Erityisäitiyspäivärahalle "pääsy"

Kuinka moni on joutunu jäämään aikasemmin pois töistä kun on ollu alkujaan tarkotus ja millä perusteilla ootte päässy/joutunu? Vai ootteko joutunu tappeleen että pääsette?

Mulla nyt neuvolan täti ja mies olis sitä mieltä että pitäis mennä työterveyslääkärille pyytämään tällasta mahollisuutta ja mua ahistaa suunnattomasti kun tuntuu että sitten pitävät mua vaan laiskana...

Oon siis raskaana 14. viikkoa ja työ on raskasta. Nostelua + kävelyä aina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hiirulainen:
Kuinka moni on joutunu jäämään aikasemmin pois töistä kun on ollu alkujaan tarkotus ja millä perusteilla ootte päässy/joutunu? Vai ootteko joutunu tappeleen että pääsette?

Mulla nyt neuvolan täti ja mies olis sitä mieltä että pitäis mennä työterveyslääkärille pyytämään tällasta mahollisuutta ja mua ahistaa suunnattomasti kun tuntuu että sitten pitävät mua vaan laiskana...

Oon siis raskaana 14. viikkoa ja työ on raskasta. Nostelua + kävelyä aina.
Noilla viikoilla se olisikin laiskuutta. Raskaus ei edelleenkään ole sairaus. Nimim. vastaavissa hommissa raskaana ollut
 
toinen odottaja
Mulla vähän sama tilanne. Olen raskaana rv 8 ja sairaslomalla olen ollut parisen viikkoa kauhean pahoinvoinnin takia. Nyt pitäis ens viikolla mennä töihin, mut tuntuu etten kerta kaikkiaan pysty. Töissä joudun olemaan jalkojen päällä kahdeksan tuntia enkä istumaan ehdi. Kävellä pitää joka välissä ripeästikin ja nostella tavaroita. Nyt on alkanut jo kävelykin sattumaan lantioon ja alavatsaan sattuu jos joudun äkkinäisiä liikkeitä tekemään.
 
äippä
mä jäin liuottimien takia koska työpäivään kuului altistuminen niille... muutama vuos takaperin erityislomat oli viel paljo yleisempiä kun esim. ravintolatyöntekijät altistui koko päivän tupakansavulle...eli vaan lääkärin juttusille. sitäpaitsi oli oikeen mukavaa viettää äitiyslomaa vähän pidemmän kaavan mukaan. äitiyspäiväraha on sama kun ihan normiäippälomallakin..
 
Kyllähän se neuvolalääkäri sulle saikkua kirjottaa, jos katsoo aiheelliseksi. Aika hyvät perusteet vaan pitää noin alkuvaiheessa olla. Mä tein myös raskasta fyysistä työtä, ihan 33 viikolle asti. Mikä sun ongelma töissä on? Maha ei ole tiellä vielä, mutta mikä? Supistaako? Vai pelottaako vaan, että jotain vois sattua?
 
hn
Minä teen myös töitä fyysisesti raskaassa työssä, mut ei tullut mieleenkään että jäisin erityisäitiyspäivärahalle. Tein sen minkä pystyis ja saikkua otin tarvittaessa. Tosin en nyt ihan vielä viikolla 14. Meni kyllä yli 30 viikolle ennen kun tosiaan tarttin saikkua.
Eikös erityisäitiyspäiväraha ole tarkoitettu silloin, kun on töissä tekemisissä vaarallisten aineiden yms. kanssa, joka saattaa vaurioittaa vauvaa??
 
Äiti
Erityisäitiysrahalle ei noin vain pääse. Siihen tarvitsee olla tietyt perusteet ja lääkärin todistus. Sen jälkeen vielä KELA:N lääkäri katsoo, onko erityisäitiysloma todellakin aiheellinen. Pelkkä raskas työ ei ole peruste. Ja toisekseen, ensin pitää olla selvitys, voiko siirtää eri työhön ennen kuin sitä voi edes hakea.
 
Siis ongelmana on se että selkä särkee koko ajan, lonkka särkee koko ajan. Alamaha vihloo parin tunnin työnteon jälkeen. Ja ei ole mahollista vaihtaa työnkuvaa, tuo on mitä on eikä siitä muutu. Lisänä on yövuorot jotka nyt ei todellakaan tuntunu sopivan, oon kokeillu.

Ihan mielellään mä vielä olisin töissä, mutta on tympeetä olla siellä kun joutuu pitämään lähes tunnin välein taukoa että pystyy taas tekemään jotain. Ei oikeen oo sellanen tarpeellinen olo istuskellessa taukohuoneessa.

Sillä mä nyt kyselenki että menenkö ollenkaan sinne lääkärille jos sieltäki tulee vaan nauru vastaan niinku työnjohdolta joilta pyysin apuja työvuoroihin. Meillä on siis 3-vuoro ja todella epäsäännöllisenä.

