Eronneet isovanhemmat ja lasten juhlat

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Anoppi ei suostu tulemaan appiukon kanssa samoihin lasten juhliin. Ristiäisissäkin oli vain kirkossa eikä tullut kahville. Synttäreille tulee aina eri päivänä, vaikka isot juhlat on järjestetty toisena päivänä ja hänet kutsuttu sinnekin. Aina siis kysyy, tuleeko isoisä, ja sitten tulee tai ei tule sen mukaan.
Ärsyttää niin paljon tämä!! Ja sitten olettaa kuitenkin, että hänellekin järjestetään juhlat eli on muitakin vieraita ja kakkua ym. Muuten anoppi on oikein ihana ja mielelläni hänelle antaisin sen ilon, että saisi juhlia lapsenlapsen merkkipäiviä ym. Aikuista toimintaa tämä ei todellakaan ole ja hänelle on sanottu, että meistä tämä on kurjaa, mutta ei vaikuta asiaan. Ero oli riitainen, mutta ei nyt näin riitainen. Eli katkeruus on tässä päälimmäisenä tunteena anopilla.
Mitä pitäisi tehdä?
 
"vieras"
Niin siis tämä sama malli on ollut se, että olen kutsunut anopin kanssa samana päivänä joitakin muita vieraita, jotka eivät ole päässeet varsinaisena päivänä. Mutta siis olen tehnyt näistäkin aika massiiviset juhlat eli on kakut ja koristeet ja tarjoilut.
En vain jaksais enää.ap
 
Meillä tehtäis niin, et kerrottais minä päivänä juhlat on. Ja silloin vain juhlitaan ja otetaan synttärivieraita vastaan. Sit jos ei "pääse" tai pääse paikalle on sitten myöhemmin tyydyttävä vaikka dominokekseihin jos muuta ei jäänyt. Ei kai sitä jokaiselle omaa vastaanottoa voi/jaksa alkaa laittamaan.

Minua ei haittaa vaikka kaikki kutsutut ei tulekaan, kuhan ilmottavat asiasta.
 
vieraas
Ihan normaalia on. Tarjoat anopille kahvit erikseen. Jonain vuonna voit kutsua anopin "varsinaisiin" juhliin ja appiukon erikseen. Ole tyytyväinen, että käy ja keskity siihen, älä murehdi jotain ajankohtaa.

Meillä on sekä omat, että mieheni vanhemmat eronneet. Omat vanhempani ovat olleet ristiäisissä samaan aikaan, muuten erikseen. Mieheni isä ei ole ollut edes ristiäisissä. Muutenkin suvut asuvat kaukana. Hyvä jos meillä joskus kahdet vieraat osuu samaan aikaan. Nyt viimeisillä synttäreillä oli vain oma äitini. Isäni eikä kumpikaan mieheni vanhemmista vaivautuneet paikalle...
 
Meillä myös näin, tosin anoppi on sairauden vuoksi pyörätuolissa ja liikkuminen on vaikeaa, joten ollaan aina menty sinne synttärikahveille erikseen :)

Nyt saadaan vähän jännittää, lauantaina ristiäiset (ja häät!!!) ja anoppi ja appi tapaavat ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen, toivottavasti osaavat käyttäytyä...
 
Meillä myös näin, tosin anoppi on sairauden vuoksi pyörätuolissa ja liikkuminen on vaikeaa, joten ollaan aina menty sinne synttärikahveille erikseen :)

Nyt saadaan vähän jännittää, lauantaina ristiäiset (ja häät!!!) ja anoppi ja appi tapaavat ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen, toivottavasti osaavat käyttäytyä...
Onko teillä yllätyshäät? :)
 
"Leijonamamma"
Meillä lasten isovanhemmat eivät ole erottuaan olleet hirveästi tekemisissä mut kyllä juhliin voivat tulla yhtä aikaa vaikka isälläni on uusi puoliso. Ristiäispäivänäkin poseerasivat yhteiskuvissa vauvelin kanssa.
 
"vieras"
Toi on varmaan aika tavallista ja mun mielestä ihan ymmärrettävääkin. Meillä on aina järjestetty kahdet synttärijuhlat, että eronneiden isovanhempien ei tarvii keskittyä toistensä kyräilyyn. Ristiäisiä ei sentään järjestetty erikseen, mutta tunnelma olikin hiukan jäätävä, vaikka isoisä olikin jättänyt uuden puolisonsa kotiin. Useammalla tuttavalla on samantapainen tilanne, varmaan suurin osa kutsuu eronneet eri päivinä.
 
