Ero rahattomana ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Köyhä

Vieras
Auttakaa hyvät Ellit ja Erkit minua tietämätöntä.
Haluan avioeron pitkästä avioliitostani. Lapset ovat aikuisia joten heidän huoltajuudestaan ei tule kiistaa. Mutta meillä on omakotitalo jonka mies haluaa pitää, mutta hänellä ei ole varaa maksaa minua ulos. En haluaisi aiheuttaa hänelle taloudellisia vaikeuksia, mutta tarvitsen rahaa itsekin.

Siis kertokaa minulle miten olisi viisainta toimia ?
Onko omaisuus jaettava heti harkinta-ajan päätyttyä ?
Entä harkinta-aikana, onko minulla mahdollisuutta asumistukeen vaikka omistankin talostamme puolet ?
Entä maksaako itse ero ? Laskuttaako käräjäoikeus avioeropäätöksestä ?

onko avioehto? molemmin puolin poissulkeva/osittainen?
Ositus tehdään aina joka tapauksessa. Kehoitan soittamaan kuntasi oikeusaputoimistoon, niin kaikki selviää kerralla OIKEIN.

Jos saisit asumistukea olet ilmeisesti myös sen varallisuusrajan alapuolella, jotta oikeuskulut eivät maksa. Eivät ositukset eivätkä muukaan oikeusapu. Jos taas tulosi ylittävät tuon rajan niin avioeropäätös ei maksa montaakymmenta euroa, mutta ositusasiat, jos tarvitset lakimiehet tai oikeusavustajan apua siihen ovat kalliimpia.

Soita paikkakuntasi oikeusaputoimistoon ja toimista sinne tulotietosi ym. niin he kertovat mitä mikäkin tulee maksamaan.

Omaisuus vaikuttaa kyllä asumistukeen, mutta on niisäkin kai harkinnanvaraa tilanteesta riippuen.. ainakin oli silloin kun sitä haettiin vielä sosiaalitoimiston kautta.

Avioehtoa ei ole. Voiko osituksen tehdä itse jos molemmat
osapuolet siihen yhteisymmärryksessä suostuvat ?
Tällä hetkellä olen työtön ja mieheni tulot vaikuttavat korvauksiini.

Omaisuuden jakoa ei tarvitse tehdä minkään tietyn ajan kuluessa eli miehesi voi jäädä asumaan taloonne. Toisaalta kerroit tarvitsevasi rahaa myös... Suostuisiko miehesi ottamaan lainaa, jolla korvaisi osuuttasi talosta?

Asumistuesta en ole ihan varma, mutta eiköhän sitä voi saada jos asuu eri osoitteessa miehensä kanssa.

eipä siinä paljon kummankaan osapuolen lainanottohaluja kysellä, kun omaisuutta ositetaan. lopulta käy niin, että talo myydään , rahaa on aina ongelmatonta jakaa.

Niinpä ja sehän tässä minusta pahalta tuntuukin. Ensin rikon perheen ja sitten hajoitan vielä mieheni rakentaman kodin. Tosin paljon minakin olen tehnyt tämän perhen hyvinvoinnin eteen, niin taloudellisen kuin muutenkin.

Älä turhaan sure raha-asioita, ne ovat loppujen lopuksi elämässä sivu seikka. Ikäväähän se tietenkin on että joudutte talon myymään, mutta rahaa sinäkin tarvitset ja on mielestäni ihan hölmöä kitua itse köyhyydessä sen vuoksi ettei miehelle tulisi paha mieli. Eroaminen ei ole koskaan kivaa.

Yhteistyössä