eroon pullosta ja nokkamuki apua

Esikoiselta pullo jäi helposti pois 1v kun oli tupperwaren nokkamuki. no se kuitenkin meni rikki ja enää sellasta ei myydä missään.
´kuopus nyt 1v3kk ja pitäs tosta tuttipullosta päästä..onko mitään tupperwaren nokkiksen tapasta myytävänä missään?
mikä nokkamuki olisi hyvä?
käytössä ollut nyt 2 erilaista emma merkkistä ja ainun taikamuki (venttiilillä ja ilman)mutta en saa poikaa kunnolla juomaan niistä. :/
 
nuk-merkkinen nokkis näyttää ihan kivalta.pehmeä imuosa ja kahvat.niitä ei ollut silloin kun mä opetin mukiin mut kaverilla on ja poika on oppinut hienosti siitä juomaan.en ole varma onko siinä venttiili.muistaakseni ei
 
Meillä ei muksu juo minkään valtakunnan nokkamukista, olkoon siinä millanen imuosa tahansa ja oli venttiiliä tai ei, tuttipullo on kova sana. Ja miusta nähen juokoon siitä, koska muuten ei juo ollenkaan. Kokeiltu on enkä näe siinä mitään järkee et äidin tahdosta tuon muksun pitäis luopua pullosta, kyllä se tahto pitää lähtee itse lapsen puolelta sit. Neuvolassa oli eräälle tuttavalle sanottu hyvin kun oli pulloasia kyseessä ja lapsi 3v, sanottiin vaan että antaa juoda siitä, pääasia että juo ja ulkopuolisten paineet/vaatimukset ne siinä mättää jos vanhemmille tulee morkkis tai stressi siitä, et vielä tuon ikäinen juo pullosta. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, lapsen paras se on etusijalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2007 klo 13:58 vieras kirjoitti:
Meillä ei muksu juo minkään valtakunnan nokkamukista, olkoon siinä millanen imuosa tahansa ja oli venttiiliä tai ei, tuttipullo on kova sana. Ja miusta nähen juokoon siitä, koska muuten ei juo ollenkaan. Kokeiltu on enkä näe siinä mitään järkee et äidin tahdosta tuon muksun pitäis luopua pullosta, kyllä se tahto pitää lähtee itse lapsen puolelta sit. Neuvolassa oli eräälle tuttavalle sanottu hyvin kun oli pulloasia kyseessä ja lapsi 3v, sanottiin vaan että antaa juoda siitä, pääasia että juo ja ulkopuolisten paineet/vaatimukset ne siinä mättää jos vanhemmille tulee morkkis tai stressi siitä, et vielä tuon ikäinen juo pullosta. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, lapsen paras se on etusijalla.
no ei se lapsi aina tiedä parastaan.tutin ja tuttipullon käyttö tekee huonoa hampaiden asennolle jos käyttää niitä liian vanhaksi.
 
nuk-muki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 18:42 HeMa05 kirjoitti:
nuk-merkkinen nokkis näyttää ihan kivalta.pehmeä imuosa ja kahvat.niitä ei ollut silloin kun mä opetin mukiin mut kaverilla on ja poika on oppinut hienosti siitä juomaan.en ole varma onko siinä venttiili.muistaakseni ei
Minäkin ensin yritin taikamukilla (venttiilillä ja ilman), tavan nokkamukeilla, lasilla jne. ei suostunut juomaan. Kauhea huuto ja käsien huitominen. Ainoa mikä kelpasi oli tuttipullo. Sitten näin tuon nuk-mukin mainoksen jossain ja kävin ostamassa sellaisen kokeiluksi. Ihme juttu, tyttö alkoi heti juoda hyvin siitä. Ei itkua, huutoa, huitomista. Muutama päivä juotiin vain nukista, sitten kokeilin taikamukia ja sekin toimi. Tuttipullo heitettiin samantein pois. Tytöllä oli ikää aika tarkkaan vuosi tuolloin..
Jotenkin se pehmeä nokka tekee siitä varmasti helpomman opetella juomaan, en tiedä, mutta meillä myös toimi. Ainoa huono puoli on se ettei siinä ole sitä venttiiliä. Tyttö kun haluaa juoda myös itse välillä, niin maitoa lentelee helposti ympäriinsä.. :)
 
Meillä ei kanssa onnistunut nokkiksesta juominen sitten millään. Vettä tyttö on juonut pelkästään nokkamukista aina, mutta maito ei siitä kelpaa. Asian ratkaisi se että otin nokan pois ja laitoin pillin mukiin, niin johan rupesi maito kelpaamaan.
 