---
Tekisin ehkä niin, että kutsuisin joka toinen vuosi mummun isoihin juhliin ja joka toinen vuosi pappan ja sitten aina sen toisen kestittäisin yksinään erikseen. En alkaisi kaksia kekkereitä järjestää. Ymmärrän kyllä, ettei exän kanssa tykkää samoissa juhlissa olla. Ikävähän se on lapsellekkin huomata, että mummun ja pappan välillä on kitkaa.
 
"noh"
Alkuperäinen kirjoittaja sama tilanne meillä;23785324:
jatkatte samaan malliin, anopin pitää oppia tulemaan toimeen tai sitten olla tulematta juhlaan. Ei omia juhlia muille..
Olen aivan samaa mieltä ja kyllä mielestäni sen hetken kykenee olemaan fiksusti kun on kuitenkin tärkeä juhla jollekkin toiselle.
 
Kiltti äiti
Kyllä aikuisten ihmisten (olkoon eronneet tai ei) pitää tulla toimeen niin, että ei tarvitse mitään erillisiä kekkereitä järjestää. Juhlat on silloin kun on ja piste. Varjo juhlia ei tarvi järjestää eikä mitään vuorotteluja, että toisella kerralla tulee pappa ja toisella mummo. Jos mummu ei kunnoita juhlia ja jää ex miehensä vuoksi pois, oma on häpeä. Provosoin, mutta näin se vain on.
 
jjuklo
Me ollaan kutsuttu kaikki ja sanottu että jos ei voi tulla toisten seurassa niin jää sitten kokonaan pois. Aikuiset ihmiset ja kiukuttelee niinkun pikkulapset.

Meillä tää on toiminu,tähän asti on kaikki tullu...
 
..
mitäs se isoisä on mieltä asiasta? häntäkö ei haittais vaikka tämä anoppi olis juhlissa? vai tuleeko vain sen vuoksi että tietää ettei anoppi paikalla? kai toisen voi kutsua aamupäivällä ja toisen iltapäivällä niin ei tarvi kahta kertaa järjestää? usko minua, mikä tahansa on parempi järjestely kuin se että tulevat samoihin juhliin ja sitten eivät osaa käyttäytyä. nimimerkillä kokemusta on :( . ja puhun nyt omista vanhemmistani.
 
vierailija
mitäs se isoisä on mieltä asiasta? häntäkö ei haittais vaikka tämä anoppi olis juhlissa? vai tuleeko vain sen vuoksi että tietää ettei anoppi paikalla? kai toisen voi kutsua aamupäivällä ja toisen iltapäivällä niin ei tarvi kahta kertaa järjestää? usko minua, mikä tahansa on parempi järjestely kuin se että tulevat samoihin juhliin ja sitten eivät osaa käyttäytyä. nimimerkillä kokemusta on . ja puhun nyt omista vanhemmistani.
Tää harmittaa itseä paljon, että ei voi kutsua lapsen synttäreille kaikkia samaan aikaan. Meillä on aina pidetty kahdet juhlat toiset joihin anoppi ja kumppaniy ja toiset johon appi ja uusi vaimo ja apen vanhemmat. Aivan järkkyä puuhaa näin 10 vuoden jälkeen. Oon ihan loppu tähän syntyärimeininkiin, taas lapsen synttärit tulossa. Sitten kaveri synttärit lisäksi, niihin ei onneksi sisälly ihme säätöä. Appi jätti anopin reilu 10v Sitten uuden vaimon vuoksi ja näitä juhlia Sitten järjestellään molemmille erikseen. Olen lopen uupunut tähän rumbaan. Samoin jouluna pitäisi olla menossa apelle tapanina ja jouluaattoa sitten toisen porukan kanssa. Inhottaa sekin, että aina tuo tapani varattu. Ei ole sellaista vapaata joululomaa meidän perheellä lainkaan. Vaan suhaamista paikasta toiseen. Appi taas ei vaivaudu Meillä käymään, onneksi anoppi ja omat vanhemmat sentään käyvät katsomassa lapsenlastaan. Meillä ratkaisuksi ei vain käy se, että yhdet juhlat ja avot. Kokeiltu on mutta venyy silti kaksiksi juhliksi. Mutta tätä kaipa se elämä sitten on, kun saa appea ja anoppia kestitä erikseen.
 

Yhteistyössä