Eroaako oikeasti suurin osa, jos on vähänkin ongelmia parisuhteessa?

• Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Täällä ainakin ongelmaan kuin ongelmaan tuntuu olevan ratkaisu "erotkaa". Tuntuu että suurin osa ei kestä minkäänlaisia kriisejä yhdessä, vaikka sitähän parisuhde on, ylä- ja alamäkiä.

Tuskin pariskunta, joka on ollut yhdessä vuosikymmeniä, on välttynyt kriiseiltä. Mutta yhdessä pysyminen vaatii muutakin kuin omaan napaan tuijottamista.

Tuntuu että varsinkin jos jommalla kummalla parisuhteen osapuolella on joku ongelma, heti tarjotaan ratkaisuksi eroa. Missä on kumppanuus, toisen tukeminen ja auttaminen? Ymmärrän tietty että alkoholistit, narkkarit ja väkivaltaiset jätetään, mutta kun tuntuu ettei nykyaikana kestetä toiselta kunnolla edes yhtä huonoa päivää, kun heti ollaan jättämässä.

Miksi, mistä tämä itsekkyys on meihin ihmisiin oikein tullut? Missä aito rakkaus ja välittäminen?

"niinpä"
Niinpä, meillä on ollut väkivaltaongelma ja lapsettomuusongelma.
Väkivaltaisuus kitkettiin tahdon voimalla ja rakkaudella pois, eikä sitä enää ole, eikä ikinä tule.
Lapsettomuuskin on koettu ja silti se vain vahvisti sidettämme. Jotkut eroaa jopa sen takia mikä kuulostaa todella todella itsekkäältä.

Nykyään mennään myös mielestäni liian iäkkäinä naimisiin, joten puolisot liian oppineita "otsekkäiksi" anteeksi jos jotakuta loukkaa mutta nykyajan avioliitot eivät kestä ja se on helvetin typerää, kyllä pitäisi osata kestää ala ja ylämäet ja valita se puoliso vähän paremmin!

"aapee"
Joo, tässä foorumissa eroaminen on kuin Jumala olisi puhunut yläkerrasta, se tekee autuaaksi ja on ratkaisu kaikkiin ongelmiin.
Tuntuu että varsinkin täällä ihan mihin vaan ongelmaan ehdotetaan eroa ratkaisuksi. Tyyliin Mies ei tykkää kalasta- eroa! Vaimo ei tykkää ottaa suihin- eroa! Mies ei lähde kanssani Roomaan-eroa! Vaimo piereskelee yöllä unissaan- eroa!

Tuntuu ettei ihmiset ajattele yhtään, että joku voi ottaa heidän typerät neuvonsa tosissaan.:-(

"aapee"
[QUOTE="niinpä";23075166]Nykyään mennään myös mielestäni liian iäkkäinä naimisiin, joten puolisot liian oppineita "otsekkäiksi" anteeksi jos jotakuta loukkaa mutta nykyajan avioliitot eivät kestä ja se on helvetin typerää, kyllä pitäisi osata kestää ala ja ylämäet ja valita se puoliso vähän paremmin![/QUOTE]

Samaa mieltä olen. Tosin itse olen mennyt naimisiin kaksikymppisenä ja eronnut 27-vuotiaana, mutta ihan omaa tyhmyyttämme ero tuli, olisimme me voineet sen estää, meillä oli hyvä ja toimiva suhde, meidät erotti vaan ongelmat joita emme itsekkyyttämme halunneet paneutua ratkaisemaan. :-(

Jeesus
[QUOTE="aapee";23075167]Tuntuu että varsinkin täällä ihan mihin vaan ongelmaan ehdotetaan eroa ratkaisuksi. Tyyliin Mies ei tykkää kalasta- eroa! Vaimo ei tykkää ottaa suihin- eroa! Mies ei lähde kanssani Roomaan-eroa! Vaimo piereskelee yöllä unissaan- eroa!