Enkä mä epäile ettenkö sais saikkaria, seki on vaan hölmöä jotenki ku ei tämä kipuilu tästä nyt oo viikossa varmaan helpottamassa.

 
vieras
Erityisäitiysraha

Voit saada erityisäitiysrahaa, jos raskautesi aikana joudut olemaan poissa työstä ennen varsinaista äitiysrahakautta, koska

* joudut työssäsi alttiiksi kemiallisille aineille, säteilylle tai tarttuvalle taudille
* vaaratekijät eivät ole vältettävissä työssäsi eikä
* työnantajasi pysty järjestämään sinulle muita työtehtäviä raskauden ajaksi.



Tuon perusteella vain saikku onnistuisi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Erityisäitiysraha

Voit saada erityisäitiysrahaa, jos raskautesi aikana joudut olemaan poissa työstä ennen varsinaista äitiysrahakautta, koska

* joudut työssäsi alttiiksi kemiallisille aineille, säteilylle tai tarttuvalle taudille
* vaaratekijät eivät ole vältettävissä työssäsi eikä
* työnantajasi pysty järjestämään sinulle muita työtehtäviä raskauden ajaksi.



Tuon perusteella vain saikku onnistuisi.
# Liitä mukaan

* Lääkärin tai terveyskeskuksen antama selvitys raskaudesta (esim. SV 75 tai SV 95).
* Työterveyslääkärin kirjoittama lausunto työssä tai työolosuhteissa olevasta vaarasta sikiön kehitykselle ja raskaudelle (SV 97)
* Työnantajan täyttämä ilmoitus työolosuhteista ja työstä poissaolosta (SV 96).

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/260608140945HL?OpenDocument

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Erityisäitiysraha

Voit saada erityisäitiysrahaa, jos raskautesi aikana joudut olemaan poissa työstä ennen varsinaista äitiysrahakautta, koska

* joudut työssäsi alttiiksi kemiallisille aineille, säteilylle tai tarttuvalle taudille
* vaaratekijät eivät ole vältettävissä työssäsi eikä
* työnantajasi pysty järjestämään sinulle muita työtehtäviä raskauden ajaksi.



Tuon perusteella vain saikku onnistuisi.

Kävin saman lukemassa äsken kelan sivuilta ja totesinkin että meen sinne työterveyteen vaan pyytämään lappusen niitä yövuoroja varten, ettei niitä tarttis tehä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hiirulainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Erityisäitiysraha

Voit saada erityisäitiysrahaa, jos raskautesi aikana joudut olemaan poissa työstä ennen varsinaista äitiysrahakautta, koska

* joudut työssäsi alttiiksi kemiallisille aineille, säteilylle tai tarttuvalle taudille
* vaaratekijät eivät ole vältettävissä työssäsi eikä
* työnantajasi pysty järjestämään sinulle muita työtehtäviä raskauden ajaksi.



Tuon perusteella vain saikku onnistuisi.

Kävin saman lukemassa äsken kelan sivuilta ja totesinkin että meen sinne työterveyteen vaan pyytämään lappusen niitä yövuoroja varten, ettei niitä tarttis tehä.
Luulisi sen onnistuvan.Onhan joskus ollut juttuja lehdissä että on elimistölle väsyttävää yövuorot.



Toisinaan voi olla tarpeen järjestää työntekijälle mahdollisuus työtehtävien vaihtamiseen tai siirtää hänet päivätyöhön, jos sillä torjutaan työntekijän terveydelle aiheutuva vaara. Tarve työtehtävien vaihtamiseen voi olla tilapäinen esimerkiksi lääkehoito, raskaus tai sitten se on pysyvä . Työntekijän oikeus vaihtaa työtehtäviä tai -aikaa riippuu myös muun muassa yrityksen toiminnan laajuudesta, tuotantomenetelmistä ja henkilöstön määrästä. Suuremmilla työpaikoilla vaihtoihin on usein paremmat edellytykset. Siten säännös ei anna työntekijälle ehdotonta oikeutta yötyön vaihtamiseen päivätyöksi. Työtehtävien vaihtamisen tarvetta arvioitaessa on tarpeen käyttää työterveyshuoltoa apuna.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/yotyo
 