Meillä ei poika suostunut juomaan yhtään mistään muualta niin kauan kuin tuttipullo oli käytössä.Olisko ollu 1v2kk kun lopulta päätin että nyt saa pullot lähteä ja poika ruveta juomaan jostain muusta.Viikon poika kieltäytyi juomasta nokkiksesta,mutta periksi en antanut.Nestettä sai kyllä tarpeeksi ruuissa/puuroissa/jogurteista jne. Viikon jälkeen rupesi nokkis kelpaamaan kun tajusi ettei pulloa takaisin enää saa.Alussa paras nokkis oli sellainen jossa oli vain yksi pieni reikä,eli maitoa ei tullut kerralla paljoa.Aika pian siirryttiin isompireikäiseen nokkikseen ja siitä sitte tavalliseen mukiin.
 
näinhän se on
joisihan lapset vaikka 5vuotiaana tuttipullosta jos vain antaa!eikös niin?mutta jos ottaa pullon pois eihän siinä mene kun muutama päivä kun nokkamukikin kelpaa,kun ei ole pulloa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 22:55 äiti kirjoitti:
meillä kohta tyttö 2v ja juo tuttipullosta ainoastaan kun unille menee. Tosin ei tossa nuk nokkamukissa oo mitään eroo tuttipulloon muutaku että se imuosa on erilainen.
Ja tutin neiti hylkäsi jo itse aikoja sitten
 
yökkö
Ei ollut vielä ehdotettu yksinkertaisinta? Anna juoda tavallisesta lasista/mukista. Tyttö ei nokkikselle koskaan kunnolla oppinut. Halusi samanlaisen kuin muillakin. Hörpytät aluksi ja pian oppii juomaan itse.

Nokkiksessa on se hankala, että siitä imetään erilailla kuin pullosta. No, lasista ei imetä. Se on jotenkin helpompi keksiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 01:23 yökkö kirjoitti:
Ei ollut vielä ehdotettu yksinkertaisinta? Anna juoda tavallisesta lasista/mukista. Tyttö ei nokkikselle koskaan kunnolla oppinut. Halusi samanlaisen kuin muillakin. Hörpytät aluksi ja pian oppii juomaan itse.

Nokkiksessa on se hankala, että siitä imetään erilailla kuin pullosta. No, lasista ei imetä. Se on jotenkin helpompi keksiä.
Tätä minäkin.
Jos on pakko tuttipullosta luopua niin anna lasista.
Meillä kyllä vuoden ja 5kk ikäinen vetää tuttipullosta.
- mulle helpompaa niin.
Tuttipullo ja tutti ei kyllä vahingoita alle 2 vuotiaiden hampaita millään lailla ja sittenkin kun vahingoittaa se on vaan jatkuvassa käytössä.
Mutta tosiaan kokeile pienestä mukista.
 
Eilen just päätettiin, että nyt lähti 1.5 vuotiaalta pulloa pois. Poika juo mielellään mukista ilman nokkaan maitoa, pyytää itse nokan pois, jos ei tykkää. ja päiväkodissa tutustumiskäynnillä hoitajat oli antanut pelkän lasin (eivät tienneet mistä poika joisi) ja joi siitä todella hyvin. Eli me annetaan turhaan pullosta vielä. ja hätävarana pidetään pillejä kotona, jos ei suostu juomaan mukista muuten.

Katsotaan, päästäänkö tästä tosiaan näin helpolla, kun esikoisen kanssa todella tapeltiin 10 kk, että saatiin pullo pois lopulta lähes 2 vuotiaana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 22:42 näinhän se on kirjoitti:
joisihan lapset vaikka 5vuotiaana tuttipullosta jos vain antaa!eikös niin?mutta jos ottaa pullon pois eihän siinä mene kun muutama päivä kun nokkamukikin kelpaa,kun ei ole pulloa.
Meidän kolmoselle vaan jostain syystä aloin antamaan puolivuotiaana juomiset tavallisen lasin tai mukin reunasta ja oppi aika nopeasti juomaan siitä.Siis reilusti alle vuotiaana.Ja nyt juo itse ilman mitään apuja.Nokat pakkasin ylähyllylle vierasvaraksi.Kakkonen joi taikamukista vuoden vanhaksi tai vähän yli.Pulloa on saanut vain esikoinen 8kk-12 kk ja siitä siirryttiin tavalliseen nokkamukiin,meni pari päivää niin alkoi unohtamaan pullon.Asteittain siirryttiin,eli viimeisenä jätin iltapullon pois.Ekaksi siis päivämaidot mukiin jne
 
