Eriväriset kaksoset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hih

Vieras
http://www.hilavitkutin.com/wp-content/uploads/2007/03/kaksoset.jpg

Kyllä geenit on ihmeellisiä, oikeasti. On tässä mahtanut olla vanhemmilla ihmettä kerrakseen, kun toinen kaksosista on vaalea ja toinen iholtaan tumma.

Hauskaa :) Tuossakin äidillä on selvästi sekä valkoihoisia että tummaihoisia perimässään, miehelläkin saattaa olla valkoihoisia. Niin ne geenit hyppelee ja yhdistyy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun kaverilla ja hänen tummalla miehellään on kaksi lasta, joista isompi on tosi vaalea ja pienempi tosi tumma. saaneet ilmeisesti geenit vähän epätasaisesti :)

No ei siinä mitään epätasaista ole. Sattumaahan se on miten geenit sinne muna- ja siittiösoluihin jakaantuu mitoosissa.

No en nyt tiedä ihmettelemistä, varmaan jokainen mulatti tietää että jos puuhailee toisen mulatin kanssa niin on mahdollista (en nyt muista onko joku tyyliin 1/12 todennäköisyys) että lapselle osuu juuri ne "valkoiset" geenit :D ja toisaalta taas vaikka itse olisi sellainen puolitumma, samoin puoliso, niin lapsesta voi tulla täysin musta.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
No en nyt tiedä ihmettelemistä, varmaan jokainen mulatti tietää että jos puuhailee toisen mulatin kanssa niin on mahdollista (en nyt muista onko joku tyyliin 1/12 todennäköisyys) että lapselle osuu juuri ne "valkoiset" geenit :D ja toisaalta taas vaikka itse olisi sellainen puolitumma, samoin puoliso, niin lapsesta voi tulla täysin musta.

On se todennäköisyys pienempi.

Mä pelkäsin tuplat saadessani ihan oikeesti että olis joku geenimutaatio ja toinen olis ollu musta :D , Mies ois ehkä hypännä yläpystyä. Ps: siis mulla ei ole ollu mustaa miestä, mut mistä sitä itellee näitä höyryilyjä kehittelee

Joskus katsoin dokumentin amerikkalaisista mustien vanhemmille syntyneistä valkoisista lapsista. Oli aika kamalaa: lapset olivat kaksinkertaisesti syrjäytyneitä. Ei musta eikä valkoinen yhteisö hyväksynyt heitä jäseneksi.

Mä tunnen pari lasta jotka on täysin vaaleita huolimatta siitä että toinen vanhemmista on tummaihoinen ja toinen vaaleaihoinen. Se on hauskaa ja mielenkiintoista miten luonto näitä asioita hoitelee!

Alkuperäinen kirjoittaja d:

Sitten varmaan muistelen jotain täysin eri asiaa bilsan tenttikirjoista. Paljonko se sitten on?

Sitten varmaan muistelen jotain täysin eri asiaa bilsan tenttikirjoista. Paljonko se sitten on?

Yritän juuri etsiä sitä. Yleensähän lapset ovat jotain vahnempien väliltä. Ehkä kyse on siitä, että eriväristen kaksosten saamisen prosentit ovat huimanpienet kuitenkin verrattuna siihen, että nainen saisi lapset, joista yksi olisi äärimmäisen vaalea.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Yritän juuri etsiä sitä. Yleensähän lapset ovat jotain vahnempien väliltä. Ehkä kyse on siitä, että eriväristen kaksosten saamisen prosentit ovat huimanpienet kuitenkin verrattuna siihen, että nainen saisi lapset, joista yksi olisi äärimmäisen vaalea.

Niin siis puhuin nyt ihan mulattien yksöslapsista, että mikä todennäköisyys on saada pelkät valkoiset geenit. Jostain vaan jäänyt mieleen sellainen pelkistetty kaavio, jonka mukaan 8,3% todennäköisyys tulla vaalea lapsi ja 91,7% todennäköisyys tumma lapsi, joka on siis kaikkea väliltä vaaleanruskea-tosimusta. Ja epäidenttisten kaksostenhan geenit ovat yhtä lähellä toisiaan kun tavallisten sisarustenkin.

No, mene ja tiedä.

Yhteistyössä