Toivottavasti onnistuis. Mä kun en oo raskauden alettua saanu nukuttua yövuorojen jälkeen juuri lainkaan. Ja kestää viikon öitten loputtua saada se rytmi taas kohilleen.
Ennen meni hyvin nukkuminen vaan en tiiä mikä nyt on. Ja siihen sit lisäks että työmatkaa on tunnin verran omalla autolla niin ei järin turvallista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hiirulainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Raskaan työn vuoksi ei saa erityisäippärahaa ellei ole väkivallan vaaraa. Itsekin suurimman san raskaudesta saikulla ollut :kieh:
Kuulostaa siltä että oot kokeillu? Eipä meillä väkivaltaa ole, tietty joku trukki voi hirmustua B)
Samma här. Kokeiltu on ja kovasti yritetty. Saikkua kirjoitettu harvase kuukausi sitten kun ei töissä voinut olla. Työvuoroja pomot on velvollisia rukkaamaan mahdollisimman kevyiksi, mutta mullakin kun on kipeät supistukset seuranneet 10 vkolta asti, on ollut mahdotonta olla mun alan töissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Hiirulainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Raskaan työn vuoksi ei saa erityisäippärahaa ellei ole väkivallan vaaraa. Itsekin suurimman san raskaudesta saikulla ollut :kieh:
Kuulostaa siltä että oot kokeillu? Eipä meillä väkivaltaa ole, tietty joku trukki voi hirmustua B)
Samma här. Kokeiltu on ja kovasti yritetty. Saikkua kirjoitettu harvase kuukausi sitten kun ei töissä voinut olla. Työvuoroja pomot on velvollisia rukkaamaan mahdollisimman kevyiksi, mutta mullakin kun on kipeät supistukset seuranneet 10 vkolta asti, on ollut mahdotonta olla mun alan töissä.
Velvollisia? Ei meillä ainakaan he koe olevansa ollenkaan velvollisia mihinkään myönnytyksiin. Samat helvetilliset vuorot ku kaikilla muillakin. Esim nyt yks ilta, pari vapaata, pari iltaa ja aamu suoraan siihen perään. Eli ilta kymmeneen oon perjantaina töissä, ajan sen tunnin kotiin ja paahan aamu kuudeks takasin. Reilu kerho tuolla.

Onneks oot kuitenki saikkaria saanu, kuin pitkällä sä oot nyt?
 
Sä voit kiikuttaa pomoille lapun nuvolasta, että sun on satava kevyempiä työvuoroja mikäli työnantajalla on niitä tarjota. Yötyöstä esim. pitäis päästä kyllä tälläsellä ainakin pois.Samanlaista se meillä oli, kun miesvaltanen ala ja narinaa sai kuulla. Raskaus kumminkin meni kaiken eelle.
Onko sun mahollista saada kevyempää työvuoroa? Saikkua vain jos muuten ei onnistu. Hanurista tuo on, ettei raskasta työtä katsota erityisäippärahan piiriin. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Hanurista tuo on, ettei raskasta työtä katsota erityisäippärahan piiriin. :/
Raskas työ ei aiheuta sikiön terveydelle samanlaista vaaraa kuin liuottimet, tietyt kemikaalit tai säteily!
Mun tapauksessa aiheutti. Mutta asiaasta on tapeltu muiden tahojen kanssa ja ne ei sitä hyväksy vaikka perusteet asialle oli todellakin hyvät. Mun työn laatu on sellainen mitä ei lääkäritkään katsoneet sikiön terveydelle kovin hyväksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hiirulainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Hanurista tuo on, ettei raskasta työtä katsota erityisäippärahan piiriin. :/
Raskas työ ei aiheuta sikiön terveydelle samanlaista vaaraa kuin liuottimet, tietyt kemikaalit tai säteily!
Nii ei, se tekeeki vaan äidin terveydelle hallaa..
Ja sitä varten on sairausloma... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Hiirulainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Hanurista tuo on, ettei raskasta työtä katsota erityisäippärahan piiriin. :/
Raskas työ ei aiheuta sikiön terveydelle samanlaista vaaraa kuin liuottimet, tietyt kemikaalit tai säteily!
Nii ei, se tekeeki vaan äidin terveydelle hallaa..
Ja sitä varten on sairausloma... :whistle:
Jolla ollaan oltukin, mutta onko siinä sit loppu peleissä mitään väliä vaikka päästäsivätkin äippävapaalle aiemmin kun selvää on ettei nämä vaivat mihinkään häviä.

Vaan en mä jaksa tapella enkä väitellä nyt, pitää lähtee sinne töihin kohta ajeleen ja mä oon yökkärissä vieläki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hiirulainen:
Jolla ollaan oltukin, mutta onko siinä sit loppu peleissä mitään väliä vaikka päästäsivätkin äippävapaalle aiemmin kun selvää on ettei nämä vaivat mihinkään häviä.

Vaan en mä jaksa tapella enkä väitellä nyt, pitää lähtee sinne töihin kohta ajeleen ja mä oon yökkärissä vieläki.
Ymmärrän minä tämänkin. Itse olen käyny läpi tuon kemikaalien selvittelyrumban raskausaikana (ensimmäinen omalla työpaikalla...), niin sen vuoksi "puolustan" erityisäitiysloman perusteiden rajaamista pelkästään sikiölle vaarallisten aineiden vuoksi.
 

Yhteistyössä