Erittyykö maitoa koko loppuelämän ajan vai mitä ihmettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmästynyt

Vieras
Lopetin imetyksen reilu vuosi sitten, eikä imetystaival ollut edes kaksinen, 5kk osittaisimetystä varsin niukalla maidonerityksellä. Äsken huvikseni testasin lypsää itseäni ja juu maitoahan sieltä heti tuli! Siis ei nyt mitenkään vuolaasti, mutta muutamia tippoja ihan helposti. Että onks se siis niin, että maidoneritys pysyy tyyliin koko loppuelämän tavallaan "valmiustilassa", vai loppuuko noiden tippojenkin tulo aikanaan? Joo ei ole mulla parempaakaan tekemistä tänä iltana, joten pakko miettiä tätä nyt sitten... Että osaankin olla kuivakka mutta sitkeä meijeri, jos vaikka alottaisi taaperoimetyksen tässä...

Imetin vuoden, enkä ollut kovin runsasmaitoista sorttia minäkään. Maitoa tuli silti tippoja toisesta rinnasta siihen saakka, että tulin uudelleen raskaaksi (liki 2 vuotta imetyksen loputtua)

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;22462292:
Lopetin imetyksen reilu vuosi sitten, eikä imetystaival ollut edes kaksinen, 5kk osittaisimetystä varsin niukalla maidonerityksellä. Äsken huvikseni testasin lypsää itseäni ja juu maitoahan sieltä heti tuli! Siis ei nyt mitenkään vuolaasti, mutta muutamia tippoja ihan helposti. Että onks se siis niin, että maidoneritys pysyy tyyliin koko loppuelämän tavallaan "valmiustilassa", vai loppuuko noiden tippojenkin tulo aikanaan? Joo ei ole mulla parempaakaan tekemistä tänä iltana, joten pakko miettiä tätä nyt sitten... Että osaankin olla kuivakka mutta sitkeä meijeri, jos vaikka alottaisi taaperoimetyksen tässä...

vaikka kuulostaisikin ihanalta niin ei maitoa yleensä erity, jollei ole ärsykettä (imetys, lypsäminen, raskaus) enää kun hormoonitasapaino on kohdallaan. Kyllä minäkin aikoinani kokeilin joskus reilut 2-vuotta synnytyksest ja viel tuli tippa tai kaksi, mut mä imetin pitkään, runsaudesta en tiedä, mutta laadukasta oli.

Mulla nousi maidot rintoihin viimeksi tossa ehkä kk sitten. Imetyksen lopettamisesta on aikaa lähes vuosi.

Miksi näin käy? Osaako kukaan kertoa?
Mulle kävi samoin pari viikkoa sitten, vaikka imetyksen lopetuksesta on melkein vuosi. Syön säännöllisesti pillereitä, joten hormoonitasapaino pitäisi, ainakin teoriassa, olla vakio. Säikähidin kauheasti kun yhtäkkiä rinnat tuli tosi kipeiksi ja turposi enkä pystynyt (/halunnut) pitää rintsikoita kun ne puristi. Tämä meni vuorokaudessa ohi.

Minut tutkittiin tämän takia. Kun maitoa tuli siis vielä 4 vuotta imetyksen jälkeen.
Mitään hämminkin ei löydetty. Lääkäri kertoi sitten tarinan entisaikasista imettäjäeukoista :)
Eli joillakin se vaan "jää päälle".

Yhteistyössä