Eroahdistusko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ekakertalainen..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ekakertalainen..

Vieras
Kertokaa kokemuksia lapsen eroahdistuksesta. Missä iässä yleensä eroahdistusta esiintyy? Kauan on kestänyt?
Miten lapsi on käyttäytynyt eroahdistus-vaiheessa?
Kokemuksia kaipailen.. Minulla itselläni 11k poika ja haluaisin kuulla kokemuksia..

Kiitos jo etukäteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja myLove:
Lahkeessa roikkumista, huutoa heti kun äiti tai isi katoaa näköpiiristä, kitinää kitinää ja lisää kitinää... Ah, niin ihanaa! :kieh:

Juu meillä ihan samanlaista, paitsi kohdistuu vain äitiin. Lapsi nyt 9,5kk, tätä kestänyt n. 1kk ja loppua ei näy vielä.

Nostan..
Kokemuksia kaipailen... En tiedä mitä ajatella, kun ennen niin tyytyväinen lapseni roikkuu minussa nykyään kuin takiainen, huutaa hysteerisesti jos erehdyn lähtemään näköpiiristä..
onko tämä vaihe edes eroahdistusta? Vaihdanko vaatteet itselleni ja annan vauvan huutaa vai keskeytänkö omat touhut ja otan syliin (eli kannan sylissä koko lapsen hereillä olon ajan?)..huoh..

Kertokaa kokemuksia! Auttakaa nyt ekan lapsen äitiä "mäessä"!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap..:
Nostan..
Kokemuksia kaipailen... En tiedä mitä ajatella, kun ennen niin tyytyväinen lapseni roikkuu minussa nykyään kuin takiainen, huutaa hysteerisesti jos erehdyn lähtemään näköpiiristä..
onko tämä vaihe edes eroahdistusta? Vaihdanko vaatteet itselleni ja annan vauvan huutaa vai keskeytänkö omat touhut ja otan syliin (eli kannan sylissä koko lapsen hereillä olon ajan?)..huoh..

Kertokaa kokemuksia! Auttakaa nyt ekan lapsen äitiä "mäessä"!!

No siis meillä tosiaan ton 9,5kk kanssa on aivan samanlaista. Kyllä mä vaihdan vaatteet ja teen muut "pakolliset" esim. vessassa käynti vaikka lapsi huutaa. Hän sitten huutaa siinä vieressä, juttelen samalla rauhoittavasti ja katson silmiin, jos en voi syliin ottaa. Mutta mahdollisimman paljon pidän sylissä. :)

Olen ihan hämilläni koko tilanteesta.. tänäänkin otin vessaan asti mukaan ja itki ihan kuin "paniikissa" kunnes nostin siihen pytylle syliini istumaan niin rauhoittui..

täällä kans oli aika ajoin pojalla tuollasta et jos lattialta edes nousin seisomaan kesken leikkimisen niin alko jo huuto.. nykysin herra 1v4kk ja roikkuu lahkeissa jos yritän tehä jotain kotihommia esim.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen ihan hämilläni koko tilanteesta.. tänäänkin otin vessaan asti mukaan ja itki ihan kuin "paniikissa" kunnes nostin siihen pytylle syliini istumaan niin rauhoittui..

Sellasta se on. Tosi rasittavaa, mutta menee onneksi ohi. Minäkin pariin otteeseen olen ehtinyt ihmetellä minne ihana tyytyväinen vauvani on kadonnut..

Meillä tämä kohdistuu vain minuun... isänsä ei kelpaa sylissä pitäjäksi vaan poika huutaa siinäkin kunnes minä otan syliin. Jos ovat kahdestaan kotona kaikki sujuu hyvin, mutta kun ilmestyn paikalle, alkaa hysteerinen itku minun perään :/

Jos lapsi on muutenkin ihan vieressä, niin ei silloin mitään megalohdutuksia, vaan rahoittelua sanallisesti, kunnes voi ottaa syliin. Pitäähän hommat saada tehtyä ja lapsen itetysti vähitellen tajuta ettei hätä ole tämännäköinen. Kyseessä on vaihe joka kestää aikansa.

Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
täällä kans oli aika ajoin pojalla tuollasta et jos lattialta edes nousin seisomaan kesken leikkimisen niin alko jo huuto.. nykysin herra 1v4kk ja roikkuu lahkeissa jos yritän tehä jotain kotihommia esim.

