Erityislapsi kerhoryhmässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli 4veen tulevassa kerhoryhmässä on erityislapsi. Kerhotädit neuvoimat kertomaan tästä etukäteen lapselle, jotta hän tietää asiasta ja osaisi suhtautua.

Yritin sitten eilen selittää asiaa, mutta en tiedä menikö perille yhtään. Mutta tämä lapsi saattaa siis kuulemma "huitaista" ohimennessään. Ei kuulemma oikein lyö, mutta siis huitoo ja jotain tälläistä.

Niin että miten minä nyt sitten selitän ymmärrettävästi 4veelle, että kerhoryhmässä sua saattaa yksi lapsi vähän huitoa, mutta se ei tarkoita sillä mitään pahaa eikä se ymmärrä miksi se huitoo muita.

Ja pyydän anteeksi, jos tämä jotakuta ärsyttää kun kysyn tälläistä. Mulla ei vain suoranaista kokemusta erityislapsista enkä osaa sanoa miten tuo lapseni suhtautuu siihen että hänen pitää sietää huitomista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli 4veen tulevassa kerhoryhmässä on erityislapsi. Kerhotädit neuvoimat kertomaan tästä etukäteen lapselle, jotta hän tietää asiasta ja osaisi suhtautua.

Yritin sitten eilen selittää asiaa, mutta en tiedä menikö perille yhtään. Mutta tämä lapsi saattaa siis kuulemma "huitaista" ohimennessään. Ei kuulemma oikein lyö, mutta siis huitoo ja jotain tälläistä.

Niin että miten minä nyt sitten selitän ymmärrettävästi 4veelle, että kerhoryhmässä sua saattaa yksi lapsi vähän huitoa, mutta se ei tarkoita sillä mitään pahaa eikä se ymmärrä miksi se huitoo muita.

Ja pyydän anteeksi, jos tämä jotakuta ärsyttää kun kysyn tälläistä. Mulla ei vain suoranaista kokemusta erityislapsista enkä osaa sanoa miten tuo lapseni suhtautuu siihen että hänen pitää sietää huitomista.

Sun kirjoituksesta suorastaan huokuu se ettet hyväksy tuota erityislasta:( Surullista:(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sun kirjoituksesta suorastaan huokuu se ettet hyväksy tuota erityislasta:( Surullista:(

Niin minä tiesin, että joku kääntää tämän näin. Ei hyvänen aika sentään. Miten minä olisin kysynyt tuota asiaa niin ettei joku täällä vedä pakastealtaallista herneitä kärsäänsä?

Enkö minä siis saa kysyä, että miten selitän asian lapselleni ja saan hänet sen ymmärtämään? Tarkoittaako se automaattisesti sitä, että minä en hyväksy tuota erityislasta?

Öö... Miten ap:n tekstistä saa sellasen käsityksen, että hänellä olisi huono asenne erityislapsia kohtaan? Mun mielestä kuulostaa just siltä, että hän on kokematon ja tietämätön eikä tunne ketään tällaisia lapsia. Ja huoli omasta lapsestaan on päällimmäisenä.

Joo oishan tää pitänyt arvata. Mulla ei ole mitään ASENNETTA. Mutta tottakai minä mietin sitä, että miten tuo kerho ylipäätään alkaa omalla lapsellani sujumaan ja kyllä sen sujumiseen vaikuttaa olennaisesti se, että käsittääkö tyttö sen että tuo erityislapsi ei osaa käyttäytyä ihan niinkuin "terveet" lapset ja että tämä ei tarkoita sillä huitomisellaan mitään pahaa.

Minä pyysin neuvoja, koska täällä varmasti on ihmisiä joilla on enemmän kokemusta ja tietoa asioista, mutta ei... saankin vain syytöksiä siitä, että minulla on asennevamma enkä hyväksy erityislapsia. VOi jumankauta sentään. Minä en hyväksy idiootteja äitejä.

Sinun ei tarvitse lapsellesi sanoa muuta, kun Matti on erilainen , kun muut ja sen takia Matti ei aina ymmärrä kaikkia sääntöjä. Kerhotädit sitten kyllä siellä selvittelevät tilanteita ja osaavat toimia.
Joillakin erityislapsilla on tapana heilutella käsiä ja pitää siitä koukussa, kun innostuvat. Puhuvat käsillään.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Sinun ei tarvitse lapsellesi sanoa muuta, kun Matti on erilainen , kun muut ja sen takia Matti ei aina ymmärrä kaikkia sääntöjä. Kerhotädit sitten kyllä siellä selvittelevät tilanteita ja osaavat toimia.
Joillakin erityislapsilla on tapana heilutella käsiä ja pitää siitä koukussa, kun innostuvat. Puhuvat käsillään.

Siis kerhotäti selitti, että saattaa ohimennessään huitaista. Ei puhunut mistään käsillä puhumisesta. Olettaisinkin joo, että kerhossa sitten selvittävät asiaa mutta haluan kyllä puhua asiasta etukäteenkin ja näin ne kerhostakin neuvoivat tekemään.

Itse olen ollut töissä ryhmässä missä erityislapsi. Lapset ovat tosi sopeutuvaisia ja ymmärtävät nopeasti, että joku on erilainen. Hoidossa sujui kaikilla hyvin ja ei ollut mitään ongelmaa.