Tuntuu ettei ihmiset ajattele yhtään, että joku voi ottaa heidän typerät neuvonsa tosissaan.:-([/QUOTE]

Aivan, toivotaan että kukaan ei ole niin Urbo, että tämän palstan neuvoja kuuntelisi, mutta pelkään pahinta, koska monet naiset on valitettavasti epävarmoja Urboja ja uskovat kaiken mitä heille sanotaan.

"jaa"
En mä ainakaan usko näin. Mua on puoliso pettänyt useammin kuin kerran, kavereilla omat ongelmansa liitoissaan, eikä kukaan ole eronnut. Ongelmia on yritetty ja yritetään ratkaista. Valitettavasti en tiedä onko jatkuva yrittäminenkään kaiken vaivan arvoista. Pelkään katkeroitumista ja sitä että ero tulee joskus kuitenkin vastaan.
Sitten on tavallaan hukannut koko elämänsä liitossa, joka ei alunperinkään toiminut.

Mä oon välillä katsonut ihan "vierestä" kun pariskunnat eroaa ongelmien myötä, ongelmien, joita ei edes yritetä eikä haluta ratkaista.

Mutta kyllähän se niin on että nämä "uhriosapuolet" eivät voi yksinään ratkaista ongelmia. Monesti kyseessä on myös se että nimenomaan sillä josta ne ongelmat on lähtösin, ei ole motivaatiota muuttua. JA joo, kyllä ymmärrän että sitten vain erotaan.

"vieras"
Voi Jeesus mitä lässytystä. Kai te ymmärrätte, että tämä foorumi ei edusta todellisuutta? Se voi olla joillekin keino purkaa stressiä ja pahaa oloa. Eipä sitten ehkä tarvi purkaa niin paljon puolisoon ja lapsiin. Ja jos joku on niin helvetin tyhmä, että eroaa vain sen vuoksi, että kaksplussalla käskettiin, niin ehkä se onkin parempi. Holhoava, itserakas lässytyksesi tekee ihan pahaa.

"hmm"
Kyllä moni eroaa heppoisin perustein. Tietysti se on ihan ok, jos lapsia ei ole kuvioissa, mutta jos niitä on niin silloin pitäisi yrittää enemmän. Mutta tosiaan, ei riitä että pelkästään toinen yrittää. Ja toisaalta taas ikinä ei voi tietää mitä kaikkea jonkun toisen parisuhteessa on taustalla, joku haluaa pitää kulissit pystyssä viimeiseen asti eikä kerro niitä oikeita eron syitä.

Mutta itse tunnen joitakin pariskuntia, jotka ovat eronneet siksi että on esim. lasten syntymän jälkeen tullut kriisi. Ei siis pettämistä, ei väkivaltaa tms. vaan on vain ollut vaikeaa sopeutua kun elämä tietysti muuttuu lasten myötä. Näillä eronneilla on ollut heti vaikeuksien alettua se asenne että ei tästä tule mitään. Tuntuu että kukaan heistä ei oikeasti ole miettinyt että miten siitä kriisistä pääsisi yli, vaan heti ollaan kädet pystyssä ja luovutetaan.

niin ja jotkut on todennäköisesti sitä mieltä, että meillä miehen peliriippuvuus ei ole syy erota. 4-vuotta sitä on jatkunut, ei aikaa perheelle(mielummin pelaa sitä typerää wowia). Hoitoon ei mene. Sellaisen kanssako pitäisi elää?

"mmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;23075420:
niin ja jotkut on todennäköisesti sitä mieltä, että meillä miehen peliriippuvuus ei ole syy erota. 4-vuotta sitä on jatkunut, ei aikaa perheelle(mielummin pelaa sitä typerää wowia). Hoitoon ei mene. Sellaisen kanssako pitäisi elää?
addiktit on jossain määrin asia erikseen. Jos se on vieläpä lasten isä, niin saattaa olla enemmän hyötyä pelurille itselleen samoin kuin lapsille siitä, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tehdään tilanne selväksi ja ilmoitetaan erouhasta, ja pidetään siitä myös kiinni. Parasta terapiaa on joutua silmätyksin tekojensa seurausten kanssa.