Juuri tällaista!! Annan pojalle aikaa ja syliä paljon. Yhdessä leikitään, mutta kun olen nousemassa ylös, niin itku alkaa..
Kuitenkin tietyt hommat on tehtävä, jolloin en voi kantaa sylissä ja tuntuu pahalta kun huutaa isänsä sylissä tuon ajan (tai lattialla) ja pyrkii roikkumaan minun lahkeeseen kiinni..
Tyhmänä mietin jo, että voiko lapsi kokea jonkinlaista "hylätyksitulemisen-tunnetta" jos en pysty aina kantamaan sylissä ja joutuu reppana huutamaan lattialla..

On tämä ilmeisesti sitten juuri tota eroahdistusta!

Juuri tällaista!! Annan pojalle aikaa ja syliä paljon. Yhdessä leikitään, mutta kun olen nousemassa ylös, niin itku alkaa..
Kuitenkin tietyt hommat on tehtävä, jolloin en voi kantaa sylissä ja tuntuu pahalta kun huutaa isänsä sylissä tuon ajan (tai lattialla) ja pyrkii roikkumaan minun lahkeeseen kiinni..
Tyhmänä mietin jo, että voiko lapsi kokea jonkinlaista "hylätyksitulemisen-tunnetta" jos en pysty aina kantamaan sylissä ja joutuu reppana huutamaan lattialla..

Höpsistä, ei se lapsi mitään traumoja saa. :) Tosiaan rauhoitteleva puhe kyllä auttaa lasta tuntemaan itsensä ei-hylätyksi.

Meillä esikoisella oli aivan samanlainen eroahditus, mutta huusi meidän molempien perään, ei sekä äidin ja isän olis pitäny olla kokoajan vieressä ja sylissä kokoajan. Pakollise vessassa käynnit ja pukemiset on tietysti pakko hoitaa niin että lapsi huutaa vieressä, mutta kannattaa jutella lapselle. Mä ainakin höpötin kokoajan mitä teen ja kauanko kestää ennenku pääsee syliin (laitan tämän paidan ja housut päälle sit otan syliin). Pidemmän päälle se rupes helpottamaan ja ei tullu mahdotonta huutoa kun kerroin mitä teen ja sitten otan syliin. Mutta kyllä mäkin muistan istuneeni pöntöllä vauva sylissä kun muu ei auttanu. Meillä ei hoitajaksi kelvannut kuin mummi ja pahimman eroahdistuksen aikaan ei viety hoitoon muuten kun jos oli ihan pakko. Meillä neiti onneksi osasi jo kävellä eroahdistuksen ollessa pahimmillaan 1v kieppeillä, niin kun piti kädestä kiinni ni ei tarvinnu kantaa kokoajan. Mutta älä huoli. Se kuuluu asiaan ja menee kyllä ohi :hug:

Tuhat ja sata kiitosta vastanneille!! Tää on ollut niin hämmentävä tilanne etten ole tiennyt enää itekkään, miten toimia.. siis kun mikään ei siltikään auta paitsi syli.
Mutta ilmeisesti nyt vaan paljon seuraa ja syliä, vaikka joskus on annettava vaan itkeäkin tietyissä tilanteissa.

Hienoa, sain moneen pähkäilyyni nyt neuvoja :)

Musta se että kertoi etukäteen mitä tehdään auttoi ajan kanssa. Kyllä tuon ikäinen jo puhetta ymmärtää. Mä aina selitin että "nyt noustaan ylös ja mennään vessaan" Mutta ei sille mitään voi että huutoa tulee välillä, eikä se lapselle traumoja aiheuta, jos nyt et hylkää sitä pitkäksi aikaa lattialle huutamaan ja itse häivy pois näkyvistä. Kantoliina oli elämää helpottava väline tuossa iässä. Tyttö liinaan, niin kulki mukana ja itsellä jäi kädet vapaaksi =)

Netti on pullollaan ja esim. babyidean ja kestovaippainfon kirppiksillä on paljon käytettyjä myynnissä. Mulla oli tuolloin rengasliina käytössä. Sillä on vähän raskaampi kantaa kuin sidottavalla liinalla (paino eri jakaudu tasaisesti) mutta siihen on tosi nopee ja helppo laittaa lapsi. Meillä kuopus ei vauvana viihtyny liinassa, mut nyt isompana on kannettu paljon rengasliinassa. Musta oli kätevä =)