaria syömisistäni ja olen 100%:n varma, että yli kulutuksen ei menty. Mutta kun yritin syödä ns. normaalisti, en siis niin, että se 500 kalorin vajekin tuli syötyä, niin olin koko ajan nälissäni ja selkeästi pojan rinnalla olo ajan tihenivät ja pidentyivät. Ja huom. en siis liho mutta ei ne kilot poiskaan lähde ainakaan tällä hetkellä. Ja syön siis ihan perusnormaalia ruokaa. En mätä suklaata naamariin kaksin käsin. Jos sun ei tarvi syödä kuin hevonen tuottaaksesi maitoa, niin hyvä. Mutta jollakin toisella voi näin olla.

Mulla on sama homma ku "joo mutalla". Lääkäri sanoi että kroppa on tavallaan säästöliekillä. Oli ihan törkee homma saada maidontuotanto alkuun sille tasolle että vauvan sai täysimetykselle. Painoa jäi muistaakseni noin 11 kiloa josta tippui nopeasti 6 kiloa. 5 kiloa oli niin tiukassa että... Monta kuukautta paino oli sama. Nyt vauva on kohta 8 kk ja yht äkkiälähti parissa viikossa puoltoista kiloa ja kauhea nälkä koko ajan.

Kyllä se ketuttaa että imetyksestä ei ole apua. Eka lapsi oli pullolla ja laihduin paljon nopeammin!

....Joo, ei kyllä minullakaan viimeiset 6 kg ole lähdössä mihinkään. Täysimetin 6kk, ja edelleen osittaisimetyksellä ollaan. 3kk jälkeen oli 10 kg tippunut, mutta loput näyttää olevan sitkeässä. Kuntoiltu on sen verran, että vatsa on kyllä vetäytynyt sisään aika lailla, mutta aika leveä olen edelleen, eikä vanhat vaatteet mahdu päälle!

Rupean olemaan epätoivoinen. Eikö nää kilot lähde millään pois (en tosin ole kiinnittänyt paljoa huomiota syömisiini). Tähän asti olen tuudittautunut ajatukseen, että lapsen etu on tärkein eikä turhaan tulis stressata. Kaikki ajallaan...

Nyt vaan rupee oma turhamaisuus puskemaan pintaan, varsinkin näin kesähelteellä.

Yhteistyössä