ero ja asunnon myyminen

• Viestiketjun aloittaja pulassa
  • Ensimmäinen viesti
pulassa
toivottavasti joku voisi valaista tyhmää..olemme avoliitossa ja omistaneet asunnon alle 2v. kyseessä siis ensiasunto molemmille. jos mies lunastaisi osuuteni (50%) osakkeista, mitä kuluja minulle siitä tulisi? pitääkö ensiasunnon ostajan saama varainsiirtoverosta vapautuminen korvata verottajalle jotenki kun asunto myydään tosiaan alle 2v..entä kun minä olen maksanut kaikki remontit mitä asuntoon on tehty, onko sillä mitään merkitystä? ja kun on pankista otettu lainan yhteyteen takaisinmaksuturva, tuleeko jotain kuluja siitä vai poistuuko se vain yksinkertaisesti? sekava viesti, mut asialliset vastaukset tervetulleita! ja yleensäkin jos joku viitsis kertoa mitä kaikkea tässä tilanteesa tulisi huomioida..

Kannattaa tosiaan varmistaa asia vaikka verotoimistosta jos ei lakitoimistosta. En tiedä antaako lakitoimisto mitään apuja ilman rahastusta?

Mutta itse mietittynä, jos et saa voittoa asunnon myynnistä niin veroja ei tarvinne maksaa, muuten 28% voitosta. Varainsiirtoverot on vain asunnon ostossa, ei myynnissä, eli niistä ei tarvinne välittää. Kannattaa yrittää sopia miehesi kanssa remontin osuus, et saisit siitä hyvityksen. Muuten vaikea todistaa, ellei ole kuitteja. Samoin takaisinmaksuturva vain lakkaa olemasta, kun velka maksetaan. Näin ihan vain mietittynä, mut varmimman tiedon saat kun soitat tai käyt sekä verotoimistossa ja omassa pankissasi.

Yhteistyössä