eroan kotihoidontuen aikana,kuinka taloudellisesti pärjää?

• Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti
epätoivoinen
Olen eroamassa kotihoidontuen aikana ja toimeentulo mietityttää.Esim.jos tulee takuu vuokria,huonekalujen osto,laskut,ruoka.
Soitin sossuun,sanoivat että voi jo nyt täyttää toimeentulotuki hakemuksen vaikka en ole vielä eronnut.
Yksi lapsistani jää miehelle joten joudun minäkin maksamaan elatusmaksuja.
Auttaako sossu kuinka hyvin?En haluaisi ihan vielä töihin kun tuo nuorin niin pieni vielä... :/

apua
sossulta voit pyytää (yleensä maksavat) ainaki toisen takuuvuokrista,kandee kysyä myös paikkakuntasi diakoni-yhdistyksestä rahallista avustusta.kotihoidontuen hoitolisää saat varmaan täyden määrän jos kotona olet,summaa en nyt muista.kyllä niillä pärjää,vaik juhlaa ei oliskaan =)

epätoivoinen
Kiitos!
Tuo taloudellinen puoli mietityttää kamalasti,vaikka joka tapauksessa tästä joudun lähtemään.
Soitin sossuun että olisin halunnut tulla keskustelemaan asioista,virkailija sanoi että ei ne mielellään hoida kun paperin kautta näitä asioita,toivottavasti lastenvalvoja edes ottaisi vastaan.
Miten tuonne diakonian luo mennään,hävettää tietysti,mutta jos tilanne vaatiin niin pakkohan se on mennä :)

apua
olipa ymmärtäväinen sossu :eek: kyllä heidän pitäis ottaa sut ihan tapaamiseen jos haluat!taidat olla joltakin suuremmalta paikkakunnalta...kirjoita sossun papereihin kaikki oleellinen,mitä sinulta puuttuu ja mitä tarvitset että saat elämäsi raiteilleen.myöntävät sitten tarpeen mukaan. olen kuullut joskus että sossu myöntää myös lainaa takuuvuokraan(jos toisen maksaa,toisen lainaa) joka sitten maksetaan takaisin sossuun kun menee töihin/muuttaa asunnosta.kukaan,jolla on lapsi ei jää asunnottomaksi. diakoni jutussa pääset eteenpäin kun soittaa pirautat kotipaikkasi diakonissalle,numero löytyy luettelosta.selität tilanteen ja avuntarpeesi,he auttavat eteenpäin.mulle tarjottiin joskus(kunnan diakonissa) jopa mahdollisuutta hakea jostain varastolta lapselle vaatetta,leluja ja muuta.siis käytettyjä,mutta hyviä.onnea ja voimia sinulle :hug:

apua
niin ja piti vielä sanoa,ettei siitäkään tarvi huolehtia että kelan hakemusten(yksinhuoltajakorotus lapsilisään,asumistuet,kotihoidon hoitolisä) käsittely saattaa kestää,ne rahat saat sossusta,sitten kun kela on päätökset tehty,takautuvat maksut menee sit kelalle.

epätoivoinen
Kiitos kaunis sulle :flower:
Ei tää niin kauheen iso paikkakunta ole,mut ihmetteli vastaanotossa virkailija kun sanoin ettei tuo ko.ihminen ota vastaan,vaik olisin halunnut keskustelemaan,no sanoi että kirjoita vaik ruutupaperille kaikki asiat.(näin teen)
En ole ronkeli avun suhteen,otan tottakai kaiken vastaan mitä saan,pääasia on että lapsien on hyvä olla.
Nyt tuntuu että kaikki kaatuu niskaan,mutta eiköhän se tästä kun saa asian kerrallaan hoidettua... :)

niin siis edellä kirjoittaja taisi tarkoittaa tuolla sossun antamalla lainalla sosiaaliluototusta??? sitä ei kaikilla paikkakunnilla ole ja se kannattaa kysyä! isommilla paikkakunnilla toimeentulotukiasiat hoidetaan lähinnä kirjallisesti ja työntekijälle ei pääse, mutta pienemmissä paikkakunnissa asia on erilainen.

Olen itse sos.tt ja siksi on tietoa vähän näistä asioista :/

Mutta siis jos joudut maksamaan elatusmaksua lapsestasi niin muista mainita myös se, koska se otetaan menoksi samassa määrin mitä sinä saat elatusapua mieheltäsi.

Tuo erotilanne on aina hankala ja varsinkin, kun on tulotilanne heikko. mutta kyllä sinä pärjäät ja toivon, että saat asiasi pian kuntoon ja järjestykseen. Voimia sinulle!!!

Kyllä pienelläkin paikkakunnalla ymmärretää sossussa. Sulla tuloina kotihoidontuki, siitä on vaikea maksaa elatusmaksuja.

Ku mun vanhemmat eros, alaikäiset sisko ja veli "jaettiin". Koska molemmilla oli yksi huollettava, vanhemmat sopivat että kumpikaa ei maksa elatusmaksuja. Sossussa vähän aluksi oltiin vastaa, mutta suostuivat silti.

Mulla taas erotilanteessa kävi niin, että sain Kelasta enemmän rahaa(en nyt muista tarkalleen mitä sain) ja sossussa laskettiin, että en saa toimeentulotukea. Sossu oli jo antanu "takauksen" vuokraan eli eivät anna, mutta "takaava" vuokralaisen. Sun pitäis ap saada sama juttu noilla tuloilla. Mutta siis en olisi saanut toimeentulotukea, mutta virkailija siirsi osan Kelan rahoista seuraavan kuun tuloiksi, että sain rahaa ekaan vuokraan. En olisi todellakaan saanut sitä vuokraa maksettua... :ashamed:

epätoivoinen
Kävin jo viemässä sossuun toimeentulotuki hakemuksen,kun vein asuntopaperitkin.
Sanoivat sossusta että hyvä kun toin,on sit paprut valmiina jos saan asunnon,pitää sit vaan muut puuttuvat liitteet viedä.Tosin tuo tukihakemushan pitää joka kuukausi täyttää.
Oli kyllä ihania sossussa minua kohtaan,vaikka kiirettä tuntui olevan :hug:
Ei tuo erokaan ole niin kipeä asia,kun tuo talous puoli huolettaa,kuinka sitten tulevat vastaan sähkölaskuissa ynm.Täytyy toivoa että pikkuhiljaa asiat sit selkiytyy kun saan asunnon.(toivottavasti pian)

Elatusapuja ei kannata sopia "päikseen". Jos sinulla ei ole varaa maksaa elatusmaksua, yhteiskunta maksaa sen ja vuosittain todistat, että olet yhäkin vähävarainen. Sitten kun tulosi nousevat ja pystyt maksamaan elatusmaksun, tilanne muuttuu.

Yhteistyössä