Mä olen aina erityislapsia tai kehitysvammaisia kohdatessa selittänyt omalle tytölle lyhyesti että XXXX on vähän erilainen kuin me muut ja siksi toimii noin tai näin / saattaa tehdä sitä tai tätä. Ei oo koskaan ollut mun tytölle mikään ongelma.

Lapset on sopeutuvaisia ja meidän tyttö oli tarhassa ryhmässä johon oli integroitu erityislapsia (mm. pyörätuolissa oleva voimakkaasti autistinen tyttö ) eikä tytär osannut pitää sitä mitenkään erikoisena asiana. Taisi olla tuolloin juri tuon 4v kun aloitti ryhmässä.

Niin ja piti vielä lisätä että tytär on muuten perusluonteeltaan ujo ja arka, mutta ei ole koskaan ko. tilanteet vaikeuttaneet tytön sopeutumista johonkin paikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Öö... Miten ap:n tekstistä saa sellasen käsityksen, että hänellä olisi huono asenne erityislapsia kohtaan? Mun mielestä kuulostaa just siltä, että hän on kokematon ja tietämätön eikä tunne ketään tällaisia lapsia. Ja huoli omasta lapsestaan on päällimmäisenä.

Juuri näin. Kysyy neuvoa koska on itse kokematon ja ei osaa suhtautua vielä asiaan. Siksi on hyvä kysyä neuvoa ettei epävarmuutta tartuta lapseen ja niihän hän juuri tekee.

Kerro lapselle suoraan ja kiertelemättä että lapsi on erityinen. Käytä jotain hyvää, omaan suuhun sopivaa sanaa. "Vammainen" -sana ei tunnu kaikista hyvältä käyttää, saattaa tuntua negatiiviselta, mutta käytä jotain vastaavaa.

Rehellisesti kerro mitä lapsi saattaa tehdä ja että hän ei ymmärrä tekoaan. Älä pelottele, älä puhu omituisilla sanoilla, vaan mahdollisimman selkeästi ymmärrettävää kieltä käyttäen. Voit myös sanoa lapselle ettet kauhesti vielä tiedä asiasta, mutta että otatte yhdessä selvää kunhan tutustutte lapseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .:

Siis kerhotäti selitti, että saattaa ohimennessään huitaista. Ei puhunut mistään käsillä puhumisesta. Olettaisinkin joo, että kerhossa sitten selvittävät asiaa mutta haluan kyllä puhua asiasta etukäteenkin ja näin ne kerhostakin neuvoivat tekemään.

Tarkoitin tuolla sitä, että kun innoissaan liikkuvat ja yrittävät saada jotain kerrottua, niin samalla, kun kädet heiluvat ja ovat koukussa.
Mutta tuo huitaisu on varmaan eri juttua. Toivottavasti sitä ei paljoa esiinny ja henkilökunta on ammattitaitoista ja saavat huitaisut pysymään aisoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
Mä olen aina erityislapsia tai kehitysvammaisia kohdatessa selittänyt omalle tytölle lyhyesti että XXXX on vähän erilainen kuin me muut ja siksi toimii noin tai näin / saattaa tehdä sitä tai tätä. Ei oo koskaan ollut mun tytölle mikään ongelma.

Lapset on sopeutuvaisia ja meidän tyttö oli tarhassa ryhmässä johon oli integroitu erityislapsia (mm. pyörätuolissa oleva voimakkaasti autistinen tyttö ) eikä tytär osannut pitää sitä mitenkään erikoisena asiana. Taisi olla tuolloin juri tuon 4v kun aloitti ryhmässä.

Niin ja piti vielä lisätä että tytär on muuten perusluonteeltaan ujo ja arka, mutta ei ole koskaan ko. tilanteet vaikeuttaneet tytön sopeutumista johonkin paikkaan.

Minäkään en usko, että tuo lapseni pitää asiaa mitenkään erikoisena tai suhtautuu siihen mitenkään kummemmin. Mutta jos kerhon alku muutenkin jännittää ja joku ottaa ja huitaisee heti alkajaisiksi niin se saattaa tuntua kurjalta, jos ei asiaa käsitä. Siksi tahdon selittää asiaa hieman.

Ja vielä sen verran. Ei kannata kuitenkaan tehdä kamalan isoa numeroa siitä erityislapsesta vaikka etukäteen juttelettekin ettei lapsi sitten ala jännittämään hänen kohtaamistaan. Se riittää että kertoo "Matista" joka tulee samaan ryhmään ja joka on erilainen, mutta kiva kaveri kuitenkin. Sitten ekan kerhokerran jälkeen vastailet lapsesi kysymyksiin, koska sitten hänellä niitä on. Ja jos et tiedä vastauksia niin otat selvää vaikka kerhotädeiltä.

Mun kolme-vuotiaani oli joku aika sitten tosi kiinnostunut ihmisten erilaisuudesta. Saattoi esim kehitysvammaisen kohdatessaan kysyä kuiskaten "mikä tota tätiä vaivaa?".
Pidin lapselle pienehkön luennon ihmisten erilaisuudesta :D ja nyt poika leikkii pihalla lievästi kehitysvammaisen lapsen eikä toisen laspen vammaisuus vaikuta leikkeihin mietnkään. Poika ymmärtää, että kaveri ei puhu hyvin ja saattaa välillä riehaantua, koska on syntynyt sellaisena. Lapset ovat pohjimmiltaan suvaitsevaisia.

Yhteistyössä