Erityislasten vanhempia (etenkin ADHD)? Miten jaksatte tätä..? (pitkä vuodatus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murrr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25101897]JONSERD meillä 7-v pojalla aloitetaan tuolla medikinetillä onko hyvin siedetty lääke?? Itse haluasin aloittevan concertalla, eikös tuo medikinet ole aika uusi lääke???[/QUOTE]

Ihan samaa tavaraahan nuo oikeastaan ovat. Oliko 40- vai 60-luvulta ollut käytössä metyylifenidaatti. Silti on ihmisiä, joille toinen sopii, mutta toinen ei, siis M ja C.

Medikinet on lyhytvaikutteisempi, kuin Concerta. Eli jos lääke ei sovikaan, ei tarvitse odotella ihan niin kauaa, että vaikutus loppuu. :saint: Joillain vatsa ei kestä mf:a ja minulla itselläni alussa tuli outo ahdistava olo, siis ihan fyysisesti, stimulanttilääkitys aiheuttaa hengästymistä, pulssin kohoamista ja sen sellaista, johon tottuu kyllä nopeasti. Minulla oli aluksi suun kuivumista, johon xylitol-purkka on hyvä lääke ja ensimmäisen kerran aloittaessani sain todella murskaavan päänsäryn, joka kesti pari tuntia, lihakset menevät vähän jumiin, haukoittelin pari viikkoa raukeana ja ainoa jatkuva sivuoire minulla on Raynaldin oire, eli valkosormisuus. Ei veri kierrä sormissa tai varpaissa, jos on vähänkään viileämpää. Mutta se on aika harvinainen oire ja minusta käypä hinta toimivasta lääkityksestä.

Minulla mf ei haittaa nukkumista, päinvastoin. Ruokahaluni on parasta A-luokkaa ja muistan jopa syödä ja osaan tunnistaa nälän, ennen se ei onnistunut.

Hei taas, kuulumisia :).

Kävimme SI-terapeutin alkukartoituksessa ja siellä selvisi mm. seuraavaa: lapsella on ikätasoaan korkeammat taidot matemaattista tai loogista osaamista(päättelykykyä) vaativissa tehtävissä, mutta muilla osa-alueilla hän on hieman keskivertoa alempana. Verbaalisesti taitava, mielikuvitus hyvin kehittynyt. Osaa ottaa ohjeita vastaan, mutta usein on ns. omissa maailmoissaan eikä tunnu siksi kuulevan että hänelle puhutaan. Samoin ei kovin oma-aloitteinen jutusteluissa, mutta erittäin omaehtoinen leikin kulussa. Mahdollinen ongelma hahmotuskyvyssä (= siksi törmäilee vähän kaikkeen), osa aisteista alireagoi ja koska pyrkii maistelemaan kaikkea vielä 4,5-vuotiaanakin, "aistihakuinen". Energinen poika, ristiriitaisuutta keskittymisessä: esim. teki sellaista kynätehtävää yli 5 minuuttia ilman vaikeuksia mutta siirryttäessä isompaan tilaan keskittyminen herpaantui heti ja alkoi mm. heittäytymään säkkituolia päin jatkuvalla syötöllä. Vaarantaju olematon, teki pari sellaista temppua arvaamattomasti joista olisi voinut joutua sairaalaan...

Että näin, aika samaa palautetta saimme kuin mitä itse olemme jo havainnoineet kotonakin. Pääasia että alkukartoitus on nyt tehty ja sen myötä olemme nyt menossa sairaalaan ihan kunnon osastojaksolle. :) Oloni on rauhallisempi, odottava- vihdoinkin saamme tietää, mistä tämä omituinen käytös johtuu..!

ap

Sellainen juttu vielä, että keskustelin neuvolapsykologin kanssa peloistani sen suhteen, että lapsi leimataan vanhempien takia (minulla masennustausta) ja sitten ollaankin jo lastensuojelun kanssa tekemisissä jne. Neuvolapsykologi sanoi että on tätä(kin) asiaa pohtinut itse ja siksi tekee selväksi lähetteessään, ettei psykiatrian palveluihin ole tarvetta. :) Hän keskusteli asiasta niin lapsen omalääkärin, hoitajan kuin perheneuvolankin kanssa ja kaikki olivat sitä mieltä että neurologiselle puolelle mars! Niinpä tuo osastojaksokin on nimenomaan sinne ja sellainen, että yöt ollaan kotona ja päivisin vanhempi/vanhemmat ovat lapsen kanssa tutkimusten väliajat jne.