Minä otin hirmuisen stressin asiasta myös...En enää oikein jaksanutkaan tavallisesta nokkamukista tarjota, ajattelin, että kaikki aikanaan. Kun sitten neiti 1 v 1 kk sairastui oksennustautiin ja ei suostunut syömään mitään. Otin esille jo suunnilleen haudatun taikamukin ja laitoin siihen mehua, niin johan alkoi kelvata! Siitä meni pari viikkoa, niin pullot lenti jo kokonaan pois ja nyt neiti juo kolmesta erilaisesta taikamukista, eli merkillä ei tunnu olevan väliä. Välillä olen unohtanut venttiilin pois, niin kyllä neste menee niinkin, mutta se vaatii vielä harjoittelua...Eli tässä kävi niin kuin kaikissa muissakin asioissa...kun lopetin stressaamisen, niin asiat alkaa sujua. Jokainen oppii omalla aikataulullaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2007 klo 13:58 vieras kirjoitti:
Meillä ei muksu juo minkään valtakunnan nokkamukista, olkoon siinä millanen imuosa tahansa ja oli venttiiliä tai ei, tuttipullo on kova sana. Ja miusta nähen juokoon siitä, koska muuten ei juo ollenkaan. Kokeiltu on enkä näe siinä mitään järkee et äidin tahdosta tuon muksun pitäis luopua pullosta, kyllä se tahto pitää lähtee itse lapsen puolelta sit. Neuvolassa oli eräälle tuttavalle sanottu hyvin kun oli pulloasia kyseessä ja lapsi 3v, sanottiin vaan että antaa juoda siitä, pääasia että juo ja ulkopuolisten paineet/vaatimukset ne siinä mättää jos vanhemmille tulee morkkis tai stressi siitä, et vielä tuon ikäinen juo pullosta. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, lapsen paras se on etusijalla.
:D Tuttipullo on sit menneen talven lumia nyt! Annoin muksulle tuossa päivänä taannoisena nokkamukin käteen, ilman venttiiliä, ja ai että että olikin hauskaa! Alkoi juoda siitä kuin vanha tekijä ikään! Eikä ole kauaa aikaa siitä, kun viimeksi kokeiltiin nokkista, se lensi kaaressa lattialle, nyt kävi tuttipullolle sitten niin, kun kokeilumielessä sitä tarjosin...Eli edelleenkin jatkan saman hokemista, että kyllä se lapsi ajastaan oppii kun on siihen valmis, pakottamalla ei pitkälle pötkitä..
 
Täällä kans vähä pulmallisia tilanteita, kun neiti laiheliini 1v 4kk ei välittäisi syödä laisinkaan, kun joisi vaan tuttipullosta maitoa ja sillä masun täyttäisi. Paino ei nouse, ja pomottamisen taidonkin tuo osaa, kun äiti ei väsyneenä yöllä jaksa huutoa kuunnella, vaan tekee sen mikä on helpointa ja hakee keittiöstä pullon. Ärsyttää oikein itseäänkin tämä saamattomuus. No, heittääkkö tuttipullot kertalaakista, tältä istumalta menemään, kun nokkamukista ja lasin reunasta kyllä vettä juo, taitaa vaan olla niin ihanaa se pullon lutkutus, että siitä on tullut tapa!??? Onks julmaa vaan ihan tosiaan nyt kiikuttaa jok ikinen pullo roskiin, ja samalla loppuu se yösyöminenkin? Jos alkais sit iltapalat ja muutkin ruuat maistua kun maito jäis vähemmälle...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 11:45 liina kirjoitti:
Täällä kans vähä pulmallisia tilanteita, kun neiti laiheliini 1v 4kk ei välittäisi syödä laisinkaan, kun joisi vaan tuttipullosta maitoa ja sillä masun täyttäisi. Paino ei nouse, ja pomottamisen taidonkin tuo osaa, kun äiti ei väsyneenä yöllä jaksa huutoa kuunnella, vaan tekee sen mikä on helpointa ja hakee keittiöstä pullon. Ärsyttää oikein itseäänkin tämä saamattomuus. No, heittääkkö tuttipullot kertalaakista, tältä istumalta menemään, kun nokkamukista ja lasin reunasta kyllä vettä juo, taitaa vaan olla niin ihanaa se pullon lutkutus, että siitä on tullut tapa!??? Onks julmaa vaan ihan tosiaan nyt kiikuttaa jok ikinen pullo roskiin, ja samalla loppuu se yösyöminenkin? Jos alkais sit iltapalat ja muutkin ruuat maistua kun maito jäis vähemmälle...
Minä kiikuttaisin kerralla ne pullot roskiin ja lopettaisin yösyötön, vaikka varmasti se äidin sydäntä riipaisee. Ainakin itselläni riipaisi! Meilläkin on tahtotyttö 1,5 v ja yövieroitus kesti lopulta toista viikkoa (eli joka yö itki jonkin verran, ekoina öinä kovasti ja raivona), mutta sen jälkeen koko perhe on nukkunut yöt putkeen, ja on ollut ihanaa!

Siitä se painokin alkoi sitten nousta ja rivakasti. Myös meillä oli tuon yösyönnin takia heikkoa painonnousua ja aamupala ei maistunut ikinä ennen vieroitusta.

Tsemppiä :hug: !
 
Kiitos vieras, edellisen tekstin kirjoittaja. Hyvä aina välillä kuulla ettei ole yksin ongelmansa kanssa. Viime yönä raivottiin ihan tosissaan, mulla sydäntä riipi ja naapureilla varmaan pinnaa kiristi... no, ehkä se tästä, tuttipulloja en silti vielä roskiin vienyt, otetaan nyt yks asia kerrallaan :)
 

Yhteistyössä