[QUOTE="vieras";23075380]Sanoisin, että ihmisten pitäis erota helpommin... Liian kauan hakataan päätä seinään ku ei osata erota.[/QUOTE]
No sen minäkin tällä palstalla olen huomannut. Kerrotaan kuvaus ihmissuhteesta, joka kuulostaa lähinnä henkilökohtaiselta helvetiltä. Mitä muuta siihen pitäisi sanoa, kuin "eroa"? Ei meillä ole täällä niin paljoa aikaa, että kannattaisi sitä tietentahtoen haaskata huonossa parisuhteessa.

Keittiönoita
"Jätä se sika" on palstalla käytetty ilmaisu silloin, kun ei jaksa enempää kommentoida jonkun parisuhdeongelmiin. Neuvoa ei todellakaan ole tarkoitettu noudatettavaksi jokaisessa tapauksessa.

Leukistinen aksolotli
Mun kokemus on se, että olen palstalta lukenut hirveitä kohtaloita. Niin monesti joku kirjoittaa puolisostaan aivan kauheita asioita. Ihmiset saattaa elää todella kauheissakin suhteissa. Puoliso saattaa olla rakkaudeton ja välinpitämätön, pelkkä riesa. Mitä siihen voi muuta ehdottaa ratkaisuksi, kuin eron? En mä ainakaan viitsi ihan lytätylle ihmiselle ehdottaa, että jää vaan odottelemaan, josko asiat korjaantuis, kun aika ja elämä koko ajan kuluu eteenpäin.

Varmaan jotkut eroaa liian helposti, mutta silti jotkut tarvii rohkaisua, että ne uskaltaisi lähteä.

Neiti M
Itse elän parisuhteessa jossa seksiä oli viimeksi marraskuussa 2010.
Keskimäärin seksiä on 2 kertaa vuodessa ja kyllä mietin eroa vakavissani!
Mies ei halua vapaata suhdetta ja siis MIES PIHTAA/EI HALUA..... Parisuhde terapiaan ei lähde!

Osaa ne miehetkin eikä vaan naiset!

"vieras"
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Itsekkyys on se, mikä ajaa tilanteen tähän. Kumppanuus..mikä se on? Toisen auttaminen hädässä..vanhanaikaista? Puolison mielenterveysongelmat..apua, se on hullu ku pullosta tullu! Ainoat eron syyt jotka nielen ovat väkivalta(ja siihen rinnastettavat asiat) ja pettäminen.

Neiti M
[QUOTE="vieras";23082166]Samaa mieltä aloittajan kanssa. Itsekkyys on se, mikä ajaa tilanteen tähän. Kumppanuus..mikä se on? Toisen auttaminen hädässä..vanhanaikaista? Puolison mielenterveysongelmat..apua, se on hullu ku pullosta tullu! Ainoat eron syyt jotka nielen ovat väkivalta(ja siihen rinnastettavat asiat) ja pettäminen.[/QUOTE]

Kumppanin pakko selibaatti ei ole siis syy erota?????????????????

Leukistinen aksolotli
[QUOTE="vieras";23082172]Ei mielestäni. Asiaa täytyy selvittää niin kauan, että se selvenee. Oletko ajatellut, että jos tämä asia on sinulle vaikeaa, on se sitä myös varmasti miehellesi. Mutta toivotaan että sinun kohdallasi tämä on näiden parin vuoden jälkeen paranemaan päin![/QUOTE]
Asiat ei parane itsestään. Varsinkaan jos sitä toista ei saa hakemaan apua, menemään lääkäriin.

toinen vieras
[QUOTE="vieras";23082166]Samaa mieltä aloittajan kanssa. Itsekkyys on se, mikä ajaa tilanteen tähän. Kumppanuus..mikä se on? Toisen auttaminen hädässä..vanhanaikaista? Puolison mielenterveysongelmat..apua, se on hullu ku pullosta tullu! Ainoat eron syyt jotka nielen ovat väkivalta(ja siihen rinnastettavat asiat) ja pettäminen.[/QUOTE]

Onneksi mä en tarvi sun hyväksyntääs. Mua ei vanhoillisten hihhuleiden mielipiteet kiinnosta. Sen kun olet nielemättä mitä haluat.

Yhteistyössä