Erityislasten vanhemmille kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua-papua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mitä jos sanan kääntäisi vielä kerran päälaelleen, että se tarkoittaisi vaikka hyvää tyyppiä tai rohkeaa. Että jos sillä nimittelee se tarkoittaa kehumista.
Kun sanalle tulee liikaa merkityksiä sen käyttö loppuu.

Voin kuvitella että se tuntuu pahalta lapsestasi!
Itse olin apu-opettajana eräässä ala-aste ikäisten kerhoryhmässä ja muutamalle tytölle tuli todella paha mieli kun eräs tyttö alkoi haukkumaan heitä lumiukoiksi.
Seuraavan kerran kun tytöt tulivat kerhoon niin vanhemmat halusivat tietää mitä oli tapahtunut ja miten heidän tyttöjä oli haukuttu, olivat kotonakin kertoneet ja olleet pahoilla mielin asiasta.
Vaikkei siinä sinänsä mitään pahaa ole, lumiukko-sanassa siis, niin se MITEN sitä sanaa käytettiin toi pahan mielen tytöille.

Oli se sana mikä vaan niin kyllähän sille erityislapsellekin pitää sanoa ettei saa haukkua ketään (edes porukalla keksityillä "haukkumanimillä"), pitää se yrittää oppia jos haluaa olla kanssakäymisessä ihmisten kanssa. Vaikka toki erityislapsille ja -aikuisille annetaan paljon anteeksi niin se ei ole tekosyy olla yrittämättä edes!

Mikä se kysymys oli?

Itse en ikimaailmassa suvaitsisi tuollaista käytöstä lapseltani enkä myöskään sitä, että minun lapseni olisi tuollaisen kohde. Valitettavasti valtaosalla tavislapsista on paljon huonompaa käytöstä kuin e-lapsilla.

Alkuperäinen kirjoittaja e-lapsen äiti:
Mikä se kysymys oli?

Itse en ikimaailmassa suvaitsisi tuollaista käytöstä lapseltani enkä myöskään sitä, että minun lapseni olisi tuollaisen kohde. Valitettavasti valtaosalla tavislapsista on paljon huonompaa käytöstä kuin e-lapsilla.

Kysymys oli, että täytyykö mun vain niellä vihani ja hyväksyä nimittely vai onko mulla oikeus vaatia nimittelyn lopettamista jos ei muuten niin käskemällä itse lasta olemaan hiljaa?

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
Onko poikasi lipeäkala? :o

No oli tai ei.. niin suosittelisin kanssa sitä mitä jo joku muu ehdotti että älkää huomioiko nimittelyä millään tavalla. Meillä osoittautui tämä yhdessä tapauksessa erittäin tehokkaaksi.

[quote="ap"
Kysymys oli, että täytyykö mun vain niellä vihani ja hyväksyä nimittely vai onko mulla oikeus vaatia nimittelyn lopettamista jos ei muuten niin käskemällä itse lasta olemaan hiljaa?[/quote]
Kyllä sinun kuuluu niellä vihasi, mutta ei tarvitse hyväksyä nimittelyä. Voit vaatia sen nimittelyn lopettamista, mutta se ei välttämättä onnistu käskemällä erityislasta olemaan hiljaa.

Väliin juttuasi lukiessa tulee mieleen, että sinulla jumittaa tämä juttu nyt aivan samoin, kuten erityislapsilla tahtoo tehdä ;) Olet jumittunut katsomaan sitä vain yhdestä kulmasta, että pääse sieltä ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kysymys oli, että täytyykö mun vain niellä vihani ja hyväksyä nimittely vai onko mulla oikeus vaatia nimittelyn lopettamista jos ei muuten niin käskemällä itse lasta olemaan hiljaa?
Kyllä sinun kuuluu niellä vihasi, mutta ei tarvitse hyväksyä nimittelyä. Voit vaatia sen nimittelyn lopettamista, mutta se ei välttämättä onnistu käskemällä erityislasta olemaan hiljaa.

Väliin juttuasi lukiessa tulee mieleen, että sinulla jumittaa tämä juttu nyt aivan samoin, kuten erityislapsilla tahtoo tehdä ;) Olet jumittunut katsomaan sitä vain yhdestä kulmasta, että pääse sieltä ulos.

Olet oikeasssa. Siksi tulinkin tänne hakemaan laajempaa näkökulmaa asiaan...

Yhteistyössä