Itsellä on 6v tyttö jonka käytös on melko paljon samaa. Ei pure, mutta lyö ja tönii isompia ja pienempää sisarustaan. Syö kaikkea vieläkin, leluja, barbin tavaroita, vaatteita.. Pitää itse jatkuvasti jotain ääntä, on kovaääninen ja todella impulsiivinen. Joiltain osin kehitys yli ikätason, mm. lukee ja kirjoittaa jo, itse opetellut.Todella fiksu ja noudattaa monisanaisiakin ohjeita hyvin. Ongelmia tulee kun pitäisi itse kehitellä tekemistä, ei osaa jäsentää asioita kun ei saa ohjetta ja tekeminen hankalaa.
Todettiin laaja-alainen aistiyliherkkyys, kuulema neurologille ei ole tarvetta tässä vaiheessa. AD/HD on toistaiseksi suljettu pois. Hänkin kävi SI-toimintaterapeutilla 10 käynnin arvioinnissa. Päiväkodilla on tehty kartoituksia mm. Viivi-lomake täytetty. Toimintaterapeutti ja SI-terapeutti täytättivät omat llomakkeensa.

Arki on haasteellista, paljon melua ja jatkuvaa riitaa sisarusten kanssa. Äyskii ja tiuskii, huutaa ja kiljuu. Paiskoo ovia ja purkaa kiukkunsa toisiin. Sotkee ja levittää tavarat, ei millään halua siivota. Syö kuin pikkulintu ja onkin todella hoikka. Kaikki uudet ruuat jää yleensä aina syömättä, ellei niitä saa maistamaan jotenkin ja totea sitten että hyväähän se olikin. Tututkin ruuat jää joskus lautaselle. Siirtymätilanteet pitää ilmoittaa hyvissäajoin, ja muistutella vähän väliä että kohta sitten. Silti se on hankalaa, pukeminen kestää jne. Neuvoja saatiin loppujen lopuksi vähän, si-teraoeutti selitti mihin pitäisi kiinnittää huomiota ja missä lasta auttaa, muttei oikeastaan miten. Itse on otettava selvää.

Suosittelisin ainakin kirjoja Tahatonta tohellusta sekä Aistimusten aallokossa. Ne avaavat näkemään asioita lapsen näkökulmasta.

"Fusarium-punahomeet ovat erityisen yleisiä peltohomeita Suomessa, kun taas Aspergillus- ja Penicillium – sukuihin kuuluvia homeita esiintyy meillä lähinnä varasto-olosuhteissa. Kaikkien näiden homelajien tuottamia mykotoksiineja on todettu suomalaisessa viljassa ja rehuissa." - Evira aikoi selvittää -

Ja tulokset ovat pidemmältäkin ajalta todella järkyttävät:

"Suomessa vuonna 2001-2002 kerätyistä viljanäytteistä, jopa 100 prosentista löytyi ENN:a ja 74 prosentista näytteistä puolestaan löytyi MON:ia (Jestoi,M., 2005). MON:n ja ENN:n yleisyydestä huolimatta ei kovinkaan montaa in vivo tutkimusta näiden kahden mykotoksiinin akuutin toksisuuden tai matalan, toistuvan annoksen terveysvaikutusten selvittämiseksi ole tehty." Ei ole uutta, jos katsoi fosfat i maten- ohjelman...

MON:in todettiin aiheuttavan akuuttia toksisuutta rotissa, LD 50 arvon ollessa samaa tasoa kuin kaikkein myrkyllisimmillä Fusarium mykotoksiineilla, T-2 ja HT-2:lla.Toksiset vaikutukset kohdistuivat patologisten tutkimusten mukaan pääasiassa sydänlihakseen. Massaspektrometristen virtsa-analyysien perusteella voitiin todeta että moniliformiini erittyy nopeasti virtsaan. Aineenvaihduntatuotteiden osalta tutkimukset ovat kesken. Pitkäaikaisvaikutuksia on tutkittu OECD:n ohjeistuksen mukaisesti subakuutilla toksisuuskokeella, jonka tuloksia ei ole vielä julkaistu . Enniatiini ei osoittautunut kovinkaan toksiseksi oraalia akuuttia toksisuutta tutkittaessa. In vitro tutkimusten ja geeniekspressiotutkimusten tuloksia ollaan parhaillaan käsittelemässä ja julkaisemassa vuoden 2014 aikana." -Evira-
Ei tämä ketään auta, mutta ei tiedosta haittaakaan voi olla. Näkö ainakin huononee perusterveelläkin, vaikka ihan tavallista viljaa syö - mut paranee ennalleen, kun ei syö ollenkaan:-)

Yhteistyössä